Vládní subjekty musí překonat tradiční IT bariéry
Státní orgány, které zaměstnávají analytiky, budou mít vedoucí postavení
v rychlejším a přesnějším získávání informací na trhu – to je jedna
z významných skutečností, které vycházejí z rozhovoru s Thomem
Rubelem, vicepresidentem pro vládní výzkum společnosti IDC. Ta mimochodem opět nebude
chybět mezi odbornými partnery konference ISSS 2013, neboť o její zprávu
založenou na postřezích z minulého ročníku byl mimořádný zájem.
Thom Rubel, vicepresident pro vládní výzkum společnosti IDC
- Státní orgány se stále potýkají s dostupností informačních veřejných
systémů, které by měly snadno umožňovat sdílení a využití informací. Jak by
měl vypadat další vývoj?
- Další fáze IT vývoje je poměrně zřejmá – využít práci analytiků.
Hlavní princip je velmi jednoduchý, analyzovat data a najít cesty, jak nejlépe
informovat občany o dostupnosti informací ve všech sférách, jako jsou např.
počasí, dopravna, veřejná doprava, spotřeba energie, kvalita ovzduší, návštěvy
pohotovosti, obchodní činnost, které přicházejí z různých zdrojů, a
analýzou těchto údajů pomoci vládním orgánům a úředníkům s jejich
činností, od zvýšení příjmů a ušetření nákladů počínaje až ke snížení
kriminality a zlepšení zdraví.
- Víme, že to nebude tak snadné. Vládní subjekty musí překonat „tradiční IT
bariéry“. Organizace se postupem let vyvíjí ve všech IT oblastech a tvoří si
určité ochranné prostředí. To dělá situaci složitou ve smyslu něco změnit či
reformovat z hlediska rozpočtu a plánování. To také znamená, že
spolupracující agentury nejsou zvyklé sdílet a poskytovat informace ostatním. Přesto
všechno je víc než jisté, že budou tyto nelehké výzvy nakonec překonány.
- Máte více než dvě desetiletí zkušeností s prací ve vládě nebo
s úředníky v IT sektoru. Víte asi nejlépe, jak pomalé může být
zavedení změn a jak složitá může být vzájemná shoda o sdílení informací a
vybudování společného systému. Co vás vede k optimistickému postoji, že lze
tuto vizi uskutečnit?
- Optimismus je základ úspěchu, ale zde je nutné hovořit více o skutečnosti,
že technologie bude nutit instituce změnit postoje a zavedené způsoby. Vezměte si
cloudová řešení jako příklad. Jejich potenciál pro úsporu peněz a zvyšování
efektivity prostřednictvím „pay-as-go“ služeb je tak silný, že se nakonec stane
dominantní předlohou k jejich poskytování. Tím se otevírají dveře ke
standardizaci, které na oplátku usnadní orgánům státní správy podporu IT
architektury, databází a systémů.
- Za zmínku stojí i využití mobilních a komunikačních prostředků.
V loňském roce bylo na trh dodáno kolem 700 milionů chytrých telefonů, rok
předtím téměř 500 milionů. Pokud k těmto cifrám přidáme také
začínající uživatele, můžeme konstatovat, že každý šestý člověk ve
světovém měřítku používá smartphone. A mnozí z nich jsou účastníky
sociálních médií.
- Podobné trendy vidíme i u nás, chytrých telefonů se prodává více než
počítačů a polovina on-line populace používá Facebook…
- Přesně tak. Použití jednoho technologického prostředku vybízí k použití
druhého a tím se zcela aktivují nové přístupy ke komunikaci. Úředníci mají
stále k dispozici tradiční prostředky jako je papír a psací stůl, které jsou
základem pro všechny, ale do popředí vstupují různé moderní nástroje: e-mail,
instant messaging, SMS, přímé zasílání zpráv, Facebook, diskuzní fóra, data-boxy
nebo blogy. Občané očekávají, že vláda bude tyto zdroje využívat. Lidé
předpokládají, že vládní portály budou schopné propojit tyto prostředky
k užívání ve všech oblastech pro dopravní informace, zdraví, počasí, jakož
i vládní transakce nebo ekonomické informace, které zaznamenáme každý den.
Tato „datová tsunami“ je výchozím bodem pro analytiky, jejichž úkolem je umožnit
použití všech údajů, aby byly srozumitelné a jednoduše dosažitelné pro občany
i organizace a zlepšily kvalitu služeb.
- Bezpečnost občanů je považována za jednu z klíčových oblastí, kde by
právě analytici mohli výrazně přispět. Můžete nám dát příklad, jak by to mohlo
fungovat?
- Ano, například město New York propagovalo myšlenku sledování podnětů
k identifikaci potenciálních hrozeb – což je v podstatě
rozpoznávání na základě analýzy dat. V tomto případě máme na mysli nejen
ohrožení jako terorismus nebo násilné trestné činnosti, ale také nenásilné
trestné činy – například problémy s placením příspěvků na děti
v rozdělených rodinách. Analytickou šifrou, rychle a v reálném čase je
možné tyto situace řešit a na uvedeném příkladu např. pomoci matkám ve finanční
tísní s výdaji.
- New York je stále více připraven i na řešení násilné trestné činnosti.
Orgány mohou analyzovat informace uvedené v oddělení veřejně dostupných
údajů a kombinovat je s jinými fakty např. s policejními daty, informacemi
o bydlení, migraci obyvatel v rámci částí měst či ročních období a na
tomto základě sledovat, kde je zločinnost nejpravděpodobnější. Policie pak vyšle
hlídky do těchto oblastí a zmapuje situaci. Často nedojde k žádnému zatčení,
ale již samotná přítomnost policie odradí potenciální kriminální činnost.
A protože data jsou veřejně dostupná, není zde narušeno ničí soukromí.
- Důsledná analýza dostupných dat může ale určitě pomoci i v jiných
oblastech…
- Ano, vezměme si třeba dopravní situaci ve městech. Pokud hovoříme
o větších městech, víme, že 25 až 50 procent dopravního
přetížení je způsobeno řidiči, kteří hledají parkování. Víme také, že
města jsou závislá především na příjmech a financování parkovišť. Velký posun
v řešení této problematiky zaznamenala třeba města Reno, Palo Alto a Los
Angeles. Řidiči komunikují pomocí GPS na svých chytrých telefonech a
prostřednictvím monitorů umístěných na strategických místech a jsou schopni rychle
reagovat, kde zaparkovat a následně i online zaplatit. Výsledkem je méně času
v autech, více času v obchodech, méně znečištěné ovzduší a pokles
hluku.
- Dalším krokem bude kombinovat tato data s údaji o opravách silnic a
chodníků, peších zón, evidenci úrazů na komunikacích, ale také údaje
o sportovních akcích, dovolených, obchodních a policejních zprávách či
zdraví.
- Oba vaše příklady zahrnují města. Proč je tomu tak?
- Víte, čím vyšší moci dosáhnete v působení ve vládní instituci, tím
více myslíte politicky. A to je možné prakticky provést na úrovních jako jsou
města a podobně. Jsou tu ale i jiné oblasti, kde které je nutno brat
v potaz.
- Například Americké a Evropské centrum pro kontrolu a prevenci nemocí začalo
vytvářet experimentální projekty na základě spolupráce s analytiky
sociálních médií informačních serverů pro vypuknutí chřipkové epidemie. Obecně
jde v podstatě o to, že nejefektivnější propojení moderních způsobů je
lépe proveditelné v menším měřítku, jako jsou oblastní místní
samosprávy – a pak lze uvažovat o širším využití.
Děkuji za rozhovor.
PK