Je on-line komunikace s veřejnou správou rozšířená?

4. 4. 2014 VSOL 1/2014 Veřejná správa on-line

Organizace veřejné správy jsou již internetem plně vybaveny a i mezi uživatele služeb nabízených veřejnou správou je internet ve velké míře rozšířen. Z podniků s více než deseti zaměstnanci je k internetu připojeno 97 % z nich a k internetu se připojuje také sedm z deseti jednotlivců starších šestnácti let. Internet využívají podniky i jednotlivci k rozličným účelům a jedním z nich je jeho použití související s veřejnou správou.

Jednotlivci využívající internet při komunikaci s veřejnou správou

Z internetových činností směřujících k veřejné správě nejčastěji jednotlivci na internetu vyhledávali informace, kdy tuto činnost v roce 2013 provozovalo 2,2 mil. osob starších 16 let, tzn. více než čtvrtina jednotlivců. Ostatní internetové činnosti související s veřejnou správou již tak oblíbené nejsou. Prostřednictvím e-mailu komunikovalo ve stejném roce 12 % jednotlivců a obdobné procento jich také stahovalo z webových stránek veřejné správy formuláře. Ještě méně osob pak vyplnilo a on-line odeslalo veřejné správě formuláře, takových bylo pouze necelých 7 %.

Graf 1. Jednotlivci* používající internet ve vztahu k veřejné správě podle účelu použití, 2013
Graf 1. Jednotlivci* používající internet ve vztahu k veřejné správě podle účelu použití, 2013
* % z celkového počtu jednotlivců v dané socio-demografické skupině
Zdroj: Český statistický úřad

V případě pohlaví nejsou zaznamenány při využívání internetu ve vztahu k veřejné správě u jednotlivých činností významné rozdíly, avšak jiné to je v případě věkových a vzdělanostních skupin a také jinak využívají internet k těmto činnostem studenti, důchodci, zaměstnaní či nezaměstnaní. Co se týká věkových skupin, tak zcela dle předpokladu, využívají nejvíce internet ve vztahu k veřejné správě jednotlivci z věkových skupin 25-44 let. Internet je k většině internetových činností nejhojněji využíván ze strany jednotlivců ve věku 16–24 let avšak právě využívání internetu ve vztahu k veřejné správě je výjimkou. Z jednotlivých vzdělanostních skupin je nejvíce uživatelů internetu ve vztahu k veřejné správě mezi vysokoškolsky vzdělanými jednotlivci a také mezi osobami s maturitním vzděláním. Naopak osoby se základním vzděláním používají internet ve vztahu k veřejné správě pouze sporadicky. Pokud se zaměříme na využívání internetu ve vztahu k veřejné správě podle ekonomické aktivity jednotlivců, zjistíme, že více je k tomuto účelu využíván internet ze strany zaměstnaných osob, než ze strany osob nezaměstnaných.

Podniky využívající internet při komunikaci s veřejnou správou

I mezi podniky je nejčastější internetovou činností provozovanou ve vztahu k veřejné správě získávání informací ze stránek organizací, avšak u podniků se jedná o činnost podstatně častější, když v roce 2012 vyhledávalo potřebné informace 92 % podniků. Stejně jako u jednotlivců platí pravidlo, že čím je daná činnost komplikovanější, tím je méně využívána. U podniků se ale jedná o podstatně vyšší hodnoty, když si v roce 2012 formulář z webu veřejné správy stáhlo 90 % podniků a 81 % jej vyplnilo a odeslalo online. Velmi hojně využívanou službou je i úplné elektronické podání, tuto možnost využilo ve stejném roce v České republice téměř 66 % podniků, ovšem v případě velkých podniků to bylo dokonce 91 %. V rámci úplného elektronického podání jsou podniky dotazovány, k jakým konkrétním podáním internet využívají. V roce 2012 jej využívalo 21 % podniků k úplnému elektronickému podání přiznání k dani z příjmu právnických osob, 45 % k přiznání k dani z přidané hodnoty, 32 % pro některé ze služeb České správy sociálního zabezpečení, 13 % podniků si prostřednictvím internetu kompletně vyřídilo celní řízení a 29 % službu zdravotních pojišťoven.

Graf 2. Podniky* používající internet ve vztahu k veřejné správě podle účelu použití, 2012
Graf 2. Podniky* používající internet ve vztahu k veřejné správě podle účelu použití, 2012
* % podniků v dané velikostní skupině
Zdroj: Český statistický úřad

Podniky mohou navíc také internet využívat k přístupu do zadávací dokumentace výběrových řízení státní správy a samosprávy, či nabídku do výběrových řízení přímo podat. Možnost přístupu do zadávací dokumentace využilo v posledním sledovaném roce 23 % podniků a nabídku on-line podala cca pětina podniků. Stejně jako všechny služby týkající se e-governmentu, tak i elektronické podávání přihlášek do výběrových řízení veřejné správy je doménou spíše velkých a také středních podniků (50–249 zaměstnanců). V roce 2012 podalo takovouto elektronickou přihlášku 26 % velkých, 26 % středních a 17 % malých podniků.

V šetření o využívání ICT podniky byl položen také dotaz, zda firma používá datové schránky ke komunikaci s veřejnou správou a zda je firmou při interakci s veřejnou správou využíván elektronický podpis. Dokumenty organizacím veřejné správy prostřednictvím datové schránky zasílalo 64 % všech podniků, což je o deset procentních bodů více než v roce 2011. Elektronický podpis pak v roce 2012 využilo 35 % podniků. I u využívání elektronického podpisu jsou patrné výrazné rozdíly mezi velikostními skupinami.

Více informací o využívání informačních a komunikačních technologií jednotlivci i podniky, a to nejen ve vztahu k veřejné správě, je k dispozici v publikacích na webových stránkách Českého statistického úřadu.

Eva Skarlandtová, Český statistický úřad