Právní subjektivita škol
Materiál byl zpracován Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen MŠMT) ve spolupráci s Ministerstvem financí (dále jen MF). Jeho cílem je poskytnout školám, předškolním zařízením a školským zařízením zřizovaným obcí, obcím jakožto jejich zřizovatelům, okresním úřadům a krajským úřadům metodický materiál, který má usnadnit proces přeměny škol, předškolních zařízení a školských zařízení bez právní subjektivity zřizovaných obcí na příspěvkové organizace. Materiál neřeší přeměnu na příspěvkovou organizaci u škol a školských zařízení zřizovaných kraji, neboť ty by v právní formě příspěvkové organizace měly být již všechny zřízeny. Cílem materiálu není řešit problematiku do nejmenších podrobností, neboť v celé řadě oblastí toto MŠMT ani MF nepřísluší a náleží to do kompetence obcí či krajů.
Obsah
- Důvody přechodu škol a školských zařízení do právní subjektivity a možnosti dosažení této přeměny
- Postup pro získání právní subjektivity
- Důsledky nezajištění přeměny organizační složky obce na PO k 1. 1. 2003
Příloha č. 1: Zřizovací listina
Příloha č. 2: Náležitosti návrhu na zápis do obchodního rejstříku
Příloha č. 3: Hlavní zásady hospodaření příspěvkových organizací
Příloha č. 4 Seznam požadovaných údajů
I. Důvody přechodu škol a školských zařízení do právní subjektivity a možnosti dosažení této přeměny
Zákon č. 284/2002 Sb., kterým se mění zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, ukládá v § 24 odst. 4 citovaného zákona obci nebo kraji, který je zřizovatelem předškolního zařízení, školy nebo školského zařízení, která nemá právní subjektivitu (je tedy zřízeno jako organizační složka obce nebo kraje) a není organizační součástí jiného předškolního zařízení, školy nebo školského zařízení, které právní subjektivitu má, zajistit změnu právní formy v souladu s § 14 odst. 2 a 7 a § 16 tohoto zákona do 1. 1. 2003.
Právní subjektivita představuje způsobilost být účastníkem -- subjektem -- právních vztahů. Právní subjekt vstupuje do právních vztahů vlastním jménem a nese za ně odpovědnost. Znamená to:
- větší samostatnost při rozhodování o finančních a rozpočtových záležitostech
- hospodaření s majetkem v rozsahu, který vymezí zřizovatel ve zřizovací listině
- samostatné rozhodování v pracovněprávních záležitostech
- rozvoj doplňkové činnosti a nakládání s hospodářským výsledkem
- vznik samostatné účetní jednotky
Možnosti dosažení právní subjektivity v rámci jednoho zřizovatele -- jednotlivé varianty: (pozn.: Zřízení jedné příspěvkové organizace více obcemi--zřizovateli platná legislativa zatím neumožňuje -- viz Mgr. V. Ondračková: Veřejnoprávní smlouvy, Veřejná správa, 2002, č. 30, str. 12, 21, 22)
- sloučení jedné či více organizačních složek do již existující příspěvkové organizace
- vznik nové příspěvkové organizace z jedné organizační složky
- vznik jedné příspěvkové organizace z více organizačních složek, de facto
se jedná
o souběžné splynutí více organizačních složek a zřízení jedné příspěvkové organizace (dále jen PO)
Komentář k jednotlivým variantám
- Jedná se o změnu jedné PO, do níž se slučují původní organizační složky. Příspěvková organizace existuje dále a přebírá veškerá práva a závazky vztahující se ke školám, předškolním zařízením či školským zařízením -- organizačním složkám obce, které byly rozhodnutím zastupitelstva obce zrušeny.
- Obec zřídí novou PO, kde postupuje podle § 27 a následujících zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Rozhodnutí o zřízení nové PO by mělo obsahovat ustanovení, že nová organizace přebírá veškerá práva a povinnosti vztahující se ke konkrétní dosud existující škole, předškolnímu zařízení a školskému zařízení existujícímu v právním postavení organizační složky, která musí být na základě rozhodnutí zastupitelstva obce zrušena.
