Archiv článků (rubrika Veřejné zakázky)

Bylo nalezeno 344 záznamů.

1. Mimořádně nízká nabídková cena ve veřejných zakázkách: Aktuální soudní rozhodnutí a jeho dopady

Institut mimořádně nízké nabídkové ceny je dlouhodobě jednou z nejvíce diskutovaných otázek ve veřejném zadávání. Nedávné rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 9. 2024, č.j. 5 As 98/2023-82 přináší další klíčová vodítka pro posuzování tohoto institutu ze strany jednotlivých zadavatelů, resp. dává podrobnější návod i účastníkům zadávacího řízení, jakou volit cenotvorbu při sestavení nabídky.
2. 4. 2025 ePravo.cz Veřejné zakázky

2. MMR vydalo metodiku k zadávání zakázek při mimořádných událostech a upravilo podmínky programu Živel 3

Vláda schválila úpravy v programu Živel 3, které povedou k jeho větší přístupnosti pro obyvatele zasažených obcí. Resort také navázal na metodické pomůcky z října minulého roku vztahující se k veřejným zakázkám při mimořádných událostech. Podrobnou metodiku může vedení samospráv v budoucnu použít při odůvodnění svého postupu během stavu nebezpečí a při obdobných přírodních katastrofách.
27. 3. 2025 MMR ČR Veřejné zakázky

3. Vyloučení účastníka zadávacího řízení

V procesu zadávání veřejných zakázek může nastat situace, kdy je nezbytné vyloučit účastníka ze zadávacího řízení. Proces vyloučení účastníka zadávacího řízení je regulován zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“), který stanovuje konkrétní důvody a přesné postupy pro takové vyloučení, kde cílem je zejména je ochrana veřejného zájmu v oblasti hospodaření s veřejnými prostředky.
27. 3. 2025 Obec a finance Veřejné zakázky

6. Novela zákona navyšuje limity pro veřejné zakázky malého rozsahu a adaptuje nařízení o zahraničních subvencích

Na zveřejnění ve Sbírce zákonů v současné době čeká novela zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a dalších souvisejících zákonů zpracovaná Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj, kterou 10. března 2025 podepsal prezident republiky. Cílem zákona je především adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2560 o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh do české legislativy, aby tak mohla být zajištěna řádná aplikace nařízení. Novela, která nabude účinnosti 15 dnů od publikace, však přináší také důležité změny v oblasti zadávání veřejných zakázek.
14. 3. 2025 ÚOHS Veřejné zakázky

7. Proč a jak soutěžit zakázky přes Centrální nákup?

Jaké výhody přináší soutěžení zakázek přes Centrální nákup Plzeňského kraje a proč se účastnit? Otázky zadavatelům z řad veřejného i soukromého sektoru zodpovídali řečníci Meet the Buyer 2025, který se uskutečnil ve středu 5. března 2025 na Fakultě aplikovaných věd ZČU v Plzni.
10. 3. 2025 Plzeňský kraj Veřejné zakázky

11. Nastavení veřejné zakázky na FVE

V době rostoucího zájmu o komunitní energetiku a udržitelné zdroje energie se mnoho měst a obcí rozhoduje pro instalaci fotovoltaických elektráren (FVE) na veřejných budovách. Pokud není zajištěno optimální zadání a správný průběh výběrového řízení, může se proces zkomplikovat a výrazně prodloužit.
19. 2. 2025 Obec a finance Veřejné zakázky

12. Veřejná zakázka na potraviny pro školní jídelnu

Jakým způsobem je nutno zadávat, resp. určovat předpokládanou hodnotu veřejné zakázky na nákup potravin do školní jídelny zadavatele? Vycházíme z premisy, že půjde o zadání veřejné zakázky ve smyslu § 2 ZZVZ. Dále se díváme na právní úpravu § 16 a § 19 odst. 3 ZZVZ. Dle posledně citovaného platí, že za veřejné zakázky pravidelné povahy nelze považovat nákupy, u kterých je proměnlivá cena v době jejich pořízení, které pokrývají aktuální nastanuvší potřebu a jejichž hodnota nedosahuje hodnot určených pro nadlimitní veřejnou zakázku.
14. 2. 2025 Obec a finance Veřejné zakázky

13. Bankovní záruka za veřejnou zakázku: zásady pro zadavatele, jak předejít finančním opravám

Upozorňujeme žadatele a příjemce dotací, že je při plnění veřejné zakázky důležité dodržovat podmínky pro bankovní záruku. Pokud má dodavatel uloženu povinnost předložit bankovní záruku, musí zadavatel důsledně dbát na její splnění. Opomenutí této povinnosti může mít vážné následky, včetně rizika finančních oprav. Přinášíme proto přehled klíčových zásad a povinností podle zákona o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ), které pomohou předejít možným chybám.
30. 1. 2025 SFŽP ČR Veřejné zakázky

