A. Činnost Svazu měst a obcí směrem k Parlamentu ČR, Vládě ČR,
ústředním orgánům státní správy a ostatním veřejným organizacím
s celostátní působností
I. Finance
Svaz bude prosazovat odstranění neodůvodněných rozdílů ve financování obcí a
měst.
Svaz bude požadovat provedení odpovídajících změn v právním řádu České
republiky, aby při určení počtu obyvatel obce pro účely zákona o rozpočtovém
určení daní bylo vycházeno z údajů vedených v centrálním registru
evidence obyvatel Ministerstva vnitra namísto údajů vedených v evidenci Českého
statistického úřadu.
Svaz bude v rámci novelizace zákona o rozpočtovém určení daní usilovat
o posílení stávajících motivačních prvků a usilovat o přípravu nového
zákona o dani z nemovitostí, který by zakotvil daň jako odpovídající
příjmový zdroj obcí. Svaz bude podporovat možnost stanovení výše daně
z nemovitosti v rámci různých zón (lokalit) v obci, například
s ohledem na rozdíl mezi komerční a residenční zónou.
Svaz bude usilovat o to, aby ve sledovaném období nedošlo ke snížení
očekávaných příjmů obcí ze sdílených daní.
Svaz bude prosazovat snížení objemu poskytovaných účelových dotací a usilovat
o přesunutí nesystémově přidělovaných investičních dotací ze státního
rozpočtu do daňových příjmů obcí.
Svaz bude prosazovat navyšování příspěvku na výkon přenesené působnosti
v míře odpovídající navyšování výdajů na tuto činnost
Svaz bude prosazovat příslušnou změnu zákonů o správních a místních
poplatcích, která zpoplatní nově vytvořené úkony a rozhodnutí obecních úřadů
(např. nový stavební zákon) a rovněž zvalorizuje stávající výše sazeb
místních a správních poplatků v souladu s ekonomickým vývojem v zemi
a transformaci místních poplatků v místní daň.
U evropských dotací bude Svaz usilovat o zohlednění potřeb měst a obcí
v budoucí podobě politiky soudržnosti v ČR po roce 2013, zajištění
dostatečných finančních zdrojů na tyto potřeby a specifikaci městské dimenze
v budoucí kohezní politice.
Svaz bude dále usilovat o zohlednění potřeb venkova v pilíři rozvoje
venkova Společné zemědělské politiky a zejména navýšení objemu prostředků na
dotace z Programu rozvoje venkova jdoucích ve prospěch venkova. Tam, kde budou
existovat přesahy nebo "bílá místa" mezi jednotlivými dotačními programy,
bude Svaz usilovat o jejich odstranění.
Ve všech oblastech EU dotací bude Svaz usilovat o maximální zjednodušení
implementačního a administrativního systému, sjednocení pravidel a zavedení
institucionální podpory obcí tak, aby prostředky EU fondů byly využity účelně
a v souladu s potřebami samospráv.
Svaz bude usilovat o zefektivnění a provázání systému kontroly nakládání
s veřejnými prostředky tak, nedocházelo k duplicitním a administrativně
zbytečně náročným kontrolám.
Svaz požaduje dočasné snížení poplatků za vynětí půdy ze zemědělského
půdního fondu u průmyslových zón a veřejně prospěšných staveb
financovaných z veřejných zdrojů (obecní, krajské, státní či EU fondy).
II. Legislativa a majetek
Svaz bude usilovat o takové změny, které přispějí k zlepšení
fungování obcí v samostatné i přenesené působnosti.
Svaz bude identifikovat problémové okruhy s dopadem na obce a prosazovat
požadavky obcí v národní legislativě a dokumentech nelegislativní povahy,
pravidelně sledovat plán legislativních prací vlády a projednávat
s příslušnými resortními ministerstvy návrhy na změnu legislativy.
Svaz bude prosazovat zájmy obcí v připravovaných strategiích národního
rozsahu, jež mají dopad na fungování samospráv (např. Národní program reforem,
Strategie regionálního rozvoje, Strategie udržitelného rozvoje atp.)
Svaz bude usilovat o zapojení do Rady hospodářské a sociální dohody ČR na
straně zaměstnavatelů.
