Archiv článků (rubrika Legislativa)

Bylo nalezeno 708 záznamů.

2. Novela zavádí praktické novinky v oblasti osobních dokladů

Dočasný občanský průkaz z důvodu konání voleb či referenda, možnost ponechání si neplatného cestovního pasu či sjednocení postupů na úseku osobních dokladů. To, i mnoho dalších novinek přináší novela zákonů o občanských průkazech a cestovních dokladech, kterou dnes schválila vláda.
10. 2. 2025 MV ČR Legislativa

3. Pohyb psů a náhrady škody

Občané si stěžují na znečistěné fasády od močících psů, kteří jsou vedeni po chodníku majitelem nebo jsou na volno. Chodník je umístěn u domů. Co lze dělat, aby se tomu zabránilo? Co sdělit poškozeným majitelům?
7. 2. 2025 Obec a finance Legislativa

4. Povinnost nájemce a drobná údržba

Obec pronajímá restauraci. Nájemce má ve smlouvě uvedeno, že je povinen hradit náklady spojené s obvyklým udržováním předmětu nájmu. Nyní přišel s žádostí o zakoupení dvou vodovodních baterií se sprchou. Dohromady cca 10 000 Kč. Kdo má platit zakoupení vodovodních baterií?
31. 1. 2025 Obec a finance Legislativa

5. Rozhodování při prodeji obecních pozemků

Na obec byla podána žádost o koupi pozemku, obec nemá zájem pozemek prodat, musí být tato žádost projednána radou a následně zastupitelstvem, nebo lze žadatele informovat přímo, že obec nemá zájem pozemek prodávat. Tedy odpovědět bez projednání příslušných orgánů obce.
24. 1. 2025 Obec a finance Legislativa

6. Sněmovna schválila zřízení funkce dětského ombudsmana

Poslanecká sněmovna na svém jednání schválila vládní návrh novely zákona o Veřejném ochránci práv. Návrh si klade za cíl zřídit národní lidskoprávní instituci a institut ochránce práv dětí na půdorysu současné Kanceláře veřejného ochránce práv. V obou případech půjde o nezávislou instituci.
23. 1. 2025 MSp ČR Legislativa

7. Informace o novém stanovisku Ministerstva vnitra

Svaz měst a obcí České republiky obdržel stanovisko Odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra č. 1/2025 s názvem „Důsledky pozbytí platnosti obecně závazné vyhlášky o zřízení obecní policie pro její včasné nezveřejnění ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů“.
20. 1. 2025 MV ČR Legislativa

8. Společenství obcí a vstup nových členů

Jak rozhoduje společenství obcí o vstupu nových členů? Vzhledem k tomu, že v našem ORP lze zřídit pouze jedno společenství obcí, má toto společenství obcí možnost žádost nových obcí o vstup do společenství odmítnout nebo naopak povinnost jejich vstup do společenství schválit?
17. 1. 2025 Obec a finance Legislativa

9. Výdejní zásilkové boxy a obce

V případě výdejních boxů (např. AlzaBoxy aj.), se podle Ministerstva průmyslu a obchodu (stanovisko MPO z 12. 12. 2024) jedná o provozovny podnikatele, jemuž tyto boxy patří, a to s ohledem na definici provozovny obsaženou v § 17 odst. 1 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů; provozovnou se pro účely tohoto zákona rozumí prostor, v němž je živnost provozována.
16. 1. 2025 Obec a finance Legislativa

12. Plot na hranicích pozemků

Občan v obci by chtěl posunout plot, který se nenachází na přesné hranici pozemku. Tento plot se nachází na pozemku občana, avšak je více než 50 let starý a není jasné, kdo je jeho vlastníkem. Může tento občan plot svévolně přesunout na nově vyměřenou hranici pozemku bez souhlasu souseda?
10. 1. 2025 Obec a finance Legislativa

14. Svoz odpadu a noční klid

Město zajišťuje svoz komunálního odpadu externí svozovou společností, která začíná cca v 5 hodin v hustě obydlené části města s řadovými rodinnými domky. Svoz je doprovázen značným hlukem, který obtěžuje a budí občany, kteří si stěžují, že se jedná o porušení zákona rušením nočního klidu. Jsou tyto stížnosti oprávněné a je svozová společnost povinna noční klid respektovat a svoz zahájit až po 6. hodině?
3. 1. 2025 Obec a finance Legislativa

