(Nejčastější nedostatky při výkonu samostatné působnosti obcí 3.)
Ministerstvo vnitra – odbor dozoru a kontroly veřejné správy vydává řadu metodických doporučení k činnosti územních samosprávných celků. Jako devátá brožura této řady vyšel souhrn doporučení, které se dotýkají nejčastějších nedostatků ve výkonu samostatné působnosti obcí.
Kolektiv autorů – Mgr. Petra Šimková, Mgr. Petr Slavíček, Mgr. Kristýna Kadlecová, PhDr. Alice Urbánková, Ing. Jana Krumlová a Mgr. Martin Turnovský, MBA – rozdělil nejčastější pochybení obcí do pěti skupin.
V minulých vydáních jsme informovali o problémech, které souvisí s kontrolou fungování orgánů obce a o nedostatcích při nakládání s nemovitým majetkem obce. Tentokrát uvedeme další případy porušení zákona, které kontrolní orgány zjistily v oblasti samostatné působnosti.
Mezi nejčastější případy porušení zákona v této oblasti patří:
Počet kontrol | Počet zjištění | |
---|---|---|
2006 | 7 | 6 |
2007 | 56 | 159 |
2008 | 53 | 159 |
2009 | 33 | 207 |
2010 | 32 | 314 |
2011 | 44 | 293 |
2012 | 105 | 550 |
Pramen: Odbor dozoru a kontroly veřejné správy MV ČR.
Znění příslušného ustanovení zákona o obcích je následující: § 12 odst. 4 – Obec vede evidenci právních předpisů, které vydala. Evidence právních předpisů obsahuje číslo a název právního předpisu, datum jeho schválení, datum nabytí jeho platnosti, datum nabytí jeho účinnosti, popřípadě i datum pozbytí jeho platnosti. Právní předpisy obce se označují pořadovými čísly. Číselná řada se uzavírá vždy koncem každého kalendářního roku.
Každá obec může vydávat v samostatné působnosti právní předpisy, jimiž jsou obecně závazné vyhlášky (dále též „OZV“). Ustanovení § 12 odst. 4 až 5 zákona o obcích ukládá, aby obec vedla evidenci právních předpisů, které vydala. Evidence právních předpisů vydaných obcí umožňuje obci jednoznačně identifikovat platné a účinné právní předpisy a zároveň je informativním prostředkem pro potřeby občanů obce. Úplný seznam právních předpisů (včetně zrušených) je nezbytný pro posouzení určité věci, která se stala v minulosti, s ohledem na dříve účinný právní řád.
Právní předpisy obce mají být v příslušné evidenci označeny pořadovými čísly. Číselná řada se uzavírá na konci každého kalendářního roku. Obce jsou přitom povinny vést úplný seznam předpisů, které vydaly, tj. včetně těch zrušených.
V praxi se lze setkat zejména s následujícími pochybeními:
Zákon o obcích ve svém ustanovení uvádí jednoznačný výčet obsahových náležitostí evidence právních předpisů, které je zapotřebí dodržovat:
Evidenci je třeba pravidelně aktualizovat.
Obce jsou povinny vést úplný seznam právních předpisů, které vydaly, včetně zrušených právních předpisů. V případě zrušeni právního předpisu je nutno tuto skutečnost zaznamenat v příslušné kolonce evidence, nikoli údaje o tomto zrušeném právním předpisu obce vymazat. Tento seznam je důležitý, pokud se posuzuje určitá věc, která se stala v minulosti s ohledem na právní řád dříve účinný.
Pro právní předpisy obce (obecně závazné vyhlášky a nařízeni obce) se vede jedna číselná řada. Evidenci je třeba uzavírat vždy na konci kalendářního roku, tj. v novém roce přijaté předpisy označovat opět od čísla 1.
Doporučuje se vést evidenci právních předpisů v elektronické podobě tak, aby bylo možné ji zároveň zveřejnit na internetových stránkách obce a její výtisk připojit k souboru povinně zveřejňovaných informací o obci dle § 5 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
Důsledky porušení zákona – V oblasti právních předpisů obce porušení zákona může znamenat, že občané obce nemusí být dostatečně informováni o povinnostech na daném území obce. Úplný seznam právních předpisů (včetně zrušených) je též důležitý, pokud se posuzuje určitá věc, která se stala v minulosti s ohledem na právní řád dříve účinný.
