Priority činnosti Svazu měst a obcí ČR na období let 2011–2013

3. 6. 2011 SMO ČR Ostatní
Svaz měst a obcí České republiky

A. Činnost Svazu měst a obcí směrem k Parlamentu ČR, Vládě ČR, ústředním orgánům státní správy a ostatním veřejným organizacím s celostátní působností

I. Finance

  1. Svaz bude prosazovat odstranění neodůvodněných rozdílů ve financování obcí a měst.
  2. Svaz bude požadovat provedení odpovídajících změn v právním řádu České republiky, aby při určení počtu obyvatel obce pro účely zákona o rozpočtovém určení daní bylo vycházeno z údajů vedených v centrálním registru evidence obyvatel Ministerstva vnitra namísto údajů vedených v evidenci Českého statistického úřadu.
  3. Svaz bude v rámci novelizace zákona o rozpočtovém určení daní usilovat o posílení stávajících motivačních prvků a usilovat o přípravu nového zákona o dani z nemovitostí, který by zakotvil daň jako odpovídající příjmový zdroj obcí. Svaz bude podporovat možnost stanovení výše daně z nemovitosti v rámci různých zón (lokalit) v obci, například s ohledem na rozdíl mezi komerční a residenční zónou.
  4. Svaz bude usilovat o to, aby ve sledovaném období nedošlo ke snížení očekávaných příjmů obcí ze sdílených daní.
  5. Svaz bude prosazovat snížení objemu poskytovaných účelových dotací a usilovat o přesunutí nesystémově přidělovaných investičních dotací ze státního rozpočtu do daňových příjmů obcí.
  6. Svaz bude prosazovat navyšování příspěvku na výkon přenesené působnosti v míře odpovídající navyšování výdajů na tuto činnost
  7. Svaz bude prosazovat příslušnou změnu zákonů o správních a místních poplatcích, která zpoplatní nově vytvořené úkony a rozhodnutí obecních úřadů (např. nový stavební zákon) a rovněž zvalorizuje stávající výše sazeb místních a správních poplatků v souladu s ekonomickým vývojem v zemi a transformaci místních poplatků v místní daň.
  8. U evropských dotací bude Svaz usilovat o zohlednění potřeb měst a obcí v budoucí podobě politiky soudržnosti v ČR po roce 2013, zajištění dostatečných finančních zdrojů na tyto potřeby a specifikaci městské dimenze v budoucí kohezní politice.
  9. Svaz bude dále usilovat o zohlednění potřeb venkova v pilíři rozvoje venkova Společné zemědělské politiky a zejména navýšení objemu prostředků na dotace z Programu rozvoje venkova jdoucích ve prospěch venkova. Tam, kde budou existovat přesahy nebo "bílá místa" mezi jednotlivými dotačními programy, bude Svaz usilovat o jejich odstranění.
  10. Ve všech oblastech EU dotací bude Svaz usilovat o maximální zjednodušení implementačního a administrativního systému, sjednocení pravidel a zavedení institucionální podpory obcí tak, aby prostředky EU fondů byly využity účelně a v souladu s potřebami samospráv.
  11. Svaz bude usilovat o zefektivnění a provázání systému kontroly nakládání s veřejnými prostředky tak, nedocházelo k duplicitním a administrativně zbytečně náročným kontrolám.
  12. Svaz požaduje dočasné snížení poplatků za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu u průmyslových zón a veřejně prospěšných staveb financovaných z veřejných zdrojů (obecní, krajské, státní či EU fondy).

