Místní poplatek z ubytovací kapacity
Z hlediska systematiky zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 565/1990 Sb.“), je pátým typem místního poplatku, který obec může zavést formou obecně závazné vyhlášky, místní poplatek z ubytovací kapacity.
Vedle fiskální (rozpočtové) funkce (je to příjem do rozpočtu obce) může být smyslem zavedení tohoto místního poplatku rovněž regulace počtu zařízení určených k přechodnému ubytování za úplatu (byť vzhledem k sazbě místního poplatku z ubytovací kapacity, která činí „až“ 6 Kč za každé využité lůžko a den, je regulační funkce svým způsobem omezená).
Z historie místního poplatku
Místní poplatek z ubytovací kapacity je (obdobně jako např. místní poplatek ze psů) tradiční součástí soustavy místních poplatků na našem území, přičemž předchůdcem místního poplatku z ubytovací kapacity byl před rokem 1990 místní poplatek z přechodného ubytování.
Před zmíněným rokem 1990 vycházela právní úprava místních poplatků ze zákona č. 82/1952 Sb., o místních poplatcích, podle jehož § 2 odst. 1 platilo, že druhy poplatků, které jsou místní národní výbory povinny vybírat, stanoví vláda a předpisy o těchto poplatcích vydá ministr financí. Na základě tohoto zákonného zmocnění byla vydána vyhláška č. 67/1966 Sb., o místních poplatcích, podle jejíhož § 11 bylo možné místní poplatek z přechodného ubytování vybírat v rekreačních místech, kde byla vybudována a udržována zařízení převážně užívaná účastníky rekreace, a dále v místech soustředěného turistického ruchu. Tato místa určoval v souladu se zásadami Rajonizace cestovního ruchu na návrh místního (městského) národního výboru příslušný okresní národní výbor po projednání s okresní odborovou radou. Místní poplatek se vybíral od osob, které v těchto místech přechodně pobývaly. Popisovaný místní poplatek se nevybíral v lázeňských místech, kde se platil lázeňský poplatek.
Zákon č. 565/1990 Sb. zavedl s účinností od 1. ledna 1991 místo místního poplatku z přechodného ubytování obdobný místní poplatek z ubytovací kapacity.
Předmět místního poplatku
Předmětem místního poplatku z ubytovací kapacity je ve smyslu § 7 odst. 1 zákona č. 565/1990 Sb. přechodné ubytování za úplatu v zařízeních k tomu určených.
Přechodné ubytování, jakožto jeden z definičních znaků místního poplatku z ubytovací kapacity, bude zpravidla realizováno v rámci občanskoprávní smlouvy o ubytování podle § 754 až § 759 stávajícího občanského zákoníku č. 40/1964 Sb., resp. od 1. ledna 2014 podle § 2326 až § 2331 nového občanského zákoníku č. 89/2012 Sb. [podle § 2326 nového občanského zákoníku se smlouvou o ubytování (o přechodném nájmu) ubytovatel zavazuje poskytnout ubytovanému přechodně ubytování na ujednanou dobu nebo na dobu vyplývající z účelu ubytování v zařízení k tomu určeném a objednatel se zavazuje zaplatit ubytovateli za ubytování a za služby spojené s ubytováním ve lhůtě stanovené ubytovacím řádem, popřípadě ve lhůtě obvyklé].
Zákon č. 565/1990 Sb. pozitivním způsobem nevymezuje „zařízení“, která jsou určená k přechodnému ubytování za úplatu. Vzhledem k negativnímu vymezení „zařízení“ v § 7 odst. 2 zákona č. 565/1990 Sb., ve kterém jsou uvedena „zařízení“, která nepodléhají místnímu poplatku z ubytovací kapacity (tj. zařízení sloužící pro přechodné ubytování studentů a žáků; ubytovací kapacita ve zdravotnických nebo lázeňských zařízeních, pokud nejsou užívána jako hotelová zařízení a konečně ubytovací kapacita v zařízeních sloužících sociálním a charitativním účelům), bude nutno rozumět „zařízením“, která jsou určená k přechodnému ubytování za úplatu a zároveň podléhají místnímu poplatku z ubytovací kapacity především hotely, motely, botely, penziony, atd.
