Provozní výdaje – klíč k efektivnímu hospodaření obce

23. 8. 2024 Obec a finance Ekonomika

V době, kdy se mnohé obce potýkají s napjatými rozpočty a rostoucími náklady, se otázka úspory provozních výdajů stává stále naléhavější. Ačkoli každá obec má svá specifika, existují osvědčené strategie, které mohou vést k významným úsporám bez nutnosti omezovat klíčové služby pro občany.

Klíčem k úspěchu při snižování provozních výdajů je systematický přístup a ochota investovat do inovativních řešení. Je důležité, aby obce prováděly pravidelný audit svých výdajů a nebály se inspirovat úspěšnými příklady z jiných měst a obcí. Zároveň je třeba mít na paměti, že některé úspory mohou vyžadovat počáteční investice, které se však v dlouhodobém horizontu mnohonásobně vrátí.

Energetika a vozový park

Jedním z nejefektivnějších způsobů, jak snížit provozní výdaje, je důkladná analýza energetické náročnosti obecních budov. Mnoho obcí stále provozuje zastaralé a energeticky neefektivní objekty, které zbytečně zatěžují rozpočet. Investice do moderních izolačních materiálů, výměna oken a dveří za energeticky úsporné varianty a instalace inteligentních systémů řízení vytápění a klimatizace mohou přinést rychlou návratnost a dlouhodobé úspory. Doporučení je tedy provést komplexní energetický audit všech obecních budov. Například město Litoměřice díky energetickému auditu a následným opatřením ušetřilo ročně přes 2 miliony Kč na energiích. Město Chrudim po zateplení vybraných budov ušetřilo ročně 1,5 milionu Kč na vytápění. Obec Hořovice díky komplexní rekonstrukci budovy úřadu a instalaci fotovoltaických panelů dosáhla roční úspory energie ve výši 40 % původní spotřeby. Dalším doporučením může být provedení identifikace největších spotřebičů energií a zaměření se na jejich optimalizaci. Některé obce byly úspěšné při využití geotermální energie pro vytápění, kde využili geologické umístění v krajině a využily teplo pocházející z hlubin. Obec Kněžice vybudovala vlastní bioplynovou stanici a kotelnu na biomasu, díky které ušetří ročně přes 3 miliony Kč na energiích.

Dalším významným zdrojem úspor může být optimalizace veřejného osvětlení. Přechod na LED technologie a implementace chytrých systémů řízení intenzity osvětlení v závislosti na denní době a pohybu chodců může snížit náklady na elektřinu až o 70 %. Město Třebíč tímto způsobem ušetřilo ročně více než 2 miliony korun na provozních nákladech veřejného osvětlení, současně snížilo spotřebu energie o 60 %. Obec Křižánky po výměně veřejného osvětlení na LED technologii snížila náklady na elektřinu o 65 %.

Zaveďte inteligentní systémy řízení. Instalujte systémy pro automatickou regulaci vytápění, chlazení a osvětlení. Využijte senzory pohybu pro automatické vypínání světel v méně frekventovaných prostorách. Základní škola v Jičíně po instalaci inteligentního systému řízení snížila spotřebu energie o 30 %.

Často opomíjenou oblastí s velkým potenciálem úspor je efektivní správa vozového parku obce. Pravidelná údržba, školení řidičů v eco-drivingu a postupný přechod na alternativní pohony mohou výrazně snížit náklady na pohonné hmoty a údržbu. Obec Mikulov zavedením systému sdílení vozidel mezi jednotlivými odbory a přechodem části flotily na elektromobily dosáhla 30 % snížení nákladů na provoz vozového parku. Město Hranice zavedením carsharingu snížilo počet služebních vozidel o 30 % a ušetřilo ročně 500 000 Kč. Zvažte využití elektromobility a postupně nahrazujte starší vozidla elektromobily nebo hybridy. Instalujte nabíjecí stanice u obecních budov. Město Vrchlabí po přechodu na elektrické služební vozy snížilo celkové náklady na pohonné hmoty o 40 %.

