Archiv článků (rubrika Školství)
Ministerstvo práce a sociálních věcí dnes vyhlásilo dvě mimořádné dotační
výzvy na dětské skupiny. Díky nim bude možné čerpat evropské prostředky na
rychlé vytvoření nových kapacit dětských skupin a reagovat na narůstající
poptávku po umístění dětí v předškolních zařízeních. Na dotační výzvy
bylo vyčleněno 400 mil. Kč, za které by mohlo vzniknout až 2800 míst.
Vybudovány musí být do října 2022. Výzvy jsou podpořeny z dosud běžícího
Operačního programu Zaměstnanost (OPZ).
2. 5. 2022, Školství
Vedení Pedagogické komory, z. s., zpracovalo návrhy k návratu dětí do
škol. Postupné otevírání škol musí být především bezpečné, a to jak pro
učitele, tak i pro děti a jejich rodiny. Zároveň musí být efektivní, aby
školy i rodiče vše organizačně zvládli. Pravidla by měla být co
nejjednodušší a zároveň flexibilní, aby bylo možné je snadno uzpůsobit
podmínkám konkrétní školy.
6. 4. 2021, Školství
Až 107 milionů plastových nádob na jedno použití vyhodí každý školní
rok čeští žáci a studenti. Spolek Skutečně zdravá škola vyzývá české
základní a střední školy, aby se zapojily do projektu „Pijeme kohoutkovou ve
školách“. Cílem projektu je motivovat žáky a studenty k pravidelnému pití
kohoutkové vody ve škole, což jim umožní zlepšit svoje zdraví, zvýšit
soustředěnost a výkonnost a snížit množství odpadního plastu.
24. 9. 2020, Školství
Ministerstvo školství zpracovalo novelu vyhlášky o předškolním
vzdělávání, která bude mít negativní dopady na kvalitu vzdělávání
v mateřských školách. Vedení Pedagogické komory, z. s., se změnami
v legislativě nesouhlasí. Vláda problémy mateřských škol dlouhodobě
přehlíží. Situace se nelepší, je naopak čím dál horší.
15. 6. 2020, Školství
Vedení Pedagogické komory, z. s., podporuje
čtvrteční usnesení Poslanecké sněmovny.
Součástí usnesení je i výzva, aby vláda do konce tohoto školního roku
zveřejnila plán komplexní podpory pro distanční výuku na školách a aby
ministerstvo školství vytvořilo krizový manuál s přesným postupem a
opatřeními, u nichž bude jednoznačně uvedeno, zda jsou právně závazná, nebo
pouze doporučující.
9. 6. 2020, Školství
Často diskutovaná reforma financování regionálního
školství z dílny Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, která má
naběhnout od 1. ledna 2020, neodpovídá současným potřebám.
18. 12. 2018, Školství
Tento týden nastoupily děti plny prázdninového elánu do škol. Jak dlouho jim ale
vydrží? Společně se svými učiteli totiž tráví čas v učebnách
s neúnosnou koncentrací škodlivého CO
2, kvůli kterému
jsou děti ve třídách přidušené, z důvodu enormního hluku namáhají uši
i hlasivky a při pohledu na tabuli a do sešitů si kazí oči. Může za to
nevyhovující vnitřní prostředí, které je strašákem řady českých škol.
6. 9. 2018, Školství
Až 48 000 tun jídla ročně, tedy přibližně 238 tun každý den
vyhodí děti, žáci a studenti v českých školních jídelnách. Rodiče za
vyhozené jídlo každý rok zaplatí až 2,5 miliardy korun.
6. 6. 2018, Školství
Česká rada pro šetrné budovy v minulém roce spustila projekt Zdravá škola.
Ten má za cíl upozornit na nevyhovující vnitřní prostředí řady českých škol,
ve kterém děti a učitelé tráví spoustu času, a přispět k plošnému
zlepšení podmínek – nejen s ohledem na kvalitu vzduchu, ale také na
osvětlení a akustiku. I díky dvěma pilotním projektům Rady v základních
školách ve Slavkově u Brna a pražském Suchdole se zájem o tuto
problematiku za poslední rok výrazně zvýšil.
3. 5. 2018, Školství
Reforma financování, která zajistí spravedlivější rozdělení peněz do
základních a středních škol i mateřských školek, se nebude o rok
odkládat. Od 1. ledna 2019 bude pro reformu uvolněno 11 miliard korun navíc
pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
24. 4. 2018, Školství
Vývoj sociálního a bezpečnostního klimatu posledních let ukazuje posun od pocitu
bezpečí k vystřízlivění a realistickému pohledu na skutečnou situaci.
Samostatnou kapitolou je bezpečnost škol a školských zařízení.
