Územní samospráva jako plnohodnotný a silný článek veřejné správy
v České republice. Silné municipality, či jejich svazky, jako styčný bod
kontaktu občana s veřejnou správou.
Doplnění Hlavy sedmé Ústavy České republiky o ustanovení garantující
autonomii hospodaření a adekvátní finanční zdroje na výkon činností nařízených
státem. Apelovat na stát, aby řádně pečoval o svůj majetek.
Posílení legitimity zastupitelstev obcí úpravou volebního systému.
Prosazení přístupu, kdy každý zásah do rozvoje měst a obcí (např. chráněná
území, geologická činnost, infrastruktura) je možný pouze se souhlasem vedení
města či obce a za jasnou kompenzaci.
Prosazovat zájmy obcí v národních strategiích s dopadem na fungování
samospráv
Přistoupení České republiky k Evropské chartě místní samosprávy jako celku
(bez výhrad).
Usilovat o členství Svazu v Legislativní radě vlády a Tripartitě.
Usilovat o snížení administrativní zátěže včetně sjednocení systému
kontrol.
Zajištění adekvátního způsobu a výše financování obcí odpovídající
svěřenému přenosu kompetencí a zajišťující samosprávný rozvoj obce
z národních i nadnárodních zdrojů. Podpora meziobecní spolupráce
představuje prioritní nástroj dobrovolného sdružování samospráv v území
postaveného na finančním zvýhodnění.
Zavedení výkonového modelu financování přenesené působnosti.
Zajištění efektivního financování dobrovolných svazků obcí, v rámci
nichž je prováděna meziobecní spolupráce, tak, aby byla zajištěna jejich finanční
stabilita
Posílení daňových výnosů obcí v rámci rozpočtového určení daní.
Valorizace příspěvku na přenesenou působnost.
Navázání nových agend obcí pouze na adekvátní výši finančního zajištění a
posílení kompetencí samosprávy při odměňování vlastních zaměstnanců.
Zajištění financování tzv. sociálního bydlení v přenesené působnosti,
která bude hrazena stejným způsobem, jako je financována sociálně-právní ochrana
dětí. Současně zajistit v této oblasti zachování samostatné působnosti
obcí.
Zajištění úpravy příslušných právních norem, aby v případě zřízení
veřejně prospěšné stavby nebo zařízení bylo pro obce a města uplatňováno
osvobození nebo snížená sazba zákonných poplatků.
Posílení role měst a obcí při čerpání a realizaci projektů z evropských
strukturálních a investičních fondů (např. integrované řešení rozvoje území,
regionální stálá konference).
Posílení informovanosti měst a obcí o možnostech financování z EU
fondů (pořádání seminářů, zpracování studií, přehledů, zvyšování
povědomí o vyhlašovaných výzvách); prosazení „evropských domů“ jako
kontaktních míst pro čerpání evropských fondů v každém kraji.
Využívání zkušeností z minulých let a tím přispívat k plynulému a
efektivnímu využívání finanční alokace pro programové období 2014–2020.
Kvalitní veřejné služby sloužící občanům České republiky musejí být
dostupné v široké variabilitě území a sídel. Nejedná se pouze
o dostupnost a vstřícnost služeb veřejné správy, ale i poštovních,
vzdělávacích, sociálních či zdravotních služeb. Vedle toho je kladen důraz na
životní prostředí včetně fungujícího odpadového hospodářství.
Zachování či rozšíření stávajících kompetencí v přenesené působnosti
na úrovni obcí s pověřeným obecním úřadem.
Zachování kompetencí na úrovni obcí základního typu.
Analýzy a revize navrhovaných protikorupčních opatření z hlediska jejich
přínosu pro občany a veřejné rozpočty.
Reforma financování regionálního školství, která bude postavena na dostupnosti a
kvalitě vzdělávání ve všech jeho segmentech.
Podpora škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Institucionalizace státní podpory do infrastruktury škol v suburbanizovaných
územích.
Zajištění dopravní dostupnosti nejen do center veřejných služeb.
Dořešení legislativní úpravy veřejného opatrovnictví při zachování jeho
výkonu na obcích všech typů a adekvátního financování této agendy pro obce
pomocí plné úhrady nákladů na výkon agendy.
Podpora obcím v přizpůsobování se měnícím se požadavkům na veřejné
služby v návaznosti na demografické změny ve společnosti a stárnutí populace,
zajištění udržitelného systému financování sociálních služeb.
Zajištění dostupné lékařské péče pro všechny občany.
Navýšit počet policistů v přímém výkonu služby a zachovat strukturu
služeben.