14. Jak správně nastavit jistotu v zadávacím řízení a vyhnout se finančním opravám

Upozorňujeme žadatele a příjemce dotací, aby věnovali pozornost správnému nastavení jistoty v zadávacím řízení. Jistotu lze požadovat pouze za splnění zákonných podmínek podle § 41 zákona o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ). Nedodržení těchto povinností může vést k závažným následkům, včetně rizika finančních oprav. Připomínáme proto hlavní pravidla, která je nutné respektovat.
29. 1. 2025 SFŽP ČR Veřejné zakázky

16. Poslanci otevřeli dveře pro korupci, zvedli ruku pro vyšší limity a nulovou transparentnost v malých veřejných zakázkách

Zvýšení transparentnosti veřejných zakázek se nekoná. Sněmovnou prošlo pouhé zvýšení limitů zakázek malého rozsahu o 50 % bez nutnosti cokoli zveřejňovat navíc. Jde o největší pro-korupční opatření této sněmovny. Podle odhadů Datlab institutu se tak mimo zákonnou regulaci dostane přibližně jedna třetina všech veřejných zakázek.
24. 1. 2025 Oživení Veřejné zakázky

17. ÚOHS interpretuje přelomový rozsudek Soudního dvora EU k problematice přístupu k dodavatelům ze třetích zemí

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydává výkladové stanovisko, v němž poskytuje českým zadavatelům základní intepretaci rozsudku Soudního dvora Evropské unie ze dne 22. 10. 2024 vydaného ve věci C-652/22 Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret, který se vztahuje k možnostem nastavení podmínek účasti v zadávacích řízeních pro dodavatele ze třetích zemí, jež nemají uzavřenu mezinárodní dohodu s EU.
23. 1. 2025 ÚOHS Veřejné zakázky

18. Městská část Praha 8 řešila péči o veřejné prostranství bez zadávacího řízení, ÚOHS jí uložil pokutu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil městské části Praha 8 pokutu ve výši 300 tisíc korun za nedodržení pravidel zadávání veřejných zakázek, když v letech 2021–2023 na základě samostatných objednávek přímo u dodavatelů pravidelně pořizovala služby spojené s úklidem prostor, péčí o veřejnou zeleň, opravami a údržbou prostor a zásahy zimní služby na svém území bez provedení zadávacího řízení či jiného v úvahu připadajícího postupu dle zákona.
16. 1. 2025 ÚOHS Veřejné zakázky

19. ÚOHS uložil pokuty i zákaz plnění veřejných zakázek za kartel ve veřejné zakázce v Ostravě, zatím nepravomocně

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže svým prvostupňovým rozhodnutím potrestal firmy Finezza facility s.r.o. a REK SYSTEM s.r.o. (dále jen „Finezza“ a „REK“) za účast v kartelové dohodě, v jejímž důsledku došlo k ovlivnění veřejné zakázky na rekonstrukci kuchyně v jedné ze základních škol v Ostravě.
14. 1. 2025 ÚOHS Veřejné zakázky

21. Jak podpořit sociální podniky při zadávání veřejných zakázek?

Jak je možné sociální podniky, které vytvářejí pracovní příležitosti pro osoby se zdravotním, sociálním či kulturním znevýhodněním, podpořit při zadávání veřejných zakázek? O tom pojednával kulatý stůl, který Pardubický kraj uspořádal společně s ministerstvy práce a sociálních věcí a pro místní rozvoj v pardubickém Centru Kosatec. Pro Pardubický kraj je podpora sociálního podnikání jednou z priorit.
10. 12. 2024 Pardubický kraj Veřejné zakázky

22. Pokuta pro Děčín za netransparentnost hodnocení soutěže o návrh

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zamítl rozklad podaný statutárním městem Děčínem, změnil výroky I a II prvostupňového rozhodnutí a potvrdil pokutu ve výši 120 tisíc korun uloženou městu za přestupek, jehož se dopustilo v souvislosti s otevřenou soutěží o návrh nazvanou „Dvoufázová výtvarná soutěž o návrh – Pohádková kašna Děčín“.
6. 12. 2024 ÚOHS Veřejné zakázky

