Stručný pohled do návrhu zákona o právech na digitální služby
V současné době hojně diskutovaný návrh nového zákona, na kterém již
více než rok pracuje skupina poslanců, odborníků a členů ICT Unie, má po všech
úpravách, vyplývajících z diskuzí a také z připomínek uplatněných
některými poslaneckými kluby, Radou vlády pro informační společnost, Stálého
výboru pro digitálně přívětivou legislativu a Ministerstva vnitra, konečnou podobu.
Diskuze ale stále pokračují, a tak je možné, že některá témata ještě mohou
doznat dílčích změn.
Pojďme si nyní stručně shrnout hlavní body budoucí elektronické komunikace a co
by mohli občané v budoucnosti zvládnout bez návštěvy úřadu:
- své věci vyřídit přes internet (výjimku budou tvořit jen věci, které přes
internet vyřídit nelze, jako je například technická kontrola vozidla nebo fyzické
vyzvednutí průkazu, i když žádosti o vydání nebo objednání na
technickou kontrolu zařídit půjde);
- notifikaci o změně svých údajů nebo o blížící se expiraci platnosti
dokladů, či veřejných listin (upozornění o konci platnosti OP, řidičáku,
technické nebo jakékoli jiné veřejné listiny apod.);
- právo na povinné sdílení svých dat (sdílení a využívání mezi úřady, a to
buď na základě zákona nebo souhlasu občana, a to pouze jednorázově nebo trvale,
samozřejmě s možností odvolání); právo na zápis svých údajů do systému
základních registrů (za 5 let, kdy nabude zákon plné účinnosti, budeme
v peněžence nosit povinně už jen občanský průkaz pro prokázání totožnosti,
všechny další různé průkazy již své místo v peněžence mít nebudou);
- právo na uchování záznamů o našem digitálním právním jednání (to proto,
aby kdokoli a kdykoli mohl v případě potřeby prokázat, že jednal skutečně on,
kdy jednání provedl, vůči komu a co bylo obsahem jednání);
- právo se domáhat svých práv na poskytnutí digitální služby před soudem (úřad
nebo jiný poskytovatel služeb, který bezdůvodně odmítne poskytnout digitální
službu, bude muset před soudem prokázat, že službu nemohl poskytnout, a také se
vystavuje riziku zaplacení náhrady škody za neposkytnutí digitální služby);
- právo na slevu ze správních a jiných poplatků (navrženo snížení správního
poplatku o 20 %, pokud je služba poskytnuta digitálně).
Podle tvůrců tohoto návrhu nebude mít tato změna přínosy jen pro občany ČR,
ale mnoho přinese také veřejné správě samotné. Výše uvedené principy výrazně
sníží administrativní zátěž při výkonu působností orgánů veřejné moci, posílení
důvěry ve využívaná data, zásadní posílení transparentnosti veřejné správy a
zvýšení důvěry občanů ve stát.
pk