Archiv článků (rubrika Legislativa)
Může obec bezúplatně darovat majetek společnosti s ručením omezeným,
kde je obec 100 % vlastníkem? Majetek obec nabyla bezúplatně od kraje.
Obec Stachy zavedla obecně závaznou vyhláškou systém odpadového hospodářství.
Některými z ustanovení vyhlášky upravila poplatky za ukládání určitých
složek odpadu, konkrétně nebezpečného a objemného odpadu, a určila místo pro
ukládání rostlinného odpadu.
Ministerstvo vnitra (navrhovatel) se domáhalo zrušení popsaných ustanovení obecně
závazné vyhlášky pro rozpor se zákonem o odpadech (§ 59 a následující).
Ombudsman upozorňuje, že s koncem roku se blíží důležitý termín pro
nakládání s opuštěnými nemovitostmi. Pravidla se změnila už v roce 2014
s novým občanským zákoníkem. Místo obcím teď opuštěné nemovitosti
připadají státu. Zároveň ale musel stát
počkat deset let, než se mohla nemovitost opravdu považovat za
opuštěnou. Právě tato desetiletá ochranná lhůta s koncem roku uplyne.
Obec je povinna komunikovat přes datovou schránku, pokud adresát má datovou
schránku. Platí to i pro případ uzavírání smlouvy, že musí být uzavřena
prostřednictvím datové schránky a podepsaná elektronickými podpisy?
Plánovací smlouvou chápe zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon jako veřejnoprávní smlouvu, kterou mezi sebou uzavře na jedné straně stavebník a na straně druhé obec, městská část hlavního města Prahy nebo kraj (všichni uvedení v samostatné působnosti) nebo vlastník veřejné infrastruktury, přičemž dále budeme hovořit především o plánovacích smlouvách v souvislosti s obcemi.
Úřad pro ochranu osobních údajů nesouhlasí s novelou zákona
o občanských průkazech, která navrhuje časově neohraničené uvádění
rodného čísla v občanském průkazu.
V obci, kde není volena rada, povoluje výjimku z počtu žáků
příspěvkové organizace starosta nebo zastupitelstvo obce?
Rozšíření subjektů, od kterých nemohou politické strany přijmout dar a
bezúplatná plnění, nebo sjednocení pravidel pro volební kampaně do jednoho zákona
pro všechny druhy voleb. Ministerstvo vnitra připravilo nový zákon o volebních
kampaních, který upravuje jejich stávající pravidla s cílem je doplnit či na
základě dosavadní praxe zjednodušit.
Plánovací smlouvu můžeme definovat jako veřejnoprávní smlouvu, která může obsahovat i soukromoprávní ujednání. Jedná se o smlouvu uzavíranou mezi stavebníkem a obcí, případně stavebníkem a krajem či vlastníkem veřejné infrastruktury. Jejich smyslem je závazně stanovit práva a povinnosti zúčastněných stran v kontextu výstavby na území například obce (v drtivé většině půjde o developerské projekty).
Lze při správě místních poplatků v rámci doručování písemností využít konverzní (hybridní) poštu?
Je možné si v rámci podlimitní veřejné zakázky definovat
v zadávacích podmínkách na dodávku elektřiny požadavek na maximální možnou
cenu za dodávku 1 MWh silové elektřiny v Kč bez DPH? Například uvedením
maximální hodnoty 3500 Kč/MWh. Nebo už je takový konkrétní požadavek
v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek?
Problematika sekání trávy bývá často předmětem velkých diskuzí. Zatímco
u travních porostů na zemědělské půdě je celkem jasno, debaty se o to
více týkají sekání trávy na veřejných prostranstvích ve městech a obcích.
Zejména jde o to, kde sekat a jak často, přičemž se argumentuje z hlediska
estetického i z pohledu ochrany životního prostředí (zadržování vody,
podmínky pro život drobného hmyzu atd.). Zajímavá je i otázka vlastnictví
daného pozemku.
Jak naložit s peticí, která apeluje na vystěhování
nepřizpůsobivých občanů z bytového domu soukromého vlastníka na území obce?
Evropský soud pro lidská práva v nedávném rozsudku uvedl, že pokud se
politici rozhodnou využívat sociální média pro politické účely a zřídí si na
nich veřejně přístupný účet, může z toho pro ně za určitých okolností
plynout i trestněprávní odpovědnost v souvislosti s příspěvky
přidanými třetími osobami.