25. 8. 2017, Školství
Vysoká koncentrace oxidu uhličitého (CO
2), nedostatečná cirkulace
čerstvého vzduchu i nevyhovující světelné či akustické podmínky – to
jsou závěry vyplývající z měření České rady pro šetrné budovy
(CZGBC) v rámci nově spuštěného projektu zaměřeného na kvalitu vnitřního
prostředí v českých školách. O tom, že je stav vnitřního prostředí
ve většině vzdělávacích zařízení bohužel nevyhovující až tristní, se
sice ví již delší dobu, soustavná aktivita s cílem řešit tento alarmující
stav však doposud chyběla. Rada proto od letošního května provádí nejen měření,
ale navrhuje zúčastněným školám i vhodná řešení, jak zlepšit vnitřní
prostředí těchto budov a tím zkvalitnit samotnou výuku dětí.
21. 6. 2017, Školství
Vedle stále otevřených výzev na šablony pro mateřské a základní školy byly
Řídicím orgánem Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV)
vyhlášeny dne 20. 12. 2016 také výzvy „Šablony pro SŠ a VOŠ I“.
Jedná se opět o projekty zjednodušeného vykazování tzn., že škola nemusí
specifikovat aktivity projektu, ale pouze vybírá již přednastavené šablony aktivit a
dle vlastních potřeb si sestaví celý projekt. Je nutné si zvolit správný typ
výzvy, neboť šablony jsou rozděleny dle území realizace projektu. Výzva
č. 02_16_035 je určena středním a vyšším odborným školám na celém území
ČR mimo hlavní město Praha a výzva č. 02_16_042 je určena pro střední a
vyšší odborné školy pouze v hlavním městě Praha.
18. 5. 2017, Školství
S novým školním rokem platí nový účinný bezpečnostní standard
k ochraně škol – česká technická norma ČSN 73 4400 Prevence
kriminality – řízení bezpečnosti při plánování, realizaci a užívání
škol a školských zařízení.
12. 12. 2016, Školství
Nedostatek míst v českých školkách dosáhl vrcholu již před pár lety.
Počet malých dětí klesá a nejhorší časy v hledání školek jsou za námi.
Problém však zdaleka není vyřešen!
14. 6. 2016, Školství
Na dotazy k modulovým stavbám odpovídá Jan Petr, marketingový ředitel
společnosti Touax, s. r. o.
5. 2. 2016, Školství
Evropské dotace pro města a obce, to je také přehlídka mateřských a základních
škol, dětských hřišť a sportovišť pro děti. V Moravskoslezském kraji se
tyto projekty dají počítat na desítky. Jsou užitečné, ale i vděčné a
hravé.
20. 8. 2014, Školství
Založení a vznik školské právnické osoby (ŠPO) může obcím pomoci
k řešení lokálních otázek v oblasti školství. Svazkové školy, tedy
školské právnické osoby založené svazkem obcí, prokázaly své opodstatnění.
Základem je dohoda obcí a jejich přesvědčení, že jde o prospěšný krok,
který povede k zlepšení ekonomické a vzdělávací úrovně škol na jejich
území včetně řešení materiálních i personálních otázek.
29. 5. 2014, Školství
Odpovědnost za zajištění podmínek pro vzdělávání a školské služby
v oblasti regionálního školství jsou prostřednictvím právní úpravy
v České republice rozděleny mezi stát (reprezentovaný zejména Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy), a kraje a obce jako územní samosprávné celky.
20. 5. 2014, Školství
Pod názvem
Školy zřizované svazky obcí připravilo Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy praktického průvodce určeného pro zřizovatele a ředitele
škol, pro pedagogy i rodiče žáků.
25. 3. 2014, Školství
Předkládáme již třetí článek zabývající se tématem
svazkové školy. Tentokrát bychom rádi stručně popsali, jak reálně vzniká první
svazková škola ve středočeském kraji. Pokud vše dopadne jak má, bude se jednat
o třetí svazkovou školu v ČR.
21. 1. 2014, Školství
V jednom z minulých
článků jsme vzdychali nad
úskalími, která stojí v cestě zřízení svazkové školy. Naše úsilí směrem
k Ministerstvu školství mládeže a tělovýchovy přineslo výsledky a ledy se
hnuly.
27. 11. 2013, Školství
Podle evropské legislativy (směrnice 2010/31/EU, o energetické náročnosti
budov, ze dne 19. května 2010) by se u nás počínaje rokem 2020 měly stavět
pouze pasivní domy nebo budovy jim velmi podobné. Tato povinnost bude platit i pro
veřejné budovy.
13. 6. 2013, Školství
Tento článek si rozhodně neklade za cíl být fundovanou analýzou, týkající se
tolik diskutované reformy regionálního školství. Pouze se snaží sdělit pohled na
ekonomickou problematiku venkovských škol z pozice jejího vedení, kterému se
jako optimální jeví zřízení svazkové školy. Ale…
10. 6. 2013, Školství
Regionální školství, to jsou mateřské, základní a střední školy, které
mohou být financovány z regionálních operačních programů v každém
regionu České republiky. Přidanou hodnotou projektů z oblasti vzdělávání je
zvýšení kvality výuky, důraz na praktickou přípravu studentů pro budoucí
povolání nebo zvýšení komfortu prostředí, ve kterém se studenti pohybují.
