Celá oblast základních registrů přináší obrovský potenciál pro inovace
Předseda Českého úřadu zeměměřického a katastrálního Ing. Karel
Večeře hovoří v tradičním bilančním rozhovoru pro Veřejnou správu online
o nových možnostech, které přináší systém základních registrů, provozu
katastru v dobách ekonomické krize, službách pro veřejnou správu
i úkolech, které ČÚZK čekají v následujícím období…
Ing. Karel Večeře, předseda ČÚZK
- Jak vypadá e-government v ČR na počátku roku 2013 z pohledu ČÚZK?
Dominantní jsou asi základní registry…
- Poslední léta plná rozpočtových restrikcí a úsporných opatření příliš
nepřála novým rozvojovým záměrům, takže se v poslední době soustřeďujeme
spíše na dokončování dříve zahájených projektů. V minulém roce jsme uvedli
do provozu základní registr územní identifikace, adres a nemovitostí, který tvoří
jeden celek s ostatními základními registry. Po velmi napjatém finiši
v prvním pololetí 2012 se nakonec uvedení do provozu zdařilo lépe, než jsem
očekával, některé obavy z nedostatečného odladění celého systému
základních registrů se nenaplnily. K registrům se postupně připojují další a
další agendové systémy, zátěž roste, ale funguje to bez větších problémů.
- Práce je ale na registrech určitě stále dost…
- My se nyní snažíme ty obce a stavební úřady, které dosud neprovádějí
aktualizaci dat v registru územní identifikace, adres a nemovitostí včas a
správně, aby tak činily, neboť základní registry budou účinným pomocníkem
jedině tehdy, když všechny zúčastněné subjekty budou své povinnosti důsledně
plnit. Celá veřejná správa chce aktuální údaje, ale moje zkušenost z katastru
nemovitostí je taková, že řada institucí není důsledná v plnění svých
povinností a jimi spravované údaje důsledně neohlašuje. To pak vede k situaci,
že na informační systémy, které mají tyto údaje obsahovat, se nelze spolehnout.
Z katastru to známe třeba v případě různých typů ochrany nemovitostí,
ať již z důvodů památkové péče či třeba ochrany přírody či jiných.
Registry vytváří příležitost základní údaje o území shromáždit
v jednom systému a společně je využívat. Dobře to bude fungovat pouze
v případě, že instituce zodpovědné za vznik různých důležitých atributů
je budou důsledně do RÚIAN vkládat. Dnes tato povinnost dopadá kromě správce
registru jen na obce a stavební úřady, ale to se začne brzy měnit. K prvnímu
rozšíření obsahu by mělo dojít zavedením volebních okrsků, které si budou
vyznačovat obce, a které umožní přípravu aktuálních voličských seznamů
z registru obyvatel už pro příští parlamentní volby. Jednáme
s Ministerstvem kultury, aby se v nových předpisech o památkové péči
již počítalo s editací údajů o památkové ochraně nemovitostí
z jejich systému přímo do RÚIAN a stejný systém bychom chtěli zavést
u ochrany přírody a krajiny, lázeňských území, nerostného bohatství či
vodních zdrojů. Tedy nikoli již písemné podání katastrálnímu úřadu, ale přímo
z agendového systému správce údaje do RÚIAN a odtud ke všem, kdo ten údaj
potřebují. Takové změny lze realizovat v horizontu 2 až 3 let.
- Základní registry tak spolu s postupující digitalizací katastrálních map
otevírají řadu možností…
- Důležité údaje nebudou nutně muset být obsahem RÚIAN, ale pokud budou vymezeny
určité územní prvky v jiných geografických informačních systémech, bude
možné poskytovat služby, které zprostředkují nové informace kombinací údajů
z RÚIAN a těchto systémů. Příkladem mohou být údaje o kvalitě
zemědělské půdy (bonitované půdně ekologické jednotky) či lesních porostů
(soubory lesních typů), ale třeba i územní plány, které by mohly být
uživatelům dostupné v kombinaci s údaji RÚIAN. Celá oblast základních
registrů přináší obrovský potenciál pro inovace v postupech veřejného
sektoru, které mohou přinést významné zjednodušení a tím zrychlení často
kritizovaných procesů. Jde jen o to, jak tento prostor dokáže veřejný sektor
využít.
- Objevily se v poslední době nějaké problémy?
