Archiv článků (rubrika Legislativa)

Bylo nalezeno 663 záznamů.

1. Skartace, kroniky a archivnictví

Okresní archiv podmiňuje převzetí úředních dokumentů do archívu a souhlas se skartací tím, že musíme do archívu odevzdat obecní kroniky z let 1927–2016. Zastupitelstvo to odmítá. Má na takový postup archív právo?
4. 10. 2024 Obec a finance Legislativa

2. Odvod za porušení rozpočtové kázně – sankce nebo refundace

Odborné názory na povahu odvodu za porušení rozpočtové kázně se delší dobu kontrárně odlišovaly. Z tohoto důvodu nebylo problematické se setkat s tezí, že takový odvod představuje trestní sankci, zatímco jiné přesvědčení říkalo, že se o sankční opatření jako takové nejedná. Rozkolísanost a nejistota týkající se povahy tohoto odvodu si tak žádala vyjasnění. Nejvyšší správní soud se nikdy nevyslovil tak, že by odvod za porušení rozpočtové kázně měl charakter trestu, kdežto se v nedávné době vyslovil tak, že se o trestní sankci nejedná. Tento právní názor vyplývající z konstantní judikatury tak vyjasnil skutečnou povahu odvodu za porušení rozpočtové kázně.
3. 10. 2024 ePravo.cz Legislativa

3. Povinnosti obcí při nakládání s obecním majetkem

Nakládání s obecním majetkem představuje jednu z klíčových oblastí činnosti územních samosprávných celků, která je regulována komplexním souborem právních norem a podléhá přísné veřejné kontrole. Neuškodí si některé základní povinnosti připomenout.
1. 10. 2024 Obec a finance Legislativa

4. Ústavní soud zrušil rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, podle kterého obce jako veřejní opatrovníci nevykonávají přenesenou působnost

Ústavní soud se v nálezu zabýval povahou veřejného opatrovnictví. Přezkoumával rozhodnutí kompetenčního senátu Nejvyššího správního soudu, podle kterého činnost obcí jako veřejných opatrovníků nepředstavuje výkon přenesené působnosti. Ústavní soud shledal, že rozhodnutí kompetenčního senátu vychází z nesprávného výkladu ústavního pořádku a nerespektuje výslovnou zákonnou úpravu.
27. 9. 2024 Ústavní soud Legislativa

5. Informace k poskytování darů osobám postiženým povodněmi

Materiál je určen obcím, které mají v úmyslu pořádat veřejné sbírky na pomoc postiženým (tyto obce mohou být samy postiženy, nebo se může jednat o jiné obce), případně poskytovat individuální dary ze svého rozpočtu (mimo režim veřejné sbírky).
27. 9. 2024 MV ČR Legislativa

6. Dohodáři – změny letošní a příští

Dohody o provedení práce prošly v posledních měsících několika významnými změnami. Poslední změna je platná od 1. července 2024. Jak to tedy s dohodáři je aktuálně, a co je čeká v roce příštím?
27. 9. 2024 Obec a finance Legislativa

7. Prodej historické budovy města

Město obdrželo nabídku od právnické osoby na odkup historické budovy s tím, že dokončí její rekonstrukci (budova není v dobrém technickém stavu a na její zlepšení bude potřeba několik miliónů Kč). Město si sice stanoví podmínky např., že budova bude sloužit pro potřeby veřejnosti, popř. k jinému veřejnému zájmu, např. nejméně po dobu 20 let, rekonstrukce bude dokončena do 5 let od jejího převodu…
27. 9. 2024 Obec a finance Legislativa

8. Stavební zákon pamatuje na povodně

Ministerstvo pro místní rozvoj zveřejnilo metodiku, která popisuje postup stavebníků i stavebních úřadů při mimořádných opatřeních a obnově v souvislosti s povodněmi. Vytvořilo také formulář, kterým mohou snadno oznámit práce stavebnímu úřadu. V Informačním systému stavebního řízení pro tyto případy vyčlenilo speciální postupy a zpřístupnilo detailní manuál pro úředníky.
25. 9. 2024 MMR ČR Legislativa