II. Legislativa a majetek

  1. Svaz bude usilovat o takové změny, které přispějí k zlepšení fungování obcí v samostatné i přenesené působnosti.
  2. Svaz bude identifikovat problémové okruhy s dopadem na obce a prosazovat požadavky obcí v národní legislativě a dokumentech nelegislativní povahy, pravidelně sledovat plán legislativních prací vlády a projednávat s příslušnými resortními ministerstvy návrhy na změnu legislativy.
  3. Svaz bude prosazovat zájmy obcí v připravovaných strategiích národního rozsahu, jež mají dopad na fungování samospráv (např. Národní program reforem, Strategie regionálního rozvoje, Strategie udržitelného rozvoje atp.)
  4. Svaz bude usilovat o zapojení do Rady hospodářské a sociální dohody ČR na straně zaměstnavatelů.
  5. Svaz bude participovat na přípravě právních předpisů a dalších dokumentů v resortních pracovních skupinách a ve vnějším připomínkovém řízení uplatňovat zásadní připomínky, které pak bude dále prosazovat v Parlamentu prostřednictvím poslanců a senátorů.
  6. Svaz bude v rámci novelizace zákona o obcích usilovat o úpravu sporných ustanovení o odměňovaní, dovolené a postavení orgánů obce v období mezi volbami a ustavujícím zasedáním.
  7. Svaz bude prosazovat vznik návrhu novely zákona o státním podniku, novely zákona o majetku České republiky a novel dalších obdobných zákonů, aby došlo ke zjednodušení a urychlení bezúplatného vydávání nemovitostí v majetku státu na obce.
  8. Svaz bude i nadále požadovat po vládě a Parlamentu ČR přijetí takových změn v právním řádu, které budou účinně regulovat všechny formy hazardních her a sázek na území obcí a měst.
  9. Svaz bude usilovat o změnu zákona č. 106/1999 Sb., o přístupu k informacím, která by obcím přinesla snížení administrativní zátěže.
  10. Svaz se bude snažit v oblasti eGovernmentu, aby samosprávy nenesly finanční spoluúčast na řešení funkčních agend státu a bude usilovat o využití prostředků z fondů EU také pro individuální aktivity a projekty měst a obcí.
  11. Svaz bude prosazovat takovou úpravu zadávání veřejných zakázek a veřejných koncesních zakázek, aby zadávací řízení bylo pružné, jednoduché a transparentní a umožnilo snadnou realizaci projektů Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) obcemi.

III. Životní prostředí a energetika

  1. Svaz bude dále pokračovat v práci na přípravě nového zákona o odpadech v souladu se Strategií rozvoje nakládání s odpady ve městech a obcích ČR a v souladu s evropským právem se zaměřením na snížení množství ukládání odpadů na skládku a podporou energetického využití odpadů.
  2. Svaz bude prosazovat novelu stavebního zákona ve smyslu obnovení částečné pravomoci stavebních úřadů u obcí, které nejsou stavebním úřadem.
  3. Svaz bude průběžně usilovat o změnu zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, aby byly ochráněny zájmy obcí a odběratelů. Zejména bude prosazovat, aby tepelné a plynovodní přípojky do 50 metrů byly hrazeny distribučními společnostmi, dále zrušení připojovacích poplatků a poplatků za zřízení přípojky a aby přeložky energetického vedení hradila distribuční společnost v případě, kdy bylo vedení zřízeno bez výslovného souhlasu vlastníka nemovitosti.
  4. Svaz bude usilovat o prosazení čerpání z programu "Zelená úsporám" pro města a obce.

IV. Školství a kultura

  1. Svaz bude spolupracovat s Ministerstvem kultury na konečném narovnání vztahů mezi státem a církvemi a bude prosazovat takové řešení, které obcím umožní nakládání s církevním majetkem blokovaným doposud § 29 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku.
  2. Svaz bude prosazovat takové úpravy školského zákona a školské legislativy, které změní způsob jmenování a odvolávání ředitelů škol, přinesou obcím pozitivní změny ve financování, v úhradě neinvestičních výdajů mezi obcemi, které zruší bezplatný ročník předškolního vzdělávání a vyřeší prázdninový provoz v MŠ.
  3. Svaz bude nadále prosazovat systémové financování všech školských pracovníků ze státního rozpočtu.

V. Sociální služby

  1. Svaz bude v oblasti sociálních služeb prosazovat definování jasné role a kompetencí jednotlivých typů obcí vzhledem k plánování a poskytování sociálních služeb s cílem zvýšit jejich podíl a úlohu v této oblasti za předpokladu, že na realizaci budou zajištěny odpovídající finanční prostředky.
  2. Svaz bude prosazovat, aby ve strategiích sociálního začleňování nedocházelo k administrativnímu, personálnímu a finančnímu zatížení obcí.

