Komunikace veřejnosti se základními registry přes Czech POINT či datové schránky

19. 2. 2014 VSOL 5/2013 Veřejná správa on-line

Díky základním registrům nemusí občané již více než rok opakovaně dokládat již jednou doložené referenční údaje – například změnu trvalého bydliště nahlásí občan pouze na jednom úřadě, o svatbě pak nemusí orgány veřejné moci informovat vůbec, protože tuto informaci po zapsání do matriky získají příslušné úřady právě díky základním registrům. Pozitivní je i fakt, že některé nové služby související se základními registry lze využívat také prostřednictvím Czech POINTu nebo datových schránek.

Pro připomenutí, základní registry jsou čtyři

  • registr obyvatel – ROB (správcem je Ministerstvo vnitra ČR) – obsahuje aktuální referenční údaje o všech občanech ČR, cizincích s povolením k pobytu v ČR, cizincích, kterým byl na území ČR udělen azyl nebo doplňková ochrana a jiných fyzických osobách, o nichž jiný právní předpis stanoví, že budou vedeny v registru obyvatel;
  • registr osob – ROS (správcem je Český statistický úřad) – obsahuje údaje o právnických osobách, podnikajících fyzických osobách nebo orgánech veřejné moci;
  • registr územní identifikace a nemovitostí – RÚIAN (správcem je Český úřad zeměměřický a katastrální) – obsahuje údaje o základních územních prvcích, např. území státu, krajů, obcí nebo částí obcí, parcel či ulic;
  • registr práv a povinností – RPP (správcem je Ministerstvo vnitra ČR) – informace pro řízení přístupu k údajům ostatních základních registrů; zároveň v tomto registru vzniká základní přehled o agendách, které orgány veřejné moci provádějí; o občanech a právnických osobách jsou v tomto registru vedeny informace o rozhodnutích, která vedla ke změně údajů v základních registrech.

Czech POINT

Český Podací Ověřovací a Informační Národní Terminál poskytuje občanům zejména ověřené údaje vedené v centrálních registrech, jako jsou rejstřík trestů, obchodní rejstřík nebo registr živnostenského podnikání. Kromě standardních služeb, rozšiřuje právě od 1. 7. 2012 svoji nabídku o výpisy ze základních registrů podle zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů. Občané tak mají možnost ověřit si údaje, které jsou o nich v registrech vedeny, úředníci pak mají prostřednictvím formulářů v části CzechPOINT@office přístup k referenčním údajům ze základních registrů.

Jedním z cílů zavádění je zrychlit, zpřístupnit a zefektivnit služby občanům a dalším subjektům. Proto se postupně vytváří rozsáhlá a snadno dostupná síť poboček Czech POINTů, která odbourává někdejší zdlouhavé cestování po úřadech a sjednocuje různá vyřizování na jedno místo. Czech POINT je tedy kontaktním místem veřejné správy, které umožňuje na jediném místě získávat výpisy nebo činit podání, kvůli kterým by dříve bylo nutné obíhat několik míst.

Informační systém datových schránek

Datové schránky jsou klíčovým informačním systémem veřejné správy a zásadně mění díky moderním informačním technologiím způsob doručování (přijímání a podávání) úředních dokumentů. Pomocí datových schránek je možné zasílat dokumenty v elektronické podobě orgánům veřejné moci a také je takto od nich přijímat.

Komunikace prostřednictvím datových schránek nahrazuje klasický způsob doručování v listinné podobě, protože zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, zrovnoprávňuje papírovou a elektronickou verzi zasílaného dokumentu. Orgánům veřejné moci a právnickým osobám jsou datové schránky zřízeny automaticky, všem ostatním na základě jejich žádosti. Cílem projektu informačního systému datových schránek, podobně jako u Czech POINT, je efektivnější, rychlejší, levnější a spolehlivější veřejná správa, což pozitivně pocítí každý občan. Informační systém datových schránek je systém rychlý (datová zpráva je doručena prakticky okamžitě), spolehlivý (datová zpráva se nemůže ztratit), auditovatelný (je jednoduše dokazatelné, kdo datovou zprávu podal a komu byla doručena).

Výpisy a žádosti lze tedy prostřednictvím datových schránek vyřizovat i vzdáleně. Informační systém datových schránek je v ostrém provozu od 1. 11. 2009. Požádat o výpisy může každý, kdo má zřízenou datovou schránku a je oprávněnou osobou podle § 8 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů.

Fyzické osoby, podnikající fyzické osoby a právnické osoby mají možnost žádat o výpisy ze základních registrů prostřednictvím datové schránky na portálu veřejné správy nebo osobně na kontaktních místech veřejné správy Czech POINT.

