Správa základních registrů ČR – realizace projektů

28. 1. 2014 VSOL 5/2013 Veřejná správa on-line

Více než roční provoz ukázal další možnosti zefektivnění, zlepšení a z pohledu uživatelů i zjednodušení a zpříjemnění používání veškerých služeb základních registrů. Vzhledem k tomu, že se otevírají další výzvy v oblasti digitalizace státní správy v souladu se strategií 2014+, je v současné době zahájeno mnoho projektů a změn či otevřeno několik oblastí k řešení.

S důrazem na spolupráci se všemi správci základních registrů jsou v této době realizovány zejména níže vyjmenované prioritní projekty a změnové požadavky. Kromě nich se však dennodenně řeší mnoho drobných i závažnějších požadavků, které souvisí s provozem, zajištěním bezpečnosti a evidovanými požadavky v Service Desku.

Úprava kompozitních služeb pro evidenci obyvatel (E158, E159, E160 – služby ISEO) a úprava kompozitních služeb pro evidenci cizinců (E161, E162 – služby AISC). Technické analýzy prokázaly nutnost zavedení nových interních služeb ROB a CIS. Služby ROB byly schváleny a předány k realizaci, došlo k zafixování analýz a přistoupilo se k tvorbě technického zadání a harmonogramu implementace. Pro služby CIS je v tuto chvíli zafixována analýza, která byla zaslána k finálnímu schválení. Poté bude následovat tvorba technického zadání a tvorba harmonogramu implementace těchto služeb.

Výpis z ROB podle územní jednotky pro potřeby samospráv. Jedná se o novou kompozitní službu ROB k vydávání výpisů referenčních údajů ze základních registrů dle zákona o obcích (agenda 343) ve stavu ke dni zpracování výpisu. Po vyhodnocení ověřovacího provozu a následném vyjádření o funkčnosti nové služby dojde k závěrečnému ověřování. Po těchto činnostech a akceptaci ze stran příslušných správců bude služba předána plošně do provozního prostředí.

Nová služba pro volební seznamy. Při volání této služby bude předáván typ územního prvku a jeho ID. V současné době se finalizuje analýza první etapy tohoto projektu v bodech, ve kterých dosud nedošlo k zafixování a verifikaci analýzy. Po dodání zafixovaného stavu dojde ke tvorbě technického zadání a možného harmonogramu implementace.

Reklamace. Byla založena pracovní skupina „Formuláře a reklamace“, složená ze zástupců SZR, odboru správních činností MV a odboru centrálních informačních systémů MV, která konsoliduje stav formulářů výpisů z registru obyvatel a detailně projednává podobu procesu reklamací obecně. Obdobnou problematiku SZR souběžně projednává se správcem registru osob.

Projekty zahrnující služby pro RÚIAN. Služba ISZR pro autentizaci aplikací třetích stran. Služba provádí ověření registrace AIS pro zadané sériové číslo certifikátu, kód agendy, kód agendové role a kód OVM. Vrací informaci o tom, zda je vstupní kombinace údajů evidována pro přístup k ISZR. Službu mohou využívat AIS, které potřebují ověřit oprávnění přístupu jiných AIS k ISZR. Nyní došlo k nasazení služby do testovacího prostředí, kde probíhá testování funkcionality na straně ČÚZK. Po akceptaci ze strany správce RÚIAN bude předáno do produkčního prostředí. Změny XSD definic některých služeb RÚIAN. Služba vrací požadované údaje stavebního objektu a nadřazených prvků. Součástí vracených údajů mohou být i lokalizační data. Z toho důvodu je výstupní struktura předávána ve standardu GML 3.2.1. Akceptace na straně ČÚZK doběhne pravděpodobně do konce listopadu 2013. Avízo při rušení adresního místa. Tento projekt zajišťuje proces probíhající při zrušení adresního místa v RÚIAN a vypořádání jeho dalších vazeb. V posledních dnech došlo ke zpracování analýzy, jejíž varianta se v současné době schvaluje. Po zafixování analýzy se přistoupí k realizaci požadavku.