- Obec zřídí novou PO viz bod b) s tím, že zastupitelstvo obce rozhodne o zrušení více organizačních složek, které do nové PO splynou. V rozhodnutí o zřízení nové PO by mělo být výslovně uvedeno, že nová PO přebírá veškerá práva a povinnosti vztahující se ke školám, předškolním zařízením či školským zařízením dosud existujícím v právním postavení organizační složky, která má být na základě rozhodnutí zastupitelstva obce zrušena.
II. Postup pro získání právní subjektivity
1. |
Obec |
Podmínky vstupu do právní subjektivity stanovuje zřizovatel v mezích stanovených platnými právními předpisy. | |
1.1 |
rozhodnutí zřizovatele o právní subjektivitě (zákon č. 250/2000 Sb.) |
1.1.1 |
rada obce předloží návrh řešení problému , kde navrhne řešení -- variantu a), b) nebo c); |
1.1.2 |
rada obce předloží zastupitelstvu obce návrh na zrušení jedné či více organizačních složek. V případě varianty a) návrh na jejich sloučení do určené existující PO, tzn. návrh rozhodnutí o změně PO spolu s návrhem změny zřizovací listiny PO, k návrhu musí být připojen souhlas krajského úřadu; |
1.1.3 |
zastupitelstvo obce rozhodne o zrušení jedné či více organizačních složek, u varianty a) o sloučení určené PO s organizační složkou či složkami; |
1.1.4 |
zároveň u varianty b) či c) rozhodne zastupitelstvo obce o zřízení nové PO; |
Znamená to, že ke vzniku, k rozdělení, sloučení, splynutí nebo zrušení PO dochází dnem určeným zřizovatelem v rozhodnutí, jímž též určí, v jakém rozsahu přecházejí práva a závazky na nové anebo přejímající organizace. | |
1.1.5 |
zastupitelstvo obce schválí zřízení a zřizovací listinu nové PO; u varianty a) změnu zřizovací listiny existující PO (viz příloha č. 1); |
1.1.6 |
u varianty b) nebo c) požádá obec místně příslušné pracoviště Českého statistického úřadu o přidělení IČO. Vyplní formulář "Oznámení ekonomického subjektu" viz http://www.czso.cz; heslo Registr ekonomických subjektů, a přiloží rozhodnutí zřizovatele o zřízení PO; |
1.1.7 |
rozhodnutí o zřízení PO a skutečnosti uvedené ve zřizovací listině nechá zřizovatel zveřejnit v Ústředním věstníku České republiky do 15 dnů ode dne, kdy k uvedené skutečnosti došlo, a nechá zapsat novou PO do obchodního rejstříku (náležitosti návrhu na zápis jsou součástí přílohy č. 2) Platí pro variantu b) a c); |
1.1.8 |
v případě varianty a) podá zřizovatel návrh na změnu zápisu stávající PO do obchodního rejstříku ve smyslu § 27 odst. 6 zákona č. 250/2000 Sb. a § 27 a násl. obchodního zákoníku; |
1.1.9 |
v případě varianty b) či c) projedná zřizovatel s nově vznikající PO změnu vedení účetnictví, tj. zejména postupů účtování, směrné účtové osnovy a vykazování odpovídající změněné hospodářsko právní formě. Přitom se zřizovatel i právní subjekt řídí obecně platnými právními předpisy pro danou oblast, jmenovitě zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a dalšími prováděcími právními předpisy, které upravují směrnou účtovou osnovou, postupy účtování a uspořádání položek účetní závěrky. Pro PO platí především opatření Ministerstva financí (dále jen MF) č. j. 283/76 104/2000, ve znění pozdějších úprav; |
1.1.10 |
zajistí ve spolupráci se školou (školami), předškolními zařízeními či školskými zařízeními, jichž se bude přeměna na PO týkat, vyhotovení mezitímní účetní závěrky k termínu převodu. Bude-li se jednat o vznik či změnu PO k 1. 1. 2003, zajistí řádnou účetní závěrku a uzávěrku ve všech organizacích, jichž se přeměna týká, a finanční vypořádání jejich vztahů se státním rozpočtem za rok 2002. |
Upozornění | |
