Seriál Dotazy a odpovědi 2023
Může funkci předsedy kontrolního výboru vykonávat manžel hlavní účetní obce?
Může obec pověřit řízením odboru nebo řízením organizační
složky jiného zaměstnance na dobu určitou, např. do doby jmenování nového
vedoucího? Pokud ne, jak tuto situaci řešit? Výběrové řízení může trvat déle
než měsíc a vybraný uchazeč nastoupí až po skončení výpovědní doby, což
může trvat i tři měsíce. A co v případě, když se nepřihlásí
žádný zájemce?
Je možné na základě žádosti nebo prohlášení uvolněného místostarosty
snížit výši odměny za jeho funkci, která je dána nařízením vlády
č. 318/2017 Sb. nebo je bezpodmínečně tato výše odměny neměnná a nelze
s ní nijak manipulovat?
Musí být jednací řád obce vyvěšen?
Může zvolený starosta podat rezignaci jen na tuto funkci, tedy na funkci starosty
obce? A zůstává v tomto případě řadovým členem zastupitelstva?
Obec zaslala nájemníkům obecních bytů výpověď z důvodu
demolice stávajících objektů. Výpovědní lhůta je dle nájemní smlouvy
v délce 3 měsíců. Konec výpovědní lhůty je 28. 2. 2023, lze
nechat nájemníky bydlet dále, např. 2 až 3 měsíce, do doby započetí
demoličních prací?
Může být pro zápis z jednání zastupitelstva obce ustanovena
zapisovatelkou místostarostka obce?
Je přípustné, aby obec svému zaměstnanci zaplatila kurz pro získání
řidičského oprávnění (které je potřeba pro výkon práce
u zaměstnavatele – obce)?
Novelou zákona byla dána povinnost uveřejnit „výroční zprávu o činnosti
v oblasti poskytování informací…“ v centrálním registru. Nemohu najít
další podrobnosti o tomto registru. Je funkční nebo jsem se jenom předběhla
v informacích?
V jakém rozsahu může neuvolněný místostarosta zastupovat uvolněného
starostu, který je dlouhodobě v pracovní neschopnosti? Může za něj např.
podepisovat smlouvy (již schválené zastupitelstvem), schvalovat rozpočtová opatření
do limitu, který je v kompetenci starosty, zveřejňovat záměry o prodeji
nebo propachtování nemovitostí a další záležitosti, které jsou v kompetenci
starosty?
Vztahuje se na mikroregion jako dobrovolný svazek obcí zákon o obcích?
Tři obce žádaly společně o dotaci na kanalizaci. Jelikož se jedná
o velikou částku bude obec žádat o úvěr u banky (řádově
10 mil. Kč). Jak postupovat v tomto případě? Je nutné provést
výběrové řízení na banku?
Hasiči mají budovu ve výpůjčce. Musí na základě výpůjčky platit energie?
Máme zde podnikatele, který v obci vlastní objekt, ve kterém poskytuje
ubytování za úplatu. V objektu, který je zařazen do systému odstraňování
komunálního odpadu v obci, je celkem 39 lůžek. Lze určit, kolik musí mít
popelových nádob na objekt? Pro letošní rok si vlastník podal ohlášení
k MP – objem sběrných nádob, že chce vyvážek jednu 60 l nádobu.
Je možné v rámci GDPR a legislativy pro obecní e-maily, na které chodí
datové zprávy a dokumenty úřadu využít vlastní domény na cloud Google?
V centru obce se nachází nemovitost v havarijním stavu, ohrožující
častým padáním střešní krytiny zdraví občanů. Stavení je z 1/2 státu
a z 1/2 soukromé osoby. Opětovným upozorněním vlastníkům na tento stav se
nic nekoná. Jak má obec postupovat?
V rámci změny organizačního řádu úřadu se připravuje zřízení
samostatného odboru, který byl doposud jako oddělení podřízen starostovi.
I když má stávající oddělení svého vedoucího, musí v rámci změny
proběhnout výběrové řízení na vedoucího odboru nebo může funkci vedoucího
zastávat stávající vedoucí oddělení?
Mohou zástupci církve (svědci Jehovovi) chodit bez oznámení obecnímu úřadu po
obci a přesvědčovat zejména staré občany o své víře a přemlouvat je
k této víře a dále k poskytování darů této církvi?
Který orgán obce rozhoduje o zřízení termínovaného vkladového účtu
v bance?
