Dokončená digitalizace katastrálních map a moderní systém spolupracující se základními registry
Nad stručným hodnocením uplynulého roku z pohledu jednoho
z nejmodernějších úřadů ČR – Českého úřadu zeměměřického a
katastrálního – se společně s redakcí VSOL zamyslel jeho předseda
Ing. Karel Večeře. A byl – celkem právem – hodně pozitivní.
Ing. Karel Večeře, předseda ČÚZK
- Co pokládáte za nejdůležitější novinku?
- V roce 2017 byla dokončena digitalizace katastrálních map. Byl tak naplněn
poslední krok podle koncepce z roku 1993, která stanovovala nezbytná opatření
k obnovení moderní pozemkové evidence zahrnující také evidenci práv
k nemovitostem. V Česku se nestává příliš často, že je vytyčena
dlouhodobá koncepce, která je pak postupně realizována jen s menšími úpravami.
Trvalo to sice o něco déle, než jsme v roce 1993 odhadli, ale i tak
z toho mám velkou radost.
- Nebyl to asi úplně jednoduchý úkol…
- Realizace vzájemně provázaných opatření trvala více než 20 let. Zmíním
jen několik nejdůležitějších. Nejprve byly digitalizovány listy vlastnictví
(1994–1998) a vytvořeny tak podmínky pro rychlejší poskytování informací
z katastru a současně pro průběžnou aktualizaci katastrální databáze.
Většinu změn z restitučního procesu a z privatizace tak bylo možné zapsat
již přímo do databáze a poskytovat aktuální informace o právech
k nemovitostem nejen v listinné formě, ale i elektronicky. V roce
2001 byl uveden do provozu moderní informační systém katastru nemovitostí. Ze
zásadních změn, které přinesl, je asi nejznámější aplikace Dálkový
přístup do KN, která dnes uspokojuje 90 % požadavků na výpisy
z katastru, nebo Nahlížení do KN, kterým poskytujeme základní
bezplatné informace.
- Systém se ale musel naplnit…
- Digitalizace katastrálních map probíhala prakticky 17 let, zpočátku pomalu,
posledních 9 let jsme nabrali docela slušné tempo až tisíc katastrálních
území ročně. Součástí tohoto kroku však bylo doplnění miliónů zejména
zemědělských a lesních parcel, odstraněných za socialismu, podle historických
podkladů do katastrálních map. Souběžně jsme zprovoznili systém pro správu
elektronických dokumentů, takže dnes nabízíme elektronicky i kopie ze sbírky
listin. Nyní ještě dokončujeme digitalizaci starších geometrických plánů
využívaných soukromými geodety, aby i komunikace s nimi byla plně
digitální. K tomu, abychom mohli mluvit o plné digitalizaci katastru, už
chybí jen dokončení probíhajících pozemkových úprav a nových mapování asi
v 1 % katastrálních území. V nich získáme kvalitní digitální
katastrální mapu po jejich ukončení.
- Kde vidíte tu zásadní změnu a v čem se vynaložená spousta práce vrací?
- Výsledek digitalizace katastru nemovitostí je docela dobře patrný. Katastrální
informace již dlouho nejsou nedostatkovým zbožím, ale naopak patří k nejsnáze
dostupným údajům státní správy v České republice. Digitalizace měla
zásadní vliv i na pozitivní vývoj v oblasti zápisů do katastru
nemovitostí. Významně přispěla k jejich zrychlení a ke transparentnosti
vkladového řízení, umožňuje zásadním způsobem zkvalitnit celou řadu evidovaných
údajů a aktualizovat některé údaje ze základních registrů veřejné správy.
Poprvé v historii pozemkových evidencí jsme schopni evidovat vlastníky
s vazbou na základní registry a automatizovaně aktualizovat například jejich
adresy. Ve spolupráci s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových
řešíme i nemovitosti zapsané pro neznámé nebo nedostatečně identifikované
vlastníky. Nyní už můžeme říci, že kvalita údajů o právech
k nemovitostem je dnes lepší než v době vedení pozemkových knih. Problémy
však máme s přesností katastrálních map a také s aktuálností
technických údajů jako je druh pozemku, jeho využití, údajů o budovách či
různých veřejnoprávních omezeních.