Svaz bude participovat na přípravě právních předpisů a dalších dokumentů
v resortních pracovních skupinách a ve vnějším připomínkovém řízení
uplatňovat zásadní připomínky, které pak bude dále prosazovat v Parlamentu
prostřednictvím poslanců a senátorů.
Svaz bude v rámci novelizace zákona o obcích usilovat o úpravu
sporných ustanovení o odměňovaní, dovolené a postavení orgánů obce
v období mezi volbami a ustavujícím zasedáním.
Svaz bude prosazovat vznik návrhu novely zákona o státním podniku, novely
zákona o majetku České republiky a novel dalších obdobných zákonů, aby došlo
ke zjednodušení a urychleníbezúplatného vydávání nemovitostí
v majetku státu na obce.
Svaz bude i nadále požadovat po vládě a Parlamentu ČR přijetí takových
změn v právním řádu, které budou účinně regulovat všechny formy hazardních
her a sázek na území obcí a měst.
Svaz bude usilovat o změnu zákona č. 106/1999 Sb., o přístupu
k informacím, která by obcím přinesla snížení administrativní zátěže.
Svaz se bude snažit v oblasti eGovernmentu, aby samosprávy nenesly finanční
spoluúčast na řešení funkčních agend státu a bude usilovat o využití
prostředků z fondů EU také pro individuální aktivity a projekty měst a obcí.
Svaz bude prosazovat takovou úpravu zadávání veřejných zakázek a veřejných
koncesních zakázek, aby zadávací řízení bylo pružné, jednoduché a transparentní
a umožnilo snadnou realizaci projektů Partnerství veřejného a soukromého
sektoru (PPP) obcemi.
III. Životní prostředí a energetika
Svaz bude dále pokračovat v práci na přípravě nového zákona o odpadech
v souladu se Strategií rozvoje nakládání s odpady ve městech a obcích ČR
a v souladu s evropským právem se zaměřením na snížení množství
ukládání odpadů na skládku a podporou energetického využití odpadů.
Svaz bude prosazovat novelu stavebního zákona ve smyslu obnovení částečné
pravomoci stavebních úřadů u obcí, které nejsou stavebním úřadem.
Svaz bude průběžně usilovat o změnu zákona č. 458/2000 Sb.,
o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických
odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění
pozdějších předpisů, aby byly ochráněny zájmy obcí a odběratelů. Zejména bude
prosazovat, aby tepelné a plynovodní přípojky do 50 metrů byly hrazeny
distribučními společnostmi, dále zrušení připojovacích poplatků a poplatků
za zřízení přípojky a aby přeložky energetického vedení hradila distribuční
společnost v případě, kdy bylo vedení zřízeno bez výslovného souhlasu
vlastníka nemovitosti.
Svaz bude usilovat o prosazení čerpání z programu "Zelená
úsporám" pro města a obce.
IV. Školství a kultura
Svaz bude spolupracovat s Ministerstvem kultury na konečném narovnání vztahů
mezi státem a církvemi a bude prosazovat takové řešení, které obcím umožní
nakládání s církevním majetkem blokovaným doposud § 29 zákona
č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku.
Svaz bude prosazovat takové úpravy školského zákona a školské legislativy, které
změní způsob jmenování a odvolávání ředitelů škol, přinesou obcím pozitivní
změny ve financování, v úhradě neinvestičních výdajů mezi obcemi, které
zruší bezplatný ročník předškolního vzdělávání a vyřeší prázdninový
provoz v MŠ.
Svaz bude nadále prosazovat systémové financování všech školských pracovníků
ze státního rozpočtu.
V. Sociální služby
Svaz bude v oblasti sociálních služeb prosazovat definování jasné role a
kompetencí jednotlivých typů obcí vzhledem k plánování a poskytování
sociálních služeb s cílem zvýšit jejich podíl a úlohu v této oblasti za
předpokladu, že na realizaci budou zajištěny odpovídající finanční prostředky.
Svaz bude prosazovat, aby ve strategiích sociálního začleňování nedocházelo
k administrativnímu, personálnímu a finančnímu zatížení obcí.
VI. Doprava
Svaz podporuje program Evropské charty bezpečnosti silničního provozu a zapojení
členů Svazu do této Platformy.
B. Činnost Svazu měst a obcí směrem k Evropské unii, dalším mezinárodním
organizacím a třetím zemím
Svaz bude především prostřednictvím CEMR zapojen do systému sledování a
lobbování při přípravě nové legislativy a opatření vznikajících na úrovni EU.