9. Požadavek novelizace stavebního zákona

Od 1. července nový stavební zákon vyžaduje digitální postup a tím je stavební řízení v podstatě paralyzováno. Zaznělo to na tiskové konferenci Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR), které se vedle pořádající výkonné ředitelky Svazu Radky Vladykové zúčastnili také prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček a předseda Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR (STMOÚ ČR) Jiří Holický.
23. 9. 2024 Obec a finance Legislativa

10. Zasedání zastupitelstva a identifikace účastníků

Zasedání zastupitelstva obce se účastní „nějaké osoby (občané, vlastníci pozemků, neznámé osoby, …).“ Lze je nějakým způsobem legitimovat? Je možno přítomné osoby požádat o zápis do prezenční listiny pro hosty (jméno, příjmení, bydliště, podpis)?
20. 9. 2024 Obec a finance Legislativa

11. Zajistit volby ve vyplavených oblastech bude pro radnice náročné, častěji přijdou na řadu přenosné volební schránky

V regionech zasažených povodněmi budou při nadcházejících krajských a senátních volbách pravděpodobně hrát zásadní roli přenosné urny, případně alternativy k běžným volebním místnostem, jako tomu bylo za covidové pandemie. Vedení obcí může v této nelehké situaci využít předchozí zkušenosti se zajišťováním voleb pro lidi se specifickými potřebami. Užitečné informace nabízí na svém webu i veřejný ochránce práv.
19. 9. 2024 Veřejný ochránce práv Legislativa

12. Požadavky na postup poskytovatele při nevyplacení dotace či její části

Nejvyšší správní soud se nedávno opakovaně věnoval problematice postupu poskytovatele dotace podle § 14e odst. 1 zákona č. 218/2000 Sb. , o rozpočtových pravidlech. Tímto způsobem je poskytovatel dotace oprávněn, v případě důvodné domněnky, provést „krácení“ doposud nevyplacené dotace, a to do výše odpovídající závažnosti zjištěné nesrovnalosti (rozuměj pochybení příjemce dotace).
19. 9. 2024 ePravo.cz Legislativa

14. Novela zákona o majetku ČR míří do třetího čtení

Poslanecká sněmovna podpořila v druhém čtení návrh novely zákona o majetku České republiky, která zjednoduší a zpřehlední proces převodů nepotřebného nemovitého majetku mezi státem a územními samosprávnými celky (obce a kraje), a posunula jej tak do dalších kol projednávání. Nová právní úprava zajistí obcím a krajům informovanost o plánovaném zcizení nepotřebného majetku na jejich území a rovněž jim v případě zájmu usnadní jeho převod.
17. 9. 2024 MF ČR Legislativa

15. Rozvoji území měst a obcí by mohla pomoci nová legislativa

Středočeský kraj podá návrh na změnu stavebního zákona. Narovnat by měl problémy s rozvojem území obcí ve smyslu nedostatečnosti veřejné infrastruktury. Hovoříme o dopravní, i technické infrastruktuře a občanském vybavení. Nyní sice zákon pamatuje na plochy pro jejich vybudování, kamenem úrazu je však nedostatek peněz na rozvoj. Novela by tedy řešila úpravy pravidel pro stanovení přiměřeného finančního odvodu za změnu hodnoty pozemku prostřednictvím územně plánovací dokumentace.
16. 9. 2024 Středočeský kraj Legislativa

16. Právo stavby

Soukromý stavebník chce na pozemku obce zřídit účelovou komunikaci ke svému pozemku určenému pro stavbu dvou rodinných domů. Délka komunikace je 160 m. Jaké právo stavby je nutné zřídit? Právo stavby do katastru nebo jen právo provést stavbu pro účely stavebního povolení nebo služebnost.
13. 9. 2024 Obec a finance Legislativa

19. Zveřejnění jména dárce

Může obec zveřejnit jméno dárce, který dal obci finanční dar? Na jeho jméno se dotazoval jeden z občanů na zastupitelstvu. V darovací smlouvě bohužel nemáme zakotveno, že dárce souhlasí se zveřejněním jména.
6. 9. 2024 Obec a finance Legislativa