6. 12. 2012, Školství
Dětem v Dřítni na Českobudějovicku začala
v pondělí 1. října sloužit nová mateřská škola postavená modulovou
technologií. Jde o nejrychleji vybudovanou školku v jižních Čechách. Její
součástí je i zbrusu nové, moderní a bezpečné Oranžové hřiště.
1. 10. 2012, Školství
Evropské peníze z regionálních operačních
programů znamenají jedinečnou příležitost zlepšit podmínky pro vzdělávání a
modernizovat výuku. Pochopili to také starostové obcí a měst, které zřizují
místní mateřské, základní, případně střední školy. Stovky úspěšných
žádostí o dotaci daly dětem možnost kvalitní předškolní péče a základ do
budoucího života.
6. 6. 2012, Školství
Přes padesát zástupců českých měst a obcí se
v půlce března sjelo do středočeských Poříčan, aby se dozvěděli, jak rychle
a levně vyřešit nedostatek míst v mateřských školkách. V rámci
semináře pořádaného v místní školce zde zazněly nejen praktické informace
o nové technologii modulových staveb, ale i o nákladech na jejich provoz
nebo třeba o tom, jaký vliv má nová školka na samotné děti.
28. 3. 2012, Školství
Ačkoliv bylo
v Čechách vloni otevřeno o sedmnáct školek více než v roce
předchozím, počet předškoláků, kteří je navštěvují, se za stejnou dobu
zvýšil o téměř třináct tisíc. Většina školek proto hlásí stop stav,
polovina z nich dokonce musela požádat o výjimku, aby mohla přijmout více
žáků, než bylo původně povoleno. Při řešení krizové situace musí dnes obce
spoléhat i na netradiční řešení.
28. 6. 2011, Školství
Vedení obce Poříčany se v minulém roce rozhodlo řešit problém
s nedostatkem míst v mateřské školce tehdy nepříliš obvyklou cestou
modulové stavby. Během pouhých dvou měsíců se jim nakonec podařilo postavit
nadstandardně vybavenou školku výrazně levněji než by stála klasická zděná
stavba. O své zkušenosti se nyní Poříčanští rozhodli podělit
s dalšími obcemi a městy.
11. 4. 2011, Školství
Na jaře se v obci začala stavět barevná modulová přístavba,
se dvěma třídami školky pro 50 dětí, a dvěma dalšími třídami pro potřeby
základní školy. V průběhu letních prázdnin proběhla kompletní rekonstrukce
interiéru stávající školní budovy. Břežanští letos utratí za školství více
než 55 milionů Kč, z nichž 39 milionů přispěje Regionální
operační program Střední Čechy.
1. 9. 2010, Školství
Stovka jihlavských dětí může 1. září přijít do úplně
nové školky na Demlově ulici 34a. "Děti jsou rozděleny do čtyř tříd, které
doplňují menší učebny, stravování bude probíhat v jídelně s výdejnou,
do které se bude strava dovážet," uvedl základní údaje nové stavby primátor
Jihlavy Jaroslav Vymazal. Nechybí sociální zařízení a zázemí pro personál.
Součástí stavby je zahrada s dětským hřištěm.
31. 8. 2010, Školství
Mnoho měst a obcí nejen ve Středočeském kraji, ale i na mnoha
dalších místech České republiky stále trápí nedostatek volných míst
v mateřských školkách. Město Roztoky (severně od Prahy) se rozhodlo tento
problém řešit nejrychlejší cestou – zvýšit kapacitu stávajících
zařízení pro předškolní děti výstavbou mateřské školky z tzv.
modulárního stavebnicového systému. Stavba začala v polovině prosince 2009 a do
plného provozu byla uvedena 8. února 2010.
4. 5. 2010, Školství
Evropská unie si v roce 2002 stanovila, že do
roku 2010 by měly mít členské státy k dispozici určitý typ školního
zařízení pro 33 % dětí do tří let a pro 90 % dětí mezi třemi lety až
po věk nástupu do základní školy. Už v současné době má ovšem Česká
republika s kapacitou škol a školek výrazné problémy a velké množství dětí
se nemůže díky silným populačním ročníkům dostat do vzdělávacích a
výchovných zařízení (školy, školky, učebny). Okamžitá náprava situace
v ČR tedy spočívá v podobě zvýšení kapacity zmíněných zařízení.
16. 3. 2009, Školství
Nový školský zákon (č. 561/2004 Sb.) přinesl mnoho
novinek, které jsou někdy vítány, jindy problematizovány -- podle toho kdo, a
z jaké pozice jejich dopad posuzuje. Pojďme se věnovat několika tématům, která
by mohla být významná především pro školy v malých obcích.
4. 5. 2005, Školství