Nově zřízená PO obsahující více škol či školských zařízení, dosud existujících jako samostatné organizační složky zřizovatele bez právní subjektivity, může mít jen jednoho ředitele a dále potřebný počet vedoucích pracovníků, pokud jde o jednotlivé školy, předškolní zařízení či školská zařízení jako vnitřní organizační jednotky i odloučená pracoviště PO. Může se jednat např. o zástupce ředitele a to v souladu s příslušnými vyhláškami MŠMT. | |
1.2 |
jmenování ředitele školy, předškolního zařízení či školského zařízení (§ 14 odst. 8 zákona č. 284/2002 Sb., kterým se mění zákon č. 564/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony)Ředitele nově zřízené PO jmenuje obec s předchozím souhlasem krajského úřadu na základě výsledků konkurzního řízení. Konkurzní řízení je třeba zahájit tak, aby ředitel školy, předškolního zařízení či školského zařízení s právní subjektivitou mohl být jmenován na základě jeho výsledků. Jinak by jmenování muselo být řešeno na dobu určitou do té doby, než by výsledky byly známy. |
1.2.1 |
v případě sloučení škol, předškolních zařízení či školských zařízení (varianta a) není třeba odvolávat a nově jmenovat ředitele školy v právní formě PO, do níž se ostatní školy, předškolní zařízení či školská zařízení bez právní subjektivity slučují; |
1.2.2 |
v případě splynutí organizačních složek a vzniku zcela nové PO (varianta c) se koná konkursní řízení a na základě jeho výsledků je jmenován ředitel nového subjektu; |
1.2.3 |
v případě zrušení jedné organizační složky a zřízení jedné PO namísto ní (varianta b) se koná konkursní řízení a na základě jeho výsledků je jmenován nový ředitel; |
1.2.4 |
ke jmenování je třeba předchozího souhlasu krajského úřadu (dále jen KÚ); |
1.2.5 |
spolu se jmenováním stanoví obec řediteli platový tarif a výši příplatků event. odměn; |
1.2.6 |
obec se souhlasem KÚ odvolá ředitele škol, předškolních zařízení či školských zařízení zřízených jako organizační složky obce, které budou rozhodnutím zastupitelstva zrušeny viz bod 1.1.3. Odvoláním neskončí pracovní poměr a přejímající zaměstnavatel dohodne se zaměstnancem odvolaným z funkce ředitele jeho další pracovní zařazení podle § 65 odst. 3 zákoníku práce. |
1.3 |
žádost o zařazení do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení (dále jen síť) či změnu v síti (§ 13a, 13b, 13c zákona č. 564/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
1.3.1 |
v případě varianty a) a b) je zřizovatel povinen předložit žádost o změnu zařazení v síti nejpozději do 14 dnů od jejího provedení viz § 13b odst. 9 zákona č. 564/1990 Sb., v platném znění, a to přímo orgánu, který je o změně oprávněn rozhodnout (MŠMT nebo kraj); |
1.3.2 |
v případě varianty c) je zřizovatel povinen předložit žádost o zařazení do sítě neprodleně po rozhodnutí zastupitelstva obce tak, aby byla zaručena kontinuita výchovné a vzdělávací činnosti škol, předškolních zařízení a školských zařízení. |
1.3.3 |
obec ve spolupráci se školou, předškolním zařízením či školským zařízením předloží krajskému úřadu žádost o zařazení nové PO do sítě, bude-li se jednat o vznik nového subjektu dle varianty c). Dojde-li dle varianty a) ke sloučení stávajících organizačních složek do již existující PO či dle varianty b) k přeměně jedné organizační složky na novou PO, oznámí obec změnu zařazení této PO v síti; |
1.3.4 |
zároveň se žádostí o zařazení nové PO požádá obec také o vyřazení původních škol, předškolních zařízení či školských zařízení zřizovaných jako organizační složky ze sítě; |
1.3.5 |
krajský úřad v případě samostatných mateřských škol či samostatného školského zařízení o žádosti rozhodne. V ostatních případech postoupí žádost se svým vyjádřením MŠMT; |
1.3.6 |
žádosti musí obsahovat ty náležitosti § 13b odst. 1 zákona č. 564/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, které jsou změnou právní formy dotčeny; |
1.3.7 |
