Informační společnost v číslech 2014: Elektronicky komunikuje s úřady jen 28 procent Čechů
Podle nedávno zveřejněného šetření Českého statistického úřadu pouze 28 % obyvatel České republiky využilo loni ke komunikaci s veřejnou správou internet. V naprosté většině těchto případů lidé hledali na stránkách úřadů informace. Dostupné formuláře on-line podalo pouze 7 % jednotlivců. Ministerstvo vnitra chce toto číslo změnit – občané ČR by do konce roku 2020 měli mít možnost řešit 85 % komunikace se státní sférou elektronicky.
Z celé publikace vydané ČSÚ vybíráme nejzajímavější postřehy související s veřejnou správou a zdravotnictvím:
Veřejná správa a informační technologie
- Stejně jako u podniků je i v případě organizací veřejné správy již dlouhodobě k internetu připojena většina z nich. Během posledních let se mění způsob a rychlost používaného internetového připojení. Zatímco v roce 2005 bylo vysokorychlostně připojeno 86 % organizačních složek státu a pouze 41 % obecních úřadů, v roce 2011 se jednalo již o 98 % organizačních složek státu a 88 % obecních úřadů.
- Dalo by se říci, že jako prostředník mezi občanem/podnikem a organizacemi veřejné správy slouží webové stránky, na kterých by měly být zveřejňovány důležité informace a poskytovány služby tak, aby byla potřeba návštěvy občana přímo na úřadě co nejvíce eliminována. Webové stránky jsou v dnešní době pro orgány veřejné správy naprostou samozřejmostí, což dokazují i výsledky šetření. Na konci roku 2011 mělo vlastní webové stránky 95 % organizačních složek státu, 100 % krajů a 98 % všech obcí.
- V případě webových stránek záleží také na tom, jak jsou pro komunikaci s občany využívány a jaké služby a informace na nich orgány veřejné správy nabízejí. Naprostá většina organizací veřejné správy (přes 90 %) má na svých stránkách informace k životním situacím. Již méně častou službou je poskytování administrativních formulářů ke stažení a službou nabízenou jen v omezené míře je pak možnost úplného elektronického podání. Například v roce 2011 administrativní formulář ke stažení nabízela polovina obecních úřadů, ale jeho on-line vyplnění umožňovalo již pouhých 14 % úřadů.
- Mezi jednotlivci bylo těch, kteří v roce 2013 využili internet ve vztahu k veřejné správě 28 %, přičemž 12 % jednotlivců s veřejnou správou elektronicky komunikovalo, čtvrtina vyhledávala informace, 12 % stahovalo formulář z webových stránek veřejné správy, ale pouze 7 % jednotlivců formulář na stránkách on-line vyplnilo. Česká republika se řadí ve využívání internetu ve vztahu k veřejné správě v rámci zemí EU na jedno z posledních míst.
- V průběhu roku 2012 použilo alespoň jednou internet ve vztahu k veřejné správě v České republice bezmála 95 % podniků. Nejčastější činností, kterou podniky v této oblasti provozovaly, byla komunikace, získávání informací a také získávání formulářů. S veřejnou správou komunikovalo prostřednictvím internetu 91 %, informace z webových stránek veřejné správy získávalo 92 % a formuláře si stahovalo 90 % podniků. U podniků je, oproti jednotlivcům, poměrně běžné využívání i ostatních služeb nabízených veřejnou správou na internetu. On-line vyplnilo a odeslalo formulář veřejné správě 80 % podniků. Před třemi lety tuto možnost pouze 36 % podniků.
- Úplné elektronické podání využilo v roce 2012 v České republice téměř 66 % podniků, ovšem v případě velkých podniků to bylo 91 %. V rámci úplného elektronického podání jsou podniky dotazovány, k jakým konkrétním podáním internet využívají. V roce 2012 jej využívalo 21 % podniků k úplnému elektronickému podání přiznání k dani z příjmu právnických osob, 45 % k přiznání k dani z přidané hodnoty, 32 % pro některé ze služeb České správy sociálního zabezpečení, 13 % podniků si prostřednictvím internetu kompletně vyřídilo celní řízení a 29 % službu zdravotních pojišťoven.
Zdravotnická zařízení a informační technologie
- V roce 2012 bylo v České republice vybaveno osobním počítačem 91 % samostatných ordinací lékaře, k internetu jich bylo připojeno 82 % a webové stránky mělo 27 % těchto ordinací. Před šesti lety mělo v ordinaci připojení k internetu jen šest z deseti lékařů.
- Podíl zdravotnických zařízení s vlastními webovými stránkami vyznívá ve srovnání s jinými subjekty (podniky či úřady) podstatně hůře, neboť v roce 2012 vlastnilo webové stránky již zmiňovaných 27 % samostatných ordinací lékaře. V průběhu posledních 6 let se však jejich počet s webovými stránkami téměř ztrojnásobil. V roce 2006 tak například měla vlastní webové stránky pouze každá desátá ordinace samostatného lékaře. V rámci jednotlivých typů ordinací najdeme výrazné rozdíly tohoto ukazatele, např. v roce 2012 webové stránky mělo již 40 % ordinací dětského lékaře, ale pouze pětina ordinací praktického lékaře pro dospělé či 15 % zubních lékařů.
- Zatímco v roce 2006 se mohli pacienti objednat pomocí on-line formuláře do necelých 3 % ordinací, v roce 2012 již tuto možnost nabízelo téměř 9 % samostatných ordinací lékaře. Stejně tak podíl on-line konzultací týkajících se zdraví vzrostl z 3,5 % v roce 2006, na 10 % ordinací v roce 2012.
- V roce 2013 využilo internet pro vyhledávání informací o zdraví 39 % jednotlivců starších 16 let, tj. přibližně každý druhý uživatel internetu. Před šesti lety, tj. v roce 2007, to byl pouze každý desátý dospělý občan České republiky a přibližně každý pátý uživatel internetu. Tento druh informací vyhledávají až 2 krát více ženy než muži. Navíc vyhledávání informací o zdraví je spíše dominantou starší a střední generace.