Archiv článků (rubrika Legislativa)
V sídle Kraje Vysočina se ve středu 7. 6. 2023 sešli zástupci
samospráv, pracovníci městských a obecních úřadů, místních akčních skupin
i podnikatelských subjektů u příležitosti konference na téma
obnovitelných zdrojů energie.
Je možné nechat vyrobit hrací prvky na obecní dětské hřiště od místního
truhláře?
Nový stavební zákon si kladl za cíl zásadně zlepšit způsob povolování staveb. Jeho cílem bylo eliminovat většinu podkladových vyjádření a závazných stanovisek a přesunout úředníky stávajících stavebních úřadů i odborných dotčených orgánů pod nově zřízenou státní stavební správu. Inspirace byla čerpána ze struktury katastrálních úřadů a cílem bylo, aby stavební úřady disponovaly takovou odborností, aby dokázaly rozhodnout o co nejvíce aspektech stavby „pod jednou střechou“. Tato integrace úředníků se ale nedotkla vybraných oblastí ochrany životního prostředí, památkové péče a požární bezpečnosti.
Do 30. 6. 2023 mají veřejní funkcionáři podle zákona o střetu zájmů povinnost podat průběžné oznámení za období výkonu funkce v roce 2022. Vykonával-li veřejný funkcionář funkci po celý kalendářní rok 2022, pak období, za které oznámení činí je od 1. 1. 2022 do 31. 12. 2022; vykonával-li veřejný funkcionář funkci pouze část kalendářního roku 2022, pak období, za které oznámení činí je od data zahájení výkonu funkce do 31. 12. 2022.
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů (dále jen „zákon č. 250/2000 Sb.“) výslovně neupravuje formu
ani formát výše uvedených dokumentů, které je územní samosprávný celek (dále
jen „ÚSC“) povinen zveřejňovat. V rámci metodické pomoci
k rozpočtovým pravidlům Ministerstvo financí zveřejnilo odpověď na dotaz
k rozsahu a formě zveřejňovaných dokumentů.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna potvrdil
prvostupňové rozhodnutí, jímž byla hlavnímu městu Praze uložena pokuta ve výši
2 679 000 korun za porušení zákona o ochraně hospodářské
soutěže v souvislosti s loterijními vyhláškami. Rozklad podaný hlavním
městem předseda ÚOHS zamítl.
Je možné přerušit zasedání zastupitelstva obce, když je rozjednán bod programu,
ale nebylo o závěrech k němu hlasováno (např. z důvodu potřeby věc
dále prodiskutovat, shromáždit podklady, zadat právní analýzu apod.)? Pokud ano, za
jakých podmínek?
V prvním čtení budou dnes poslanci hlasovat o novele zákona
o matrikách, jménu a příjmení a dalších s nimi souvisejících předpisů
(ST 431). Novela upravuje oblast rodinného práva, i díky připomínkám
Sdružení místních samospráv ČR usnadní oddávání snoubenců a registrování
partnerů.
Novela energetického zákona LEX OZE II byla původně navržena s cílem
podpořit rozvoj obnovitelných zdrojů energie a zvýšit tak podíl zelených
technologií v naší energetické infrastruktuře. Měla přinést stabilnější a
předvídatelnější podmínky pro investory v oblasti obnovitelných zdrojů
energie, což by přispělo k ekologické a udržitelné budoucnosti naší země.
Nicméně v nedávných návrzích se objevují změny, které s sebou
pravděpodobně přinesou i nežádoucí dopady.
Může tajemník obce s rozšířenou působností řešit přestupkovou agendu
(být předsedou nebo členem přestupkových komisí) v obcích I. typu
v rámci území ORP i mimo něj, když dotčené obce nemají s ORP
uzavřené veřejnoprávní smlouvy, ale jedná se o soukromou aktivitu za úplatu
(smlouva na vlastní IČ) osoby, která je zároveň tajemníkem? Nejedná se
o porušení zákona? Jak v tomto případě postupovat?
Ústavní soud přezkoumával obecně závaznou vyhlášku o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství, konkrétně ustanovení zakotvující úlevu pro občany obce. Byť ustanovení zakotvující úlevu zrušil, vyvolal jeho nález možná více otázek, než kolik jich zodpověděl.
Komunitní energetika může pokrýt až 80 % spotřeby českých domácností,
říká to studie EGÚ Brno. Od širšího zavedení komunitní energetiky se očekává
podstatné zvýšení energetické soběstačnosti obcí a měst. Rychlý nárůst
střešních fotovoltaik v loňském roce odhalil nepřipravenost distribuční
soustavy v některých regionech. A zejména s očekávaným rozvojem
komunální energetiky bude potřeba rozvodnou síť radikálně posílit.
