Ještě k poplatkům ze vstupného
(Místní poplatky 4.)
Datum: 12. 2. 2014,
zdroj: OF 5/2013,
rubrika: Legislativa
K seriálu textů, které věnujeme místním poplatkům přišlo několik
dotazů. Autor článků, Mgr. Jan Břeň, odpovídá na dotazy, které se týkají
místního poplatku ze vstupného.
- Jak má pořadatel kulturní akce (poplatník místního poplatku ze vstupného)
prokázat, že celý výtěžek konané akce byl použit na charitativní a veřejně
prospěšné účely?
- Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 565/1990 Sb.“)
v § 6 odst. 1 věta třetí obsahuje věcné osvobození od místního
poplatku ze vstupného, podle kterého se místní poplatek ze vstupného neplatí
v případě akcí, jejichž celý výtěžek je určen na charitativní a veřejně
prospěšné účely.
- Zákonným předpokladem osvobození od místního poplatku ze vstupného je tedy
skutečnost, že na charitativní a veřejně prospěšné účely musí být odveden
celý výtěžek akce. V případě, že na charitativní a veřejně
prospěšné účely bude pořadatelem akce odvedena jen část výtěžku z akce,
potom se na povinnosti zaplatit místní poplatek ze vstupného z dané akce nic
nemění.
- Důkazní břemeno ohledně prokázání skutečnosti, že celý
výtěžek ze vstupného je určen na charitativní a veřejně prospěšné účely,
leží zcela na poplatníkovi místního poplatku. Pokud poplatník toto důkazní
břemeno neunese, je jeho povinností zaplatit místní poplatek ze vstupného
v plné výši, resp. ve výši stanovené v obecně závazné vyhlášce obce.
- Důkazních prostředků k prokázání tvrzené skutečnosti je ve smyslu zákona
č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, celá
řada. Podle § 93 odst. 1 daňového řádu platí, že jako důkazních
prostředků lze užít všech podkladů, jimiž lze zjistit skutečný stav věci a
ověřit skutečnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně
(v našem případě místního poplatku) a které nejsou získány v rozporu
s právním předpisem, a to i těch, které byly získány před zahájením
řízení. Jde zejména o tvrzení daňového subjektu, listiny, znalecké posudky,
svědecké výpovědi a ohledání věci.
- S jakými důkazními prostředky se v daném případě spokojí správce
místního poplatku (tj. obecní úřad – § 14 odst. 3 zákona
č. 565/1990 Sb.) nelze samozřejmě předjímat (je to věcí příslušného
poplatkového řízení upraveného daňovým řádem), nicméně lze uvést, že správce
místního poplatku by zřejmě měl minimálně požadovat kopii smlouvy mezi
pořadatelem akce a příjemcem (celého) výtěžku z této akce (byla-li
smlouva uzavřena v písemné podobě) a dále výpisy z účtu obou těchto
smluvních stran, ze kterých by bylo zřejmé, že došlo k realizaci platby. Pokud
by k platbě došlo v hotovosti, potom je na místě předložení
příslušných příjmových a výdajových dokladů. V případě pochybností
připadá v úvahu tvrzení daňového subjektu, popř. svědecká výpověď
příjemce výtěžku z kulturní akce (§ 96 daňového řádu).
- Lze za charitativní nebo veřejně prospěšný účel považovat jednorázový
příspěvek údajně poskytnutý malým fotbalistům na činnost?
- Na dotaz neexistuje jednoznačná odpověď. Zřejmě je nutno rozlišit, zda malí
fotbalisté se věnují fotbalu v rámci např. neziskového občanského sdružení,
kdy jedinými příspěvky na jejich činnost jsou např. příspěvky ze strany rodičů
či obce, na straně jedné, nebo jejich činnost je na straně druhé součástí
běžného provozu soukromého profesionálního a podnikatelsky orientovaného
fotbalového klubu.
- V prvém případě se zřejmě jedná o veřejně prospěšný účel
(žádoucí podpora pohybu u malých dětí). Druhý popisovaný případ je
odlišný v tom, že se zde jedná primárně o hospodaření soukromého
(podnikatelského) subjektu orientovaného na zisk, kdy je zcela jeho věcí, jakým
způsobem zajistí běžný chod (z hlediska finančního) svého žákovského
fotbalového družstva, a v tomto případě se tedy pravděpodobně
o veřejně prospěšný účel ve smyslu § 6 odst. 1 zákona
č. 565/1990 Sb. jednat nebude (šlo by patrně o sponzorský dar
podnikatelskému subjektu, byť určenému na prospěšnou činnost malých fotbalistů).
- Pořadatel dokládá, že vstupné na diskotéce bylo vybráno pouze od
14 účastníků, avšak z jeho webových stránek vyplývá, že byl
přeplněný sál (cca 200 účastníků). Co můžeme s tímto faktem dělat?
- Správce místního poplatku má k dispozici celou řadu právních nástrojů, jak
vést efektivně poplatkové řízení. Vedle již uvedených důkazních
prostředků upravených daňovým řádem a jejich správnou aplikací může např.
správce místního poplatku porovnat, zda byl příjemci výtěžku
z kulturní akce odveden skutečný výnos od pořadatelem tvrzených
14 účastníků akce, nebo zda částka je jiná a tudíž zde vzniká rozpor ve
skutkovém zjištění správního orgánu s příslušnými právními dopady.
- V dané souvislosti je rovněž možné upozornit na § 98 daňového řádu,
který upravuje tzv. pomůcky a sjednání daně. Podle § 98
odst. 1 daňového řádu platí, že pokud nesplní daňový subjekt při
dokazování jím uváděných skutečností některou ze svých zákonných povinností,
a v důsledku toho nelze daň (místní poplatek) stanovit na základě dokazování,
správce daně (místního poplatku) stanoví daň (místní poplatek) podle pomůcek,
které má k dispozici nebo které si obstará, a to i bez součinnosti
s daňovým subjektem. Uplatnění tohoto postupu při stanovení daně (místního
poplatku) se uvede ve výroku rozhodnutí.
- Místní poplatek ze psů, 23. 4. 2013
- Místní poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, 20. 6. 2013
- Místní poplatek za užívání veřejného prostranství, 1. 10. 2013
- Ještě k poplatkům ze vstupného, 12. 2. 2014 (právě čtete)
- Místní poplatek z ubytovací kapacity, 20. 2. 2014
- Místní poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst, 23. 4. 2014
- Místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, 19. 6. 2014
- Místní poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace, 10. 9. 2014
- Správa místních poplatků I., 17. 12. 2014
- Správa místních poplatků II., 23. 2. 2015
- Správa místních poplatků III., 14. 4. 2015
- Správa místních poplatků IV., 24. 6. 2015