- Samozřejmě. Ne všechno, co se týká základního registru územní identifikace, jde
hladce. Příkladem, kde to trochu drhne, je digitální mapa veřejné správy, která
má být kompozicí ortofota, katastrální mapy a technické mapy obce. Ortofoto
v dostatečné kvalitě i aktuálnosti je k dispozici a katastrální mapy
také nejsou tak velkým problémem. Jejich digitalizace běží i přes rozpočtové
restrikce zatím plynule, na konci roku 2012 jsme dosáhli pokrytí území téměř ze
70 %. Pokud se podaří ještě 3 roky tímto tempem pokračovat, bude téměř
hotovo, zbude jen malý počet katastrálních území, kde je současná katastrální
mapa tak špatná, že je třeba nové mapování třeba v kombinaci
s pozemkovou úpravou. Problém vidím spíše v oblasti technických map, tedy
informací o technické infrastruktuře. Ačkoli se zdá být velmi srozumitelné,
že v urbanizovaných územích nelze zajistit nezbytný přehled o různých
sítích a další technické infrastruktuře bez informačního systému zachycujícího
jejich polohu a důležité atributy, stále se velmi těžko hledá shoda
o společných pravidlech pro geografické informační systémy, jejichž základem
je technická mapa. Paradoxně těžko hledáme shodu o tomto tématu zejména
s Ministerstvem pro místní rozvoj. Přitom pro účely územního plánování a
stavebního řádu jde o velmi přínosný nástroj, který by při lepším
metodickém zastřešení mohl přinést tolik potřebné zjednodušení a zrychlení
přípravy dokumentů pro územní a stavební řízení, zrychlit jeho průběh a
zvýšit transparentnost.
- Jaká je situace v oblasti zápisů do katastru?
- Naše statistiky za loňský rok potvrzují pokračující stagnaci trhu
s nemovitostmi. Počet návrhů na vklad meziročně mírně poklesl, naproti tomu se
mírně zvýšil počet zápisů týkajících se exekucí, což také potvrzuje
nepříliš dobrý vývoj ekonomiky. Jedinou pozitivní zprávou tak je to, že na vklady
práv se nikde v republice dlouho nečeká, do dvou týdnů od podání návrhu je
zpravidla vyřízen. Rozpočtové restrikce spolu s poklesem realitních obchodů
nás nutí redukovat síť katastrálních pracovišť, což je kritizováno ze strany
starostů obcí. V prvním čtvrtletí letošního roku tak dojde k uzavření
5 katastrálních pracovišť (Jilemnice, Sušice, Nepomuk, Kaplice, Havířov) a
k přesunu jejich agendy na jiné blízké katastrální pracoviště. Dnes už by
takový krok neměl působit větší problémy, neboť většinu informací
z katastru nemovitostí lze získat našimi internetovými službami, výpisy
poskytují Czech POINTy fungující dnes ve většině obcí, u notářů či na
poštách. S postupující digitalizací katastrálních map jsou stejně dostupné
i mapové údaje. Občané nekupují a neprodávají nemovitosti každý rok, takže
zrušení pracoviště katastrálního úřadu se dotkne spíše profesionálů, kteří
s nemovitostmi pracují každodenně. Od roku 2014 připravujeme možnost podávání
i návrhů na vklad práva elektronicky prostřednictvím datových schránek, takže
pro toho, kdo s katastrem přichází do styku často, by mělo být celkem snadné
začít tyto možnosti využívat a osobní návštěvy na našem pracovišti redukovat.
Lze totiž očekávat, že budeme muset v redukci počtu katastrálních pracovišť
pokračovat, neboť i po již naplánované redukci nám bude zbývat nejméně
10 katastrálních pracovišť s malým rozsahem agendy, jejichž fungování
není dostatečně efektivní.
- Co informační služby ČÚZK a jejich využívání občany či veřejnou správou?
- Elektronické služby poskytování údajů včetně úředních výpisů už několik
let převažují nad klasickým poskytováním papírových výpisů. Za loňský rok
došlo k dalšímu poklesu požadavků na tyto výstupy na přepážkách
katastrálních úřadů o 17 %, v roce 2011 to bylo o 20 %. Na
katastrální úřady dnes lidé chodí řešit spíše složité případy, kdy
potřebují radu i nějakou kopii listiny ze sbírky listin nebo kopii mapy
v dosud nedigitalizovaném katastrálním území. Elektronizace výstupů
z katastru nemovitostí je tedy bezpochyby úspěšná, přináší nejen snadnou a
rychlou dostupnost údajů, ale také větší komfort pro jejich uživatele a nám
úsporu nákladů.
