E-government a e-participace – jak je (bohužel) neznáme
CRM (Customer Relationship Management) v sektoru veřejné správy a místní samosprávy se odvíjí od koncepce CRM v komerční sféře. K občanům je přistupováno jako k zákazníkům a je s nimi veden aktivní dialog. Jsou online informováni o správě a dění kolem různých životních situací v rámci své obce, resp. kraje. Tato oboustranná komunikace umožňuje flexibilní kontakt občanů s místní samosprávou – a naopak. Jde o aktivní zapojení lidí do života obce. Je potřebné pokročit od formy e-vládnutí (e-government), kde je občan spravován o obecném dění formou nástěnky, ke skutečně aktivnímu a otevřenému dialogu typu e-participace, resp. e-demokracie.
V současné době již zdaleka nestačí, aby orgán místní samosprávy zveřejňoval informace o přijatých rozhodnutích pouze na své webové stránce nebo nástěnce kdesi na úřadě. Občaneě očekávají mnohem víc. Jsou zvyklí používat internet, chytré telefony a sociální média jako běžný prostředek dennodenní komunikace – a něco podobného očekávají i od orgánů veřejné správy či místní samosprávy. Přániě podílet se na utvářeniě svého okolního prostředí je zcela pochopitelné a vítané a celá řada elektronických kanálů k tomu poskytuje vhodný prostředek. Při současných komunikačních návycích a dovednostech se e-participace stává pro mnoho lidiě v zemích civilizovaného světa formou preferované účasti na vládnutí.
1. Komunikace mezi obcí a občanem
Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, OECD, formuluje tři úrovně vztahů komunikace občana s vládní mocí (G2C, Government to Citizen).
- Informační úroveň (e-informace, e-sdílení)
- Velmi prostý jednosměrný vztah, kdy zastupitelé poskytují informace občanům formou nástěnky.
- Obec→Občan
- Konzultační úroveň (e-konzultace)
- Dvoucestný vztah, ve kterém občané poskytují zpětnou vazbu svým zastupitelům kolem témat vybraných zastupiteli.
- Obec→←Občan
- Úroveň aktivního zapojení (e-rozhodování)
- Participace obou stran, kde občané aktivně formulují politické návrhy, a zastupitelům je ponechána zodpovědnost za finální rozhodnutí.
- Obec↔Občan
Jinými slovy, tento stav má jediný cíl – podpořit všechny občany k výkonu svých práv vyjádřit své názory na rozhodování a poskytování služeb, jež mají sloužit obecním zájmům.

2. Zpráva OSN
Pravidelný průzkum Organizace spojených národů (United Nations e-Government survey) zveřejněný letos 2. září hodnotí rozvoj elektronizace státní správy ve 193 zemích naší zeměkoule. S dvouletou pravidelností například zveřejňuje celosvětový žebříček úrovně indexu e-governmentu, EGDI (e-government developement index), nebo se taktéž zabývá s úrovní e-participace a jejím indexem EPI (E-Participation Index) v jednotlivých zemích.
3. Index EGDI (e-governement developement index)
Tento index sestává ze tří podpůrných indexů:
- Index služeb na internetu (OSI, Online Service Index)
- Index telekomunikační infrastruktury (TII, Telecommunication Infrastructure Index)
- Index lidského kapitálu (HCI, Human Capital Index)
- Index služeb na internetu (OSI, Online Service Index)
- Reprezentuje přístup k e-governmentu, jeho využívání a důležitost, zaměření zemské e-infrastruktury na handicapované občany, menšiny, seniory apod.
- Index telekomunikační infrastruktury (TII, Telecommunication Infrastructure Index)
- Zahrnuje počty předplatitelů mobilních a pevných tlf. linek, širokopásmových spojů a uživatelů internetu.
- Index lidského kapitálu (HCI, Human Capital Index)
- Bere v potaz úroveň gramotnosti, školní docházky a délku vzdělávání.

Hodnota EGDI indexu se pohybuje v rozmezí hodnot nula až jedna a státy jsou podle něj rozděleny na země s:
- velmi vysokým EGDI (>0,75)
- vysokým EGDI (0,5–0,75)
- středním EGDI (0,25–0,5)
- nízkým EGDI (<0,25)
Jednotlivé země jsou dále začleněny do pěti regionů: Afrika, Amerika, Asie, Evropa a Oceánie.

Poř. | Země | EGDI | Region |
---|---|---|---|
1 | Jižní Korea | 0,9462 | Asie |
2 | Austrálie | 0,9103 | Oceánie |
3 | Singapur | 0,9076 | Asie |
4 | Francie | 0,8938 | Evropa |
5 | Nizozemí | 0,8897 | Evropa |
6 | Japonsko | 0,8874 | Asie |
7 | USA | 0,8748 | Amerika |
8 | Spojené království VB a Irska | 0,8695 | Evropa |
9 | Nový Zéland | 0,8644 | Oceánie |
10 | Finsko | 0,8449 | Evropa |
11 | Kanada | 0,8418 | Amerika |
12 | Španělsko | 0,8410 | Evropa |
13 | Norsko | 0,8357 | Evropa |
14 | Švédsko | 0,8225 | Evropa |
15 | Estonsko | 0,8180 | Evropa |
16 | Dánsko | 0,8162 | Evropa |
17 | Izrael | 0,8162 | Asie |
18 | Bahrajn | 0,8089 | Asie |
19 | Island | 0,7970 | Evropa |
20 | Rakousko | 0,7912 | Evropa |
21 | Německo | 0,7864 | Evropa |
22 | Irsko | 0,7810 | Evropa |
23 | Itálie | 0,7593 | Evropa |
24 | Lucembursko | 0,7591 | Evropa |
25 | Belgie | 0,7564 | Evropa |
Průměr indexu zemí s velmi vysokým EGDI | 0,8368 | ||
Celosvětový průměr EGDI indexu | 0,4712 |

