Seriál Místní poplatky
V souladu se zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 565/1990 Sb.“),
mohou obce formou obecně závazné vyhlášky zavést některý z osmi druhů
místních poplatků. Zavedení místního poplatku je právem (nikoliv povinností) obce,
kdy obec realizuje své právo, resp. pravomoc na vydání právního předpisu obce
v samostatné působnosti. Jedním z nejrozšířenějších druhů
místních poplatků je místní poplatek ze psů.
Druhým typem místního poplatku, který může obec zavést
formou obecně závazné vyhlášky v souladu se zákonem č. 565/1990 Sb.,
o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon
č. 565/1990 Sb.“), je místní poplatek za lázeňský nebo rekreační
pobyt.
Z hlediska systematiky zákona č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon
č. 565/1990 Sb.“), je třetím typem místního poplatku, který obec může
zavést formou obecně závazné vyhlášky, místní poplatek za užívání veřejného
prostranství.
K seriálu textů, které věnujeme místním poplatkům přišlo několik
dotazů. Autor článků, Mgr. Jan Břeň, odpovídá na dotazy, které se týkají
místního poplatku ze vstupného.
Z hlediska systematiky zákona č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon
č. 565/1990 Sb.“), je pátým typem místního poplatku, který obec může
zavést formou obecně závazné vyhlášky, místní poplatek z ubytovací kapacity.
Z hlediska systematiky zákona č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon
č. 565/1990 Sb.“), je šestým typem místního poplatku, který obec může
zavést formou obecně závazné vyhlášky, místní poplatek za povolení k vjezdu
s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst.
Z hlediska systematiky zákona č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon
č. 565/1990 Sb.“), je v pořadí sedmým typem místního poplatku,
který obec může zavést formou obecně závazné vyhlášky, místní poplatek
za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a
odstraňování komunálních odpadů.
V pořadí osmým (a posledním) typem místního poplatku, který obec může
zavést formou obecně závazné vyhlášky, je z hlediska systematiky zákona
č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon č. 565/1990 Sb.“), místní poplatek za
zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo
kanalizace.
Právní úprava místních poplatků je obsažena v zákoně
č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon o místních poplatcích“), který obsahuje vedle
své hmotněprávní části i část procesní.
Právní předpis upravující místní poplatky, tj. zákon
č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů, ve své procesní části obsahuje pouze některé instituty, které
souvisejí se správou místních poplatků.
Tento text představuje třetí část pojednání o správě místních
poplatků, jehož právní úprava je obsažena v zákoně
č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon o místních poplatcích“), který však ve své
procesní části obsahuje pouze některé instituty, které souvisejí se správou
místních poplatků. Další příslušné postupy správce místních poplatků
(obecního úřadu) jsou upraveny zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve
znění pozdějších předpisů.
Následující příspěvek představuje čtvrtou a závěrečnou část pojednání
o správě místních poplatků. Zopakujme, že právní úprava místních poplatků
je obsažena v zákoně č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o místních poplatcích“),
jenž ovšem ve své procesní části obsahuje pouze některé instituty, které
souvisejí se správou místních poplatků.