Může tajemník obce s rozšířenou působností řešit přestupkovou agendu
(být předsedou nebo členem přestupkových komisí) v obcích I. typu
v rámci území ORP i mimo něj, když dotčené obce nemají s ORP
uzavřené veřejnoprávní smlouvy, ale jedná se o soukromou aktivitu za úplatu
(smlouva na vlastní IČ) osoby, která je zároveň tajemníkem? Nejedná se
o porušení zákona? Jak v tomto případě postupovat?
Je možné přerušit zasedání zastupitelstva obce, když je rozjednán bod programu,
ale nebylo o závěrech k němu hlasováno (např. z důvodu potřeby věc
dále prodiskutovat, shromáždit podklady, zadat právní analýzu apod.)? Pokud ano, za
jakých podmínek?
Je možné nechat vyrobit hrací prvky na obecní dětské hřiště od místního
truhláře?
Obec zadala pokácení rizikového stromu z lesního pozemku obce (podnikateli
zabývajícímu se touto činností). Při odstranění stromu došlo k poškození
majetku ve vlastnictví třetí osoby. Je obec v tomto případě odpovědná či
spoluodpovědná za vzniklou škodu?
Je možno v souladu se zákonem o obcích rozdělit pravomoci obecního
úřadu a zřídit finanční oddělení (v současné době 3 zaměstnanci
přímo podřízeni tajemníkovi), kdy vedoucí oddělení by byl přímo podřízen
tajemníkovi, a ne vedoucímu odboru, který není zřízen. Jedná se o úřad
s jedním odborem – stavební úřad.
Je nutné dávat do rady města samostatně ke schválení Roční inventarizační
zprávu, když ta je součástí Závěrečného účtu, který schvaluje zastupitelstvo?
Zákon říká, že zápis ze zasedání zastupitelstva obce má být vyhotoven do
deseti dnů. Je to myšleno na kalendářní dny, nebo na dny pracovní? Týká se lhůta
čistě vyhotovení zápisu nebo i jeho podepsání starostou, popřípadě
místostarostou a ověřovateli?
Bývalé vedení obce se ústně dohodlo s majitelem pozemků, že obci
poskytne svoje pozemky pro stavbu splaškové kanalizace a umožní na ně i vjezd
stavební techniky. Majitel za to nepožadoval žádný pronájem a na oplátku mu měla
být zřízena přípojka zdarma. O tom, že pozemky byly stavební technikou
využívány není sporu, a majitel si vůči obci žádnou kompenzaci nenárokoval.
Přesto však obec této osobě fakturu za zhotovení přípojky vystavila. Jakým
způsobem má obec postupovat, pokud by chtěla fakturu stornovat, případně upustit od
jejího proplacení? Obec není plátcem DPH a nemá radu.
Člen zastupitelstva města, který není členem rady, požaduje volný přístup
ke všem podkladovým materiálům rady (včetně materiálů, které budou
projednávány). Má na tento požadavek zastupitel nárok? Na vyžádání nebo běžně?
K datu 31. 1. 2022 došlo ke zrušení § 16 zák.
565/1990 – využívání údajů z registrů pro správu místních poplatků.
Jakým zákonem se tedy řídit při správě místních poplatků?
Naše obec se rozhodla vybudovat chodník do sousední obce. Pozemek, na kterém
má být chodník zbudován je v majetku dotčené sousední obce. Nová stavba bude
majetkem naší obce. Jakým způsobem máme ošetřit smluvní vztah na stavbu a
následné využívání chodníku mezi obcemi.
Zastupitelstvo obce odvolalo na návrh místostarosty předsedu kontrolního
výboru. Odmítlo však zařadit na program volbu nového předsedy a ani nikoho
nepověřilo vedením výboru. Je tento postup v souladu se zákonem?
Může zastupitelstvo pražské městské části pověřit radu rozhodnutím
o výběru zhotovitele podle zákona o zadávání veřejných zakázek nebo
musí rozhodnout jen samo zastupitelstvo?
Ze sedmičlenného zastupitelstva bylo přítomno pět členů. V usnesení
hlasovali tři pro přijetí a dva proti. Je při tomto počtu a stavu hlasování
usnesení schváleno?
Ředitel školy, ve které je obec zřizovatelem, má uzavřenou DPP na činnost
týkající se školních šablon. Může zřizovatel po řediteli požadovat přehled
o výkonu činnosti a výši odměny, která mu za danou činnost byla vyplacena?
Podle § 8 odst. 3 zákona č. 171/2023 Sb.,
o ochraně oznamovatelů, mohou pouze obce jako jediní veřejní zadavatelé sdílet
vnitřní oznamovací systém. Znamená to, že obec nemůže tento systém sdílet se
svými příspěvkovými organizacemi? Vyplývají pro obce do 10 tisíc obyvatel a
pro ostatní veřejné zadavatele s méně než 50 zaměstnanci nějaké
povinnosti ze zákona č. 171/2023 Sb.?