20. Uveřejňování smluv v registru smluv ve formátu PDF

Ohledně přípustnosti formátu PDF pro účely řádného zákonného zveřejňování smluv v registru smluv od začátku roku 2024 panovala jistá nejistota vyvolána mj. nejednotností výkladů objevujících se v relevantních metodických dokumentech i odborné literatuře. Tento článek si klade za cíl zmapovat dosavadní relevantní výkladové zdroje a postavit na jisto, zda je velmi frekventovaného formátu i nadále možné využít.
4. 9. 2024 ePravo.cz Legislativa

21. Povinnost zajistit fotbalové hřiště

Má tělovýchovná jednota (TJ) povinnost zajistit fotbalové hřiště tak, aby míče nepadaly do zahrad sousedních pozemků? Např. vybudováním ochranných sítí? Tělovýchovná jednota je soukromý subjekt. Jaké jsou v tomto případě možnosti či povinnosti obce?
30. 8. 2024 Obec a finance Legislativa

22. Méně administrativy, jednodušší převody pozemků na obce i větší pravomoci při monitoringu eroze

Obce budou nově moci získat od Státního pozemkového úřadu (SPÚ) bezplatným převodem pozemky, potřebné pro rozšíření veřejného pohřebiště. Převody pozemků se také budou moci na základě žádostí obce realizovat nejen v zastavěném, ale nově i zastavitelném území vymezeném územním plánem. Změny přináší novela zákona o SPÚ, kterou dnes schválila vláda.
29. 8. 2024 MZe ČR Legislativa

23. Metodický materiál k vydání obecně závazné vyhlášky, kterou se stanovuje osvobození od daně z nemovitých věcí

Nový metodický materiál k vydání obecně závazné vyhlášky, kterou se stanovuje osvobození od daně z nemovitých věcí, který byl vypracován ve spolupráci s Ministerstvem financí. Pokud obce mají v úmyslu upravit osvobození u daně z nemovitých věcí pro příští rok, musí tak (s výjimkou osvobození při mimořádné události) učinit obecně závaznou vyhláškou, která nabude platnosti nejpozději k 1. říjnu tohoto roku a účinnosti nejpozději k 1. lednu 2025.
28. 8. 2024 MV ČR Legislativa

24. Středočeský kraj chce kvůli rozvoji měst a obcí změnit stavební zákon

Středočeský kraj chce podat návrh na změnu stavebního zákona. Narovnat by měl problémy s rozvojem území obcí ve smyslu nedostatečnosti veřejné infrastruktury. Hovoříme o dopravní, i technické infrastruktuře a občanském vybavení. Nyní sice zákon pamatuje na plochy pro jejich vybudování, kamenem úrazu je však nedostatek peněz na rozvoj.
26. 8. 2024 Středočeský kraj Legislativa

26. Střet zájmů při výstavbě v obci

Jedná se o střet zájmů, pokud otec neuvolněného zastupitele vlastní stavební firmu se sídlem v obci a tato firma se chce zúčastnit výběrového řízení na zakázku malého rozsahu na stavební práce? Historicky tato firma pro obec vždy pracovala a nyní, když chtěla podat nabídku, agentura, která pro obec zpracovává výběrové řízení odmítla nabídku otevřít z důvodu, že se jedná o střet zájmů (příbuzenský vztah). Nutno ještě podotknout, že neuvolněný zastupitel je v této rodinné firmě i zaměstnán. Může tato firma pro obec vykonávat stavební práce?
23. 8. 2024 Obec a finance Legislativa

30. ÚOHS povolil fúzi v oblasti maloobchodního prodeje zboží denní potřeby

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil ve zjednodušeném řízení spojení družstev KONZUM, obchodní družstvo v Ústí nad Orlicí, a JEDNOTA, spotřební družstvo Zábřeh, v jehož důsledku se účastníci řízení mají sloučit do jednoho nástupnického družstva, jímž bude družstvo KONZUM. Obchodní firma nástupnického družstva po sloučení má být změněna na „COOP KONZUM, družstvo“.
16. 8. 2024 ÚOHS Legislativa