15. Je nutný souhlas vlastníka s užíváním veřejné cesty – účelové komunikace?

V současné době se mnoho cest využívaných veřejností, přesněji účelových komunikacích nachází na pozemcích vlastníků, kteří nemusí mít vždy právní zájem na zachování cesty. Článek se zabývá tím, kdy a do jaké míry je nutný jejich souhlas se vznikem a užíváním účelové komunikace, respektive s jejím veřejným užíváním. Článek je tedy zaměřen na jeden z nejrozšířenějších typů komunikace vedoucí před Váš dům.
2. 1. 2025 ePravo.cz Legislativa

16. Nárok na popelnici

Je obec povinna přiřadit popelnici k domu s číslem evidenčním, když je tam nově trvale hlášený občan? Dříve objekt užíval jako rekreační objekt.
27. 12. 2024 Obec a finance Legislativa

17. Spisová služba a DSO

V jakém rozsahu se týká archivní a spisová služba také dobrovolných svazků obcí? Je nutné se řídit v tomto případě stejným zákonem jako obce?
20. 12. 2024 Obec a finance Legislativa

19. Plánovací smlouvy podle nového stavebního zákona: veřejnoprávní cesta ke spolupráci obce se stavebníkem

S účinností nové úpravy stavebního práva je významně posílena úprava institutu plánovací smlouvy. Jedná se o veřejnoprávní smlouvu, kterou uzavírá stavebník na straně jedné a obec, městská část hlavního města Prahy, kraj nebo vlastník veřejné infrastruktury (tzv. „veřejnoprávní strana“) na straně druhé. Obsahem smlouvy je, zjednodušeně řečeno, vzájemná povinnost stran poskytnout si součinnost při uskutečnění určitého stavebního záměru a postupovat při jeho uskutečňování ujednaným způsobem.
17. 12. 2024 ePravo.cz Legislativa

20. Působnost stavebního úřadu

Je v gesci stavebního úřadu řešit údajné neoprávněné napojení svodu dešťové vody ze soukromé nemovitosti do kanalizačního systému správce vodovodů a kanalizací?
13. 12. 2024 Obec a finance Legislativa

21. Novinky v lesním hospodářství zavádějí změny na zlepšení stavu lesů a jejich přizpůsobení na změnu klimatu

Tři důležité zákony vypracované Ministerstvem zemědělství (MZe) projednali dnes poslanci v 1. čtení. Novely přinesou změny především v lesním hospodářství, protože se upravuje zákon o lesích a zákon o dřevě. Další novela se týká Státního pozemkového úřadu (SPÚ) a bezúplatných převodů pozemků na obce.
12. 12. 2024 MZe ČR Legislativa

22. Metodický pokyn k legislativním změnám v oblasti cen od 1. 1. 2025 pro obce a kraje

Dne 19. 9. 2024 byl ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon č. 265/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tímto zákonem dochází s účinností od 1. 1. 2025 k významným změnám v rámci zákona č. 526/1990 Sb., o cenách. Změny se dotýkají rovněž pravomoci a působnosti obcí a krajů v oblasti cen. Vedle toho dochází s účinností od 1. 1. 2025 rovněž ke změnám v rámci seznamu zboží, které mohou obce a kraje cenově regulovat. Z tohoto důvodu Ministerstvo financí vydává metodický pokyn, jehož hlavním cílem je seznámit obce a kraje se změnami, které přináší zákon č. 265/2024 Sb., a pomoci jim v jeho zdárném provedení.
12. 12. 2024 MF ČR Legislativa

23. Novinky v oddlužení

Od 1. října 2024 vstoupil v účinnost zákon č. 252/2024 Sb., který novelizuje insolvenční zákon, občanský soudní řád, zákon, kterým se stanoví pravidla pro případy souběžně probíhajících výkonů rozhodnutí, exekuční řád a zákon o insolvenčních správcích.
10. 12. 2024 Obec a finance Legislativa

24. Proplacení nečerpané dovolené

Zaměstnanec nečerpal dovolenou minimálně 5 let. Je možné při ukončení pracovního poměru proplatit dovolenou za uvedené období?
6. 12. 2024 Obec a finance Legislativa

