Statutární město Ostrava podporuje participativní projekty mladých lidí
Město Ostrava dlouhodobě podporuje zajímavé aktivity mladých lidí, protože vnímá jejich zásadní význam pro budoucnost a rozvoj regionu. Aktivní lidé se snahou kultivovat místo, v němž žijí, přinášejí nový náboj do rozvoje města, ať už formou tvorby vlastních zajímavých projektů a aktivit nebo participací v již běžících projektech.
„Ve spolupráci s Parlamentem dětí a mládeže města Ostravy odstartoval program participativního rozpočtu pro žákovské parlamenty, díky němuž mohou zmíněné parlamenty jednotlivých ostravských základních škol získat na své projekty městskou dotaci v rozmezí 8000 až 15 000 korun. Ve školním roce 2024/2025 bylo přihlášeno 17 projektů, 11 z nich uspělo a bylo realizováno do půli letošního roku,“ konstatuje Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora.

Podpořené aktivity byly prezentovány v rámci setkání žákovských parlamentů ostravských škol, které proběhlo 3. října 2025 v ostravském Středisku volného času Korunka. Díky setkání mohli mladí lidé sdílet zkušenosti mezi jednotlivými školními parlamenty, navázat nové kontakty, podílet se na rozvoji města, ve kterém žijí a mohli se vzdělávat v rámci realizovaného workshopu. Setkání bylo realizováno z operačního programu Jan Amos Komenský v rámci projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání Ostravě ORP Ostrava IV.
Akci zahájila a převzala nad ní záštitu náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová, která ocenila přínos participativních aktivit: „Do projektu je zapojeno 44 ostravských základních škol z našeho města, což je velmi významné, a navíc vzrůstající číslo. Školou povinné děti mají díky tomuto programu jedinečnou šanci zaujmout úlohu autorů, navrhovatelů a tvůrců. V neposlední řadě svou činností přispívají ke zlepšení kvality života v bezprostředním okolí.“
V rámci programu setkání byl též vyhlášen 4. ročník podpory participativních rozpočtů žákovských parlamentů škol na rok 2026. Seminář k participativním rozpočtům proběhne 23. 10. 2025, termín pro podání samotných projektových žádostí je stanoven na 3. 11. 2025 a zasedání hodnotící komise pak na 5.–6. 11. 2025. Projekty budou poté realizovány v období od 1. 12. 2025–31. 5. 2026. Mezi další chystané aktivity pro žákovské parlamenty náleží i Vzdělávací setkání žákovských parlamentů chystané na 11. 12. 2025. Komplexní informace o aktivitách v oblasti podpory mládeže města Ostravy najdete na www.talentova.cz.
Výčet městem již podpořených projektů
- Sekaninka na skautské výpravě (ZŠ Ivana Sekaniny), dvoudenní akce měla za cíl zapojit žáky celé školy do aktivit rozvíjející dovednosti přežití v přírodě, dále samostatnost a zodpovědnost, a posilují vztah k životnímu prostředí. Na závěr se uskutečnilo společné posezení u ohně s rodiči a učiteli, kde probíhaly hudební a společenské aktivity.
- Naše místo v Ostravě (ZŠ Ostrčilova), projekt se zaměřil na vytvoření společenského koutku ve škole jako místa, kde se žáci mohou setkávat a pracovat na společných projektech. Tento prostor, přizpůsobený pro kroužky a skupiny, byl vybaven flipchartem, sedacími prvky a skříňkami na uskladnění materiálů. V budoucnu plánujeme tento prostor dále vylepšovat a nabídnout ho spolužákům pro přípravu společných aktivit.
- Svačinková revoluce (ZŠ Karla Pokorného) měla za cíl inspirovat a vzdělávat účastníky v oblasti zdravé výživy prostřednictvím tvorby výživných a chutných svačin. Workshop se zaměřil na praktické dovednosti, které účastníkům umožní snadno zařadit zdravé návyky do každodenního života a nabídnul jim kreativní přístup k přípravě jídel, přehled o klíčových složkách podporujících energii a celkové zdraví, čímž projekt reaguje na rostoucí potřebu povědomí o důležitosti zdravé výživy.