na předkládání žádostí o zařazení do sítě v případě, že dochází ke změně právní formy školy, předškolního zařízení či školského zařízení v souvislosti se zákonem č. 284/2002 Sb. a pokud obsahem žádosti je pouze změna právní formy školy, se nevztahuje termín (30.9.) stanovený v § 13a odst. 4 zákona č. 564/1990 Sb., v platném znění. MŠMT v tomto případě rozhodlo o udělení paušální výjimky z tohoto termínu podle § 13a odst. 5 výše uvedeného zákona; |
1.4 |
doporučující ustanovení |
1.4.1 |
využít možnosti sloučení či splynutí malých škol či školských zařízení v jeden celek; |
1.4.2 |
nepodcenit časovou náročnost přeměny škol bez právní subjektivity na PO a neváhat svolat i mimořádné zasedání zastupitelstva obce pro rozhodnutí o řešení této záležitosti; |
1.4.3 |
vznik nové PO se doporučuje realizovat ke dni 1. 12. 2002; |
1.4.4 |
v případě sloučení jedné či více organizačních složek do již existující PO se doporučuje ponechat ve funkci ředitele stávajícího subjektu (PO); |
VALIGN="top">1.4.5 |
využít v maximální možné míře možnosti smluvně zajistit vedení mzdové, pracovněprávní, ekonomické a právní agendy s jedním subjektem pro školy, předškolní zařízení či školská zařízení více zřizovatelů, např. středisko služeb škole, soukromá fyzická či právnická osoba vykonávající výše uvedené činnosti v oblasti školství, organizační složka či organizační jednotka obce s rozšířenou působností za tímto účelem zřízená apod. |
2. |
Škola, předškolní zařízení či školské zařízení |
2.1 |
ve spolupráci s obcí |
2.1.1 |
provede podrobnou inventarizaci za účelem vymezení majetku ve zřizovací listině, který svěří obec novému subjektu do správy; |
2.1.2 |
zřídí účet u banky. Pro jednání s peněžním ústavem je třeba předložit žádost o otevření účtu se seznamem požadovaných účtů, zřizovací listinu či její kopii a IČO; |
2.1.3 |
provede registraci u finančního úřadu; |
2.1.4 |
projedná přechod v oblasti pojištění, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany a zařídí podle možností a kompetencí svěřených zřizovatelem pojištění majetku a žáků; |
2.1.5 |
provede registraci u zdravotních pojišťoven a OSSZ; |
2.1.6 |
uzavře s pojišťovnou smlouvu o zákonném pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání podle § 205 písm. d) zákoníku práce a vyhlášky MF č. 125/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, (okresní úřad jako organizační složka státu tuto povinnost uzavřít smlouvu nemá); |
2.1.7 |
uzavře hospodářské smlouvy na dodávky energií a služeb (rozvodné závody, voda, odpady, telefony, plyn); |
2.1.8 |
uzavře nové smlouvy za další oblasti, které byly dosud na obci či referátu školství OkÚ (plavání, počítače atd.); |
2.1.9 |
získá pro provozování doplňkové činnosti živnostenský list u živnostenského úřadu; |
2.1.10 |
projedná s obcí rozpočet na zajištění provozu školy, předškolního zařízení nebo školského zařízení a správy majetku, který bude organizaci svěřen zřizovací listinou do správy; |
2.1.11 |
projedná s obcí nový způsob vedení účetnictví, výkaznictví a evidence a jeho zabezpečení v nově zřízené PO; |
2.1.12 |
uzavře smlouvu o poskytování závodní preventivní péče podle § 40 zákona č. 20/1966 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a § 133 zákoníku práce, či změní dosavadní smlouvu; |
2.1.13 |
případně uzavře s obcí smlouvu o refundaci mzdových nákladů na úklid a vytápění prostor pro školu či školské zařízení nadbytečných, mzdové, personální a účetní zpracování, vaření pro cizí strávníky apod. |
2.2 |
sama škola, předškolní zařízení či školské zařízení |
2.2.1 |
zajistí zpracování mzdové a personální agendy a účetnictví |
Ředitel PO (školy, předškolního zařízení či školského zařízení) jako statutární představitel právnické osoby | |
|
|
Vzhledem ke specifikám školství se spíše doporučuje uzavření smlouvy s organizací, která má zkušenosti se zpracováním v této oblasti. | |