V rámci eGovernmentu zajistit, aby nové dílčí projekty státní správy byly
hrazeny v přenesené působnosti. Zajistit koordinaci projektů státní správy
s projekty egovernmentu samosprávy. Zřídit společnou koordinační komisi MV,
SMO ČR a Asociace krajů po třech zástupcích MV na úrovni náměstků.
Zachování aktivní komunikace s Českou poštou v souvislosti se změnou
obsluhy poboček pošty a v maximální možné míře bránění rušení poboček.
Zajištění dostatečných opatření a kompetencí k zabezpečení základních
životních potřeb obyvatelstva v souvislosti s živelními pohromami a
mimořádnými událostmi (např. povodně, plošný výpadek dodávky energií, požáry,
ztráta pramenišť); zajistit systematickou podporou JSDHO.
Zajištění přípravy smysluplné odpadové legislativy, která zajistí dlouhodobě
stabilní, sociálně a ekonomicky únosné odpadové hospodářství ve městech a obcí.
Prosazení zákazu výkupu odpadů od fyzických nepodnikajících osob a co nejvyšší
participaci měst a obcí na udělování povolení ke sběru a výkupu odpadů.
Prosazování principů rovných příležitostí a podpora obcí v uplatňování
těchto principů na místní úrovni.
Prosazení podpory cestovního ruchu a lázeňství.
Mezinárodní spolupráce obcí zabezpečuje plnohodnotný rozvoj samospráv ve
formě kooperace a interakce se zahraničím, přičemž se nejedná pouze
o partnerství měst, ale i rozvojovou spolupráci a participaci v rámci
unijních institucí.
Zprostředkování spolupráce v oblasti partnerství měst, decentralizované
rozvojové a transformační spolupráce.
Aktivní přístup k prosazování zájmů obcí ČR na evropské (CEMR, EP, EK,
VR) i globální úrovni (UCLG, CLRAE).
Výměna zkušeností a know-how včetně tvorby sítí mezi obcemi a národními
asociacemi v zahraničí a ČR (zapojování a realizace mezinárodních projektů).
Aktivní ovlivňování prioritních oblastí evropské legislativy na národní
i evropské úrovni:
Monitoring evropské legislativy, jeho vyhodnocení a stanovení priorit
v následném procesu jejího ovlivňování.
Aktivní zapojení do činnosti zastřešujících organizací a institucí EU.
Aktivní zapojení do činnosti národních orgánů zabývajících se evropskou
legislativou.
Svaz jako nepolitická instituce se silným mandátem obhajovat zájmy
municipalit v České republice. Svaz jako nositel projektů, poskytující
informační, koordinační, vzdělávací a podpůrný servis svým členům. Svaz jako
respektovaný partner pro instituce na národní i nadnárodní úrovni a pro
organizace podnikatelské i neziskové sféry a zároveň médii vnímaný jako
respektovaný informační zdroj zásadní pro obecně platná vyjádření samospráv.
Posilování členské základny Svazu.
Pravidelná jednání s vládou i jednotlivými ministry.
Aktivní přístup k prosazování zájmů obcí ČR na evropské (CEMR, EK, VR)
i globální úrovni (UCLG, CLRAE).
Zastoupení v poradních orgánech vlády.
Externí komunikace Svazu nejen vůči členským a nečlenským obcím včetně médií
a webu a interní komunikace uvnitř organizace.
Rozvoj platformy pro výměnu zkušeností členských obcí – sociální sítě,
činnost komisí a pracovních skupin.
Vytváření odborného a projektového zázemí Svazu, zejména kvalitní personální
kapacity, odborné vzdělávání a podpora zaměstnanců; podpora dceřiných
společností Svazu.
Vytváření podmínek pro vzdělávání volených představitelů, stávajících
i budoucích úředníků obecních samospráv, poskytování vzdělávacích,
informačně poradenských a metodických služeb obcím, vzdělávacím institucím a NO,
podpora meziobecní spolupráce prostřednictvím národních a evropských dotačních
zdrojů.
Spolupráce s klíčovými orgány veřejné správy a sociálními
partnery – profesní svazy a odborné asociace (např. HK, SPaD, ČMKOS, …).
Posílení informovanosti veřejnosti včetně měst a obcí a poskytování
informačního i konzultační servisu ke všem prioritám Svazu – podpora
komunikace s médii, vydávání vlastních tiskových materiálů a publikací,
spolupráce s externími subjekty při vydávání společných tiskových
materiálů a publikací, organizace akcí – seminářů, konferencí, krajských
setkání aj., zpracování studií, přehledů, průzkumů aj.