Služba PROBE. Implementace služby informující o dostupnosti registru. Došlo k vyhodnocení testování dostupnosti jednotlivých registrů. V současné době se převádí do produkčního provozu.

Další projekty, které jsou v současné době v různé fázi realizace. Formuláře RPP. SZR pokračuje v jednáních se správcem registru práv a povinností ohledně vytvoření a realizace výpisů referenčních údajů z RPP dle § 14 odst. 4 a 5, § 58, § 58a a § 59 zák. č. 111/2009 Sb., o základních registrech. Návrhy formulářů byly odsouhlaseny, dobíhá test plnění formulářů daty RPP. Volby 2014 – probíhají jednání s dodavateli na doladění požadavků. Finální schválená analýza bude výstupem těchto jednání, harmonogram nasazení směřuje k lednu 2014. MAIS – modulární agendový informační systém. Ve spolupráci s MV ČR probíhají jednání směřující k realizaci MAIS. Součástí MAIS by do budoucna měl být i volební agendový informační systém (AIS V). V souvislosti s tím probíhají také komunikace mezi SZR a Úřadem pro ochranu osobních údajů. Nyní probíhá analýza a příprava katalogových listů. JFO (AIS jiné fyzické osoby) – bylo dodáno DNI od Policejního prezidia. Nyní probíhá analýza a společná jednání, jejichž výsledkem by měla být zafixovaná analýza, na základě které bude možné přistoupit k realizaci.

Plány do budoucnosti

Uvedení ZR do provozu představuje pro ZR pouze první krok v oblasti elektronizace státní správy. K velkým výzvám, které jsou před SZR a základní registry stavěny patří především další a ještě širší integrace ZR do komunikační infrastruktury, která dovolí komunikovat prakticky všem agendovým informačním systémům (AIS) nejen se ZR, ale i mezi sebou. Znamená to mimo jiné rozšiřování počtu AIS, které budou publikovat nereferenční údaje.

Prvotní úkol ZR spočíval v technologickém propojení a poskytování dat. Dalším krokem je zkvalitňování a rozšiřování poskytovaných služeb tak, aby byly dostupné co největšímu počtu orgánů veřejné moci s co nejmenšími náklady. Pro zajištění tohoto úkolu připravujeme nový systém, který umožní uvést nové služby, zjednoduší implementaci služeb nových a nabídne nové, veřejné informace, které budou dostupné široké veřejnosti i komerčním subjektům. Jedná se o data, která jsou v různých formách dostupná již dnes, ale nejsou poskytována centralizovaně a ve formě, přístupné pro integraci na úrovni aplikací.

Zajištění sdílení referenčních dat se netýká jen České republiky. V současnosti probíhá na úrovni EU příprava regulace v oblasti digitální identity a výměny údajů mezi členskými státy EU. SZR musí zajistit, aby ZR podporovaly tyto požadavky a byly schopny zajistit plnění nařízení EU.

Poskytování informací ze ZR není omezeno pouze na orgány veřejné moci – pokud se občan rozhodne, může zavázat ZR poskytovat jeho vybrané údaje komerčním subjektům. V této oblasti bude ZR dále zkvalitňovat a rozvíjet již poskytované služby.

ZR představují úhelný kámen systémů poskytujících data. Je proto nezbytné zajistit, aby služby ZR byly dostupné bez výpadku, 24 hodin denně, 365 dní v roce. Další oblastí v rozvoji ZR je další automatizace řízení přístupů ke službám ZR. Jedná se také o zvyšování automatizace zajištění bezvýpadkového provozu a monitoringu provozu ZR tak, aby byla zajištěna maximální dostupnost a bezpečnost služeb, prostřednictvím kterých jsou data ze ZR poskytována.

Primárním cílem SZR je splnit všechny úkoly, které jsou na ZR kladeny českou i evropskou legislativou a to s maximálním důrazem na hospodárné využití svěřených prostředků. Cestou k tomu je především automatizace, na kterou se SZR orientuje ve všech směrech rozvoje ZR.

Ing. Michal Pešek, Správa základních registrů ČR