2.2.2 |
ředitel školy, předškolního zařízení či školského zařízení jmenuje zástupce ředitele a vedoucí odloučených pracovišť; |
2.2.3 |
nechá zhotovit razítka; |
2.2.4 |
zřídí vlastní účet FKSP; |
2.2.5 |
informuje příslušný odborový orgán o přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů podle § 250 zákoníku práce; |
2.2.6 |
projedná s příslušný odborovým orgánem změnu kolektivní smlouvy; |
2.2.7 |
zajistí zpracování statutu školy (není podmínkou), event. zpracování změn školního řádu, vnitřního platového předpisu apod.; |
2.2.8 |
organizuje povinná školení, vede dokumentaci bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, civilní a požární ochrany; |
2.2.9 |
v případě nejasností požádá referát školství OkÚ či odbor školství KÚ (§ 11 zákona č. 564/1990 Sb., v platném znění) o metodickou pomoc. ( Hlavní zásady hospodaření PO jsou uvedeny v příloze č. 3. ) |
3. |
Okresní úřad |
(v případě hl.m. Prahy Magistrát hlavního města Prahy, u Brna, Plzně a Ostravy magistráty příslušných magistrátních měst) | |
3.1 |
seznámí se s rozhodnutím obce o zřízení PO či změně existující PO a zrušení organizačních složek |
3.2 |
projedná s PO přechod pracovníků a personálních agend |
Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů zaměstnanců OkÚ zařazených k výkonu práce v obecní škole, předškolním zařízení nebo školském zařízení bez právní subjektivity budou přecházet v plném rozsahu z původního zaměstnavatele tj. OkÚ na přejímajícího zaměstnavatele tj. školu,předškolní zařízení nebo školské zařízení s právní subjektivitou (PO). Podle § 249 odst. 2 zákoníku práce dochází k převodu části zaměstnavatele a jeho úkolů k jinému zaměstnavateli vzhledem k tomu, že OkÚ plní úkoly zaměstnavatele pro předškolní zařízení, školy a školská zařízení, která nemají právní subjektivitu. K přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů dochází přímo ze zákona, což prakticky znamená, že nebudou ukončovány pracovněprávní vztahy a navazovány nové. Na přejímajícího zaměstnavatele přecházejí nejen práva a povinnosti z pracovněprávního vztahu, ale i všechny neuspokojené nároky, vzniklé mezi zaměstnancem a OkÚ do dne přechodu. Znamená to, že ředitel školy jako statutární orgán musí převzít od OkÚ všechny pracovníky školy, kteří jsou v den zřízení školy jako samostatného právního subjektu na škole v pracovněprávním vztahu (včetně těch, kteří jsou v pracovní neschopnosti, na mateřské nebo rodičovské dovolené, uvolnění k výkonu veřejné funkce apod.). Znamená to tedy, že škola převezme od OkÚ veškeré osobní spisy zaměstnanců a podrobně se s nimi seznámí . Jestliže však pracovněprávní vztah do dne převodu již zanikl, zůstávají práva a povinnosti z tohoto vztahu vzniklé vůči bývalým zaměstnancům zachovány u okresního úřadu ve smyslu § 249 odst. 3 zákoníku práce. | |
3.3 |
projedná převod části zaměstnavatele se všemi zaměstnanci, jichž se bude týkat |
Podle § 18 odst. 2 zákoníku práce je zaměstnavatel (OkÚ) povinen se zaměstnanci projednat převod části zaměstnavatele k jinému zaměstnavateli, informovat zaměstnance o tomto převodu a o změně právního postavení zaměstnavatele. OkÚ vydá zaměstnanci proti podpisu písemný doklad, který bude obsahovat skutečnosti o přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů k jinému zaměstnavateli. | |
3.4 |
předá osobní spisy ředitelů škol, předškolních zařízení či samostatných školských zařízení obcím, které jsou jejich zřizovateli |