Česká republika s hodnotou indexu 0,6070 se v rámci zemí EU umístila hned za Slovenskem (0,6148) na jedné z posledních příček. Ovšem před Kyprem, Rumunskem a Bulharskem.
4. E-Participace
E-participace stojí rovněž na třech základních pilířích:
- e-informace, resp. e-sdílení (E-information)
- e-konzultace (E-consultation)
- e-rozhodování (E-decision making)
- E-informace, resp. e-sdílení (E-information)
- Zapojení občanů do účasti na aktivním vládnutí přes svobodný přístup k veřejným informacím bez nutnosti zvláštních povolení a registrovaných přístupů.
- E-konzultace (E-consultation)
- Interakce a dialog s občany v dialogu s veřejnými orgány na projednávání a poradenství kolem zákonů a obecném zlepšování veřejných služeb.
- E-rozhodování (E-decision making)
- Posílení pozice občanů na vládnutí prostřednictvím zapojení občanských návrhu na politických rozhodnutích, včetně jejich implementace a dodávky.
V e-participaci jsou zohledněny tyto základní teze:
- Zpřístupnění oficiálně platných dokumentů občanům (rozpočty, postupy, návody, řády, předpisy) zaměřených na rezorty vzdělávání, zdravotnictví, sociální podpory, financí, pracovních příležitostí a životního prostředí.
- Zpřístupnění aktuálních dat v rezortech vzdělávání, zdravotnictví, veřejných výdajů, sociální spravedlnosti, pracovních příležitostí a životního prostředí.
- Vedení webových stránek a portálů veřejné správy ve vícejazyčném prostředí.
- Možnost vzájemné komunikace veřejné správy s občany formou sociálních sítí.
- Dostupnost mechanizmů pro e-konzultace v oblastech vzdělávání, zdravotnictví, sociální podpory, financí, pracovních příležitostí a životního prostředí.
- Dostupnost vhodných nástrojů pro sdílení a šíření veřejného názoru s podporou platforem sociálních sítí, diskusních fór, veřejných průzkumů, anket a dotazníků.
- Dostupnost nástrojů pro e-rozhodování pro těchto šest odvětví: vzdělávání, zdravotnictví, sociální podpora, financí, pracovní příležitosti a životní prostředí.
Průzkum rovněž zveřejňuje index e-participace (EPI) pro jednotlivé země a nutno podotknout, že pro Českou republiku hodnota EPI indexu není nijak lichotivá. S hodnotou indexu 0,2549 se řadíme na 122 místo z celkového počtu 193 zemí.
Padesát nejrozvinutějších zemí v rámci e-participace i s hodnotou indexu EPI uvádí tab. 2.
Stát | EGDI |
---|---|
Nizozemí | 1,0000 |
Kolumbie | 0,8824 |
Španělsko | 0,7843 |
Norsko | 0,6863 |
Belgie | 0,6275 |
Jižní Korea | 1,0000 |
Izrael | 0,8627 |
Estonsko | 0,7647 |
Rusko | 0,6863 |
Indie | 0,6275 |
Uruguay | 0,9804 |
Spojené Emiráty | 0,8431 |
Kazachstán | 0,7647 |
Čína | 0,6471 |
Moldávie | 0,6275 |
Francie | 0,9608 |
Bahrajn | 0,8235 |
Brazílie | 0,7059 |
Island | 0,4902 |
Slovensko | 0,6275 |
Japonsko | 0,9608 |
Kanada | 0,8235 |
Finsko | 0,7059 |
Keňa | 0,6471 |
Salvador | 0,6078 |
Spojené království Velké Británie a Irska | 0,9608 |
Kostarika | 0,8235 |
Německo | 0,7059 |
Litva | 0,6471 |
Mexiko | 0,6078 |
Austrálie | 0,9412 |
Řecko | 0,8039 |
Lotyšsko | 0,7059 |
Portugalsko | 0,6471 |
Katar | 0,6078 |
Chile | 0,9412 |
Maroko | 0,8039 |
Oman | 0,7059 |
Srí Lanka | 0,6471 |
Švédsko | 0,6078 |
USA | 0,9216 |
Itálie | 0,7843 |
Peru | 0,7059 |
Tunis | 0,6471 |
Gruzie | 0,5882 |
Singapur | 0,9020 |
Nový Zéland | 0,7843 |
Mongolsko | 0,6863 |
Rakousko | 0,6275 |
Černá Hora | 0,5882 |
Zdroj informací: United Nations E-Government Survey 2014, E-Government for the Future We Want