Archiv článků (rubrika Veřejné zakázky)
Dne 16. 6. 2023 byl ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon
č. 166/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb.,
o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, který
s účinností od 16. 7. 2023 ruší povinnost veřejného zadavatele
vyžádat si předchozí stanovisko Ministerstva financí k uzavření či změně
smlouvy v případě koncesí.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad
města Lom proti rozhodnutí o pokutě 180 000 Kč, kterou město dostalo
za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek v souvislosti
s veřejnou zakázkou „Rekreace, chaty – Loučná (Dlouhá Louka)“.
Rozhodnutí už nabylo právní moci.
Dne 16. 6. 2023 byla ve Sbírce zákonů zveřejněna novela zákona
o zadávání veřejných zakázek (zákon č. 166/2023 Sb., kterým se
mění zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, dále
jen ZZVZ), která nabyla účinnosti dne 16. 7. 2023. Jak správně
nastavit limity zadávacích řízení například u běžně nakupovaných potravin?
Kdy už je třeba využít tzv. Dynamický nákupní systém? A jak nastavit nové
procesy do praxe?
Dlouho očekávaná novela zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“ či „zákon“), nabyla účinnosti dne 16. 7. 2023 (zákon č. 166/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů). Jedná se prakticky o první přímou novelu ZZVZ, která tak zohledňuje praktické zkušenosti zadavatelů, dodavatelů, připomínky Evropské komise a rovněž také podněty a rozhodovací praxi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „ÚOHS“), získané po dobu platnosti a účinnosti ZZVZ.
Zadání veřejné stavební zakázky využívající metodu BIM je pro mnoho
investorů z řad veřejné správy poměrně obtížným úkolem. Smlouva totiž
musí mít trochu jiné náležitosti, než byli doposud zvyklí. Usnadnit situaci jim
mohou vzorové dokumenty, které připravuje k vydání Česká agentura pro
standardizaci. Na jejich přípravě spolupracuje s advokátní kanceláří
Havel & Partners a Odbornou radou pro BIM (czBIM).
Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“ nebo „zákon“), umožňuje zadavatelům využití speciálního procesu získání ekonomicky nejvýhodnější nabídky, kterým je elektronická aukce. Tento postup je primárně upraven v § 120 a § 121 ZZVZ, kdy samotná definice elektronické aukce je uvedena v § 28 odst. 1 písm. m) ZZVZ.
Cenu Inovátor 2022 získal Liberecký kraj v oblasti veřejných zakázek
v České republice. Obdržel ji za budování vztahů s dodavateli metodou Meet
the buyer, aktivní působení v regionu a zadávání odpovědných, zelených a
inovativních veřejných zakázek.
Po souhrnech rozhodovací praxe o veřejných zakázkách v oblasti dopravy a
zdravotnictví vydává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže další sborník
rozhodnutí, tentokrát týkajících se stavebních veřejných zakázek.
V průběhu července 2023 nabyla účinnosti novela zákona
č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) provedená zákonem
č. 166/2023 Sb. V rámci této legislativní změny došlo také
k úpravě § 255 odst. 1 ZZVZ, který se týká stanovení výše
kauce.
Souvislosti Zákona o registru smluv a Zákona o zadávání veřejných zakázek.
Dne 16. 6. 2023 byla ve Sbírce zákonů vyhlášena novela zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů. Novelizace provedená formou zákona č. 166/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, nabyla účinnosti dne 16. 7. 2023. Novela převážně upravuje transpozici evropské směrnice, resp. odstraňuje nedostatky dosavadní transpozice, a zpřesňuje znění dle dosavadní praxe a judikatury. V tomto článku bychom se rádi zaměřili na některé vybrané novinky.
Jakkoliv je obecně postup dle ustanovení § 46 odst. 1 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“), fakultativní, může se z něj za určitých okolností stát povinnost zadavatele.
Po téměř rok trvajícím legislativním procesu byla ve Sbírce zákonů vyhlášena tzv. technická novela zákona o zadávání veřejných zakázek.
Novela zákona je primárně odpovědí na identifikované nedostatky v současném právním rámci a na požadavky stanovené Evropskou unií, které plynuly z nedokonalé transpozice unijních zadávacích směrnic. Novela nepřináší výrazné koncepční změny procesu zadávání veřejných zakázek.
V metodice Ministerstva financí se odpovídá na otázku, zda je možné
vyhlásit veřejnou zakázku, resp. uzavřít smlouvu s dodavatelem, aniž by měl
územní samosprávný celek v rozpočtu zajištěné veškeré finanční
prostředky?