Digitalizace a automatizace

Digitalizace administrativních procesů představuje další cestu k úsporám. Implementace elektronického oběhu dokumentů, online rezervačních systémů pro jednání s úřady a využívání cloudových služeb mohou významně snížit spotřebu papíru, toneru a energie. Navíc tato opatření často vedou ke zvýšení efektivity práce úředníků. Město Kolín díky komplexní digitalizaci administrativy ušetřilo ročně přes 1,5 milionu korun na provozních nákladech. Město Český Krumlov po zavedení elektronického oběhu dokumentů snížilo náklady na tisk a archivaci o 70 %

Využijte automatizaci rutinních procesů. Využití RPA (Robotic Process Automation) pro automatizaci opakujících se úkonů, jako je zpracování faktur, bankovních výpisů, spisové služby či vyřizování žádostí nebo reporting. Město Plzeň automatizací zpracování faktur ušetřilo 2 pracovní úvazky a zvýšilo přesnost práce.

Zvažte využití chatbotů pro zodpovídání častých dotazů. Snížíte tak zatížení zaměstnanců a zlepšete dostupnost informací pro občany. Město Olomouc díky chatbotovi snížilo počet telefonických dotazů o 30 %.

Doporučujeme zvážit i outsourcing vybraných služeb, jež mohou být externě nebo ve spolupráci s jinými obcemi zajištěny levněji a efektivněji. Např. outsouring IT infrastruktury, využití cloudových služeb namísto vlastních serverů, outsourcing personální či účetní agendy nebo právních služeb. Ke zvážení je i facility management, tedy správa a údržba obecních budov, jenž může vést k optimalizaci nákladů a zvýšení kvality služeb. Město Uherské Hradiště outsourcingem facility managementu ušetřilo 15 % nákladů na správu budov.

Životní prostředí

Oblast životního prostřední nabízí řadu úspěšných řešení na příkladech některých měst. Město Mikulov po zavedení motivačního systému k třídění odpadů snížilo množství směsného odpadu o 30 % a ušetřilo 1 milion Kč ročně. Obec Staré Město rozdáním kompostérů občanům snížila množství sváženého bioodpadu o 50 %. Město Uherský Brod díky vlastnímu recyklačnímu centru generuje roční zisk 500 000 Kč z prodeje vytříděných surovin.

Významné úspory lze dosáhnout také na úseku odpadového hospodářství. Zavedení motivačního systému pro třídění odpadu, optimalizace svozových tras a investice do lisů na plasty a papír mohou výrazně snížit náklady na skládkování a svoz odpadu. Obec Fulnek díky těmto opatřením snížila náklady na odpadové hospodářství o 25 % a zároveň zvýšila míru recyklace. Snížení nákladů lze docílit i optimalizací svozových tras. Město Kolín díky optimalizaci svozových tras ušetřilo 20 % nákladů na svoz odpadu.

Neméně důležitá je správa a údržba zeleně. Mnoho obcí investuje značné prostředky do údržby náročných travnatých ploch. Přechod na extenzivní způsoby údržby, využívání mulčování místo častého sečení a výsadba vhodných druhů rostlin může vést k významným úsporám vody i pracovních sil. Město Písek tímto způsobem snížilo náklady na údržbu veřejné zeleně o 35 % při současném zlepšení biodiverzity městských parků.

Finanční řízení

Optimalizace finančního řízení může obci ušetřit značné prostředky a generovat dodatečné příjmy. Využijte Cash pooling pro efektivní řízení likvidity prostředků města a jeho organizací. Město Chomutov každoročně díky cash poolu vydělá více než 3 mil. korun. Cashpoolingem můžete snížit i náklady na úroky z krátkodobých úvěrů. Město Ostrava zavedením cash poolingu ušetřilo ročně 2 miliony Kč na úrocích. Optimalizace finančního řízení představuje pro obce významnou příležitost k efektivnějšímu hospodaření s veřejnými prostředky. Správně nastavené procesy a využití moderních nástrojů mohou vést nejen k úsporám, ale i ke generování dodatečných příjmů.

Jedním z klíčových aspektů optimalizace je zavedení pokročilého cash flow managementu. Mnoho obcí stále drží značné objemy prostředků na běžných účtech s minimálním nebo nulovým úročením. Aktivní řízení likvidity pomocí termínovaných vkladů, spořicích účtů nebo investic do krátkodobých státních dluhopisů může generovat nezanedbatelné úrokové výnosy. Například město Chomutov díky správě aktiv vydělalo v posledních dvou letech každoročně přes 50 milionů korun, kdy zhodnocovalo nepotřebný levný úvěr.