Podle § 14 odst. 8 zákona č. 564/1990 Sb., ve znění zákona č. 284/2002 Sb. již od 28. 6. 2002 obec s předchozím souhlasem KÚ jmenuje na základě výsledků konkurzního řízení a odvolává ředitele předškolních zařízení, škol a školských zařízení, které zřizuje. Dokud je škola, předškolní zařízení či školské zařízení organizační složkou, stanovuje výši platu řediteli okresní úřad jako jeho zaměstnavatel (to platí do 31. 12. 2002). Je-li škola, předškolní zařízení či školské zařízení zřízena jako PO, stanovuje plat řediteli ten, kdo jej do funkce jmenuje, což je obec. | |
3.5 |
projedná s PO (školou, předškolním zařízením nebo školským zařízením) způsob převodu finančních prostředků na tzv. přímé vzdělávací výdaje |
3.5.1 |
Jedním z úkolů nové organizace s právní subjektivitou, která vznikne do konce roku 2002, je zajistit sestavení zbývající alikvotní části rozpočtu na rok 2002. Základní právní normou k sestavení rozpočtu je zákon č. 250/2000 Sb. (Rozpočet školy, předškolního zařízení či školského zařízení musí zahrnovat jak prostředky na provoz organizace a prostředky potřebné pro správu majetku tak prostředky na tzv. "přímé vzdělávací výdaje", které do 31. 12. 2002 přiděluje škole OkÚ a od 1. 1. 2003 je bude přidělovat KÚ prostřednictvím rozpočtů obcí). |
3.5.2 |
Vzniká-li nová PO ke dni 1. 1. 2003, připraví OkÚ do 31. 12. 2002 podklady pro sestavení rozpočtu na rok 2003 a předá je KÚ i místně příslušné obci s rozšířenou působností (doporučený rozsah podkladů viz příloha č. 4). |
3.6 |
poskytuje obcím, školám, předškolním zařízením a školským zařízením zřizovaným obcí metodickou pomoc v procesu přeměny škol, předškolních zařízení a školských zařízení bez právní subjektivity na PO |
Vzhledem k tomu, že obce, školy, předškolní zařízení a školská zařízení mají na přípravu necelých 6 měsíců, během nichž proběhnou ještě komunální volby, není času nazbyt. V území může obcím poskytovat metodickou pomoc nejsnáze okresní úřad. Při přechodu škol, předškolních zařízení a školských zařízení na PO by to měl být nejen referát školství okresního úřadu, nýbrž i finanční referát a to v oblasti zákona o účetnictví a s ním souvisejících prováděcích předpisů, dále v oblasti zákona č. 250/2000 Sb. včetně náležitostí zřizovacích listin nově vznikajících PO apod. | |
3.7 |
zpracuje výkazy škol P 1-04 za školy, předškolní zařízení a školská zařízení bez právní subjektivity zřizované obcí a předá je do 20. 12. 2002 příslušnému krajskému úřadu |
Pro zabezpečení kontinuity statistických dat je třeba zajistit zpracování statistických údajů za školy, předškolní zařízení a školská zařízení bez právní subjektivity zřizované obcí ještě před ukončením činnosti okresních úřadů. Z tohoto důvodu předají OkÚ zpracované výkazy P 1-04 do 20. 12. 2002 krajským úřadům, přičemž údaje za prosinec 2002 budou kvalifikovaným odhadem, kdy se nepředpokládají diference v počtu zaměstnanců event. vyplacených mzdových prostředků větší než několik procent. | |
3.8 |
řeší vypořádání FKSP dle návrhu MF |
3.8.1 |
Vypořádání Fondu kulturních a sociálních potřeb -- návrh MF |
|
|
3.8.2 |
Movitý majetek |
Movitý majetek pořízený z prostředků FKSP okresního úřadu je ve vlastnictví státu a podle ustanovení § 22 odst. 2 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích jej lze bezúplatně převést. Podmínkou je, že tento majetek se převádí ve veřejném zájmu, anebo je-li bezúplatný převod hospodárnější než jiný způsob naložení s ním. | |
V daném případě tedy může okresní úřad uzavřít darovací smlouvu s obcí o bezúplatném převodu uvedeného movitého majetku na obec. Ve smlouvě musí být jednoznačně uvedeno, že se jedná o movitý majetek výslovně určený pro konkrétní příspěvkovou organizaci (školu, předškolní zařízení či školské zařízení). Na základě této smlouvy musí být upravena zřizovací listina příspěvkové organizace v oblasti podmínek pro nakládání se svěřeným majetkem obce. | |
3.8.3 |
Pohledávky a závazky z FKSP |