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna v rámci
řízení o rozkladu uložil městu Moravské Třebové pokutu ve výši
400 000 korun za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek.
Město v tomto specifickém případě zadalo veřejnou zakázku mimo zadávací
řízení, přičemž úplatu poskytlo formou slevy z kupní smlouvy.
Ve Sbírce zákonů byla dne 16. června 2023 pod číslem 166 vyhlášena
novela zákona o zadávání veřejných zakázek z pera Ministerstva pro
místní rozvoj. Odbornou veřejností dlouho očekáváná technická revizi zákona
z roku 2016 tak nabyde účinnosti 30 dní po jejím vyhlášení, tedy
16. července 2023. Zadávací řízení zahájená po 16. červenci už budou
řídit novou právní úpravou.
Hlavní město Praha a jeho příspěvkové organizace se budou při výběrových
řízeních nově opírat také o interní databázi nespolehlivých dodavatelů
veřejných zakázek, tzv. Blacklist. Aktivní využívání databáze přispěje
k transparentnímu a efektivnímu zadávání veřejných zakázek a jejich
bezproblémovému plnění.
Poslanecká sněmovna jednomyslně schválila novelu zákona o zadávání
veřejných zakázek v původním znění. Díky ní bude možné za přesně daných
podmínek chápat stát jako jednoho zadavatele, čímž dojde k omezení plýtvání
s veřejnými penězi. Novela také omezí byrokracii, zjednoduší zadávání
veřejných tendrů a zabrání firmám s nečistou minulostí uspět ve veřejných
tendrech. Její přijetí uvádí zakázkový zákon do souladu s unijním právem,
stát se díky tomu vyhne mnohamilionovým sankcím. Novela teď ze Sněmovny zamíří
k podpisu prezidentovi.
Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů nebyl od svého přijetí a nabytí účinnosti prakticky ani jednou přímo novelizován. Došlo pouze k přijetí řady nepřímých novel, týkajících se zpravidla upřesnění pojmů či institutů, se kterými zákon pracuje. Z významnějších novel lze uvést například úpravu definice a určování skutečných majitelů, případně reflexi přijatých mezinárodních sankcí, které na uzavírání smluv podle zákona také částečně dopadají.
Je možné vyhlásit veřejnou zakázku, resp. je možné uzavřít smlouvu
s dodavatelem, aniž by měl územní samosprávný celek v rozpočtu
zajištěné veškeré finanční prostředky?
Zásady odpovědného zadávání (dále jen „ZOVZ“) byly do zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, začleněny novelou zákona č. 543/2020 Sb. s účinností od 1. 1. 2021. Od toho okamžiku uběhla relativně dlouhá doba, ve které měli zadavatelé možnost se s uvedenými zásadami sžít, zohlednit je a aplikovat. Tento článek pojednává o některých omezeních aplikace zásad odpovědného zadávání tak jak byly identifikovány rozhodovací činností Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, soudů a praxí zadavatelů.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zrušil v rámci řízení
o rozkladu prvostupňové rozhodnutí ve věci možného spáchání přestupku
zadavatele Plzeňské městské dopravní podniky, a.s., v zadávacím řízení za
účelem uzavření rámcové dohody „Dodávka motorové nafty –
2. vyhlášení“ a správní řízení zastavil. V rozhodnutí je nově
řešena problematika související s celkovou odhadovanou hodnotou
u rámcových dohod, Úřad proto hlavní závěry obsažené v rozhodnutí
shrnuje v této tiskové zprávě.
Bezprecedentní situaci nyní čelí obce, které zasáhla energetická krize a musí řešit nové dodávky energií. Využít při tom mohou různé způsoby nákupu elektřiny, musí se ale držet postupu, který plyne ze zákona o zadávání veřejných zakázek. Pro snazší zadávání veřejných zakázek pro tyto účely nyní připravil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj a Ministerstvem průmyslu a obchodu praktický návod, jak by měli zadavatelé při zasmluvňování energií pro rok 2023 postupovat.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna potvrdil uložení
pokuty ve výši 250 000 korun obci Kuželov za nezákonný postup při
zadávání zakázky na výstavbu přeshraniční cesty k památkově chráněnému
větrnému mlýnu.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schválila 24. 3. 2023
novelu zákona o zadávání veřejných zakázek (zákon č. 134/2016 Sb.,
dále jen „ZZVZ“). Legislativní proces nyní bude pokračovat v Senátu.