Kategorie a třídy ubytovacích zařízení
Podle § 2 písm. c) vyhlášky č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, ve znění pozdějších předpisů, se pro účely této vyhlášky rozumí stavbou ubytovacího zařízení stavba nebo její část, kde je poskytováno ubytování a služby s tím spojené; stavbou ubytovacího zařízení není bytový a rodinný dům a stavby pro rodinnou rekreaci; ubytovací zařízení se zařazují podle druhu do kategorií
- hotel, kterým se rozumí ubytovací zařízení s nejméně 10 pokoji pro hosty, vybavené pro poskytování přechodného ubytování a služeb s tím spojených;
- motel, kterým se rozumí ubytovací zařízení s nejméně 10 pokoji pro hosty, vybavené pro poskytování přechodného ubytování a služeb s tím spojených pro motoristy;
- penzion, kterým se rozumí ubytovací zařízení s nejméně 5 pokoji pro hosty, s omezeným rozsahem společenských a doplňkových služeb, avšak s ubytovacími službami srovnatelnými s hotelem;
- ostatní ubytovací zařízení, kterými jsou zejména ubytovny, koleje, svobodárny, internáty, kempy a skupiny chat nebo bungalovů, vybavené pro poskytování přechodného ubytování.
Ustanovení § 43 odst. 1 vyhlášky č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, stanoví, že stavba ubytovacího zařízení se zařazuje podle požadavků na plochy a vybavení do tříd, které se označují hvězdičkami, stanovené normovými hodnotami. Hotely se člení do pěti tříd; hotel garni má vybavení jen pro omezený rozsah stravování, minimálně však snídaně a člení se do čtyř tříd. Motel a penzion se člení do čtyř tříd. Turistické ubytovny se zařazují do dvou tříd a kempy, skupiny chat a bungalovy se zařazují do čtyř tříd.
Poplatník a plátce místního poplatku
Podle § 7 odst. 3 zákona č. 565/1990 Sb. místní poplatek z ubytovací kapacity platí ubytovatel, kterým je fyzická nebo právnická osoba, která přechodné ubytování poskytla. Poplatníkem místního poplatku z ubytovací kapacity tedy nejsou fyzické osoby, které jsou za úplatu přechodně ubytovány v zařízení k tomu určenému, byť na druhou stranu nelze vyloučit, že místní poplatek z ubytovací kapacity je ubytovatelem promítnut (v plné či částečné výši) do ceny ubytování. V této souvislosti je vhodné upozornit, že u místního poplatku z ubytovací kapacity zvolil zákonodárce v případě jeho poplatníka jinou konstrukci, než je tomu u obdobného místního poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt, který platí fyzické osoby, které přechodně a za úplatu pobývají v lázeňských místech a v místech soustředěného turistického ruchu za účelem léčení nebo rekreace, pokud tyto osoby neprokáží jiný důvod svého pobytu (srov. § 3 odst. 1 zákona č. 565/1990 Sb.). Zatímco u místního poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt jsou poplatník a plátce odlišnými subjekty, v případě místního poplatku z ubytovací kapacity je ubytovatel nejen jeho plátcem, ale zároveň i poplatníkem.
Ubytovatelem bude zpravidla živnostník provozující živnost ohlašovací volnou (u které není jako podmínka provozování živnosti stanovena odborná způsobilost) – viz příloha č. 4 bod 55 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů – ubytovací služby. Podle § 17 odst. 8 písm. c) živnostenského zákona musí být provozovna určená k poskytování služeb spotřebitelům trvale a zvenčí viditelně označena také kategorií a třídou ubytovacího zařízení poskytujícího přechodné ubytování.
Vedení evidenční knihy
V souladu s § 7 odst. 3 zákona č. 565/1990 Sb. je ubytovatel povinen vést evidenční knihu obdobně jako u místního poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt (§ 3 odst. 4) s výjimkou údaje o účelu pobytu. Vyjdeme-li z výše uvedeného odkazu na § 3 odst. 4 zákona č. 565/1990 Sb., je ubytovatel povinen vést v písemné podobě evidenční knihu, do které zapisuje následující údaje o fyzické osobě, které poskytl ubytování:
- dobu ubytování,
- jméno a příjmení,
- adresu místa trvalého pobytu nebo místa trvalého bydliště v zahraničí,
- číslo občanského průkazu nebo cestovního dokladu.
Zákon č. 565/1990 Sb. požaduje, aby zápisy do evidenční knihy byly vedeny přehledně a srozumitelně. Tyto zápisy musí být uspořádány postupně z časového hlediska. Evidenční knihu ubytovatel uchovává po dobu 6 let od provedení posledního zápisu. Zpracování osobních údajů v evidenční knize se řídí zvláštním právním předpisem (viz zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
V souvislosti s ubytováním cizinců je vhodné poukázat na speciální povinnosti vyplývající z § 99 a násl. zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů (např. podle § 101 odst. 1 zákona č. 326/1999 Sb. je ubytovatel povinen vést domovní knihu, do které ubytovatel zapisuje jméno a příjmení ubytovaného cizince, den, měsíc a rok narození, státní občanství, číslo cestovního dokladu, počátek a konec ubytování).