Ustanovení zákona o obcích a dalších zákonů, podle nichž o odměně
zastupitelů samospráv rozhoduje vláda, je neústavní. Ústavní soud zrušil také
nařízení vlády, kterým stanovovala odměny volených představitelů obcí, měst a
krajů, a to s odkladem do konce roku.
Plénum Ústavního soudu (soudce zpravodaj Vladimír Sládeček) zčásti vyhovělo
návrhu skupiny senátorů a zrušilo ustanovení § 73 odst. 1, § 134
odst. 3 a § 153 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích
(obecní zřízení), § 48 odst. 1 a § 98 zákona
č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), § 54 odst. 1
a § 87 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě
Praze, a nařízení vlády č. 318/2017 Sb., o výši odměn členů
zastupitelstev územních samosprávných celků.
Rozhodnutí o poskytnutí daru náleží do vyhrazené pravomoci zastupitelstva,
resp. rady obce podle výše částky, která má být poskytnuta. O poskytnutí daru
nad 20 000 Kč jednotlivé osobě rozhoduje zastupitelstvo, o částce
nižší než 20 000 Kč rozhoduje rada obce [§ 85 písm. b) zákona
o obcích].
Nejpozději od poloviny příštího roku by mělo být možné vytvářet
v Česku energetická společenství, která umožní jejich členům vzájemně
sdílet energii vyrobenou z obnovitelných zdrojů. Novela energetického zákona,
která je známá jako Lex OZE II prochází legislativním procesem a experti se
shodují, že výhledově půjde o zásadní změnu v české energetice.
Který orgán obce rozhoduje o zřízení termínovaného vkladového účtu
v bance?
Poslanci mají ve třetím čtení rozhodovat o novele zákona o místních
poplatcích. Součástí novely je i pozměňovací návrh na stanovení nové
maximální výše poplatků za komunální odpady.
Místní referenda iniciovaná občany se v uplynulých letech stala nástrojem participace místních komunit na společenském dění v daných obcích. Rok, co rok, jsou místními společenstvími (tzv. přípravnými výbory) iniciovány desítky referend. Jaká jsou úskalí sběru podpisů pod petice na podporu zamýšleného místního referenda? A jak se k náležitostem podpisových archů staví správní soudy?
Senát schválil návrh zákona o jednotném environmentálním stanovisku (JES).
Od 1. ledna 2024 se díky němu stavebníkům zjednoduší a zrychlí
„papírování“ – namísto několika samostatných razítek pro účely
povolení stavby do jediného razítka, a to včetně případného stanoviska EIA.
Jednotné environmentální stanovisko (JES) usnadní povolování nejrůznějších typů
stavebních i nestavebních záměrů. Veřejný zájem na ochraně životního
prostředí přitom ale zůstane plnohodnotně chráněn.
Mohou zástupci církve (svědci Jehovovi) chodit bez oznámení obecnímu úřadu po
obci a přesvědčovat zejména staré občany o své víře a přemlouvat je
k této víře a dále k poskytování darů této církvi?
Senát bude rozhodovat, jestli zachování stavebních úřadů v obcích stanoví
zákon, nebo vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj. Výbory hospodářský a pro
územní rozvoj senátorům doporučily přijetí novely stavebního zákona beze změn.
O možných úpravách budou jednat i v případě novely zákona
o zadávání veřejných zakázek. MMR se negativně staví především
k možnému rychlému navýšení limitů u zakázek malého rozsahu bez
vyhodnocení dat a nastavení pravidel.
V rámci změny organizačního řádu úřadu se připravuje zřízení
samostatného odboru, který byl doposud jako oddělení podřízen starostovi.
I když má stávající oddělení svého vedoucího, musí v rámci změny
proběhnout výběrové řízení na vedoucího odboru nebo může funkci vedoucího
zastávat stávající vedoucí oddělení?
Úřad pro ochranu osobních údajů zahájil proces veřejné konzultace k materiálu „Metodika k návrhu a provozování kamerových systémů z hlediska zpracování a ochrany osobních údajů.“ Cílem zpracovaného návrhu metodiky ke kamerovým systémům je snaha zajistit lepší orientaci správců a zpracovatelů osobních údajů, stejně jako dodavatelů kamerových systémů v povinnostech, které se týkají návrhů, zřízení a provozování kamerových systémů.