31. Zvýšená odměna místostarosty

Má nárok na zvýšenou odměnu místostarosta zastupující starostu za období, kdy starosta nevykonával funkci po dobu delší než čtyři týdny, jestliže zastupitelstvo sice výslovně neurčilo, že místostarosta bude v zákonem předvídaných situacích zastupovat starostu, avšak v obci je jediný místostarosta (a tento po dobu pracovní neschopnosti starosty fakticky nepřetržitě starostu zastupoval)?
16. 8. 2024 Obec a finance Legislativa

34. „Létající úředník“ aneb nový institut v právním řádu (část první)

Novelou zákona o obcích (č. 128/2000 Sb.), provedenou zákonem č. 418/2023 Sb., a účinnou již od 1. ledna 2024, se do českého právního řádu dostala další možná forma spolupráce mezi obcemi. V rámci správního obvodu obce s rozšířenou působností (tzv. ORP) mají obce možnost dobrovolně spolupracovat, a to v podobě nového institutu tzv. společenství obcí.
13. 8. 2024 Obec a finance Legislativa

36. Nařízení o gigabitové infrastruktuře

Od listopadu 2025 začne platit nové nařízení Evropské unie s názvem GIA (nařízení o gigabitové infrastruktuře), které bylo přijato 29. dubna 2024. Toto nařízení má za cíl usnadnit a podpořit výstavbu sítí s velmi vysokou kapacitou, například gigabitových internetových sítí. Jeho hlavním cílem je snížit náklady na budování těchto sítí tím, že se podpoří sdílení již existující fyzické infrastruktury a zefektivní se výstavba nové infrastruktury. Nové nařízení nahradí starší směrnici EU, která byla v Česku zavedena zákonem z roku 2017 o snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací.
12. 8. 2024 SMO ČR Legislativa

37. Investice do pronájmu

Obec nemá prostory na knihovnu, společenskou místnost, které nutně potřebuje. Má ale možnost si pronajmout budovu, která stojí na jejím pozemku. Do budovy by se ale muselo investovat na nutné opravy. Může obec investovat do cizího, byť pronajatého, majetku? Jaká je možnost, do jaké výše ročně, nebo je případně jiné řešení?
9. 8. 2024 Obec a finance Legislativa

38. Obecní policie zřízena společenstvím obcí

SMS ČR bylo před začátkem prázdnin pozváno na jednání, kterého se zúčastnily všechny zainteresované subjekty, včetně SMS, kde byla prezentována nová myšlenka zřízení obecní policie prostřednictvím společenství obcí.
8. 8. 2024 SMS ČR Legislativa

39. Obecní policie zřízena společenstvím obcí

SMS ČR bylo před začátkem prázdnin pozváno na jednání, kterého se zúčastnily všechny zainteresované subjekty, včetně SMS, kde byla prezentována nová myšlenka zřízení obecní policie prostřednictvím společenství obcí.
7. 8. 2024 SMS ČR Legislativa

40. Ministerstvo spravedlnosti chybovalo, když zastavilo přestupkové řízení se znalkyní. Ministr přes svůj slib dokonce promeškal lhůtu na přezkum

Ministerstvo spravedlnosti podle zjištění zástupce ombudsmana několikrát chybovalo při prověřování stížnosti na soudní znalkyni z oboru psychiatrie. Na tu si u ministerstva stěžoval psychicky nemocný muž, kterého i na základě posudku znalkyně poslal soud do nedobrovolné hospitalizace. Zástupce ombudsmana zjistil, že ministerstvo nevypořádalo jednotlivé námitky stěžovatele. Nezabývalo se například tím, že znalkyně v posudku uvedla nepodložená tvrzení nebo nevzala v potaz zprávu ošetřující psychiatričky. Ministerstvo spravedlnosti navíc nerozhodlo o stížnosti muže v předepsané šedesátidenní lhůtě. Protože ministr nakonec nestihl případ přezkoumat, rozhodl se ombudsman o kauze informovat veřejnost.
7. 8. 2024 Veřejný ochránce práv Legislativa