25. Právní mantinely při zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny

Jedním ze základních cílů zadávacího řízení vedeného podle zákona o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ), je vybrat dodavatele s ekonomicky nejvýhodnější nabídkou při dodržení zadavatelem stanovených kvalitativních parametrů. V zadavatelské praxi se však velmi často stává, že některé z podaných nabídek jsou podány s takovou nabídkovou cenou, která vyvolává reálné obavy zadavatele, zda je možné předmět plnění za danou cenu v požadované kvalitě vůbec realizovat. Právě pro takové situace je v ZZVZ uveden v § 113 institut mimořádně nízké nabídkové ceny.
26. 11. 2024 ePravo.cz Veřejné zakázky

26. Předseda ÚOHS potvrdil milionovou pokutu uloženou za nezákonný postup MMR

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zamítl rozklad podaný Ministerstvem pro místní rozvoj České republiky (dále jen MMR) a potvrdil rozhodnutí Úřadu, v němž byla MMR uložena pokuta ve výši jednoho milionu korun za přestupek zadání veřejné zakázky „Softwarové prostředí pro sdílení informací a dat“ (obecně známé též jako digitalizace stavebního řízení) v rozporu se zákonem.
21. 11. 2024 ÚOHS Veřejné zakázky

27. Tenderman.cz: Veřejné zakázky snáze a bezpečněji

Tenderman.cz je největší databáze zadávacích dokumentací a dodavatelů veřejných zakázek v ČR. Pomůže s přípravou zadávací dokumentace, poradí jaké firmy oslovit, automaticky prověří uchazeče kvůli střetu zájmů, mezinárodním sankcím a desítkám dalších rizik. Ve výsledku tak ušetří čas na přípravě zakázek, sníží ekonomická a právní rizika a díky kvalitnější konkurenci si na sebe bez problémů vydělá.
18. 11. 2024 Datlab Veřejné zakázky

28. Fakultativní důvody pro zrušení zadávacího řízení z pohledu zásad zadávání veřejných zakázek

Ačkoliv zákon o zadávání veřejných zakázek definuje situace, v nichž je ponecháno na rozhodnutí zadavatele, zda zadávací řízení zruší nebo v něm bude pokračovat, někteří dodavatelé se snaží takový postup rozporovat s odkazem na zásady zadávání veřejných zakázek. Tento článek se věnuje právě takovým případům a shrnutím postoje Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k nim.
5. 11. 2024 ePravo.cz Veřejné zakázky

29. Podrobnosti z rozsudku Krajského soudu v Brně ve věci „Zajištění digitalizace stavebního řízení“

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže obdržel písemné vyhotovení rozsudku Krajského soudu v Brně o žalobě Ministerstva pro místní rozvoj České republiky proti rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve věci veřejné zakázka „Zajištění digitalizace stavebního řízení (DSŘ)“. Krajský soud žalobu zamítl a potvrdil rozhodnutí ÚOHS v této věci.
16. 10. 2024 ÚOHS Veřejné zakázky

30. SMO vysoudil náhradu škody po administrátorovi veřejných zakázek

V letech 2010–2013 SMO realizoval projekt „Zkvalitnění výkonu činnosti zastupitelů a posílení kapacity místní samosprávy v České republice“, také známý jako „Vzdělaný zastupitel“. Jednalo se o jeden z prvních velkých projektů SMO. Financován byl z OPLZZ. Jelikož SMO vždy postupuje jako řádný hospodář, najal si na realizaci výběrových řízení v rámci tohoto projektu společnost WISDOMA s.r.o.
10. 10. 2024 SMO ČR Veřejné zakázky

32. Městká část Praha 10 zadala stavební práce mimo zákon, zaplatí pokutu 750 tisíc korun

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad a potvrdil rozhodnutí prvního stupně, v němž byla městské části Praha 10 uložena pokuta ve výši 750 tisíc korun za přestupek při poptávání stavebních prací souvisejících s rekonstrukci objektu Vinice, pro účely fungování Úřadu městské části Praha 10, mimo zadávací řízení.
3. 10. 2024 ÚOHS Veřejné zakázky

33. Poslanci ODS a ANO prosazují vyšší limity pro veřejné zakázky, hrozí omezení transparentnosti a růst korupce

Hospodářský výbor v tandemu poslanců za ODS a ANO ve čtvrtek schválili nejkorupčnější usnesení dosavadního volebního období. Návrhují zvýšit limity pro zakázky malého rozsahu o 50 %. Tento krok vzbuzuje obavy ohledně transparentnosti veřejných zakázek a otevírá prostor pro korupci. Kritici upozorňují, že třetina zakázek může být zadávána bez veřejného dohledu a bez možnosti přezkoumání Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Až úsměvné je, že návrh posvětil sám předseda ÚOHS, který by nad férovostí soutěže měl bdít.
30. 9. 2024 Oživení Veřejné zakázky

