Požadavky obcí na opatření v oblasti financování
Počátkem října se konala finanční konference organizovaná Svazem měst a obcí ČR. Základní požadavky plynoucí mj. ze závěrů VIII. Sněmu SMO byly formulovány v úvodním projevu Ing. Oldřicha Vlasáka. Základní teze přinášíme v tomto shrnutí.
Sledujeme postupný pokles podílu místních rozpočtů na veřejných rozpočtech. Nejvyšší podíl místních rozpočtů byl zaznamenán v roce 1996, kdy činil 26,55 %. Od tohoto roku zaznamenáváme postupný pokles významu místních rozpočtů, jejichž podíl v roce 2001 činil již pouze 19,75 %. Tento nepříznivý trend lze zvrátit například posílením daňových příjmů obcí.
Žádáme proto částečnou revizi současného systému sdílených daní, který odstranil téměř veškerou motivaci místních společenství na vytváření lepších podmínek pro podnikatelské prostředí v jednotlivých obcích. Posílit by se měla zejména motivační složka. Žádáme také zásadní revizi a následné posílení významu daně z nemovitostí a vznik obecních daní. V současné době jsou zdroje obcí pocházející z místních daní a poplatků, u kterých by místní společenství v mezích zákona stanovovalo jejich sazbu, minimální. Je nutné, aby příjmy z místních daní a daně z nemovitostí narůstaly.
Po přesunu kompetencí z okresních úřadů na obce s rozšířenou působností žádá stát, aby obce za něj vykonávaly určitou agendu. Obce mají právo na plnou úhradu nákladů na výkon této činnosti. Stát nemůže chtít po obcích zajistit určitý servis bez toho, aby jim ho také plně uhradil. Tento problém se nedotýká jenom obcí s rozšířenou působností, ale v daleko větší míře obcí s prověřeným obecním úřadem. Proto se musí vytvořit takový mechanismus úhrady výkonu přenesené působnosti, který zajistí obcím plné pokrytí nákladů na výkon přenesené působnosti tak, aby nebyl omezen jejich rozvoj.
Žádáme, aby při přípravě státního rozpočtu byly se zástupci obcí projednávány jednotlivé body, které se bezprostředně dotýkají jejich zájmů. SMO ČR je sice neoficiálním připomínkovým místem při projednávání jednotlivých zákonů, ale postrádáme vhodné projednání návrhu státního rozpočtu, v těch částech, které se obcí dotýkají.
Obce, které jsou příjemci dotace, jsou často tvrdě postihovány finančními úřady sankcemi, v mnoha případech právě na základě pouhých formálních pochybení. Současně platná rozpočtová pravidla neumožňují finančnímu úřadu rozlišovat mezi méně či více závažným neplněním smlouvy, což je třeba urychleně napravit.
Dlouhodobý požadavek obcí směřuje k vytvoření odborné pracovní skupiny při Ministerstvu financí složené z nezávislých odborníků, zástupců ministerstev a zástupců územních samosprávných celků, která by se zabývala vytvořením dlouhodobé koncepce financování územních samosprávných celků.
To je také jeden ze závěrů VIII. Sněmu Svazu měst a obcí v Hradci Králové v květnu 2003.