Asfalt art – pro větší bezpečí dětí

23. 6. 2025 Obec a finance Doprava

Před Základní školou Mikoláše Alše v Praze-Suchdole vznikl nový, barevný prvek veřejného prostoru – asfalt art, jehož cílem je zvýšit bezpečnost a zpříjemnit okolí školy. Motiv vychází z návrhů samotných dětí, které se zapojily nejen do návrhu, ale i do samotného malování. Celkem se do akce zapojilo více než 150 dětí a dospělých.

Projekt je výsledkem programu Bezpečné cesty do školy, který se školou realizovala organizace Pěšky městem. Do programu se škola zapojila především z iniciativy spolku rodičů, kteří měli oprávněné obavy o bezpečnost svých dětí. Okolí školy bylo nepřehledné, auta často projížděla vysokou rychlostí, děti měly k dispozici pouze nevhodně umístěný přechod a řidiči před školou nebezpečně manévrovali a parkovali.

Zapojení dětí do samotného malování
Zapojení dětí do samotného malování (foto: Marek Novotný)

Prvním krokem byl dopravní průzkum s dětmi, který pomohl identifikovat největší rizika. Na základě výsledků zpracoval dopravní inženýr Květoslav Syrový návrh nového uspořádání prostoru před školou. Navržená opatření pomohou předcházet nežádoucímu chování řidičů a porušování dopravních předpisů v blízkosti školy. Jeho návrhy budou zohledněny i při plánované stavební rekonstrukci Suchdolské ulice. Aby děti nemusely na změny čekat příliš dlouho, vznikl i návrh rychlejšího nestavebního řešení, na kterém se podíleli architekti Jakub Turek a Eva Jeníková z ateliéru In-site, projektant Syrový a výtvarník Jakub Karlík. Výsledkem je nové architektonicko-krajinářské řešení předprostoru školy, jehož součástí je i nově vzniklý asfalt art.

Prostor před školou v Suchdole před a po realizaci projektu
Prostor před školou v Suchdole před a po realizaci projektu

„Radujeme se z dokončení úprav prostoru před naší základní školou, kde na dopravní opatření navázaly asfalt artové kresby. Projekt nastartovala iniciativa rodičů a dětí, které se projektu aktivně účastnily včetně malování na asfalt a také organizační spolupráce školy,“ říká starosta MČ Praha-Suchdol, Petr Hejl.

Co všechno je ke zdárnému průběhu podobné akce potřeba? Je dobré začít analýzou potřeb hlavních uživatelů, tj. především dětí, a pojmenováním problémů dané lokality. Poté přichází na řadu spolupráce s odborníky a odbornicemi na oblast dopravního projektování, urbanismu, krajinné architektury a street artu. Klíčová je podpora veřejné správy, návrhy je třeba projednat s policií a se správcem komunikace.

„V případě ZŠ Mikoláše Alše si akci vzala za svou městská část, která odvážně zkoušela nová neotřelá řešení. Jejich aktivita, v mnoha směrech průkopnická, se může stát inspirací pro další města. Těší nás, že je zklidnění dopravy u škol čím dál větší zájem napříč republikou. Aktuálně dokončujeme další asfalt art na Praze 5 před ZŠ Grafická,“ říká koordinátorka projektu Bezpečné cesty do školy, Blanka Klimešová z Pěšky městem.

Podobné projekty, souhrnně nazývané taktický urbanismus, jsou běžné v různých světových metropolích, jako například v New Yorku, Barceloně nebo Miláně. Jejich smyslem je změnit vnímání a užívání veřejného prostoru tak, aby byl přívětivější a zároveň nabízel všem uživatelům větší bezpečí a komfort.

Organizace Pěšky městem se už 35 let zaměřuje především na utváření veřejného prostoru, který je vstřícný k chodcům. Zapojuje veřejnost do proměny města a propaguje chůzi jako nejlepší způsob dopravy na krátkou vzdálenost. Má za sebou desítky projektů zaměřených na rozvoj pěší dopravy a na ochranu chodců – zejména dětí na cestách do škol.