Zaveďte systém pro včasné upomínání dlužníků. Město Ústí nad Labem díky aktivnímu řízení pohledávek zvýšilo úspěšnost jejich vymáhání o 30 %. Obec Milovice díky implementaci nového systému správy pohledávek zvýšila úspěšnost vymáhání o 40 % a získala dodatečné příjmy ve výši několika milionů korun.

Proveďte optimalizaci pojistných smluv. Nejen že provedete kontrolu stávajícího pojištěného majetku a identifikaci případných rizik, ale provedete i kontrolu pojistných částek a limitů. Uspořit lze například sloučení více smluv do jedné (flotilové pojištění), úpravou pojistných částek podle aktuální hodnoty majetku, revizí nepotřebných nebo duplicitních pojištění či vyjednáním lepších podmínek s pojišťovnou.

Prověřte nastavení úvěrových smluv. Refinancování stávajících úvěrů nebo jejich konsolidace mohou přinést významné úspory na úrokových nákladech. Město Hranice na Moravě tímto způsobem ušetřilo ročně přes 2 miliony korun na úrocích.

Neopomenutelnou součástí finančního řízení je také optimalizace majetkové struktury obce. Pravidelná inventarizace a analýza využití obecního majetku často odhalí nepotřebné nebo neefektivně využívané nemovitosti. Jejich prodej nebo pronájem může generovat jednorázové či pravidelné příjmy. Město Přerov po důkladné analýze svého majetku identifikovalo několik nevyužívaných nemovitostí, jejichž prodej přinesl do městské pokladny více než 20 milionů korun.

Moderní finanční řízení by mělo zahrnovat také aktivní práci s dotačními příležitostmi. Zřízení specializovaného oddělení nebo spolupráce s externími odborníky na dotační management může výrazně zvýšit úspěšnost obce při získávání dodatečných zdrojů z národních i evropských fondů. Město Litomyšl díky systematickému přístupu k dotačnímu managementu dokázalo v posledních letech získat dotace v celkové výši přesahující 500 milionů korun.

Partnerství a spolupráce

Nesmíme opomenout ani potenciál partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP projekty). Správně strukturované PPP projekty mohou obcím umožnit realizaci nákladných investic bez nutnosti okamžitého vysokého zadlužení. Například město Plzeň využilo PPP model pro výstavbu a provoz parkovacího domu, což vedlo k vytvoření nového zdroje příjmů pro město bez nutnosti vysoké počáteční investice.

V neposlední řadě je třeba zmínit potenciál meziobecní spolupráce. Sdílení specializovaných služeb, jako je právní poradenství nebo IT podpora, může menším obcím přinést značné úspory. Dobrovolný svazek obcí na Třebíčsku díky společnému zajišťování těchto služeb ušetřil každé zapojené obci v průměru 20 % nákladů na tyto specializované činnosti. Jiné obce spolupracují ve sdílení specializované techniky a vytvořily společný pool vozidel pro údržbu komunikací a zeleně. Mikroregion Šumava-západ sdílením techniky mezi obcemi ušetřil každé obci průměrně 300 000 Kč ročně.

Systematicky zlepšovat veřejnou správu

Optimalizace finančního řízení není jednorázovým úkolem, ale kontinuálním procesem. Vyžaduje nejen odborné znalosti a moderní nástroje, ale také politickou vůli a ochotu ke změnám. Obce, které se vydají cestou systematické optimalizace svého finančního řízení, mohou očekávat nejen významné úspory a dodatečné příjmy, ale také zvýšení transparentnosti a důvěry občanů ve správu veřejných financí.

Klíčem k úspěchu je kombinace strategického přístupu, využití moderních technologií a kontinuálního vzdělávání pracovníků finančních odborů. Obce, které dokáží efektivně optimalizovat své finanční řízení, získávají významnou konkurenční výhodu v podobě větší finanční stability a flexibility při realizaci rozvojových projektů. V konečném důsledku tak mohou lépe plnit svou hlavní úlohu – zajišťovat kvalitní služby a rozvoj pro své občany.

Úspora provozních výdajů není jen otázkou financí, ale také zodpovědného přístupu k veřejným prostředkům a životnímu prostředí. Obce, které se vydají cestou efektivního hospodaření, nejen ušetří peníze, ale také se stanou atraktivnějšími pro své občany a inspirací pro ostatní municipality. V konečném důsledku tak mohou přispět k celkovému zlepšení kvality veřejné správy v České republice.

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M., vedoucí odboru ekonomiky, statutární město Chomutov