- Projekt Preventíci zasahují (ZŠ Aleše Hrdličky) měl za cíl otevřít diskuzi mezi mladšími třídami o tématech, o kterých se běžně nemluví, a to nenásilnou a kamarádskou formou prostřednictvím starších spolužáků. Cílem bylo zlepšit klima ve třídách, seznámit děti s možnostmi, jak řešit problémy a ukázat, na koho se obrátit. Nedílnou součástí projektu byla podpora spolužáků, kteří se ocitli v obtížných situacích.
- Sportovní den (ZŠ Šalounova) poskytnul dětem z druhého stupně příležitost naučit se nové dovednosti, podpořit zdravý životní styl a pohyb, a zároveň utužit kolektiv a získat zkušenosti v týmovém vedení.
- Masterchef (ZŠ Generála Janka) měl za cíl propojit žáky školy a ukázat, že čas ve škole mohl být stráven i zábavně, například vařením. Byl určen především pro žáky druhého stupně, kdy každá třída vytvořila svůj tým a soutěžila ve vaření podle předem daných úkolů (např. polévka, dezert). Týmy se pravidelně utkaly, přičemž porota složená z pedagogů vybrala vítěze, až se do finále dostaly nejlepší dva týmy, které si to „rozdaly“ o titul Masterchefa.
- Nenechme historii opakovat se (ZŠ Matiční), tento projekt se zaměřoval na vzdělávání žáků, jejich rodin a přátel o událostech 2. světové války, a to v kontextu města Ostravy. Vzhledem k 80. výročí konce války plánoval ŽP v rámci projektu realizovat akci, která využila aplikaci Actionbound k vytvoření interaktivního zážitku, kdy soutěžící navštívili historická místa a splnili úkoly pomocí QR kódů.
- Velikonoce v kostce (ZŠ Horymírova) měly za cíl aktivním a tvořivým způsobem seznámit žáky 1. stupně s velikonočními zvyky a tradicemi spojenými se svátky jara. Děti prostřednictvím her na různých stanovištích prožily období Velikonoc, dozvěděly se o jejich charakteristikách a významu a upevnily si povědomí o tomto svátku, přičemž si zároveň užily příjemný den plný zábavy a učení.
- Světový den (ZŠ Svinov) se zaměřoval na získání znalostí o zemích světa a poznání jejich kultury a jídla, zároveň podporoval stmelení kolektivu školy a poznání spolužáků z různých tříd. Každá třída druhého stupně si vybrala stát, který prezentovala v oblastech historie, architektury, hudby, jazyků, slavných osobností a místní kuchyně, přičemž připravila pracovní listy pro žáky prvního stupně, kteří za jejich vyplnění dostali ochutnávku pokrmu dané země.
- Projekt Letem světem (ZŠ Srbská) umožnil žákům 2. stupně vytvářet vzdělávací materiály pro mladší spolužáky a rozvíjet týmovou spolupráci, přičemž si každá třída zvolila svou zemi a připravila prezentace formou myšlenkových map, pracovních listů a kvízů. Na závěr týdne proběhlo vaření a ochutnávka tradičního pokrmu dané země a žáci vyznačili hlavní města a kulturní památky na stírací mapě světa.
- Škola hrou (ZŠ Provaznická) zpestřila výuku žákům 1. až 9. tříd pomocí herních aktivit na školní zahradě a hřišti. Pro 1. stupeň byly připraveny bludiště a kooperační hry s tombolou, pro 2. stupeň logické úkoly s odměnami.

Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Ostrava IV (MAP ORP Ostrava IV) je spolufinancován Evropskou unií, státním rozpočtem ČR a rozpočtem statutárního města Ostravy. Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/23_017/0008355.