25. Využitelnost projektové dokumentace podle přechodných ustanovení NSZ

Nový stavební zákon je účinný již několik měsíců, ale diskuse kolem něj neutichají. Jeden z výkladových problémů v praxi činí i přechodné ustanovení k dokumentacím a projektovým dokumentacím obsažené v § 329 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon. Důležitost tohoto ustanovení neradno podceňovat – cesta ke každé stavbě vyžadující povolení začíná vypracováním projektové dokumentace.
3. 12. 2024 ePravo.cz Legislativa

26. Vlastnictví mostku/lávky

Existuje nějaký judikát k vlastnictví mostku/lávky? Nedohledaly se žádné doklady k vlastnictví ani výstavbě. Je most vlastníka toku nebo vlastníka komunikací, které spojuje?
29. 11. 2024 Obec a finance Legislativa

27. Nová úprava daně z nemovitostí

Od roku 2025 se oblast daně z nemovitých věcí dočká na první pohled nenápadné změny, přijaté v rámci tzv. konsolidačního balíčku. Obce již nebudou moci stanovit vyšší koeficienty daně z nemovitých věcí pro konkrétní nemovitosti obecně závaznými vyhláškami, ale musejí tak činit opatřeními obecné povahy. Ty musí pro následující zdaňovací období přijmout vždy do konce června předchozího roku.
27. 11. 2024 endors Legislativa

28. Návrh příslušné osoby na přijetí nápravných opatření v prostředí vnitřního oznamovacího systému

Zákon č. 171/2023 Sb. , o ochraně oznamovatelů ukládá tzv. povinným subjektům právní povinnost vést vnitřní oznamovací systém a v tomto rámci určit příslušnou osobu nebo příslušné osoby k výkonu činnosti podle § 11 zákona. V případě, kdy je podané oznámení vyhodnoceno jako důvodné, tak příslušná osoba ve smyslu ustanovení § 12 odst. 5 zákona o ochraně oznamovatelů navrhne povinnému subjektu přijmout opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu.
22. 11. 2024 ePravo.cz Legislativa

29. Ministerstvo spravedlnosti uspořádalo konferenci „Zkušenosti s aplikací zákona o ochraně oznamovatelů v soukromém a veřejném sektoru“

Ministerstvo spravedlnosti konferenci konanou dne 20. 11. uspořádalo ve spolupráci s Českou compliance asociací. Cílem konference bylo po více jak roce od účinnosti zákona o ochraně oznamovatelů vyhodnotit jeho dosavadní aplikační praxi a sdílet relevantní zkušenosti mezi zástupci soukromého a veřejného sektoru.
22. 11. 2024 MSp ČR Legislativa

32. Neslučitelnost funkcí zastupitele obce pohledem garance základních lidských práv

Listina základních lidských práv a svobod v čl. 21 odst. 4 každému garantuje: „právo na rovný přístup k voleným a jiným veřejným funkcím, zakotvující každému občanovi možnost seberealizace výkonem veřejné funkce“. K tomuto základnímu lidskému právu se vztahují další práva garantovaná Listinou, a to např. rovnost v právech (čl. 1 Listiny), zákaz diskriminace v oblasti základních práv a svobod (čl. 3 odst. 1 Listiny) a zásada, že zákonná omezení základních práv a svobod musí platit stejně pro všechny případy, které splňují stanovené podmínky (čl. 4 odst. 3 Listiny).
18. 11. 2024 ePravo.cz Legislativa

33. Odpuštění nájmů po povodních

Na základě smluv a schváleného ceníku pronajímáme občanům zahrádky, které byly nyní zasaženy povodní. Rada města uvažuje o odpuštění nájmů pro rok 2025. Prosím o informaci, jak postupovat. Stačí usnesení rady města? Vzhledem k počtu smluv bychom neradi dělali dodatky.
15. 11. 2024 Obec a finance Legislativa

