Změny legislativy i pokračování stávajících projektů

15. 5. 2015 VSOL 2/2015 Veřejná správa on-line

Náměstkyně ministra vnitra pro veřejnou správu a legislativu Mgr. Jana Wildumetzová poskytla redakci VSOL rozhovor, v němž odpovídá na několik otázek, které určitě zaujmou většinu čtenářů. Týkají se novely zákona o obcích, svobodného přístupu k informacím, zveřejňování smluv i dlouho diskutovaných projektů e-Sbírka a e-Legislativa.

Jana Wildumetzová, náměstkyně ministra vnitra pro veřejnou správu a legislativu
Jana Wildumetzová, náměstkyně ministra vnitra pro veřejnou správu a legislativu
Jak probíhá příprava novely zákona o obcích?
Legislativní plán prací vlády počítá pro letošní rok s předložením novelizace zákona o obcích, jejímž účelem je odstranění územních anomálií vzniklých v souvislosti s oddělováním obcí počátkem devadesátých let minulého století. V některých případech totiž došlo k tomu, že území nově vzniklých obcí nebyla vždy vymezena jako samostatná katastrální území. Proto dosud existují případy, kdy z hlediska katastrálních území je část území určité obce součástí katastrálního území jiné obce. Návrh počítá s tím, že nedohodnou-li se dotčené obce na změně území, rozhodne o úpravě Ministerstvo vnitra. Vedle tzv. územních anomálií řešíme vybrané problémy v souvislosti s přijetím nového občanského zákoníku a upravujeme činnosti výborů pro národnostní menšiny a označování ulic v jazyce národnostní menšiny. V neposlední řadě jsem se zasadila o to, aby zmíněná novela umožnila územním samosprávným celkům čerpat údaje z registrů za účelem vítání občánků a ocenění významných životních jubileí. Materiál byl počátkem února předložen vládě k projednání, koncem března k němu bylo předloženo stanovisko předsedy Legislativní rady vlády. Účinnosti má zákon nabýt v závislosti na dalším postupu legislativního procesu ještě v průběhu letošního roku. Sluší se také konstatovat, že vedle tohoto vládního návrhu zákona jsou v Poslanecké sněmovně aktuálně projednávány dva poslanecké návrhy novel zákona o obcí, ke kterým vláda přijala nesouhlasné stanovisko.
Jak vypadají chystané úpravy zákona o svobodném přístupu k informacím z hlediska obcí a měst?
Aktuálně je projednávána tzv. transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím. Navrhované změny by měly napomoci k efektivnějšímu zveřejňování informací veřejného sektoru a jejich opakovanému použití, a to především díky povinnosti zveřejňovat informace v otevřených, a pokud je to možné ve strojově čitelných formátech, což umožní kvalitativní posun v možnostech využití získaných informací. Navrhovaná úprava též zavádí nový institut dohody o umožnění trvalého přístupu k informacím, který by měl přispět ke snížení administrativní zátěže na straně povinných subjektů i žadatelů, neboť umožní v případě informací, které jsou časově proměnlivé, trvalý přístup žadatele k těmto informacím za podmínek dohody mezi ním a povinným subjektem, uzavřené v mezích zákona o svobodném přístupu k informacím. Změny se dotkly též systému úhrad za poskytování informací, kdy dochází ke zrušení úhrady za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací a nově se pro zákonem stanovené povinné subjekty zavádí možnost požadovat úhradu za vyhledání informací, vytvoření informací a zúčtování práv. To vše se samozřejmě dotkne také obcí a měst, na které se zákon vztahuje. Materiál je nyní jako sněmovní tisk 395 projednáván Poslaneckou sněmovnou, účinnosti má novela zákona nabýt v červenci 2015.
Obce také bedlivě sledují přípravu zákonné úpravy zveřejňování smluv. Jaký je aktuální stav dolaďování registru smluv?
Ministerstvo vnitra poskytuje legislativně-technickou podporu zpracování komplexního pozměňovacího návrhu k návrhu zákona o registr smluv, který je otevřen v Poslanecké sněmovně. Cílem tohoto komplexního pozměňovacího návrhu je naplnění záměru zvýšit za účelem veřejné kontroly zřízením registru smluv dostupnost informací o smlouvách uzavíraných subjekty, které disponují veřejnou mocí, nebo subjekty, u nichž lze identifikovat jejich specifický vztah k veřejné moci (zřizovatelský, majetkový nebo jiný). Komplexní pozměňovací návrh lze stručně charakterizovat následujícími body. V registru smluv se budou uveřejňovat pouze smlouvy nad 50 tisíc Kč bez DPH a jejich metadata. Následkem neuveřejnění smlouvy bude neúčinnost smlouvy, popřípadě její zrušení od počátku. Z jednoho roku na dva roky byl prodloužen odklad uplatňování zákona pro smlouvu, jestliže alespoň jednou její smluvní stranou je obec, která nevykonává rozšířenou působnost, nebo „její“ právnická osoba. V prvním roce od nabytí účinnosti zákona nebude případné neuveřejnění smlouvy postihováno, po uplynutí tohoto období bude neuveřejnění smlouvy znamenat neúčinnost smlouvy nebo zrušení smlouvy od počátku a všichni se tak budou moci novou povinnost naučit. Po této úpravě byl komplexní pozměňovací návrh koncem března předán poslanecké pracovní skupině k projednání v řádném legislativním procesu.
Do Vaší gesce spadá také projekt eSbírka a eLegislativa. Jsou zde nějaké novinky?
Ministerstvo vnitra nadále považuje projekt e-Sbírka a e-Legislativa za prioritní a plánuje pokračování jeho realizace v programovém období 2014+, tj. za přispění z evropských fondů. Na úvodní část realizace z let 2013–2014, která přinesla architekturu systému e-Sbírka a e-Legislativa, tak v roce 2015 naváže výstavba samotného systému. Projekt by měl být dle plánu dokončen do prosince 2018, od počátku roku 2019 pak bude systém e-Sbírka a e-Legislativa plně funkční a současně nabude účinnosti související právní úprava. Obce a města budou významně těžit z obecných přínosů realizace projektu, kterými jsou vyšší dostupnost a srozumitelnost vyhlašovaných právních předpisů, oficiální, ověřená a bezplatně dostupná databáze informací o platném i minulém právu a kvalitnější, efektivnější a transparentnější tvorba práva. Specificky pro obce a města je pak důležité zavedení právně závazné elektronické podoby právního předpisu. To bude spojeno se zrušením jejich povinnosti zajišťovat přístup k listinné podobě Sbírky zákonů, která je spojena (zejména u malých obcí) s nezanedbatelnými administrativními i finančními náklady. Díky tomuto projektu ji nahradí přístup k systému e-Sbírka a e-Legislativa prostřednictvím jakéhokoli počítače obce připojeného k síti internet. Realizace projektu též do budoucna otevírá možnost modernizace elektronických nástrojů, prostřednictvím kterých obce tvoří a vyhlašují vlastní právní předpisy.

Děkuji za odpovědi.

Prokop Konopa