Finanční gramotnost – registrujte se

21. 10. 2025 Obec a finance Školství

Soutěž Finanční gramotnost (SFG) chystá na svůj jubilejní, 15. ročník. S cílem zapojit 100 000 žáků z více než 1000 škol, organizátoři reagují na trendy moderní výuky a přichází s inovacemi, které mají klíčovou kompetenci – finanční gramotnost – posunout na novou úroveň.

Analýza předchozího ročníku ukázala, že žáci a školy nejvíce těží z prakticky orientované výuky, přičemž klíčem k úspěchu je inspirativní pedagog a alternativní formy vzdělávání.

Škola hrou

SFG je celorepubliková soutěž, jejíž cíl je dvojí: žákům interaktivně a hravou formou přiblížit témata spojená s financemi a zároveň je naučit kriticky vyhodnocovat informace o finančních produktech. Vstup do nového ročníku doprovází zásadní změny, které mají podpořit rozvoj klíčových kompetencí žáků. Soutěž nově posiluje herní prvky (gamifikace) – každá otázka bude doplněna originálním vizuálním motivem, což má podpořit motivaci a zájem žáků. Zásadní je i krok směrem k individualizované výuce: po odevzdání testu obdrží každý žák okamžitou individuální zpětnou vazbu s vysvětlením správných a špatných odpovědí. Tento nástroj pomůže také pedagogům věnovat se tématu hlouběji.

Zároveň dochází k revizi otázek s cílem posílit zaměření na klíčové kompetence a aplikaci znalostí v praxi. Zatímco otázky s vysokou úspěšností byly v minulosti jednoduché, zaměřené na každodenní situace, ty nejtěžší byly často jazykově složité nebo vyžadovaly komplexní výpočty. Nová revize proto vychází i z principů Bloomovy taxonomie, aby se finanční gramotnost stala skutečně praktickou dovedností.

Hodina týdně nestačí

Finanční gramotnost je dnes považována za klíčovou kompetenci. Analýza dat z loňského ročníku, kterého se zúčastnilo 87 753 žáků z 1130 škol, přinesla cenné poznatky o efektivitě výuky. Zásadním zjištěním je, že kvalita výuky a motivace žáků jsou důležitější než rozsah výuky z hlediska času. Úspěchu v SFG mohou dosáhnout žáci i bez pravidelné hodiny týdně, pokud je pedagog dokáže vhodně inspirovat a vést alternativní formou.

Pedagogové, kteří své žáky do soutěže přihlašují, patří k těm nejaktivnějším, přičemž většina z nich doplňuje výuku o moderní metody. Konkrétně se jedná o projektové dny (využívá 36,4 % škol), vzdělávací videa z YouTube (34,9 %) nebo on-line a deskové hry (23,3 % a 18,6 %) a workshopy (23,5 %). Přesto data odhalila, že je nutné posílit metodickou podporu: 11 % zapojených škol nevykonává žádnou podpůrnou aktivitu a téměř čtvrtina (24,8 %) nespolupracuje s žádnými odbornými partnery. Přitom pedagogové volají nejvíce po konkrétních aktivitách do hodin (29,37 %) a metodické podpoře (18,67 %). Z regionálního hlediska se do soutěže v loňském roce nejvíce zapojily školy z Ústeckého a Moravskoslezského kraje a z Prahy, kde se účastnila téměř čtvrtina všech škol. Naopak nejmenší zájem projevily školy z Olomouckého a Libereckého kraje. Slabší výsledky ve znalostních kvízech naopak zaznamenali soutěžící z Jihomoravského kraje.

Podpora a registrace

Soutěž Finanční gramotnost dlouhodobě podporuje řada klíčových partnerů a institucí. Mezi ně patří Generální partner Nadace České spořitelny, Odborný garant Evropská asociace finančního plánování (EFPA ČR) a institucionální partneři jako Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Česká národní banka (ČNB), dále pak stříbrní partneři ZFP Akademie a Partners Financial Services.

Vlastimil Vaněk z Nadace České spořitelny k tomu říká: „Díky podobným aktivitám se stane finanční gramotnost standardní kompetencí, která se bude ve školách pravidelně rozvíjet a školy jí budou věnovat čím dál tím více času a prostoru, a to ideálně v mezipředmětové výuce.“ Také Marta Gellová, předsedkyně Rady EFPA ČR, zdůrazňuje propojení teorie a praxe: „Finance nejsou jen teorie, ale dovednost, kterou budou děti potřebovat po celý život.“

Pro školy je důležité vědět, že soutěž je opět zařazena na Informativní seznam soutěží a přehlídek ve školním roce 2025/26 MŠMT a některé střední školy tak mohou účastníkům nabídnout bonusové body u přijímacích zkoušek. Registrace do 15. ročníku je pro všechny školy zdarma a probíhá on-line na webu www.financnigramotnost.cz v období od 8. října do 17. prosince. Soutěž je tradičně rozdělena do tří kategorií: 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ (včetně nižších ročníků víceletých gymnázií) a 3. střední školy. Celostátní finále se pak odehraje 24. dubna 2026 již tradičně v prostorách České národní banky.