Praha se bude soudně bránit proti další pokutě od
Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), kterou dostalo v souvislosti
s protihazardní vyhláškou, tentokrát z let 2018 až 2021. Zaplatit musí
přes 2,4 milionu korun. Ke Krajskému soudu v Brně podá proti rozhodnutí
ÚOHS hlavní město správní žalobu.
Poslanecká sněmovna schválila novelu liniového zákona, která má za cíl zrychlit
realizaci mnohem širšího okruhu staveb, než tomu bylo doposud. Pro strategicky
významné energetické a dopravní investice zákon ukotví závazné lhůty čtyř let
pro ukončení všech správních řízení. Podle ministra dopravy Martina Kupky a
ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely navrhované změny v legislativě
odstraní zbytečnou byrokracii a tím urychlí povolovací procesy pro strategické
investice a umožní opravdový restart českého hospodářství.
V souladu s ustanovením § 2 odst. 2 zákona o obcích je
obec veřejnoprávní korporací, jejíž postavení, hospodaření a vnitřní poměry
upravuje zákon o obcích. Za hlavní činnost obce je pak považována péče
o všestranný rozvoj jejího území, o potřeby svých občanů a ochrana
veřejného zájmu vyjádřeného v právních předpisech. Jedním ze způsobů, jak
obec může v samotné působnosti pečovat o potřeby svých občanů, je
i například uspokojování bytové potřeby občanů prostřednictvím obecních
bytů, jak uvádí ustanovení § 35 odst. 2 zákona o obcích.
Má zástupce právnické osoby, která na území obce nevlastní
nemovitost, ale má přihlášeno sídlo firmy u přítelkyně a není občanem obce
právo vystoupit na jednání zastupitelstva obce, pokud s tím bude zastupitelstvo
souhlasit hlasováním?
V rámci transpoziční novely liniového zákona budou ve třetím čtení
hlasovány návrhy, které zásadním způsobem mění pravidla ochrany životního
prostředí. Návrhy neprošly standardním projednáním ve vládě, ani kontrolou ze
strany Legislativní rady vlády, ačkoli jde o návrhy obsahově zásadní a
rozsáhlé.
Žadatelka podala žádost o informace dle zákona č. 106/1999 Sb.
V zákonné lhůtě (desátý den po doručení žádosti) byla zaslána odpověď.
Obratem žadatelka odpověděla, že poskytnuté informace jsou nedostatečné a požaduje
novou odpověď ve lhůtě, která se vztahovala k první žádosti. Jednalo se
o dotazy k údržbě zeleně v některých částech města. V jaké
lhůtě máme povinnost na tuto výzvu k doplnění reagovat?
Může obec bezúplatně 2× do roka posekat soukromý pozemek starého
občana, který je sám a svůj majetek ve výši 80 % odkázal v závěti
sepsané u notáře obci?
Ministerstvo vnitra rozeslalo do meziresortního připomínkového řízení návrh
zákona, který zavádí důležité novinky ve volbách prezidenta republiky. Poslanci a
senátoři budou moci podpořit pouze jednoho kandidáta, sběr podpisů pod petice na
podporu občanských kandidátů bude zase moci probíhat online. Ministerstvo vnitra
také plánuje změnit kontrolu podpisů na listinných peticích.
Jakým způsobem postupovat při odstranění osobního vozidla
odstaveného na obecním pozemku, který není komunikací. Jedno vozidlo je bez RZ,
majitel je dlouhodobě mimo ČR a má v ČR zrušen pobyt, je nekontaktní. Druhé
vozidlo je již tři roky odstaveno na pozemku obce (veřejné prostranství), má RZ, dva
roky neplatnou STK, majitel se v obci nezdržuje a je nekontaktní.
Je vaše organizace povinným subjektem podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“) a trápí vás žádosti o informace, jejichž cílem není pouze realizace práva na informace, ale primárně další pohnutky jako jsou například snaha o šikanu povinného subjektu či zcela převažující soukromý zájem žadatele? Předmětem tohoto článku je možný způsob obrany proti takovému zneužívání práva na informace.