- V čem je hlavní problém?
- Zatímco práva k nemovitostem z velké části vznikají až zápisem do
katastru, případně jsou subjekty práva zainteresovány na zápisu například zásadou
materiální publicity, u technických údajů mají vlastníci pouze povinnost
změny ohlašovat. To v praxi moc nefunguje. Snažíme se tomu pomoci prováděním,
tzv. revize katastru. Pracovníci katastrálních úřadů zjišťují nesoulady mezi
katastrem a skutečností ohledně budov, druhů pozemků a jejich využití, případně
některé další významné rozdíly, a projednávají jejich odstranění
s vlastníky a jinými orgány veřejné správy (např. stavební úřad, orgány
ochrany ZPF). Pomáháme tak plnit oznamovací povinnost těm osobám, které
v minulosti zapomněly provedené změny ohlásit. Katastr nemovitostí vznikl
v minulosti především kvůli výběru daní. Aktuálnost údajů je důležitá
nejen pro správce daně, ale také pro obce, do jejichž rozpočtu plyne výnos
z daně z nemovitostí. V mnoha obcích nebyly ohlášeny různé změny
v druzích pozemků týkající se zejména komunikací, veřejných prostranství
i dalších pozemků, jsou tu majetkově nevypořádané pozemky zasahující do
veřejných prostor. Dnes to komplikuje žádosti o různé dotace. Revize katastru
může pomoci obcím tyto problémy vyřešit.
- Obce si občas stěžují na nepřesnosti v katastrálních mapách…
- Druhým významným problémem, který se snažíme řešit, je nízká přesnost
katastrálních map pocházejících z mapování pro stabilní katastr. V roce
2017 jsme oslavili 200. výročí vydání patentu císaře Františka I., podle
kterého tyto mapy vznikly. Nelze se tedy divit, že dnes už jejich přesnost nevyhovuje.
Proto na digitalizaci navazujeme novým mapováním, často v kombinaci
s pozemkovými úpravami. Ty přinášejí novou katastrální mapu mimo zastavěná
území a nové katastrální mapování provádíme nejčastěji v intravilánech
obcí. Je to sice pracné a nákladné, zaměřují se vyšetřené a vlastníky
potvrzené hranice, ale výsledek je samozřejmě řádově přesnější než
digitalizace map pořízených v 19. století. Drobné změny v průběhu
hranic se vyřeší uznáním jejich průběhu v terénu. Pro obce má nové
mapování řadu výhod. Například se zjistí, které pozemky zasahují do komunikací,
tyto se označí parcelními čísly a je pak možné provádět výkupy bez
vyhotovování geometrických plánů. Mimo jiné je to ideální základ pro
vypořádání nevyřešených majetkových vztahů.
- Katastr už dnes obsahuje ohromné množství dat a další se budou určitě
průběžně doplňovat. Je vůbec reálné, aby postupně zase nezastarával?
- Aktuálnost evidence práv k nemovitostem je zajištěna tím, že většina jich
vzniká až zápisem a také zásadou materiální publicity v občanském
zákoníku. O aktualizaci dalších technických údajů jsem se již zmínil. Změnu
údajů o různých veřejnoprávních omezeních, či chcete-li o ochraně
území, chceme provádět s využitím základního registru územní identifikace,
adres a nemovitostí (RÚIAN). Do tohoto registru lze už dnes vyznačovat tzv. účelové
územní prvky a mohou to dělat zákonem stanovení editoři. Orgány ochrany přírody,
orgány památkové péče i mnoho dalších mají své informační systémy a
v nich mají chráněná území vyznačena. Také údaje o kvalitě pozemků
(např. BPEJ nebo SLT) jsou vedeny v informačních systémech. Editační systémy
tedy existují, stačí je naučit komunikovat s RÚIAN a poskytnout pro tento postup
zákonnou oporu. Výsledkem může být komplexní informace o omezeních ve
využití konkrétního území, informace o daňové zátěži spojené
s konkrétními pozemky, možná v budoucnu i informace o různých
ochranných pásmech inženýrských sítí, vodních zdrojů apod. Právě základní
registry mají velký potenciál pro další rozvoj s mnoha přínosy pro veřejnou
správu i pro občany.
Děkuji za rozhovor.
Prokop Konopa