Pohledávku okresního úřadu za svým pracovníkem vzniklou plněním z FKSP (např. nesplacený zůstatek půjček z FKSP) lze bezúplatně postoupit, vyžaduje to však souhlas Ministerstva financí. V daném případě se postupuje podle § 32 zákona č. 219/2000 Sb. a podle § 524 a násl. občanského zákoníku. Smlouvu o bezúplatném postoupení pohledávky uzavírá okresní úřad a příspěvková organizace (škola). | |
Za podmínek stanovených zákonem lze dlužníku jeho dluh částečně nebo zcela prominout (§ 34 až 36 zákona č. 219/2000 Sb.). | |
Pokud má okresní úřad vůči svému pracovníku závazek (dluh), lze jej předat smlouvou o převzetí dluhu podle ustanovení § 531 a násl. občanského zákoníku. Uvedenou smlouvu uzavírá okresní úřad s příspěvkovou organizací. Pracovník, kterému okresní úřad dluží, musí s touto smlouvou souhlasit. | |
3.9 |
zpracuje harmonogram postupu referátu školství při přeměně škol, předškolních zařízení a školských zařízení bez právní subjektivity na PO v oblasti své působnosti; |
3.10 |
zpracuje vzorový harmonogram postupných kroků pro školy, předškolní zařízení a školská zařízení bez právní subjektivity zřizované obcí při přeměně na PO; |
3.11 |
zabezpečuje metodickou pomoc a odbornou informovanost ředitelů nově vznikajících subjektů; |
3.12 |
předá osobní spisy zaměstnanců škol, předškolních zařízení a školských zařízení, které přešly do právní subjektivity, přejímajícímu zaměstnavateli, tj. škole, předškolnímu zařízení či školskému zařízení v právní formě PO; |
3.13 |
informuje a před přechodem k jinému zaměstnavateli projedná s příslušným odborovým orgánem převod práv a povinností z pracovněprávních vztahů podle § 18 b a § 250 zákoníku práce |
Projednání je třeba učinit ve věci data přechodu, důvodů přechodu, právních, ekonomických a sociálních důsledků přechodu a připravovaných opatření směrem k zaměstnancům. | |
4. |
Krajský úřad |
(v případě hlavního města Prahy Magistrát hl. m. Prahy) | |
4.1 |
uděluje souhlas se jmenováním a odvoláním ředitelů škol, předškolních zařízení a školských zařízení, které zřizuje obec (viz část 1. Obec bod 1.2.4) |
4.2 |
dává souhlas ke zrušení škol, předškolních zařízení a školských zařízení bez právní subjektivity zřizovaných obcí v souladu s § 14 odst. 2 zákona č. 564/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů |
Vydání souhlasu by v těchto případech mělo být formální záležitostí, kterou však s ohledem na znění zákona nelze pominout. Je v zájmu úspěšného zabezpečení celého procesu, aby vydávání souhlasu bylo uskutečněno bez velkých časových prodlev. | |
4.3 |
dává souhlas ke slučování základních škol v souladu s § 7 písm. j) zákona č. 564/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů a § 2 odst. 2 "školského" zákona |
Pokud se jedná o sloučení základních škol, které je nepřímo vyvoláno ustanovením § 24 odst. 4 zákona č. 284/2002 Sb, mělo by být vydání souhlasu spíše formální záležitostí, kterou však s ohledem na znění zákona nelze pominout. Je v zájmu úspěšného zabezpečení celého procesu, aby vydávání souhlasu bylo uskutečněno bez velkých časových prodlev. | |
4.4 |
přijímá žádosti obcí o zařazení škol, předškolních zařízení či školských zařízení či o změnu zařazení samostatných předškolních zařízení a samostatných školských zařízení v síti v případě, že dochází ke změně právní formy resp. právního postavení školy, předškolního zařízení či školského zařízení v souvislosti se zákonem č. 284/2002 Sb., a rozhoduje o žádostech týkajících se samostatných předškolních zařízení a samostatných školských zařízení. V ostatních případech postupuje žádosti o zařazení do sítě se svým vyjádřením MŠMT |
4.5 |
projedná s přednostou OkÚ ukončení financování za rok 2002 škol, předškolních zařízení a školských zařízení zřizovaných obcí v oblasti "přímých výdajů na vzdělávání" |