Pohřebnictví je jeden z oborů, které náleží rovněž do působnosti obcí a
měst. Do této sféry patří rovněž hřbitovní služby. Zatímco
v pohřebnictví je nejvyšším orgánem státní správy Ministerstvo pro místní
rozvoj, otázky cenové regulace hřbitovních služeb spadá do působnosti Ministerstva
financí. V této souvislosti vydalo oddělení cenové politiky MF ČR stanovisko
čj. MF-22516/2023/2601-1.
Jak se postupuje v otázce vlastnictví mostů? Obec neeviduje mosty
v majetku, ale vede po nich místní komunikace.
Obec má uzavřenou nájemní smlouvu na pozemek na dobu neurčitou
s jistou společností a podepsanou jejím jednatelem. Nyní došlo ke změně názvu
společnosti, změně sídla i změně jednatele společnosti, IČO zůstalo stejné.
Platí nadále tato nájemní smlouva a stačí uzavřít jen dodatek smlouvy na změny
společnosti?
V současné době je připravena novela zákona o státní službě za účelem depolitizace transparentnosti a větší efektivity státní služby. Navrhované změny jsou dosti rozsáhlé a týkají se zásadních koncepčních změn, jako je například zrušení koordinační úlohy Ministerstva vnitra, až po změny týkající se personálních otázek či oblasti vzdělávání státních zaměstnanců.
Mají vojáci Severoatlantické aliance nárok na osvobození
od místního poplatku z pobytu?
Obec obdržela od místní firmy žádost o zřízení služebnosti
cesty pro přístup a příjezd na pozemek v jejich vlastnictví. Toto právo by
mělo být zřízeno na veřejně přístupné místní komunikaci. Je tento postup
v souladu se zákonem? Jaká omezení pro obec ze zřízení tohoto práva vzniknou?
Podle § 8 odst. 3 zákona č. 171/2023 Sb.,
o ochraně oznamovatelů, mohou pouze obce jako jediní veřejní zadavatelé sdílet
vnitřní oznamovací systém. Znamená to, že obec nemůže tento systém sdílet se
svými příspěvkovými organizacemi? Vyplývají pro obce do 10 tisíc obyvatel a
pro ostatní veřejné zadavatele s méně než 50 zaměstnanci nějaké
povinnosti ze zákona č. 171/2023 Sb.?
Regulace reklamy v bezprostřední blízkosti silnic a dálnic neustále utahuje šrouby nad provozovateli nelegálních reklamních zařízení a jiných reklamních ploch. Ti se však stále zdají být o krok napřed. Čerstvá novela zákona o pozemních komunikacích dává obcím a krajům do rukou nový nástroj proti těmto praktikám.
Plénum Ústavního soudu (soudce zpravodaj Jaromír Jirsa) zrušilo ustanovení
čl. 3 odst. 1 nařízení obce Holubice č. 1/2019, tržní řád, ze dne
24. 10. 2019. Ve zbývající části návrh odmítlo.
Obsáhlejší zákon s odlišnou strukturou než ten stávající – tak by
měl vypadat nový zákon o účetnictví, jehož účinnost byla z původně
plánovaného 1. ledna 2024 posunuta až na leden 2025. Důvodem změn je kromě
modernizace stávajících účetních pravidel také digitalizace účetnictví a jeho
procesů. Nově tak bude nutné vést účetnictví pouze v elektronické podobě.
Změn, na které se musíte připravit, je sice daleko víc, žádné revoluce se ale bát
nemusíte.
Dotaz: Ve kterých případech má správní úřad povinnost snížit správní
poplatek podle ust. § 9 zákona o správních poplatcích, který upravuje
slevu na poplatku?
Stanovisko Odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra č. 5/2023
Ředitel školy, ve které je obec zřizovatelem, má uzavřenou DPP na činnost
týkající se školních šablon. Může zřizovatel po řediteli požadovat přehled
o výkonu činnosti a výši odměny, která mu za danou činnost byla vyplacena?
Modernizaci a digitalizaci. Ty především přináší do volebního procesu nový
návrh zákona o správě voleb. Volby tak čekají důležité novinky. Mezi ně
patří například možnost zažádat o voličský průkaz na kterémkoliv obecním
úřadě, zafixování termínu některých typů voleb nebo stálejší vymezení
senátních obvodů. Na základě dohody z Poslanecké sněmovny volby zůstanou
dvoudenní. Důkazem o politické podpoře změn připravených Ministerstvem vnitra
je i to, že návrhy zákona nyní předkládají sami poslanci ze všech stran a
hnutí zastoupených v Poslanecké sněmovně.
