Rozpočtové hospodaření za 1Q 2025

17. 6. 2025 Obec a finance Ekonomika

Příjmy rozpočtů krajů, Prahy a ostatních obcí se v prvním čtvrtletí letošního roku, ve srovnání se stejným obdobím, snížily, a to o 1 % na celkem 100,2 mld. Kč. Jejich výdaje se naopak významně zvýšily, a to o více než pětinu. I tak územní samospráva vykázala přebytek rozpočtu, i když mnohem nižší než o rok dříve.

Územní samospráva ušetřila 16 % svých disponibilních příjmů, o rok dříve to bylo téměř dvakrát tolik. A to je dobře, protože lépe, než loni využila disponibilní prostředky, které měla v daném období k dispozici.

Územní samospráva celkem

Celkové příjmy územní samosprávy se meziročně snížily o 1,6 mld. Kč. Vyššímu poklesu zabránil značný přírůstek neinvestičních dotací, které byly o 8,6 mld. Kč vyšší než před rokem. O 0,2 mld. Kč se meziročně zvedly i kapitálové příjmy, jejich význam pro celkové příjmy je však zanedbatelný. Výrazný propad zaznamenaly nedaňové příjmy, také vlivem dokončení procesu vyrovnání věřitelů Sberbank v loňském roce. Snížily se však i investiční dotace, a to o 1,8 mld. Kč, a to není příjemné zjištění.

I přes pokles investičních dotací však územní samospráva zvýšila své kapitálové výdaje, ty meziročně vzrostly rychleji než výdaje běžné. Jejich meziroční přírůstek v rozsahu 4,5 mld. Kč zvedl jejich objem na 23,9 mld. Kč. Provozní přebytek (rozdíl mezi běžnými příjmy a výdaji) byl o 29,1 mld. Kč vyšší než uskutečněné kapitálové výdaje. Územní samospráva tak plně nevyužila úspor, které dosáhla při financování provozu na bezproblémové financování investic.

V důsledku uvedeného vývoje se podíl kapitálových výdajů na příjmech zvýšil z 9 % na 11 %. Na investice tak samospráva věnovala v tomto období více než jednu desetinu svých příjmů. Podíl investičních dotací na kapitálových výdajů se snížil, a to z 35 % loni na letošních 21 %. Investiční dotace se na celkovém objemu dotací podílely 5 %, což je o dva procentní body méně než loni.

Tab. 1. Územní samospráva na konci prvního čtvrtletí rok 2025 (mld. Kč)
2024 2025 2025/2024
Daňové příjmy 103,6 100,2 −3 %
Nedaňové příjmy 24,3 19,0 −22 %
Kapitálové příjmy 1,9 2,1 11 %
Neinvestiční dotace 87,6 96,3 10 %
Investiční dotace 6,8 5,0 −27 %
Příjmy 224,2 222,6 −1 %
Dotace celkem 94,4 101,2 7 %
Výdaje běžné 134,3 162,5 21 %
Výdaje kapitálové 19,4 23. 9 23 %
Výdaje 153,7 186,4 21 %
Saldo 70,6 36,2 −49 %

Pramen: Zpráva o výsledku hospodaření územní samosprávy, Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Krajské samosprávy

Rovněž celkové příjmy krajů se v prvních třech měsících letošního roku snížily meziročně o 1 %. A i jejich výdaje rostly mnohem rychleji než příjmy. Meziročně stouply o 33 %. Saldo jejich rozpočtu zůstalo kladné, ale kleslo na téměř polovinu loňské hodnoty. Kraje letos neutratily 18 % disponibilních příjmů, což je méně než poloviční podíl oproti stejnému období loni.

Vyššímu propadu krajských příjmů zabránil přírůstek neinvestičních dotací o 5,9 mld. Kč. K poklesu došlo nejen u nedaňových příjmů (3,7 mld. Kč), ale i u příjmů daňových (0,7 mld. Kč) a u investičních dotací (o 2,5 mld. Kč).

Běžné výdaje krajů rostly podstatně rychleji než výdaje kapitálové. K meziročnímu přírůstku celkových výdajů o 22 ,2 mld. Kč přispěly ty běžné částkou 21,6 mld. Kč a kapitálové pak 0,6 mld. Kč. Na financování kapitálových výdajů se investiční dotace podílely 21 %, což je podstatně méně než o rok dříve.

Letošní tři měsíce zatím ukazují, že krajské samosprávy jsou schopné zvýšil své kapitálové výdaje i při poklesu investičních dotací. Vzhledem k tomu, že saldo provozního rozpočtu krajů skončilo přebytkem ve výši 23,5 mld. Kč, což je čtyřikrát tolik, kolik dosáhly kapitálové výdaje, mohly investovat i více.

Tab. 2. Krajské samosprávy na konci prvního čtvrtletí rok 2025 (mld. Kč)
2024 2025 2025/2024
Daňové příjmy 25,0 24,3 −3 %
Nedaňové příjmy 7,2 3,5 −52 %
Kapitálové příjmy 0,1 0,0 −32 %
Neinvestiční dotace 73,6 79,6 8 %
Investiční dotace 3,5 1,0 −70 %
Příjmy celkem 109,3 108,4 −1 %
Dotace celkem 77,1 80,6 4 %
Výdaje běžné 62,2 8,.8 35 %
Výdaje kapitálové 4,5 5,1 13 %
Výdaje celkem 66,7 88,9 33 %
Saldo 42,7 19,5 −54 %

Pramen: Zpráva o výsledku hospodaření územní samosprávy, Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Hlavní město Praha

Na rozdíl od krajů, příjmy hlavního města se v prvním čtvrtletí zvýšily, i když pomaleji než jejich výdaje. Vzrostly o 1,2 mld. Kč na 34,4 mld. Kč. Jejich celkové výdaje zvedly o 1,4 mld. Kč na 23,2 mld. Kč. Přebytek rozpočtu hlavního města se meziročně snížil jen velmi málo. Praha tak v prvním čtvrtletí neutratila celou třetinu svých disponibilních příjmů.