41. Novela zákona o úřednících územních samosprávných celků

S účinností od 1. 1. 2025 nabývá účinnosti novela zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků (dále jen „zákon o úřednících“), a to novela provedená zákonem č. 196/2024 Sb. Orgány územní samosprávy, vedle rozvoje svěřeného území a péče o potřeby obyvatel, zajišťují také výkon přenesené státní správy. Úředníci územních samosprávných celků jsou základem odborné a administrativní činnosti v obcích, městech a krajích.
7. 8. 2024 ePravo.cz Legislativa

42. Deset mýtů o reformě přezkumu veřejných zakázek

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) odeslalo v červnu do meziresortního připomínkového řízení návrh reformy přezkumu veřejných zakázek, která má zajistit rychlejší, transparentní a odborné posuzování Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Jádrem je zrušení dvou instancí přezkumu a zavedení rozhodování v senátech. Reforma má zrychlit a zefektivnit rozhodování sporů mezi zadavateli a zájemci o veřejné zakázky, které dnes probíhá až v pěti stupních.
6. 8. 2024 MMR ČR Legislativa

44. Informace pro zastupitele

Jako zastupitel naší obce jsem požádal o bankovní výpisy za loňský rok. Starostka požadovala, abych si požádal písemně přes zákon 106/1999 Sb., což jsem udělal. Dnes mi přišly výpisy, které jsou kompletně začerněny. Tzn. jsou začerněny jak jména komu/od koho byly peníze zaslány/připsány, účel platby, částka. Mám jako zastupitel právo na výpisy naší obce, bez této anonymizace, pokud jsem si požádal přes uvedený zákon?
2. 8. 2024 Obec a finance Legislativa

46. Aktuální informace o rozvoji informačních systémů stavební správy a plánovaných školeních

Ministerstvo pro místní rozvoj aktualizuje portál stavebníka a Informační systém stavebního řízení zhruba každé dva týdny. Nejzávažnější opravy nasazuje s dodavatelem do několika dní. Plánovaný vývoj a rychlé úpravy podle požadavků uživatelů pokračují současně ve dvou větvích. Následující text přináší výčet nejdůležitějších provedených změn v obou systémech od 1. července a také plánovaný obsah aktualizací v následujících týdnech.
30. 7. 2024 MMR ČR Legislativa

47. Posílit roli obcí a vytvořit konkrétní pravidla pro větrné elektrárny v lese a pro využití státních pozemků

Komora OZE představila svůj návrh na úpravy Zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie. Pouze pět větrných elektráren a jednotky kusů modernizovaných bioplynových a malých vodních elektráren byly uvedeny do provozu v prvním pololetí letošního roku. Česko je totiž stále jedním z nejhorších míst v Evropě, co se týče délky potřebné pro získání povolení pro stavbu obnovitelných zdrojů. Komora OZE proto představila své návrhy, které mají rozvoj čisté energetiky zrychlit. Týkají se nového Zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie, který Ministerstvo průmyslu a obchodu předložilo do meziresortního připomínkového řízení (končí tento týden).
30. 7. 2024 OZE Legislativa

50. Povinnost nezaměstnaných v evidenci úřadu práce v době letních brigád: včasné nahlášení přivýdělku ušetří nepříjemnosti i peníze

Veřejný ochránce práv se pravidelně setkává s případy lidí v evidenci úřadu práce, kteří doplatili na to, že řádně neoznámili brigádu. Nahlášení možného přivýdělku je přitom jednou z povinností nezaměstnaných. Oznámit jej musí dokonce i v případě, že pracovat nezačnou, ale mají pouze podepsanou dohodu. Jinak je úřad vyřadí z evidence a lidé si musí doplatit zdravotní pojištění. Musí také vrátit již vyplacenou podporu v nezaměstnanosti. Případům, kdy lidem kvůli nenahlášení přivýdělku vznikaly dluhy, by mohla od července částečně předcházet povinnost zaměstnavatelů registrovat všechny uzavřené dohody o práci u České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ).
22. 7. 2024 Veřejný ochránce práv Legislativa
Bylo nalezeno 663 záznamů.