IV. senát Ústavního soudu (soudce zpravodaj Radovan Suchánek) zrušil rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 9. února 2022,
č. j. 7 As 347/2021-46, protože jím bylo porušeno ústavně
zaručené právo stěžovatelky na samosprávu podle čl. 8, čl. 100
odst. 1 a čl. 104 odst. 2 ve spojení s čl. 101 odst. 4
Ústavy České republiky a její právo na soudní ochranu podle čl. 36
odst. 1 Listiny základních práv a svobod.
Ze sedmičlenného zastupitelstva bylo přítomno pět členů. V usnesení
hlasovali tři pro přijetí a dva proti. Je při tomto počtu a stavu hlasování
usnesení schváleno?
Ministerstvo financí zveřejňuje metodickou pomůcku pro správu správních poplatků včetně příloh (vzory písemností, které mohou úřední osoby využít v aplikační praxi).
Může zastupitelstvo pražské městské části pověřit radu rozhodnutím
o výběru zhotovitele podle zákona o zadávání veřejných zakázek nebo
musí rozhodnout jen samo zastupitelstvo?
Stavební zákon stanoví, že v nezastavěném území lze v souladu s jeho charakterem umisťovat vyjmenované stavby jen tehdy, pokud je územně plánovací dokumentace z důvodu veřejného zájmu výslovně nevylučuje.
Jak ale postupovat v situaci, kdy územně plánovací dokumentace stavbu nevylučuje výslovně, ale nepřímo? A jak tomu bude po účinnosti nového stavebního zákona?
Ministerstvo životního prostředí odpovídá na často kladené otázky k návrhu zákona o zabezpečení hydrometeorologické služby. Zákon jako celek se zabývá pouze státní hydrometeorologickou službou, která je definována jako činnost ve veřejném zájmu pro účely plnění úkolů veřejné správy (např. protipovodňová služba, smogový varovný a regulační systém, monitoring kvality vod, krizové řízení, integrovaný záchranný systém, plnění funkce kritické infrastruktury atd.), které jsou uloženy právními předpisy, nebo pro účely obrany státu.
Otázka platné identifikace bytové jednotky v rámci smlouvy o smlouvě budoucí, jež byla uzavřena v době, kdy předmětnou jednotku nebylo možné specifikovat obvyklými údaji, zůstává mezi smluvními stranami i dnes v mnoha případech sporná. To se týká rovněž smluv, které byly historicky uzavřeny mezi obcemi a zájemci o nájem a následné odkoupení bytových jednotek realizovaných za podpory státních dotací. Spory z těchto smluv současně často končily podanou žalobou, jejímž předmětem byla vedle řádné identifikace předmětu převodu například také symbolická kupní cena ve výši 1 Kč.
Zastupitelstvo obce odvolalo na návrh místostarosty předsedu kontrolního
výboru. Odmítlo však zařadit na program volbu nového předsedy a ani nikoho
nepověřilo vedením výboru. Je tento postup v souladu se zákonem?
Volební senát Nejvyššího správního soudu vyhlásil rozsudky týkající se
místních referend – o hazardních hrách v Kladně a výstavbě
bytových domů na území obce Jenišov.
Nový zákon o ochraně oznamovatelů zavádí zákaz tzv. odvetných opatření jako jeden z projevů ochrany oznamovatelů (whistleblowerů) a dalších s nimi spojených osob. Pokud bude oznamovatel nebo taková jiná osoba odvetnému opatření vystavena, vystavují se povinné osoby riziku veřejnoprávní sankce. Kromě toho se dotčená osoba může domáhat civilních nároků, což jí usnadňuje též související novela občanského soudního řádu.
Přijímání a poskytování darů je soukromoprávní problematikou, kterou primárně upravuje občanský zákoník (§ 2055 a násl.). V oblasti veřejného práva pak kompetence orgánů obce definuje zákon o obcích, který stanovuje mantinely pro rozhodování o poskytování a přijímání darů.
Ústavní soud zveřejnil
svůj nález sp. zn. Pl. ÚS 24/23 , který se týká stanovení koeficientů daně z nemovitých věcí. K tomu se vyjádřila i advokátní kancelář
Frank Bold Advokáti , která připravila argumenty pro svého klienta při jednání Ústavního soudu. Nyní uvádíme k této problematice stanovisko odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra.