Z hlediska nakládání s osobními údaji tzv. GDPR nepřináší pro veřejnou správu žádné zásadní změny
říká v rozhovoru pro Veřejnou správu online JUDr. PhDr. Petr
Mlsna, Ph.D., náměstek ministra vnitra pro řízení sekce legislativy a
státní správy pověřený řízením sekce veřejné správy, do jehož kompetence
právě zavedení nového nařízení EP a EK patří.
JUDr. PhDr. Petr Mlsna, Ph.D., náměstek ministra vnitra pro řízení sekce legislativy a státní správy pověřený řízením sekce veřejné správy
- Jaký je váš názor na úroveň připravenosti celé veřejné správy na GDPR?
- Problematice nové právní úpravy ochrany osobních údajů se je třeba věnovat,
rozhodně však není třeba se jí obávat. Je třeba nepodlehnout nabídkám části
podnikatelské veřejnosti, řídící se heslem „vystrašit a vyfakturovat“. Úřady
samy mohou nejlépe zhodnotit, jaké osobní údaje využívají, jak s nimi
nakládají, kdo k nim má přístup a jak jsou zabezpečeny.
- Jsem přesvědčen o tom, že z hlediska nakládání s osobními údaji
GDPR nepřináší pro veřejnou správu žádné zásadní změny. Úřady, které
dodržují platný zákon o ochraně osobních údajů, nebudou muset
s výjimkou podrobnější evidence, případně ohlašování bezpečnostních
incidentů a jmenování pověřence pro ochranu osobních údajů dělat mnoho navíc.
- Je potřeba si také uvědomit, že úřady zpracovávají osobní údaje většinou
v rámci své úřední agendy. Diskutované novinky, jako je mj. právo na výmaz
osobních údajů a právo na přenositelnost údajů se tak u orgánů veřejné
správy projeví minimálně, neboť ke zpracování osobních údajů dochází
převážně na základě zákona.
- Kde vidíte největší úskalí pro obce a města?
- Zejména pro menší obce je podle mého názoru největším úskalím danou
problematiku správně uchopit a neřešit nesmyslné věci. Přestože se Ministerstvo
vnitra účastní celé řady školicích akcí, spustilo samostatné webové stránky a
připravuje také vzdělávací aktivity, ve veřejném i mediálním prostoru
neustále přibývá nesprávných kategorických tvrzení o nových povinnostech a
negativních dopadech GDPR. Zaznamenal jsem kupříkladu, že se řeší, zda můžete
mít cedulku se jménem na dveřích, zda je možné si předávat vizitky, kde jsou také
vaše osobní údaje, zda můžete přijímat návštěvy, když máte zapnutý monitor,
kde jsou vidět vaše emaily apod. To jsou pochopitelně nesmyslné věci, nebo jak
říká komisařka Jourová „naprosté bláboly“.
- Cílem nové právní úpravy je, aby občané získali větší kontrolu nad svými
údaji a aby podniky v oblasti nakládání s osobními údaji měly rovné
podmínky. Pro úřady to znamená povinnost udělat si v této oblasti inventuru. To
znamená provést kontrolu osobních údajů, tam, kde se jde nad rámec zákonných
zmocnění, provést kontrolu poskytnutých souhlasů se zpracováním, udělat
související kontrolu smluv včetně těch k vedeným informačním systémům a
upravit je tam, kde nevyhovují, přijmout k ochraně osobních údajů jednoduchý
vnitřní předpis, ze kterého bude zjevné, co má kdo na starosti, a až
v poslední řadě jmenovat pověřence, což je pro obce a města patrně
nejviditelnější téma.
- MV pro tuto oblast zveřejnilo metodiku, obce se mohou spojit a mít dohromady jednoho
pověřence. Totéž platí pro jejich příspěvkové organizace, ať už to jsou školy
nebo třeba zdravotnická zařízení. MV přitom koordinuje resortní ministerstva, aby
všechny metodiky hovořily stejným způsobem a stejným směrem. Vše zveřejňujeme na
nedávno spuštěných webových stránkách http://www.mvcr.cz/gdpr/.
- Hrozí sankce od samého počátku nebo zvažujete nějaké přechodné období?