34. Inspekce poskytování sociálních služeb – prokazatelné seznámení, co to je?

Standardy kvality sociálních služeb obsahují požadavek prokazatelného seznámení ve dvou případech. Prvním případem je prokazatelné seznámení zaměstnanců poskytovatele s pravidly pro podávání a vyřizování stížností osob na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby. Druhým případem je prokazatelné seznámení zaměstnanců, ale i osob, kterým jsou poskytovány sociální služby, s postupem při nouzových a havarijních situacích. Předmětem příspěvku je prokazatelné seznámení dle standardu č. 7 kritéria b) a standardu č. 14 kritéria b) standardů kvality sociálních služeb.
13. 11. 2024 ePravo.cz Legislativa

35. Venkovní zásilkové boxy a místní poplatek

V současné době, kdy on-line nakupování zažívá nebývalý rozmach, se stále častěji setkáváme s venkovními samoobslužnými zásilkovými boxy. Tyto moderní výdejní místa představují efektivní způsob doručování zásilek, který reflektuje měnící se potřeby spotřebitelů i logistické výzvy e-commerce. S jejich rostoucí popularitou však vyvstává otázka, zda a jakým způsobem by mělo být jejich umístění ve veřejném prostoru regulováno a zpoplatněno.
13. 11. 2024 Obec a finance Legislativa

36. Územní nebo regulační plán?

V rámci rozvoje svého území mají obce zákonem svěřeny různé nástroje územního plánování. Od územního plánu, přes regulační plán a územní studii až po stavební uzávěru. V naší praxi se však setkáváme s tím, že obce tyto nástroje ne vždy využívají správně. V tomto článku se zaměříme na rozdíl mezi územním a regulačním plánem a na otázku, kdy je obcí zamýšlený regulativ přípustný v územním plánu, a naopak, kdy je už třeba přijmout regulační plán.
12. 11. 2024 ePravo.cz Legislativa

37. Obnova stavby podle nového stavebního zákona

Ještě před několika dny či týdny se zdálo, že v současné době je v oblasti stavebního práva nejaktuálnějším tématem digitalizace stavebního řízení a její funkčnost či naopak nefunkčnost. Po uplynulém víkendu (v polovině září 2024) se však situace může změnit: povodně, které postihly velkou část naší země, vyvolají potřebu (zásadních) oprav a/nebo rekonstrukcí konkrétních budov a stavebních objektů, resp. potřebu obnovy území a míst postižených velkou vodou.
12. 11. 2024 ePravo.cz Legislativa

38. Zábor veřejného prostranství

Kdo schvaluje smlouvu o záboru veřejného prostranství a musí být vystaven veřejný záměr? V rámci odstranění povodňových škod, chceme stavební firmě povolit dočasný zábor veřejného prostranství k uložení materiálu. Obecně závaznou vyhlášku k této problematice nemáme.
8. 11. 2024 Obec a finance Legislativa

39. Parkovací automaty v obci

Který právní předpis upravuje zřízení parkovacích automatů v obci. Když není v obci městská policie, kdo má oprávnění vybírat pokuty za parkování bez parkovacího lístku a komu náleží vybrané finanční prostředky?
1. 11. 2024 Obec a finance Legislativa

40. Moderní, kvalitní a efektivní státní služba bez zbytečné byrokracie, novela služebního zákona prošla třetím čtením

Kvalitnější a efektivnější státní služba schopná pružně reagovat na aktuální trendy, flexibilní přijímání kvalitních zaměstnanců či kariérní růst odborníků ve státní správě. Nejen tyto novinky přinese obsáhlá novela zákona o státní službě, kterou připravilo Ministerstvo vnitra. Státní služba by se tak v budoucnu měla stát profesionálnější, modernější a efektivnější službou veřejnosti.
29. 10. 2024 MV ČR Legislativa

42. Vymáhání bagatelních nedoplatků

Ministerstvo financí České republiky zveřejnilo novou metodickou pomůcku, která upravuje postup při vymáhání nedoplatků nepatrné výše (tzv. bagatelních nedoplatků). Metodika byla zpracována odborem Správní činnosti, je určena především pro správce místních poplatků. Metodika není právně závazná.
24. 10. 2024 Obec a finance Legislativa

43. Povinnost pořídit pasport budov

Musí mít obec proveden pasport budov (veřejných budov) ve svém vlastnictví? Jaký vliv má na toto digitalizace katastru nemovitostí?
18. 10. 2024 Obec a finance Legislativa