34. Veřejné zakázky při živelné pohromě

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nabízí podporu zadavatelům, aby mohli jednoduše, rychle a také správně zadat „povodňové“ zakázky. Vydal proto v souvislosti s aktuální rozsáhlou přírodní katastrofou v řadě oblastí České republiky materiál, v němž poskytuje veřejným zadavatelům základní informace a návod, jak postupovat v této krizové situaci v souladu s pravidly zadávání veřejných zakázek.
16. 9. 2024 ÚOHS Veřejné zakázky

35. Seznamte se, registr smluv – část III.

V předchozích dvou článcích byly zmíněny obecné informace o Zákonu o registru smluv, výčet povinných subjektů a formálních náležitostí zveřejnění dokumentu. Informovalo jsme také o tom, jaké jsou výjimky z povinnosti uveřejnit dokument v registru smluv (§ 3 odst. 1 a 2 ZRS), přičemž uvedena byla zhruba první polovinu všech výjimek. Dnes se tedy podíváme na druhou polovinu výčtu výjimek uvedených v § 3 odst. 2 ZRS.
16. 9. 2024 ePravo.cz Veřejné zakázky

36. Digitalizace stavebního řízení – zadání a jeho přezkum

Od 1. července jsou středem pozornosti celé veřejné správy komplikace, které souvisí se zavedením digitálního stavebního řízení. Vzhledem k velkému zájmu médií zveřejnil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) chronologický přehled digitalizace stavebního řízení z pohledu veřejných zakázek a správních řízení vedených v této souvislosti Úřadem.
13. 9. 2024 ÚOHS Veřejné zakázky

37. ÚOHS uložil MMR zatím nepravomocně milionovou pokutu za zadání digitalizace stavebního řízení v rozporu se zákonem

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil Ministerstvu pro místní rozvoj České republiky (dále jen MMR) pokutu ve výši jednoho milionu korun za zadání veřejné zakázky „Softwarové prostředí pro sdílení informací a dat“ v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by byly splněny podmínky pro použití tohoto druhu zadávacího řízení. Rozhodnutí je zatím nepravomocné a může být proti němu podán rozklad. Úřad o rozhodnutí informuje v souvislosti se zájmem médií.
9. 9. 2024 ÚOHS Veřejné zakázky

38. Směrnice pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu – nutnost nebo žádoucí možnost?

Takřka každá obec, jakožto veřejný zadavatel, která objednává služby, dodávky či realizuje stavební práce, se někdy během své existence setkala i s takzvanými malými zakázkami – veřejnými zakázkami malého rozsahu. Veřejnou zakázkou malého rozsahu (dále také „VZMR“) je taková veřejná zakázka na dodávky či služby, jejíž předpokládaná hodnota je rovna nebo nižší než 2 000 000 Kč bez DPH, nebo veřejná zakázka na stavební práce, jejíž předpokládaná hodnota je rovna nebo nižší 6 000 000 Kč bez DPH.
6. 9. 2024 ePravo.cz Veřejné zakázky

40. Auditoři vystoupí na podzimní zakázkové tour v krajských městech

V říjnu odstartuje v Praze série konferencí určená pro zadavatele veřejných zakázek s názvem „VZ Tour 2024 - Inspirace a inovace ve veřejných zakázkách“, která následně zavítá do všech krajů České republiky. Kromě zástupců pořádajícího Centra pro regionální rozvoj České republiky vystoupí na akci zástupci Ministerstva pro místní rozvoj, Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Auditního orgánu Ministerstva financí.
23. 7. 2024 MF ČR Veřejné zakázky

41. Důležité upozornění pro obce a další žadatele o dotace na komunální fotovoltaiku

Vzhledem k vyšší chybovosti v žádostech o podporu nových komunálních fotovoltaických elektráren upozorňujeme žadatele na nutnost dodržování zásad zadávání veřejných zakázek. Upozornění se týká zejména projektů, kdy jsou součástí podpory vynucené investice do renovací konstrukcí střech nebo do modernizace elektroinstalace v budovách s nově instalovanou FVE.
19. 7. 2024 SFŽP ČR Veřejné zakázky

42. Dělení veřejné zakázky

Dotaz se týká veřejné zakázky. Obec se rozhodla uskutečnit výběrové řízení na pořízení traktoru. Následně se rozhodla, že chce pořídit i příslušenství k traktoru (současné příslušenství je pro nový traktor nevyhovující). První výběrové řízení již probíhá. Kdybychom vypsali druhé výběrové řízení na příslušenství, nebude to bráno jako dělení zakázky?
19. 7. 2024 Obec a finance Veřejné zakázky