Obec obdržela od místní firmy žádost o zřízení služebnosti
cesty pro přístup a příjezd na pozemek v jejich vlastnictví. Toto právo by
mělo být zřízeno na veřejně přístupné místní komunikaci. Je tento postup
v souladu se zákonem? Jaká omezení pro obec ze zřízení tohoto práva vzniknou?
Obec má uzavřenou nájemní smlouvu na pozemek na dobu neurčitou
s jistou společností a podepsanou jejím jednatelem. Nyní došlo ke změně názvu
společnosti, změně sídla i změně jednatele společnosti, IČO zůstalo stejné.
Platí nadále tato nájemní smlouva a stačí uzavřít jen dodatek smlouvy na změny
společnosti?
Jak se postupuje v otázce vlastnictví mostů? Obec neeviduje mosty
v majetku, ale vede po nich místní komunikace.
Jakým způsobem postupovat při odstranění osobního vozidla
odstaveného na obecním pozemku, který není komunikací. Jedno vozidlo je bez RZ,
majitel je dlouhodobě mimo ČR a má v ČR zrušen pobyt, je nekontaktní. Druhé
vozidlo je již tři roky odstaveno na pozemku obce (veřejné prostranství), má RZ, dva
roky neplatnou STK, majitel se v obci nezdržuje a je nekontaktní.
Může obec bezúplatně 2× do roka posekat soukromý pozemek starého
občana, který je sám a svůj majetek ve výši 80 % odkázal v závěti
sepsané u notáře obci?
Žadatelka podala žádost o informace dle zákona č. 106/1999 Sb.
V zákonné lhůtě (desátý den po doručení žádosti) byla zaslána odpověď.
Obratem žadatelka odpověděla, že poskytnuté informace jsou nedostatečné a požaduje
novou odpověď ve lhůtě, která se vztahovala k první žádosti. Jednalo se
o dotazy k údržbě zeleně v některých částech města. V jaké
lhůtě máme povinnost na tuto výzvu k doplnění reagovat?
Má zástupce právnické osoby, která na území obce nevlastní
nemovitost, ale má přihlášeno sídlo firmy u přítelkyně a není občanem obce
právo vystoupit na jednání zastupitelstva obce, pokud s tím bude zastupitelstvo
souhlasit hlasováním?
Jak naložit s peticí, která apeluje na vystěhování
nepřizpůsobivých občanů z bytového domu soukromého vlastníka na území obce?
Je možné si v rámci podlimitní veřejné zakázky definovat
v zadávacích podmínkách na dodávku elektřiny požadavek na maximální možnou
cenu za dodávku 1 MWh silové elektřiny v Kč bez DPH? Například uvedením
maximální hodnoty 3500 Kč/MWh. Nebo už je takový konkrétní požadavek
v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek?
V obci, kde není volena rada, povoluje výjimku z počtu žáků
příspěvkové organizace starosta nebo zastupitelstvo obce?
Obec je povinna komunikovat přes datovou schránku, pokud adresát má datovou
schránku. Platí to i pro případ uzavírání smlouvy, že musí být uzavřena
prostřednictvím datové schránky a podepsaná elektronickými podpisy?
Může obec bezúplatně darovat majetek společnosti s ručením omezeným,
kde je obec 100 % vlastníkem? Majetek obec nabyla bezúplatně od kraje.
Může mít uvolněný starosta obce uzavřenu dohodu o provedení práce
u jiné organizace na jiný druh činnosti? Pokud ano, musí mu DPP schválit
zastupitelstvo obce?
Původní majitel nemovitosti jako oprávněná osoba udělil souhlas
s přihlášením několika osob k trvalému pobytu na adrese dané nemovitosti.
Mezitím dotčená nemovitost několikrát změnila majitele. Poslední z nich pak
podal návrh na zrušení trvalého pobytu osob hlášených na adrese nemovitosti
s tím, že žádný souhlas neudělil. Zaniká užívací právo občana
k objektu nebo vymezené části objektu se změnou majitele?
Stanoví nějaký právní předpis povinnost obecnímu úřadu obce
s rozšířenou působností (orgánu státní památkové péče) v případě
zjištěných nedostatků při obnově kulturní památky z dotacích titulů
Ministerstva kultury neprodleně informovat o takových (jím tvrzených)
nedostatcích Ministerstvo kultury?