Svaz bude sledovat a vyhodnocovat plán práce Evropské komise (EK), přímo
ovlivňovat vybrané prioritní problémové okruhy, udržovat vytvořené a navazovat
nové vazby s pracovníky Evropské komise, poslanci Evropského parlamentu a
dalšími evropskými i národními institucemi včetně Výboru pro Evropské
záležitosti Ministerstva zahraničních věcí ČR.
Svaz bude aktivní účastí svých členů a expertní činností prosazovat zájmy
obcí a měst v delegacích do Výboru regionů Evropské unie, Kongresu místních a
regionálních orgánů Rady Evropy, v rámci CEMR, ESN a dalších mezinárodních
organizací.
Svaz bude apelovat na přijetí takových politik a dokumentů, které nepovedou
k nárůstu byrokracie, nebudou omezovat místní samosprávy a přispějí
k jejich dlouhodobému rozvoji.
Svaz bude nápomocen obcím a městům při navazování mezinárodních partnerství a
při získávání grantů na partnerské aktivity z programu Evropské komise Evropa
pro občany.
Svaz bude monitorovat připravovanou novelizaci v oblasti veřejných zakázek a
veřejné podpory s cílem neomezovat samosprávy při volbě nejvhodnějšího
způsobu zajištění veřejných služeb.
Svaz bude podporovat demokratizaci komunální sféry v zemích, kde se
samosprávná demokracie teprve vytváří, poskytovat pomoc a předávat zkušenosti
s budováním samosprávné demokracie v České republice obcím a městům
z ostatních zemí, které o to projeví zájem, prostřednictvím
organizování studijních pobytů, zapojením do projektů apod.
Svaz bude rozvíjet spolupráci s asociacemi místních a regionálních samospráv
za účelem vzájemné výměny zkušeností, které jsou přínosné pro prosazování
zájmů obcí a měst.
Svaz bude nadále zajišťovat fungování pracoviště Kanceláře Svazu
v Bruselu, čímž dosáhne kvalitního výkonu odborných agend v oblasti
legislativy EU v rámci Kanceláře Svazu.
C. Činnost Svazu měst a obcí vůči členským i nečlenským obcím
Svaz přispěje k vytváření podmínek pro vzdělávání volených
představitelů i úředníků obecních samospráv. S využitím externích
finančních zdrojů z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost bude
nabízet vzdělávací a informačně-poradenské služby, tj. semináře pro zastupitele
přímo v obcích, e-learningový kurz, speciální webové stránky a poradenství.
Svaz bude nadále pracovat na zlepšení své prezentace vůči členům, médiím a
veřejnosti a pokračovat v publikační činnosti pro samosprávy.
Svaz prohloubí spolupráci se starosty, tajemníky a úředníky obecních
úřadů v oblastech hlavních činností Svazu, zajistí efektivní systém
poskytování informací mezi Kanceláří Svazu a pracovníky městských a obecních
úřadů.
Svaz bude poskytovat aktuální informace starostům, tajemníkům a pracovníkům
městských a obecních úřadů prostřednictvím svých informačních kanálů (INS,
webové stránky, elektronický zpravodaj).
Svaz bude usilovat o větší zapojení starostů, zastupitelů a odborníků
z obecních a městských úřadů do práce odborných komisí Předsednictva
Svazu.
Svaz bude prostřednictvím aktivního zapojení členských obcí a zlepšováním
nabídky a kvality svých služeb usilovat o navýšení členské základny.
D. Činnost Kanceláře Svazu měst a obcí ČR
Svaz bude usilovat o další profesionalizaci fungování Kanceláře Svazu
v souladu s koncepcí rozvoje.
Průběžně bude Svaz zajišťovat další odborné vzdělávání zaměstnanců
Kanceláře v oblastech důležitých pro činnost Svazu, připravovat praktické
stáže v obcích a v zahraničních partnerských asociacích samospráv.
Svaz bude podporovat získávání a výměnu zkušeností formou účasti zaměstnanců
na odborných seminářích a konferencích pořádaných v tuzemsku
i v zahraničí, přičemž zajistí další jazykové vzdělávání
zaměstnanců.
S využitím externích zdrojů financování bude Svaz usilovat
o zefektivnění práce a rozšíření činnosti Kanceláře.