Opatření (zjednání nápravy a zamezení opakování) vyžaduje:
Přístupnost právních předpisů vydávaných obcí a jejich evidenci u obecního úřadu upravuje příslušné ustanovení zákona o obcích: § 12 odst. 5 – Právní předpisy obce a jejich evidence musí být každému přístupny u obecního úřadu v obci, která je vydala. Nařízení vydané obcí vykonávající rozšířenou působnost musí být každému přístupné též u obecních úřadů působících v jejím správním obvodu.
V praxi se lze setkat zejména s následujícími pochybeními:
Důsledky porušení zákona Negativním důsledkem porušení povinnosti zajistit přístupnost právních předpisů obce může být nedodržování těchto předpisů občany obce, neboť znalost a dostupnost platných předpisů obce je nezbytným předpokladem jejich dodržování.
Opatření (zjednání nápravy a zamezení opakování) vyžadují:
Zasílání vyhlášek Ministerstvu vnitra
Nedostatky v zasílání obecně závazných vyhlášek obce Ministerstvu vnitra je porušením ustanovení zákona o obcích, konkrétně § 12 odst. 6 – Obec zašle obecně závaznou vyhlášku obce neprodleně po dni jejího vyhlášení Ministerstvu vnitra. Obec zašle nařízení obce neprodleně po dni jeho vyhlášení krajskému úřadu.
V praxi se lze setkat zejména s následujícími pochybeními:
Pozor – obce mají dle ustanovení § 12 odst. 6 zákona o obcích povinnost zaslat obecně závaznou vyhlášku Ministerstvu vnitra, a to neprodleně po dni jejího vyhlášení, tj. jejího vyvěšení na úřední desce obecního úřadu.
Důsledky porušení zákona – povinnost obce zasílat obecně závaznou vyhlášku neprodleně po dni jejího vyhlášení není jen informativní povinnost vůči Ministerstvu vnitra jako ústřednímu správnímu úřadu na úseku dozoru a kontroly nad výkonem samostatné působnosti obcí, ale rovněž je tak umožněna případná okamžitá zpětná vazba ze strany Ministerstva vnitra dozorujícího zákonnost obecně závazných vyhlášek. Nezaslání vyhlášky dozorovému orgánu představuje riziko, že obec postupuje dle předpisu, který by mohl být v rozporu se zákonem.
Opatření (zjednání nápravy a zamezení opakování) vyžaduje:
Nedostatky v projednávání závěrečného účtu obce jsou důsledkem porušení ustanovení zákona o obcích, konkrétně
V praxi se lze setkat zejména s následujícími pochybeními:
Důsledky porušení zákona – na proces schvalování závěrečného účtu je třeba nahlížet jako na vytváření podmínek pro využití práva občanů, které jim zaručuje zákon o obcích, v tomto případě v ustanovení § 16 odst. 2 písm. e), tj. právo nahlížet do rozpočtu obce a do závěrečného účtu obce za uplynulý kalendářní rok a seznámit se s jeho návrhem ještě před jeho projednáním a schválením (§ 17 odst. 6 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů).
Pozor – Zákon o obcích předpokládá společné projednání závěrečného účtu a zprávy o výsledcích přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok na zasedání zastupitelstva obce. Z rozpočtových pravidel vyplývá, že zpráva o výsledcích přezkoumání hospodaření je nedílnou součástí závěrečného účtu při jeho projednávání na zasedání zastupitelstva obce a že se tedy nemusí jednat o dva samostatné dokumenty.
Opatření (zjednání nápravy a zamezení opakování) znamená:
K nápravě zjištěných nedostatků či k preventivnímu zamezení porušení zákona je k dispozici řada metodických doporučení a stanovisek – blíže viz www.mvcr.cz.
© 2022 Triada, spol. s r. o., Praha, spolupráce: Webhouse, s. r. o.