VI. Doprava

  1. Svaz podporuje program Evropské charty bezpečnosti silničního provozu a zapojení členů Svazu do této Platformy.

B. Činnost Svazu měst a obcí směrem k Evropské unii, dalším mezinárodním organizacím a třetím zemím

  1. Svaz bude především prostřednictvím CEMR zapojen do systému sledování a lobbování při přípravě nové legislativy a opatření vznikajících na úrovni EU.
  2. Svaz bude sledovat a vyhodnocovat plán práce Evropské komise (EK), přímo ovlivňovat vybrané prioritní problémové okruhy, udržovat vytvořené a navazovat nové vazby s pracovníky Evropské komise, poslanci Evropského parlamentu a dalšími evropskými i národními institucemi včetně Výboru pro Evropské záležitosti Ministerstva zahraničních věcí ČR.
  3. Svaz bude aktivní účastí svých členů a expertní činností prosazovat zájmy obcí a měst v delegacích do Výboru regionů Evropské unie, Kongresu místních a regionálních orgánů Rady Evropy, v rámci CEMR, ESN a dalších mezinárodních organizací.
  4. Svaz bude apelovat na přijetí takových politik a dokumentů, které nepovedou k nárůstu byrokracie, nebudou omezovat místní samosprávy a přispějí k jejich dlouhodobému rozvoji.
  5. Svaz bude nápomocen obcím a městům při navazování mezinárodních partnerství a při získávání grantů na partnerské aktivity z programu Evropské komise Evropa pro občany.
  6. Svaz bude monitorovat připravovanou novelizaci v oblasti veřejných zakázek a veřejné podpory s cílem neomezovat samosprávy při volbě nejvhodnějšího způsobu zajištění veřejných služeb.
  7. Svaz bude podporovat demokratizaci komunální sféry v zemích, kde se samosprávná demokracie teprve vytváří, poskytovat pomoc a předávat zkušenosti s budováním samosprávné demokracie v České republice obcím a městům z ostatních zemí, které o to projeví zájem, prostřednictvím organizování studijních pobytů, zapojením do projektů apod.
  8. Svaz bude rozvíjet spolupráci s asociacemi místních a regionálních samospráv za účelem vzájemné výměny zkušeností, které jsou přínosné pro prosazování zájmů obcí a měst.
  9. Svaz bude nadále zajišťovat fungování pracoviště Kanceláře Svazu v Bruselu, čímž dosáhne kvalitního výkonu odborných agend v oblasti legislativy EU v rámci Kanceláře Svazu.

C. Činnost Svazu měst a obcí vůči členským i nečlenským obcím

  1. Svaz přispěje k vytváření podmínek pro vzdělávání volených představitelů i úředníků obecních samospráv. S využitím externích finančních zdrojů z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost bude nabízet vzdělávací a informačně-poradenské služby, tj. semináře pro zastupitele přímo v obcích, e-learningový kurz, speciální webové stránky a poradenství.
  2. Svaz bude nadále pracovat na zlepšení své prezentace vůči členům, médiím a veřejnosti a pokračovat v publikační činnosti pro samosprávy.
  3. Svaz prohloubí spolupráci se starosty, tajemníky a úředníky obecních úřadů v oblastech hlavních činností Svazu, zajistí efektivní systém poskytování informací mezi Kanceláří Svazu a pracovníky městských a obecních úřadů.
  4. Svaz bude poskytovat aktuální informace starostům, tajemníkům a pracovníkům městských a obecních úřadů prostřednictvím svých informačních kanálů (INS, webové stránky, elektronický zpravodaj).
  5. Svaz bude usilovat o větší zapojení starostů, zastupitelů a odborníků z obecních a městských úřadů do práce odborných komisí Předsednictva Svazu.
  6. Svaz bude prostřednictvím aktivního zapojení členských obcí a zlepšováním nabídky a kvality svých služeb usilovat o navýšení členské základny.

D. Činnost Kanceláře Svazu měst a obcí ČR

  1. Svaz bude usilovat o další profesionalizaci fungování Kanceláře Svazu v souladu s koncepcí rozvoje.
  2. Průběžně bude Svaz zajišťovat další odborné vzdělávání zaměstnanců Kanceláře v oblastech důležitých pro činnost Svazu, připravovat praktické stáže v obcích a v zahraničních partnerských asociacích samospráv.
  3. Svaz bude podporovat získávání a výměnu zkušeností formou účasti zaměstnanců na odborných seminářích a konferencích pořádaných v tuzemsku i v zahraničí, přičemž zajistí další jazykové vzdělávání zaměstnanců.
  4. S využitím externích zdrojů financování bude Svaz usilovat o zefektivnění práce a rozšíření činnosti Kanceláře.