Projednávaná novela je v pořadí již desátou změnou ZZVZ, poprvé se však
jedná o novelizaci komplexní.
Tématem je otázka, kdy lze nejdříve zahájit nové zadávací řízení s obdobným předmětem poté, co bylo původní zadávací řízení zrušeno již v úvodní fázi, tedy předtím, než dodavatelům vznikla účast v zadávacím řízení. Tedy například u otevřeného řízení dříve, než byly podány nabídky, popř. u užšího řízení nebo jednacího řízení s uveřejněním před podáním žádostí o účast.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil pravomocně pokutu ve výši
150 000 korun městské části Praha 3 za nezákonné uzavírání smluv
na právní služby bez provedení zadávacího řízení. Pokuta byla uložena
příkazem, proti němuž zadavatel nepodal odpor.
Úprava zákona o veřejných zakázkách sníží administrativní zátěž,
zabrání firmám s nečistou minulostí uspět ve veřejných tendrech a umožní
úřadům sdílet zdroje mezi sebou. Novelou se teď budou zabývat senátoři.
Nejvyšší soud v minulém roce vydal zajímavý rozsudek v oblasti náhrady škody, který se týká práva veřejného zadávání, resp. oblasti veřejných zakázek. Jak bude podrobně popsáno dále, houževnatá obrana dodavatele v dané věci přináší určité vyjasnění problematiky odpovědnosti zadavatele při neoprávněném vylučování dodavatelů ze zadávacího řízení v občanskoprávní rovině, tedy při uplatňování nároků dodavatelů mimo zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna potvrdil uložení
pokuty ve výši 2 700 000 korun pro Karlovarský kraj za to, že
v letech 2018–2021 postupně uzavřel tři smlouvy na zajištění autobusové
dopravy bez soutěže o zakázku.
V letech 2010–2013 SMO realizoval projekt „Zkvalitnění výkonu činnosti zastupitelů a posílení kapacity místní samosprávy v České republice“, také známý jako „Vzdělaný zastupitel“. Jednalo se o jeden z prvních velkých projektů SMO. Financován byl z OPLZZ. Jelikož SMO vždy postupuje jako řádný hospodář, najal si na realizaci výběrových řízení v rámci tohoto projektu odbornou společnost.
Rada Kraje Vysočina zrušila veřejné zakázky na zajištění linkové dopravy.
Důvodem je, že stále není možné zakázku ve všech jejích osmi částech, a to
i po opakovaném potvrzení správného postupu zadavatele ze strany Úřadu na
ochranu hospodářské soutěže, kvůli soudem nařízenému předběžnénu opatření a
dalším průtahům uzavřít. Po dvou letech administrace zakázky rozhodlo vedení Kraje
Vysočina vypsat zakázku novou. Ta by měla být vyhlášena do dvou měsíců.
Při kontrole výběrových a zadávacích řízení se často opakují pochybení,
jejichž důsledkem bývá stanovení finanční opravy. Mezi taková pochybení patří
například nesprávné dělení zakázek. K pochybením rovněž dochází
v zadávacích podmínkách při požadavku na doložení referenčních zakázek.
Co prodlužuje zadávací řízení prakticky nejvíce, je situace, kdy si vybraný dodavatel před podpisem smlouvy její uzavření „rozmyslí“. Zadavatel, případně jím jmenovaná hodnoticí komise je v takovém případě opět na začátku celého procesu posouzení, a to i přes to, že již proběhla jednání hodnotící komise, rozhodnutí o výběru a například již uplynula i lhůta pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru. Možností, jak „přinutit“ dodavatele k tomu, aby podávali nabídku jen v případě skutečného zájmu, je institut jistoty upravený v ustanovení § 41 ZZVZ.
Trest zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejné soutěži může však být uložen pouze za podmínky, dopustila-li se daná právnická osoba trestného činu v souvislosti s uzavíráním smluv na plnění veřejných zakázek nebo s jejich plněním, s účastí v zadávacím řízení nebo ve veřejné soutěži.
Vyhledat veřejné zakázky téměř všech příspěvkových organizací Libereckého
kraje lze na profilu zadavatele. Nedávno se tam přidala i liberecká zoo, kterou
kraj vloni převzal do své správy. Kraj svým příspěvkovým organizacím při
administraci veřejných zakázek výrazně pomáhá.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna potvrdil rozhodnutí,
jímž byla hlavnímu městu Praze uložena pokuta ve výši
2 600 000 korun za porušení zákona o zadávání veřejných
zakázek v souvislosti se zadávacím řízením na zhotovitele rekonstrukce a
dostavby Průmyslového paláce.