Řada obcí, správců veřejných pohřebišť, stále řeší otázku, co
s hrobovými místy, za která není placeno nájemné a která jsou mnohdy zcela
zjevně dlouhodobě opuštěná. V tomto článku se zaměřím na problematiku
hrobových zařízení a hrobek, k nimž obec žádné údaje o vlastníku či
nájemci hrobového místa nemá, a jsou fakticky dlouhodobě opuštěná.
Budou moci obce prominout nezaplacené místní poplatky a penále u porušení
rozpočtové kázně? Svaz měst a obcí k této problematice uvádí
následující informaci.
V centru obce se nachází nemovitost v havarijním stavu, ohrožující
častým padáním střešní krytiny zdraví občanů. Stavení je z 1/2 státu
a z 1/2 soukromé osoby. Opětovným upozorněním vlastníkům na tento stav se
nic nekoná. Jak má obec postupovat?
Digitalizace pobytové agendy, nový systém registrace občanů EU či posílení role
tzv. garanta. Ministerstvo vnitra připravilo nový zákon upravující vstup a pobyt
cizinců na našem území, který zpřehlední právní úpravu pobytu cizinců a
digitalizací pobytové agendy zrychlí pobytové řízení. Návrh rozeslalo ministerstvo
do připomínkového řízení.
Je možné v rámci GDPR a legislativy pro obecní e-maily, na které chodí
datové zprávy a dokumenty úřadu využít vlastní domény na cloud Google?
Do druhého čtení vstupuje v Senátu návrh na změnu volebního systému do
zastupitelstev obcí. Úprava zákona navrhovaná senátory Jiřím Oberfalzerem, Petrem
Štěpánkem a dalšími, do jejíž přípravy se zapojilo i Sdružení místních
samospráv ČR, by měla obohatit poměrný volební systém o většinotvorné
prvky, a zvýšit tak šanci na zvolení pro kandidující nezávislé jednotlivce, tak
oblíbence voličů na kandidátkách volebních stran.
Plénum Ústavního soudu (soudce zpravodaj Pavel Šámal) vyhovělo návrhu
Ministerstva vnitra na zrušení ustanovení čl. 5 odst. 4 obecně závazné
vyhlášky města Krásná Lípa č. 2/2021, o místním poplatku za obecní
systém odpadového hospodářství pro rozpor s čl. 104 odst. 1,
3 Ústavy a čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod.
Připravovaná novela energetického zákona, známá jako LEX OZE II, má být
pro obor obnovitelných zdrojů zákonem roku. Revoluční změna zákona umožní
sdílení elektřiny prostřednictvím tzv. energetických komunit. Sdružené subjekty,
jejichž členy mohou být vedle fyzických osob například menší podniky, územní
samosprávné celky nebo právnické osoby jimi zřízené či ovládané, budou moci
sdílet elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů na svém území.
Poskytnutím informací nebo vydáním rozhodnutí o odmítnutí žádosti
povinnosti obcí při vyřizování žádosti zpravidla končí. Mohou ale nastat situace,
ve kterých není žadatel s postupem obce při vyřizování žádosti spokojen nebo
kdy nesouhlasí s jejím odmítnutím.
Máme zde podnikatele, který v obci vlastní objekt, ve kterém poskytuje
ubytování za úplatu. V objektu, který je zařazen do systému odstraňování
komunálního odpadu v obci, je celkem 39 lůžek. Lze určit, kolik musí mít
popelových nádob na objekt? Pro letošní rok si vlastník podal ohlášení
k MP – objem sběrných nádob, že chce vyvážek jednu 60 l nádobu.
Zavedení matričního informačního systému, možnost vstoupit do registrovaného
partnerství před kterýmkoli matričním úřadem, určení otcovství tzv. trojdohodou
na matričním úřadu či posílení práv dětí při rozhodování o změnách
jejich jmen. Tyto a další změny přináší novela zákona o matrikách, kterou
12. dubna 2023 schválila vláda.
Hasiči mají budovu ve výpůjčce. Musí na základě výpůjčky platit energie?
Ústavní soud v usnesení sp. zn. Pl. ÚS 14/08 ze dne 18. listopadu 2010 konstatoval, že ceník za užití parkovací zóny vymezené v souladu s § 23 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích je svou povahou právní předpis, pro který zákon o cenách v § 10 odst. 1 předvídá formu nařízení. Má ale tento výklad skutečně v zákoně o cenách oporu?
Tři obce žádaly společně o dotaci na kanalizaci. Jelikož se jedná
o velikou částku bude obec žádat o úvěr u banky (řádově
10 mil. Kč). Jak postupovat v tomto případě? Je nutné provést
výběrové řízení na banku?
