Obec se stavebním úřadem po nás požaduje spolufinancování. Má na to právo?

20. 3. 2025 SMS ČR Legislativa

V pravidelné rubrice přinášíme otázky a odpovědi z právní poradny, kterou provozuje pro členské obce legislativní oddělení Sdružení místních samospráv ČR. Vybíráme pro Vás záměrně ta témata, která se samospráv týkají obecně.

Sdružení místních samospráv ČR

Dotaz

Obdrželi jsme dopis z obce, která pro nás vykonává státní správu v oblasti stavebního úřadu. Kvůli změně stavebního zákona došlo od 1. 1. 2025 ke změně financování výkonu státní správy ze strany státu a obcím bylo odebráno 40 % prostředků na financování stavebních úřadů (výkonu státní správy).

Obec se stavebním úřadem nyní požaduje tento rozdíl dorovnat po obcích, pro které tuto státní správu vykonává, a opírá se o skutečnost, že objem úkonů zůstal stejný. V případě, že se nebudeme podílet na financování stavebního úřadu, budou požadovat odebrání naší obce ze své působnosti.

Je tento postup ze strany obce se stavebním úřadem oprávněný a mají na spolufinancování stavebního úřadu nárok?

Odpověď

Podle nového stavebního zákona jsou obecními stavebními úřady jednak obecní úřady obcí s rozšířenou působností, jednak pověřené obecní úřady a obecní úřady, které stanoví ministerstvo prováděcím právním předpisem – tím je vyhláška o stanovení obecních stavebních úřadů. § 37 odst. 1 nového stavebního zákona uvádí, že působnost stanovená tímto zákonem krajskému úřadu, obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností a obecnímu úřadu je přenesenou působností.

Výkon přenesené působnosti je v obecné rovině financován příspěvkem ze státního rozpočtu ve smyslu § 62 zákona o obcích a z dalších prostředků obce, která přenesenou působnost vykonává. Žádný právní předpis nepočítá s financováním výkonu přenesené působnosti z rozpočtů ostatních obcí v příslušném správním obvodu.

Podle nálezu Ústavního soudu ČR ze dne 5. února 2003, sp. zn. Pl. ÚS 34/02, není svěření výkonu přenesené působnosti územním samosprávným celkům vázáno na jejich souhlas. Obec se stavebním úřadem tedy nemůže jednostranně odmítnout výkon agendy svěřené jejímu obecnímu zákonu zákonem a prováděcí vyhláškou, a to ani pro část svého správního obvodu, ani podmiňovat výkon této agendy platbami, které žádný právní předpis nepředpokládá.

Podle § 30 odst. 4 nového stavebního zákona lze stanovení obecního stavebního úřadu nebo jeho zrušení, popřípadě změnu jeho správního obvodu, provést pouze k počátku kalendářního roku. K těmto změnám je vždy nutná novelizace příslušné vyhlášky. Podle našich zkušeností je Ministerstvo vnitra ochotno provést změny správních obvodů pouze v případě, že s ní všechny zúčastněné obce (tj. obec, která má být přesunuta do jiného správního obvodu, obec s „dosavadním“ stavebním úřadem a obec s „novým“ stavebním úřadem) souhlasí.

Nad rámec vašeho dotazu uvádíme, že SMS ČR považuje současný stav financování stavebních úřadů po letošní změně za krajně neuspokojivý a snaží se o jeho změnu.