- V roce 2012 jsme se v oblasti poskytování údajů chystali především na
církevní restituce, které projednávala vláda a Parlament. Říkali jsme si, že celý
ten složitý proces přece nemůže probíhat stejně krkolomně jako zemědělské
restituce v devadesátých letech. Proto jsme připravili speciální aplikaci na
bázi známého nahlížení do katastru, která pracuje nejen se současnými
katastrálními mapami a ortofotem, ale i s historickými mapami, ve kterých je
možné dohledávat nemovitosti, které byly zapsány na církevní subjekty v roce
1948. Cestou této aplikace zpřístupňujeme i některé kopie z pozemkových
knih a sbírek listin, aby je měly elektronicky k dispozici i povinné osoby
rozhodující o vydání či nevydání majetku a pozemkové úřady, dáváme touto
cestou k prohlížení i porovnání parcel z ukončených obnov
katastrálního operátu a i některé další informace potřebné pro tento proces.
Tato aplikace by měla usnadnit postup žadatelů o vydání nemovitostí,
posuzování jejich požadavků před rozhodnutím o vydání či nevydání
nemovitosti i postup pozemkových úřadů při schvalování dohod.
- Řada obcí dodnes řeší zapsání majetku, který mají už mnoho let…
- To je pravda, navíc to musí stihnout do 31. 3. 2013, jinak o něj
přijdou. Zápis majetku, který do jejich vlastnictví přešel účinností zákona
č. 172/1991 Sb. k 24. 5. 1991, tedy před 22 lety, je
třeba urychleně dokončit. Já jsem to v 90. letech jako starosta malé obce
v Pardubické kraji také řešil a někdy koncem roku 1992 nebo začátkem roku 1993
jsem to měl z 99 % hotové. Tím nechci tento problém nijak bagatelizovat,
určitě existují složité případy, jsou města s velkým rozsahem majetku,
která na tom průběžně pracují a nějaké složité případy dosud vyřešeny
nemají. Je ale třeba přiznat, že pokud významnou část obecního majetku některá
obec začala řešit až v roce 2012 po vydání zákona č. 173/2012 Sb.,
tak to asi nebude problém ani zákonodárců ani státní správy, ale zakopaný pes bude
v té obci. Ředitelé katastrálních úřadů v průběhu mnoha těch
uplynulých let poskytovali informace i značnou míru součinnosti zejména malým
obcím, aby byl obecní majetek do vlastnictví obcí zapsán. Ve většině případů se
to během těch téměř 22 let podařilo. Takže snaha zákonodárců tento vleklý
transformační proces už nějak ukončit je vcelku pochopitelná.
- ČÚZK nemá na starosti jen katastr, ale také základní zeměměřické produkty a
služby…
- Úroveň státem garantovaných zeměměřických produktů a služeb je u nás
dnes zcela srovnatelná třeba s Německem a zvládáme i jejich harmonizaci
s evropskou směrnicí INSPIRE, jejímž praktickým výsledkem je postupné
zpřístupňování všech základních geografických dat od různých pořizovatelů
jednotným způsobem, prohlížecími, stahovacími a transformačními službami, a to
včetně metadat.
- V roce 2013 bychom měli dokončit pořizování dat pro nový přesný výškopis
ČR laserovým skenováním a postupně dokončit nové výškové modely, které budou
sloužit pro řadu aplikací včetně např. ochrany před povodněmi.
- Jinak děláme spíše dílčí inovace, které mají zajistit aktuálnost Základní
báze geografických dat a její využívání pro tvorbu kartografických modelů, ze
kterých vznikají základní mapy ČR. Uživatelé se o našich výsledcích mohou
snadno přesvědčit na našem geoportálu.
- Kde vidíte těžiště práce ČÚZK v nejbližší budoucnosti? –
poměrně dost to asi souvisí s novým občanským zákoníkem…
- Rok 2013 bude ve znamení dokončování příprav na změny, které přináší nový
občanský zákoník od roku 2014. Nový katastrální zákon je v Poslanecké
sněmovně, prováděcí předpisy se připravují, analyzujeme dopady do informačního
systému katastru nemovitostí a připravujeme jeho úpravy. Řešíme nový způsob
evidence staveb, z nichž většina se stane v právním smyslu součástí
pozemku, zápisy nových typů práv, která současné občanské právo neobsahovalo,
nebo se do katastru nezapisovala a velký důraz klademe na změny v procesu zápisů
práv, které mají zajistit, že se o provedených zápisech dotčené osoby
spolehlivě dozví, neboť to je důležitá podmínka pro uplatnění zásady
materiální publicity obsažené v novém občanském zákoníku. Nově by se také
měly do katastru zapisovat některé cenové a daňové údaje. Obcí by se mělo
dotýkat především stanovování daňového základu daně z pozemků
v zastavěných územích, který chce Ministerstvo financí zavádět do katastru
tak, jak tam dnes jsou pro daně třeba bonity u zemědělské půdy.
Děkuji za rozhovor.
Prokop Konopa