Písek jde vstříc novým trendům

13. 2. 2015 VSOL 5/2014 Veřejná správa on-line

Nový turistický portál jihočeského města Písek s takřka 30 tisíci obyvateli a bohatou historií vsadil na nových webových stránkách na vizuální zážitek. Kritériem však byla také univerzálnost zobrazení stránek ve všech zařízeních. Jak se podařilo oba požadavky splnit? Nejen o tom hovořila Ing. Karolína Bočková, vedoucí Destinačního managementu Písecko.

Kamenný most v Písku vybízí k romantickým procházkám historickým městem
Kamenný most v Písku vybízí k romantickým procházkám historickým městem
Jaká je historie webových stránek Písku?
V Písku je situace specifická tím, že zde fungují dva webové portály – jeden oficiální Městského úřadu (www.mupisek.cz), určený primárně pro potřeby občanů města a povinně zveřejňované informace, a druhý, který je turistickou prezentací města (www.pisek.eu). Obě stránky jsou sice propojeny, ale fungují každá samostatně na jiné platformě. Letos prošel zásadní proměnou právě turistický web. Motivací pro změnu byla především snaha reagovat na nové technologické trendy, zpřehlednit strukturu stránek a prezentovat obsah v lepší vizuální podobě. V přípravném procesu jsme se nechali inspirovat hlavně zahraničními weby a vytvořili si tak poměrně přesnou představu o tom, jak chceme, aby budoucí web vypadal. Náš dodavatel, společnost Webhouse, se v tomto ohledu ukázal jako velice progresivní a flexibilní partner v realizaci našich mnohdy nestandardních nápadů.
Komu jsou stránky určeny?
Web je primárně koncipován jako turistická prezentace města Písku a regionu Písecka. Naším cílem je jeho prostřednictvím oslovit lidi, kteří si plánují svoji dovolenou, volný čas či prodloužený víkend. Nejde ale jen o nástroj k plánování, chceme přivádět na stránky ty, kdo rádi cestují a třeba zatím jen hledají inspiraci. Proto jsme obsah webu postavili zejména na hezkých fotkách Písku a okolí. Věříme, že když lidé uvidí, jaké pestré možnosti vyžití – kulturního i sportovního – na Písecku mají, zůstanou u nás déle. Důležité je pro nás i to, že stránky jsou vytvořeny v responsivním designu, tzn. že se zobrazí pohodlně i na tabletech a tzv. chytrých telefonech. Všechny statistiky dlouhodobě nasvědčují tomu, že se rapidně zvyšuje počet lidí, kteří přistupují na internet právě z těchto mobilních zařízení. A o toto „publikum“ bychom neradi přicházeli.
Turistické informační centrum Písek nabízí návštěvníkům komplexní služby a informace
Turistické informační centrum Písek nabízí návštěvníkům komplexní služby a informace
Kolik lidí se podílí na zveřejňování obsahu?
Na zveřejňování příspěvků se v tuto chvíli podílí čtyři pracovnice Turistického informačního centra Písek a Destinačního managementu Písecko. Dále pak zejména kulturní subjekty, které vkládají akce do Kalendáře akcí. V současnosti jsme již udělili přístupová hesla a proškolili více než dvě desítky subjektů, celkově počítáme, že jich bude tak kolem čtyřiceti. Velmi nás těší, že začínají stránky aktivně využívat a samy často volají s dotazy, jak jim může web být dále prospěšný.
Máte odezvu od uživatelů, pracujete s ní?
Přístupy uživatelů sledujeme pomocí Google Analytics – to je ta část statistická. Pro získání reálného feedbacku najdou návštěvníci dole na titulní stránce možnost zaslat svou připomínku/dotaz rovnou z webu na naše informační centrum a dále mají možnost vyplnit on-line dotazník spokojenosti, na který se dostanou také přímo z homepage. Nová webová stránka je však v ostrém provozu teprve od začátku října, jsme tedy na startovní čáře. Jako uživatele–administrátory nás s ohledem na předchozí zkušenost velmi oslovil redakční systém vismo, zejména možnost editace všech úrovní menu. Web považujeme za živý organismus, který musí být neustále „krmen“ novými informacemi. Použitý redakční systém je přátelský nejen k uživatelům, ale i k nám, správcům. A ušetří nám čas strávený editací.
Jaké máte plány pro rozvoj webu?
Plány s webem máme velké. V první řadě se nyní musíme věnovat plnohodnotným cizojazyčným verzím v anglickém a německém jazyce, protože zatím jsou mutace zajišťovány pomocí nástroje Google překladač. V další fázi bude pro nás důležité propojit život stránek se sociálními sítěmi a mobilní aplikací InCity. Slibujeme si od toho další kanál ke komunikaci a rozšíření povědomí o stránkách. Dále bychom rádi co nejvíce usnadnili život kulturním subjektům, které využívají kalendář a vkládají své plánované akce. Víme, že společnost Webhouse průběžně obohacuje redakční systém prvky, kde by se námi navržené změny mohly promítnout.