Procesní hlediska uložení odvodu za porušení rozpočtové kázně
Porušení rozpočtové kázně příjemci veřejné finanční podpory 4.
Disciplína, pořádek, poslušnost, řád – to jsou synonyma pro pojem kázeň, což je v podstatě dodržování dohodnutých pravidel. Při porušení kázně je zpravidla nutné sjednat nápravu. Platí to i v oblasti financování, kde jsou zákonem stanovena rozpočtová pravidla, a tudíž i rozpočtová kázeň.
V úvodních článcích seriálu článků o porušování rozpočtové kázně příjemci veřejné finanční podpory jsme se seznámili s tím, co je to porušení rozpočtové kázně, kdy k porušení rozpočtové kázně dochází, jaká je výše odvodu a případné penále. Dnešní pokračování popisuje procesní hlediska uložení odvodu.
Procesní a obecný předpis
Zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů je procesním předpisem, který upravuje řízení o porušení rozpočtové kázně, kde mimo jiné upravuje postupy a fáze samotného daňového řízení. Speciálním obecným právním předpisem je daňový řád, který je obecnou právní úpravou upravující správu, vyměření a vymáhání odvodů za porušení rozpočtové kázně. Daňový řád rovněž stanoví práva a povinnosti příjemců veřejné finanční podpory, kteří porušili pravidla stanovené rozpočtovými pravidly, smlouvou o poskytnutí dotace či individuálním správním aktem, kterým je nejčastěji rozhodnutí o poskytnutí dotace.
Daňový řád v § 2 odst. 3 písm. b) stanoví, že daní se pro účely tohoto zákona rozumí peněžité plnění, pokud zákon stanoví, že se při jeho správě postupuje podle tohoto zákona. Z tohoto pohledu lze tedy odvod za porušení rozpočtové kázně považovat za daň, pro jejíž správu platí postupy stanovené daňovým řádem.
Zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů rovněž stanovuje hierarchii jednotlivých správních orgánů, které ze svých rozpočtů poskytují dotaci či návratnou finanční výpomoc a které posléze rozhodují o uložení odvodu (penále).
Nadřízenost a podřízenost jednotlivých institucí je stanovena takto:
- Prvostupňové rozhodnutí spadá do kompetence územních samosprávných celků, které je výkonem samostatné působnosti obce. Řízení provádí a jednotlivá rozhodnutí vydává v případě obcí obecní úřad, v případě krajů krajský úřad.
- Pozice nadřízeného orgánu, postupujícího již v přenesené působnosti, je v případě obcí standardně svěřena krajskému úřadu a v případě městských částí hlavního města Prahy pražskému magistrátu. V případě krajů a hlavního města Prahy plní roli nadřízeného orgánu Ministerstvo financí.
Odvolací řízení
Proces rozhodování v rámci odvolacího řízení je speciálně upraven, a to z důvodu, že dochází ke kolizi jednotlivých působností správních orgánů. Prvoinstanční rozhodování probíhá v oblasti samosprávy, druhoinstanční v přenesené působnosti. Z tohoto důvodu může odvolací orgán po přezkoumání prvostupňového rozhodnutí toto rozhodnutí pouze:
- zrušit a řízení zastavit, nebo
- zrušit jej a věc vrátit zpět k novému projednání, nebo
- odvolání zamítnout a rozhodnutí potvrdit.
Zákonná úprava tedy neumožňuje změnu prvostupňového rozhodnutí vydaného v samostatné působnosti. Odvolací orgán není oprávněn změnit výši nařízeného odvodu za porušení rozpočtové kázně.
Toto pravidlo je vyjádřené v § 90 odst. 1 písm. c) správního řádu, avšak nezakotvené v daňovém řádu, který primárně reguluje výkon ryze státní – finanční – správy (nikoli tedy samosprávy s jejími specifiky).
Mimořádné opravné prostředky
Dokonce ani pravomocné nebo i odvolacím orgánem potvrzené rozhodnutí o odvodu za porušení rozpočtové kázně, případně platebním výměrem vyměřené penále za prodlení s odvodem za porušení rozpočtové kázně, nemusí znamenat povinnost odvést celou takto stanovenou částku či její část.
Zákon předpokládá možnost úplného či částečného prominutí povinnosti odvodu či vyměřeného penále. Jedná se o mimořádný opravný prostředek, jímž je samosprávě poskytnuta možnost a prosto pro odstranění tvrdosti zákona a zmírnění negativních důsledků odvodové povinnosti.
Aby byla možnost prominutí odvodu nebo penále aktivována, musí k tomu být dány důvody hodné zvláštního zřetele. Tyto důvody je třeba v rozhodnutí o prominutí dostatečným způsobem specifikovat tak, aby toto rozhodnutí případně mohlo být předmětem soudního přezkumu. Pokud rozhodující orgán důvody hodné zvláštního zřetele neshledá, podanou žádost odmítne.
Rozhodnutí o prominutí odvodu (penále) vydává vždy ten orgán, který rozhodl o poskytnutí peněžních prostředků. Kompetenci orgánů stanovuje zákon o obcích, jenž vyhradil kompetenci rozhodování o žádostech o dotaci převyšující 50 tis. Kč zastupitelstvu obcí. Do 50 tis. Kč se pak jedná o zbytkovou kompetenci rady obce.
Postupuje se přitom stejně jako při vlastním poskytnutí prostředků. Dané rozhodování je vždy rozhodováním o žádosti toho subjektu, který se dopustil porušení rozpočtové kázně.
Žádost o prominutí lze podat nejpozději do jednoho roku ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o odvodu za porušení rozpočtové kázně nebo vydání platebního výměru na penále.
Polemikou probíhalo posouzení, zda podání žádosti o prominutí odvodu za porušení rozpočtové kázně podléhá správnímu poplatku podle zákona o právních poplatcích. Zákon stanoví správní poplatek za podání žádosti o povolení úlevy na dani ve výši 1000 Kč. Ministerstvo ve svém výkladu tvrdí, že podání žádosti poplatku podléhá. My se naopak domníváme, že podání žádosti o prominutí odvodu za porušení kázně poplatku nepodléhá, a to z důvodu, že se nejedná o řízení v přenesené působnosti. Vyměření odvodu je působností samostatnou a zákon o správních poplatcích stanoví poplatky za úkony, pokud orgány obcí vykonávají působnost v oblasti státní správy. Současně projednání jakékoliv žádosti v orgánech obce žádnému speciálnímu poplatku nepodléhá.
Pro správu odvodů za porušení rozpočtové kázně platí obecné zásady daňového řízení, např. povinnost zachovávat mlčenlivost o informacích, které se v rámci takové činnosti jednotlivé zainteresované osoby dozvěděly (§ 9 odst. 1 a § 52 daňového řádu).
- Seriál Porušení rozpočtové kázně příjemci veřejné finanční podpory
-
- Co je porušení rozpočtové kázně, 5. 10. 2023
- Kdy dochází k porušení rozpočtové kázně?, 12. 10. 2023
- Výše odvodu a penále při porušení rozpočtové kázně, 19. 10. 2023
- Procesní hlediska uložení odvodu za porušení rozpočtové kázně, 26. 10. 2023 (právě čtete)
- Opravné prostředky a soudní přezkum rozhodnutí o porušení rozpočtové kázně, 2. 11. 2023
- Porušení rozpočtové kázně příspěvkovou organizací, 9. 11. 2023