Kraj uvedl do provozu novou funkci na profilu zadavatele, kde uveřejňuje
všechny své veřejné zakázky i zakázky příspěvkových organizací
s předpokládanou hodnotou od 200 000 korun bez DPH a vyšší. Jeho
cílem je oslovit a přilákat co nejvíce potenciálních dodavatelů.
Jedním z častých pochybení, se kterým se běžně setkáváme při kontrole
výběrových a zadávacích řízení, je nesprávné dělení zakázek.
Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš chystá
pozměňovací návrh k novele o zadávání veřejných zakázek. Návrh,
který se týká vertikální spolupráce a sdílení kapacit mezi různými orgány
státu (nejen) v oblasti IT, vzbudil obavy ve Svazu průmyslu a dopravy, které
adresoval poslancům prostřednictvím dopisu. Ve čtvrtek 19. ledna se
místopředseda vlády pro digitalizaci se zástupci Svazu sešel a svůj záměr
detailně představil. Zástupci Svazu vyjádřili spokojenost se schůzkou a
předloženými argumenty a budou spolupracovat na přípravě prováděcí metodiky.
Problematiku stáří referenčních zakázek ve vztahu k prokazování kvalifikace upravuje zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) v ust. § 79 odst. 2 písm. a) a b). Podle uvedených ustanovení může zadavatel požadovat k prokázání technické kvalifikace:
- seznam stavebních prací poskytnutých za posledních 5 let před zahájením zadávacího;
- seznam významných dodávek nebo významných služeb poskytnutých za poslední 3 roky před zahájením zadávacího řízení.
V českém právním řádu existuje právní úprava, která reguluje zadávání veřejných zakázek. Smyslem této právní úpravy je zajistit transparentní a nediskriminační výběr smluvních partnerů pro veřejné orgány (či orgány/osoby financované z veřejných financí). Aby měla tato regulace smysl, musí dopadat i do smluvních vztahů, které zadáním veřejných zakázek vznikají. V opačném případě by měli zadavatelé s vybraným dodavatelem takříkajíc volnou ruku, co se úpravy závazku týče, čímž by mohli v zásadě „smazat“ předešlé zadávací řízení.
Vláda na svém jednání jednomyslně schválila nový zákon o veřejných
dražbách, který připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj. Nová úprava
zjednoduší, zrychlí a zmodernizuje proces, jehož současná podoba pochází
z přelomu tisíciletí a vzhledem k postupující elektronizaci nepostačuje
aktuálním požadavkům.
V polovině prosince jednala protikorupční rada vlády pod vedením ministra
Michala Šalomouna. Ministr pro legislativu a předseda Legislativní rady vlády svolal
po necelém měsíci další schůzi Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí (to
je přesný název orgánu, ve kterém vedle výkonných a represivních složek státu
působí i představitelé nevládních neziskových organizací a územní
samosprávu zastupují předsedové Svazu měst a obcí a Asociace krajů).
V souvislosti s pandemií onemocnění COVID-19 a následně s válkou na Ukrajině nabylo na významu téma možnosti změny závazků ze smluv na veřejné zakázky. Tyto události měly podstatné dopady do smluvních vztahů spojené např. s nedostatkem a zvýšenými cenami materiálu, nedostatkem pracovních sil či zvýšenými náklady na energie. Toto vyvolává v právních vztazích určitou potřebu změny, a to např. z hlediska ceny, ale i z hlediska termínů.
Zadávací řízení či nabídková řízení v oblasti dopravy patří
k bezesporu k velice sledovaným tématům, ať už jde o zakázky na
významné dopravní stavby, údržbu komunikací, nákupy vozidel nebo zajišťování
dopravní obslužnosti v regionech.
Dřevo jako všestranný materiál s mnohostranným využitím. Obnovitelný a lokální zdroj. Kde všude je dřevo vhodným materiálem při zadávání veřejných zakázek? Tomuto tématu se věnuje metodika, která vznikla ve spolupráci Ministerstva zemědělství s dalšími subjekty.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže společně s Ministerstvem pro místní rozvoj zaujaly společné výkladové stanovisko k problematice výkladu ustanovení § 79 odst. 2 písm. a) a b) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, který stanovuje „stáří“ referenčních zakázek.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže publikoval odpovědi na dotazy, které byly položeny v rámci 8. metodického dne veřejného zadávání, který se týkal zodpovědného přístupu k zadávání veřejných zakázek aneb řízení cenového rizika ve veřejném zadávání.