Zlepšení digitalizace veřejné správy

18. 6. 2025 DIA Veřejná správa online

Česká republika se v oblasti digitalizace veřejné správy opět posunula o několik procent v rámci hodnocení DESI indexu za rok 2024. Nejlépe se nám daří v kritériích zaměřených na digitální dovednosti, pokrytí sítě 5G a digitalizaci veřejných služeb. Pokrok je také patrný v dříve hůře hodnocených oblastech umělé inteligence a přístupu k elektronickým zdravotním záznamům.

Digitální a informační agentura

Evropská komise představila výsledky stavu eGovernmentu v jednotlivých státech Evropské unie. Z pohledu Digitální a informační agentury (DIA) jsou ze zprávy klíčová data o digitálních službách veřejné správy, které jsou u nás vnímány jako vysoce dostupné a postupně se jejich hodnocení zvyšuje.

Pohybujeme se kolem průměru EU

Ve využívání digitálních veřejných služeb jednotlivci se ČR zařadila na 13. místo z 27, u využívání těchto služeb podnikateli nám patří 14. místo, pohybujeme se tedy kolem průměru EU. Skóre služeb pro občany dosáhlo hodnoty 81,5 ze 100 a u služeb pro podniky 86,3. Česko zůstává nad průměrem EU také v počtu uživatelů eGovernmentu (78,5 %). Významného meziročního zlepšení o 51,6 % dosáhlo také v přístupu k elektronickým zdravotním záznamům a Česko se tak přiblížilo unijnímu standardu.

„Výsledky DESI jsou tvořeny ze sběru dat ve specifických kategoriích, které často souvisí s resortními agendami jednotlivých ministerstev. Navíc je hodnocení postaveno tak, aby odráželo zkušenost uživatelů služeb ve vybraných životních situacích, které překračují působení jednotlivých resortů a vyžadují meziresortní spolupráci. DIA se aktivně snaží identifikovat problematická místa a pracovat na jejich řešení společně s ostatními resorty,“ říká Martin Mesršmíd, ředitel DIA.

Přetrvávající nedostatky

Zpráva zároveň upozorňuje na přetrvávající nedostatky, které si uvědomujeme a kontinuálně pracujeme na jejich zlepšení. Nejvíce zatím zaostáváme v nabídce předvyplněných formulářů a poskytování on-line uživatelské podpory. Aby docházelo ke zlepšování jak dat, tak reálných zkušeností, DIA nadále koordinuje implementaci zákona o právu na digitální služby a zajišťuje provoz Kompetenčních center, která jsou klíčová pro zrychlení digitální transformace a zlepšení digitalizace a jejího hodnocení v budoucnosti. Věříme, že i v těchto nedostatcích se naše práce zhodnotí a výsledky budou vidět v následujících letech.

„Nejvíce nás těší oblast veřejných služeb, kde jsme hodnoceni velmi vysoko jak Evropskou komisí, tak našimi vlastními občany. 73 % obyvatel říká, že jim digitalizace veřejných služeb usnadňuje život. To je velmi dobré. Na druhou stranu velmi dobře je ve škole za 2, my chceme mít jedničku s hvězdičkou. Takže na tom nepřestáváme dělat,“ říká k tomu Martin Charvát z Digitálního Česka. „V každém případě to ukazuje, že vytvoření ústřední Digitální a informační agentury, která má celou státní digitalizaci na starosti, je správná cesta.“

Co je DESI index

Zpráva o stavu Digitální dekády 2030, jejíž součástí je od roku 2030 i index DESI, hodnotí pokrok Evropské unie a jejích členských zemí v digitální transformaci. Sleduje oblasti digitálních dovedností a vzdělávání, rozvoj digitální infrastruktury, digitální transformaci podniků a digitalizaci veřejných služeb. Česku se nejlépe daří v digitálních dovednostech, využívání služeb eGovernmentu, digitálních dovednostech či pokrytí sítě 5G. Zprávu o stavu Digitální dekády 2030 vydává Evropská komise. Vychází z dlouhodobého monitoringu v jednotlivých členských státech a využití dat z různých dostupných zdrojů. Sleduje zejména naplňování cílů politického programu Digitální dekáda 2030 a nabízí členským zemím EU potřebnou zpětnou vazbu.