V současné době jsou na výše uvedených místech k dispozici tyto žádosti:

  • Žádost o výpis údajů z registru obyvatel – dle § 58 zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
    • Žádost může podat subjekt (fyzická osoba), o kterém jsou údaje vedeny.
    • Za subjekt údajů podle § 58 odst. 6 zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, může žádat jeho zákonný zástupce.
    • Za subjekt údajů může žádat zmocněnec na základě plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele.
  • Žádost o veřejný výpis údajů z registru osob – dle § 61 zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
    • Žádost může podat jakákoliv fyzická osoba (nemusí být subjektem údajů).
    • Žádat lze o poskytnutí údajů o jakékoliv podnikající fyzické osobě, právnické osobě nebo orgánu veřejné moci.
    • Ve výpisu se objeví všechny údaje jako v neveřejném výpisu (viz níže) kromě osobních údajů osob, které jsou ve vazbě na registr obyvatel.
  • Žádost o výpis (neveřejný) údajů z registru osob – dle § 61 zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
    • Žádost může podat subjekt (podnikající fyzická osoba nebo statutární orgán právnické osoby), o kterém jsou údaje vedeny v registru osob.
  • Žádost o záznam o využívání údajů v registru obyvatel – dle § 14 zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
    • Žádost může podat subjekt (fyzická osoba), o kterém jsou údaje vedeny v registru obyvatel.
    • V žádosti subjekt uvede období, za které má být záznam poskytnut.
    • Každá fyzická osoba, která má zřízenu datovou schránku, obdrží vždy za uplynulý kalendářní rok bezplatně Záznam o využívání údajů v registru obyvatel automaticky do datové schránky, v souladu s § 14 odst. 4 zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
    • Informace, jak číst záznam o využívání údajů naleznete v praktické příručce
  • Žádost o záznam o využívání údajů v registru osob – dle § 14 zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
    • Žádost může podat subjekt (podnikající fyzická osoba nebo statutární orgán právnické osoby), o kterém jsou údaje vedeny.
    • V žádosti subjekt uvede období, za které má být záznam poskytnut.
    • Každá podnikající fyzická a právnická osoba, která má zřízenu datovou schránku, obdrží vždy za uplynulý kalendářní rok bezplatně Záznam o využívání údajů v registru osob automaticky do datové schránky, v souladu s § 14 odst. 4 zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
  • Žádost o změnu údajů při zjištění nesouladu v registru obyvatel – dle § 14 zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
    • O změnu údajů při zjištění nesouladu v registru obyvatel může žádat subjekt údajů (fyzická osoba).
    • Na základě žádosti dojde k podání návrhu na změnu referenčních údajů vedených o subjektu údajů v registru obyvatel.
    • Dojde-li ke změně referenčního údaje, obdrží fyzická osoba, která má zřízenu datovou schránku, bezplatně Výpis referenčních údajů automaticky do datové schránky, v souladu s § 14 odst. 5 zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
  • Žádost o změnu údajů při zjištění nesouladu v registru osob – dle § 14 zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
    • O změnu údajů při zjištění nesouladu v registru osob může žádat subjekt údajů (podnikající fyzická osoba nebo statutární orgán právnické osoby).
    • Na základě žádosti podává žadatel návrh na změnu referenčních údajů vedených o osobě v registru osob.
    • O změnu údajů při zjištění nesouladu v registru osob může žádat podnikající fyzická osoba nebo statutární orgán právnické osoby.
    • Dojde-li ke změně referenčního údaje, obdrží každá podnikající fyzická nebo právnická osoba, která má zřízenu datovou schránku, bezplatně Výpis referenčních údajů automaticky do datové schránky, v souladu s § 14 odst. 5 zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
  • Žádost o poskytnutí údajů z registru obyvatel třetí osobě – dle § 58a zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
    • Na základě žádosti poskytne subjekt údajů (fyzická osoba) své údaje jiné fyzické nebo právnické osobě.
    • Těmto je možné poskytnout všechny nebo vybrané údaje vedené k Vaší osobě v registru obyvatel.
    • Orgánu veřejné moci není nutné poskytnout Vaše údaje tímto způsobem, neboť tento má povinnost si referenční údaje zjistit.
  • Žádost o odvolání poskytnutí údajů z registru obyvatel třetí osobě – dle § 58a zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů.
    • Na základě žádosti přestanou být poskytovány Vaše údaje jiné fyzické nebo právnické osobě. Dojde k odvolání Vámi vybraných předchozích souhlasů s poskytnutím údajů třetí osobě učiněných žádostí výše.

Poplatky spojené s žádostmi o výpisy

  • Portál veřejné správy – podání žádostí datovou schránkou využitím formulářů uveřejněných na Portálu veřejné správy a vydání výpisů je bezplatné.
  • Czech POINT – žádosti podané prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy Czech POINT jsou zpoplatněny částkou 100 Kč za první a 50 Kč za každou další stranu výpisu, avšak podání žádostí o změnu referenčních údajů a poskytnutí/odvolání poskytnutí referenčních údajů třetí osobě jsou bezplatné.
Přehled využití jednotlivých výpisů za měsíc říjen 2013
Typ výpisu CzP DS CzP@Office
Výpis údajů z ROB 130 46 20832
Záznam o využívání údajů v ROB 29 48 0
Udělení/odvolání souhlasu poskytnutí údajů třetí osobě 59 11 0
Reklamace (návrh na změnu) údajů v ROB 25 6 30
Výpis údajů z ROS veřejný 558 53 0
Výpis údajů z ROS neveřejný 106 17 1803
Záznam o využívání údajů v ROS 5 15 0
Reklamace (návrh na změnu) údajů v ROS 15 7 29

Pozn.: CzP – žádosti podané na kontaktních místech veřejné správy Czech POINT, DS – žádosti podané prostřednictvím datové schránky, CzP@Office – žádosti podané prostřednictvím rozhraní CzechPOINT@office, které využívá při své činnosti orgán veřejné moci.

Více informací naleznete především na níže uvedených stránkách:

Mgr. Marek Hejduk, SZR ČR