43. Seznamte se, registr smluv – část II.

předchozím článku jsem se zabýval obecnými informacemi o Zákonu o registru smluv (dále jako „ZRS“), výčtem povinných subjektů a formálních náležitostí zveřejnění dokumentu. V této části se podíváme, jaké jsou výjimky z povinnosti uveřejnit dokument v registru smluv (§ 3 odst. 1 a 2 ZRS). Oblast výjimek je obsahově náročná, proto si v této části podrobněji si vysvětlíme zhruba první polovinu z jejich výčtu.
28. 6. 2024 ePravo.cz Veřejné zakázky

44. ÚOHS podpoří promyšlené změny ve veřejném zadávání, nikoliv uspěchanou revoluci

Vedení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže včera v rámci kulatého stolu na Právnické fakultě Univerzity Karlovy diskutovalo o návrhu reformy veřejného zadávání, kterou předložilo Ministerstvo pro místní rozvoj. Kulatý stůl ukázal, že mezi odbornou veřejností nepanuje na předloženém návrhu reformy shoda. Úřad považuje reformu za nepromyšlenou revoluci, která bude mít negativní dopady na zadavatele i dodavatele v České republice.
26. 6. 2024 ÚOHS Veřejné zakázky

46. MMR poslalo k připomínkám reformu přezkumu veřejných zakázek

Ministerstvo pro místní rozvoj odeslalo do meziresortního připomínkového řízení návrh reformy přezkumu veřejných zakázek, která má zajistit rychlejší, transparentní a odborné posuzování Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Jádrem je zrušení dvou instancí přezkumu a zavedení rozhodování v senátech. Zamezí se tím situacím, kdy rozhoduje pouze předseda úřadu. Pětice pilířů reformy je odpovědí na dlouhodobé výzvy veřejných zadavatelů a dodavatelů. Resort při přípravě zohlednil více než tři desítky jednání se zainteresovanými stranami za poslední rok.
14. 6. 2024 MMR ČR Veřejné zakázky

47. ÚOHS uložil Vyššímu Brodu pokutu za udělení koncese mimo zadávací řízení

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad podaný městem Vyšší Brod a potvrdil prvostupňové rozhodnutí, v němž byla městu uložena pokuta ve výši 800 tisíc korun za přestupek, kterého se jako zadavatel dopustilo zadáním koncese na služby dle § 174 odst. 3 zákona mimo zadávací řízení. Město se přestupku dopustilo tím, že s dodavatelem bez zadávacího řízení uzavřelo smlouvu o pachtu zdroje tepla a smlouvu o dodávce tepla, čímž vyloučilo soutěž o koncesi a mohlo ovlivnit výběr dodavatele.
7. 6. 2024 ÚOHS Veřejné zakázky

48. MMR vysoutěžilo dodavatele geoportálu správně, rozhodl ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pravomocně zamítl námitky společnosti Eviden Czech Republic, která napadla soutěžní dialog na dodavatele Národního geoportálu územního plánování (NGÚP). To na konci května umožnilo Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) uzavřít smlouvu na dodání systému s vítězem tendru – firmou Sevitech CZ. Hodnota kontraktu je téměř 270 milionů korun. NGÚP je jedním z informačních systémů stavební správy, který umožní koordinaci a sdílení územních plánů včetně návrhů, zasílání připomínek nebo námitek online a také výrazně omezí byrokracii.
5. 6. 2024 MMR ČR Veřejné zakázky

49. Základy veřejných zakázek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal aktualizované vydání Průvodce základy veřejného zadávání. Publikace nahrazuje třídílného Stručného průvodce zadavatele světem veřejných zakázek, který byl vydán v letech 2019 a 2020. Nové zpracování má sloužit zejména jako pomůcka pro začínající nebo méně zkušené veřejné zadavatele, ale může pomoci také studentům a všem ostatním zájemcům o problematiku veřejného zadávání.
28. 5. 2024 ÚOHS Veřejné zakázky

50. Reakce MMR na rozhodnutí ÚOHS ohledně plnění smlouvy na digitalizaci stavebního řízení

ÚOHS vydal zákaz plnění ze smlouvy na dodání informačních systémů pro digitalizaci stavebního řízení. To ale neznamená, že je neplatná. Úřad uznal naše stanovisko MMR, že jde o zakázku spojenou s mimořádným veřejným zájmem, plnění smlouvy proto zakázal zhruba od konce září. To umožní systémy dodat v takovém rozsahu, který vyžaduje zákon.
27. 5. 2024 MMR ČR Veřejné zakázky
Bylo nalezeno 344 záznamů.