Osvobození od místního poplatku
Zákon č. 565/1990 Sb. v § 7 odst. 2 obsahuje věcné osvobození od místního poplatku z ubytovací kapacity, podle kterého místnímu poplatku z ubytovací kapacity nepodléhá
- ubytovací kapacita v zařízeních sloužících pro přechodné ubytování studentů a žáků – půjde např. o domovy mládeže, školy v přírodě, vysokoškolské koleje, atd.,
- ubytovací kapacita ve zdravotnických nebo lázeňských zařízeních, pokud nejsou užívána jako hotelová zařízení – podle § 4 odst. 1 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), se zdravotnickým zařízením rozumí prostory určené pro poskytování zdravotních služeb; lázeňskými zařízeními je třeba rozumět např. zdravotnická zařízení poskytující lázeňskou péči – viz zákon č. 164/2001 Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých souvisejících zákonů (lázeňský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
- ubytovací kapacita v zařízeních sloužících sociálním a charitativním účelům – zákon č. 565/1990 Sb. typově nevymezuje (a ani neodkazuje na jiný právní předpis) jaká zařízení sloužící sociálním a charitativním účelům jsou osvobozena od místního poplatku z ubytovací kapacity.
Obecně závazná vyhláška obce může zákonný okruh ubytovacích kapacit osvobozených od místního poplatku z ubytovací kapacity dále rozšířit (např. o ubytovací kapacitu v zařízeních sloužících pro ubytování pracovníků fyzických a právnických osob, které tato zařízení vlastní nebo k nim mají právo hospodaření, což byl do konce roku 2009 další zákonný důvod pro osvobození od místního poplatku z ubytovací kapacity), nikoliv však zúžit.
Sazba místního poplatku
Sazba místního poplatku z ubytovací kapacity činí podle § 7 odst. 4 zákona č. 565/1990 Sb. až 6 Kč za každé využité lůžko a den. Z historického hlediska je možno pro zajímavost uvést, že od šedesátých let minulého století až do 31. prosince 2003 činila sazba místního poplatku z ubytovací kapacity (resp. původního místního poplatku z přechodného ubytování) až 2 Kč za osobu a za každý den pobytu, resp. za každé využité lůžko a den. Od 1. ledna 2004 až do 31. prosince 2009 činila sazba místního poplatku z ubytovací kapacity až 4 Kč za každé využité lůžko a den. Zákon č. 565/1990 Sb. stanoví maximální sazbu místního poplatku z ubytovací kapacity, kterou obec nesmí ve své obecně závazné vyhlášce překročit.
Zejména za účelem zjednodušení správy tohoto místního poplatku může obec stanovit místní poplatek z ubytovací kapacity po dohodě s poplatníkem roční paušální částkou. I stanovení místního poplatku paušální částkou musí být uvedeno konkrétní částkou v obecně závazné vyhlášce. Rozhodně tedy není dostačující případné obecné ustanovení, které se občas vyskytuje v některých obecně závazných vyhláškách o místních poplatcích typu „obec může po dohodě s poplatníkem stanovit poplatek paušální částkou“, neboť toto ustanovení je zcela nekonkrétní ohledně stanovení přesné výše paušální částky, která by byla stejná (nediskriminační) pro všechny poplatníky místního poplatku z ubytovací kapacity. Uvedené nekonkrétní stanovení výše sazby místního poplatku paušální částkou by ostatně bylo v rozporu s § 14 odst. 2 zákona č. 565/1990 Sb., z něhož vyplývá, že místní poplatky zavede obec obecně závaznou vyhláškou, ve které upraví podrobnosti jejich vybírání, zejména stanoví konkrétní sazbu místního poplatku. O výši paušální částky místního poplatku tedy nikdy nemůže rozhodnout obecní úřad, jakožto správce místního poplatku (§ 14 odst. 3 zákona č. 565/1990 Sb.), a nelze tudíž ani stanovovat místní poplatek paušální částkou po dohodě obce (obecního úřadu) s poplatníkem, aniž by konkrétní výše této paušální částky nebyla zároveň uvedena v obecně závazné vyhlášce obce.
Obec může obecně závaznou vyhláškou stanovit pro jednotlivé typy ubytovacích kapacit nebo pro rozdílné části obce (centrum obce, okrajové části obce) rozdílné sazby tohoto místního poplatku.
- Seriál Místní poplatky
-
- Místní poplatek ze psů, 23. 4. 2013
- Místní poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, 20. 6. 2013
- Místní poplatek za užívání veřejného prostranství, 1. 10. 2013
- Ještě k poplatkům ze vstupného, 12. 2. 2014
- Místní poplatek z ubytovací kapacity, 20. 2. 2014 (právě čtete)
- Místní poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst, 23. 4. 2014
- Místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, 19. 6. 2014
- Místní poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace, 10. 9. 2014
- Správa místních poplatků I., 17. 12. 2014
- Správa místních poplatků II., 23. 2. 2015
- Správa místních poplatků III., 14. 4. 2015
- Správa místních poplatků IV., 24. 6. 2015