Pro obce v České republice je založena povinnost zveřejňovat veřejnoprávní
smlouvy o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci dvěma právními
předpisy. Především je to zákon o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů (§ 10d zákona č. 250/2000 Sb.), tzv. malá rozpočtová
pravidla. Stejnou povinnost ukládá obcím také zákon o registru smluv (zákon
č. 340/2015 Sb).
Jako zázrak ve Sněmovně prezentovala některá média možnost, že stavební zákon
bude schválen ve vzácné shodě vládnoucí koalice s opozicí. Možný zázrak se
stal skutečností a v pátek poslanci společně schválili novelu stavebního
zákona. Žádný ze zákonodárců nezvedl ruku proti přijetí a z celkem
166 přítomných poslanců jich 161 hlasovalo pro předlohu.
Vztahuje se na mikroregion jako dobrovolný svazek obcí zákon o obcích?
Následující text popisuje odpovědnost územních samosprávných celků za
škodu způsobenou nesprávným úředním postupem při výkonu jejich samostatné
působnosti ve smyslu zákona o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu
veřejné moci (z. č. 82/1998 Sb.).
Plénum Ústavního soudu vyhovělo návrhu Ministerstva vnitra na zrušení
ustanovení čl. 3 odst. 1 písm. a) obecně závazné vyhlášky města
Loket o stanovení doby nočního klidu a regulaci hlučných činností,
vyhlášené pod č. 2/2022.
Vláda v současné době připravuje novelu insolvenčního zákona, ve které
navrhuje osvobození od dluhů pro všechny dlužníky za tři roky. Proti tomuto
vládnímu návrhu, který zkracuje dobu oddlužení z pěti na tři roky bez
rozlišení schopností dlužníků, protestuje nejenom Svaz měst a obcí, ale také
většina odborné veřejnosti, a podle průzkumu veřejného mínění také občané. Na
tiskové konferenci vedle SMO ČR vystoupili zástupci pořádajícího InsolCentra a
Svazu českých a moravských bytových družstev.
Od 1. 1. 2023 došlo k doplnění informačního zákona[1], které má
původ v transpozici směrnice o otevřených datech a opakovanému použití
informací veřejného sektoru. Tradičně se však dostaly do zákona rovněž další
úpravy, které mohou být z pohledu obcí zajímavější než ty transpoziční.
V jakém rozsahu může neuvolněný místostarosta zastupovat uvolněného
starostu, který je dlouhodobě v pracovní neschopnosti? Může za něj např.
podepisovat smlouvy (již schválené zastupitelstvem), schvalovat rozpočtová opatření
do limitu, který je v kompetenci starosty, zveřejňovat záměry o prodeji
nebo propachtování nemovitostí a další záležitosti, které jsou v kompetenci
starosty?
Obecní zřízení (zákon č. 128/2000 Sb., o obcích) prodělalo od
svého přijetí v roce 2000 řadu změn, a to jak přímých, tak
i nepřímých. Vždyť v době vzniku zákona ještě existovaly okresní
úřady, platil stavební zákon z roku 1976, zákoník práce z let
šedesátých, stejně jako správní řád, nemluvě o občanském zákoníku.
Právní řád se podstatně změnil a ovlivňoval, byť nepřímo, také obecní
zřízení. Ale i přímých novelizací zákona o obcích byla celá řada,
v posledních pěti letech snad pět nebo šest.
Díky novele zákona o místních poplatcích provedenou zákonem
č. 543/2020 Sb., jsou poplatky za komunální odpad upraveny v jednom
zákoně, čímž došlo k odstranění dvojkolejnosti právní úpravy těchto
poplatků. Druhým poplatkem za komunální odpad je poplatek za odkládání
komunálního odpadu z nemovité věci, jehož obdobu upravoval v současné
době již zrušený zákon č. 185/2001 Sb.
Novelou zákona byla dána povinnost uveřejnit „výroční zprávu o činnosti
v oblasti poskytování informací…“ v centrálním registru. Nemohu najít
další podrobnosti o tomto registru. Je funkční nebo jsem se jenom předběhla
v informacích?
Konání veřejných shromáždění je ústavně zakotveno v základní Listině
práv a svobod a jako takové stojí nad dalšími zákony či například nad
vyjádřením policie k dané akci. Úřady taková shromáždění ani nepovolují,
ale postačuje pouze jejich včasné ohlášení. To samozřejmě otevírá prostor pro
kreativitu svolavatelů, kdy taková shromáždění není možné zakázat. Magistrát
hlavního města Prahy považuje za důležité v rámci osvěty poukázat na
skutečnosti související s konáním veřejných shromáždění, aby nedocházelo
k dezinterpretacím.