44. Jaká jsou pravidla zvedání telefonu po pracovní době zaměstnanci, kteří mají přidělený pracovní telefon?

Zvedání telefonu za účely komunikace se zaměstnavatelem, případně za účelem vyřizování věcí, které spadají do pracovní náplně zaměstnance, lze dle našeho názoru považovat za výkon práce. Je tak nutné dovodit, že po skončení rozvržené pracovní doby zaměstnanec nemá povinnost být na telefonu dostupný, a to nejen na soukromém telefonu, ale ani na pracovním telefonu, který mu byl přidělen jakožto pracovní prostředek. Na uvedené by neměla mít vliv ani ta skutečnost, jestliže by bylo zaměstnanci umožněno telefon (a paušál od telefonního operátora atp.) používat i pro soukromé účely.
11. 10. 2024 Obec a finance Legislativa

45. Zamyšlení nad během lhůt v novém stavebním zákonu

Cílem nového stavebního zákona mělo být předně zjednodušení a zrychlení procesů, jelikož stávající neutěšený stav byl spíše ostudou, kdy doba trvání vyřízení stavebního povolení podle dosavadních stavebních předpisů nás posunula do poslední čtvrtiny všech zemí světa. Dojde s novými stavebními předpisy ke zrychlení? V některých ohledech určitě ano, bohužel však přetrvávají některé slabiny stávajícího systému, nebo dokonce již teď je zřejmé, že některé procesy povedou k oslabení procesního postavení stavebníka, což může vést naopak k prodloužení procesů.
8. 10. 2024 ePravo.cz Legislativa

46. Skartace, kroniky a archivnictví

Okresní archiv podmiňuje převzetí úředních dokumentů do archívu a souhlas se skartací tím, že musíme do archívu odevzdat obecní kroniky z let 1927–2016. Zastupitelstvo to odmítá. Má na takový postup archív právo?
4. 10. 2024 Obec a finance Legislativa

47. Odvod za porušení rozpočtové kázně – sankce nebo refundace

Odborné názory na povahu odvodu za porušení rozpočtové kázně se delší dobu kontrárně odlišovaly. Z tohoto důvodu nebylo problematické se setkat s tezí, že takový odvod představuje trestní sankci, zatímco jiné přesvědčení říkalo, že se o sankční opatření jako takové nejedná. Rozkolísanost a nejistota týkající se povahy tohoto odvodu si tak žádala vyjasnění. Nejvyšší správní soud se nikdy nevyslovil tak, že by odvod za porušení rozpočtové kázně měl charakter trestu, kdežto se v nedávné době vyslovil tak, že se o trestní sankci nejedná. Tento právní názor vyplývající z konstantní judikatury tak vyjasnil skutečnou povahu odvodu za porušení rozpočtové kázně.
3. 10. 2024 ePravo.cz Legislativa

48. Povinnosti obcí při nakládání s obecním majetkem

Nakládání s obecním majetkem představuje jednu z klíčových oblastí činnosti územních samosprávných celků, která je regulována komplexním souborem právních norem a podléhá přísné veřejné kontrole. Neuškodí si některé základní povinnosti připomenout.
1. 10. 2024 Obec a finance Legislativa

49. Ústavní soud zrušil rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, podle kterého obce jako veřejní opatrovníci nevykonávají přenesenou působnost

Ústavní soud se v nálezu zabýval povahou veřejného opatrovnictví. Přezkoumával rozhodnutí kompetenčního senátu Nejvyššího správního soudu, podle kterého činnost obcí jako veřejných opatrovníků nepředstavuje výkon přenesené působnosti. Ústavní soud shledal, že rozhodnutí kompetenčního senátu vychází z nesprávného výkladu ústavního pořádku a nerespektuje výslovnou zákonnou úpravu.
27. 9. 2024 Ústavní soud Legislativa

50. Informace k poskytování darů osobám postiženým povodněmi

Materiál je určen obcím, které mají v úmyslu pořádat veřejné sbírky na pomoc postiženým (tyto obce mohou být samy postiženy, nebo se může jednat o jiné obce), případně poskytovat individuální dary ze svého rozpočtu (mimo režim veřejné sbírky).
27. 9. 2024 MV ČR Legislativa
Bylo nalezeno 708 záznamů.