Na přírůstku příjmů se podílel růst neinvestičních dotací o 1 mld. Kč a nedaňových příjmů o 0,9 mld. Kč. O 0,5 mld. Kč se meziročně snížily daňové příjmy a o 0,2 mld. Kč pak investiční dotace. K růstu celkových výdajů o 1,4 mld. Kč přispěly běžné výdaje částkou 1,2 mld. Kč a zbývající část připadla na výdaje kapitálové. Kapitálové výdaje se tak meziročně zvedly o stejnou částku, o kterou se snížily investiční dotace. I pražské investice se staly méně závislé na pomoci státu.

Praha vydala na investice 8 % příjmů, stejně jako o rok dříve. Investiční dotace se na financování kapitálových výdajů podílely zanedbatelnou částkou, loni jejich podíl dosáhl 7 %. I tak bylo provozní saldo o více než 11 mld. Kč vyšší než uskutečněné kapitálové výdaje. Ani Praha v prvním čtvrtletí nevyužila všechny možnost, jak zvýšit objem investic.

Tab. 3. Pražský rozpočet na konci prvního čtvrtletí rok 2025 (mld. Kč)
2024 2025 2025/2024
Daňové příjmy 21,0 20,5 −2 %
Nedaňové příjmy 1,9 2,8 51 %
Kapitálové příjmy 0,1 0,1 −14 %
Neinvestiční dotace 10,0 11,0 10 %
Investiční dotace 0,2 0,0 −95 %
Příjmy celkem 33,2 34,4 4 %
Dotace celkem 10,2 11,0 8 %
Výdaje běžné 19,2 20,4 6 %
Výdaje kapitálové 2,6 2,8 7 %
Výdaje celkem 21,8 23,2 6 %
Saldo 11,4 11,2 −2 %

Pramen: Zpráva o výsledku hospodaření územní samosprávy, Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Hospodaření obcí (bez Prahy)

Příjmy obcí bez Prahy dosáhly koncem prvního čtvrtletí výše 82,1 mld. Kč a výdaje částky 77,1 mld. Kč. Zatímco se jejich příjmy, stejně jako krajům, o 1 % meziročně snížily, jejich výdaje naopak o 24 % vzrostly. Výsledkem je kladné saldo rozpočtu na zhruba třetinové úrovni loňské skutečnosti. I ostatní obce využily disponibilní prostředky v rozpočtu efektivněji než o rok dříve.

V absolutní vyjádření se celkové příjmy ostatních obcí meziročně snížily o 1,1 mld. Kč. Přispěl k tomu pokles nedaňových příjmů o 2,5 mld. Kč a daňových příjmů o 2,2 mld. Kč. Vyššímu propadu příjmů zabránil značný růst neinvestičních dotací (o 2,1 mld. Kč) a investičních dotací (o 1,3 mld. Kč). Celkový objem dotací ostatním obcím se meziročně zvedl rychleji než v případě krajů a hlavního města.

Ostatní obce se letos tak staly více závislými na dotacích než ve stejném období loňského roku. Jejich podíl na celkových příjmech se zvýšil z 11 % až na 15 %. Naopak, podíl daňových příjmů, o kterých obce samy rozhodují, a rozhodují o tom, jak je využijí, klesl z 69 % na 67 %.

K růstu celkových výdajů o 9,5 mld. Kč přispěly zejména běžné výdaje částkou, a to 5,8 mld. Kč, zbývající část (3,7 mld. Kč) připadla na výdaje kapitálové. Investiční dotace pomohly obcí financovat kapitálové výdaje z jedné čtvrtiny, tedy více než o rok dříve. Provozní saldo (15,1 mld. Kč) bylo 0,9 mld. Kč nižší než objem uskutečněných kapitálových výdajů. Ostatní obce tak lépe než kraje a Praha využily v tomto období dostupné prostředky na financování investic.

Tab. 4. Obce bez Prahy na konci prvního čtvrtletí rok 2025 (mld. Kč)
2024 2025 2025/2024
Daňové příjmy 57,6 55,4 −4 %
Nedaňové příjmy 15,0 12,5 −17 %
Kapitálové příjmy 1,7 2,0 13 %
Neinvestiční dotace 6,2 8,3 33 %
Investiční dotace 2,7 4,0 46 %
Příjmy celkem 83,3 82,1 −1 %
Dotace celkem 9,0 12,3 37 %
Výdaje běžné 55,3 61,1 10 %
Výdaje kapitálové 12,3 16,0 30 %
Výdaje celkem 67,6 77,1 14 %
Saldo 15,6 5,0 −68 %

Pramen: Zpráva o výsledku hospodaření územní samosprávy, Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Shrnutí

V prvním čtvrtletí se příjmy územní samosprávy meziročně snížily, i když jen o 1 %. V posledních 11 letech je to po druhý meziroční pokles příjmů. Letos zatím je pokles nedaňových příjmů (dopady vyrovnání věřitelů Sberbank), ale i investičních dotací. Ty se meziročně snížily o 27 %, zatímco neinvestiční dotace stouply o 27 %. Potěšitelné je, že i v těchto podmínkách dokázaly kraje, Praha a ostatní obce své kapitálové výdaje zvýšit. Zajímavou skutečností je, že navzdory meziročním poklesu příjmů a snížení investičních dotací dokázaly nejen zvednout investice, ale ještě ušetřit a vykázat přebytek rozpočtu.

Ing. Věra Kameníčková, CSc., CRIF, a. s.