- Mimořádná mediální pozornost okolo GDPR často uvádí jako jednu z novinek po
celé Evropské unii sjednocené a velmi vysoké sankce ve výši až 20 milionů
euro. Malé obce hospodařící pouze s milionovými rozpočty se tak začaly obávat
velmi vysokých likvidačních pokut. Po dohodě se zástupci obecních samospráv
v adaptačních zákonech projednávaných v Legislativní radě vlády navrhujeme
zastropování sankcí pro obce se základní působností a jejich příspěvkové
organizace na 5 tisíc korun. V méně závažných případech, nebo
pokud by obecně pokuta představovala nepřiměřenou zátěž, může být namísto
pokuty uloženo jen napomenutí. To ostatně konstatuje i Úřad pro ochranu
osobních údajů, který je klíčovým dozorovým orgánem.
- Počítá státní rozpočet s nějakou podporou pro municipality nebo to bude
zcela v jejich režii?
- Odmítám tvrzení, že zavedení nových pravidel bude znamenat pro úřady nadměrné
výdaje. Abychom samosprávám pomohli, navrhli jsme GDPR mezi témata, na něž bude
možné čerpat prostřednictvím každoročních výzev pro obce, města, kraje a hl.
městu Praha z Operačního programu Zaměstnanost. Jde o výzvy pro rok 2018,
které budou vyhlášeny 15. března 2018 s termínem 15. června 2018 pro
podání projektových žádostí. Podporovanou oblastí by mělo být zpracování
analytických podkladů, strategických dokumentů a auditů navazujících na prvotní
fázi implementace GDPR v roce 2018, konkrétně by podpora měla zajistit
zpracování situačních analýz, procesního auditu hodnotícího implementaci GDPR
v organizaci, strategické nastavení podpory GDPR a procesů souvisejících
s GDPR, vyhodnocení plnění požadavků včetně návrhu opatření ke zlepšení
procesů GDPR v organizaci, popř. zpracování příkladů dobré praxe. Nicméně
realizace těchto projektů bude probíhat až v roce 2019, tudíž nepůjde
o financování prvotní implementace, ale ověření prvotního nastavení systému.
- Co dalšího kromě již zprovozněných webových stránek MV k problematice GDPR
připravuje?
- Jak jsem uvedl dříve, snažíme se sjednotit metodiky a požadavky jednotlivých
úřadů. Spuštěný web by se měl stát rozcestníkem, kde zájemce získá potřebné
relevantní údaje od všech resortů. Zřídili jsme také pracovní skupinu se zástupci
územních samosprávných celků, jejímž účelem je spolupráce s územními
samosprávnými celky při přípravě metodických nástrojů.
- Základním krokem pro jednotlivé úřady budou systémové analýzy, tedy posouzení
toho, co bude třeba udělat nad rámec dosavadních pravidel ochrany soukromí. Abychom
úřadům pomohli, nechali jsme zpracovat vzorové systémové analýzy a to zvlášť pro
kraje a zvlášť pro obce. Vzorová systémová analýza má být nástrojem, který
budou moci všechny kraje a obce v České republice využít k vlastnímu
samostatnému posouzení souladu svých činností s GDPR. Tento nástroj bude
připraven tak, aby byl použitelný jak pro kraje, tak pro obce s rozšířenou
působností, tak i pro malé obce; bude tedy zohledňovat specifika výkonu
samostatné působnosti a přenesené působnosti na jednotlivých úrovních a zahrne
též posouzení vzorových příspěvkových organizací. Zapojil se Středočeský,
Karlovarský a Moravskoslezský kraj, z měst a obcí pak Děčín, Černošice,
Cheb, Velké Meziříčí, Vyškov, městská část Praha 4, Tábor, Nymburk,
Dobříš, Karviná, Praha-Zbraslav, Kamýk nad Vltavou, Vysoké Pole, Mladý Smolivec,
Srbce. Výběr tak po dohodě s Asociací krajů ČR, Svazem měst a obcí ČR,
Sdružením místních samospráv ČR a Sdružením tajemníků obecních a městských
úřadů ČR pokrývá různé typy i velikostní kategorie obcí. Rád bych využil
této příležitosti a všem spolupracujícím úřadům a jejich svazům poděkoval za
spolupráci.
- V neposlední řadě MV iniciovalo vznik robota na chatování, tzv. Chatbota GDPR.
Otázky k obecnému nařízení o ochraně osobních údajů tak lze klást na
stránkách Svazu průmyslu a dopravy České republiky, kde byl uveden do provozu
automatický komunikátor disponující databází otázek a odpovědí k obsahu a
podstatě nařízení. Na tento obecný osvětový nástroj chceme navázat
vzděláváním na konkrétních příkladech a se vzorovými materiály.
Děkuji za rozhovor.
Prokop Konopa