Jedná se o nutnost zabezpečit práce spojené se zúčtováním, finančním vypořádáním, dokončením zpracování dat z evidence a dokumentace škol, předškolních zařízení a školských zařízení zřizovaných obcemi nebo podkladů pro závěrečný účet z účetních výkazů těchto škol tak, aby tyto práce mohly být v 1. čtvrtletí roku 2003 zabezpečeny těmi pracovníky, kteří je na referátech školství OkÚ dosud vykonávali a vykonávají, a zároveň, aby nebyl ohrožen přechod těchto pracovníků na kraje ke dni 1. 1. 2003, jelikož je budou příslušné odbory školství přejímat pro další zajištění působnosti, které na ně z okresních úřadů ke dni 1. 1. 2003 ze zákona přejdou. MŠMT navrhuje řešit tento problém uzavřením dohody o dočasném uvolnění těchto zaměstnanců k výkonu práce pro jinou organizaci. Zajištění výše uvedených prací umožní KÚ úspěšné nastartování financování škol, předškolních zařízení a školských zařízení zřizovaných obcí v roce 2003 | |
4.6 |
převezme od OkÚ podklady v kontinuitě 2--3 let pro rozpis rozpočtu za oblast přímých vzdělávacích výdajů pro školy, předškolní zařízení a školská zařízení zřizovaná obcí |
Na OkÚ by předání příslušných agend měl připravit většinou ten pracovník referátu školství, který bude agendu na KÚ dále vykonávat. V jeho vlastním zájmu by tedy mělo být, aby předávané podklady měly co největší vypovídací hodnotu. | |
4.7 |
doporučující ustanovení |
4.7.1 |
KÚ se pokusí zajistit koordinaci procesu přeměny v rámci celého území příslušného kraje ať již v rámci nově vznikajících krajských koordinačních štábů či z úrovně odborů školství krajských úřadů. Znamená to svolávat porady vedoucích referátů školství OkÚ, vedoucích odborů či referátů pro školství obcí s rozšířenou působností, na nichž by si zúčastnění poskytovali vzájemně informace a podklady pro realizaci změn; |
4.7.2 |
odbor školství KÚ zpracuje harmonogram postupu při přeměně škol, předškolních zařízení a školských zařízení bez právní subjektivity na PO v oblasti své působnosti a pokusí se koordinovat tuto činnost s jednotlivými OkÚ; |
4.7.3 |
odbor školství zváží a event. navrhne kraji transformaci služeb škole tak, aby v bývalých okresních městech mohla poskytovat komplexní ekonomický, právní popřípadě jiný servis nově vzniklým PO (školám a školským zařízením). Jedná se především o ty okresy, kde školy a školská zařízení a obce jako jejich zřizovatelé si nezabezpečí tyto agendy jiným ekonomicky a organizačně přijatelným způsobem |
III. Důsledky nezajištění přeměny organizační složky obce na PO k 1. 1. 2003
- Zřizovatel poruší zákony tím, že škola, předškolní zařízení či školské zařízení nebude naplňovat ustanovení § 1 odst. 1 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a § 14 odst. 2 a § 24 odst. 4 zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění zákona č. 284/2002 Sb.
- KÚ v případě samostatných předškolních zařízení a samostatných školských zařízení, v ostatních případech MŠMT zahájí řízení o vyřazení školy, předškolního zařízení či školského zařízení ze sítě škol vzhledem k neplnění podmínek zařazení do sítě (§ 13c odst. 1 písm. c) zákona č. 564/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
- Pokud zřizovatel (obec) tento stav nenapraví, vydá KÚ nebo MŠMT dle věcné příslušnosti rozhodnutí o vyřazení školy, předškolního zařízení či školského zařízení ze sítě škol.
- Dnem rozhodnutí MŠMT nebo KÚ zaniká oprávnění školy poskytovat státem uznané vzdělání a nárok na poskytnutí dotace ze státního rozpočtu.
- Při vyřazení základní školy je povinna obec, v níž se škola nachází ve spolupráci s příslušným krajským úřadem, zajistit plnění povinné školní docházky žáků školy vyřazené ze sítě v jiné základní škole.
- Obec je zároveň povinna zajistit předání výsledků klasifikace za nedokončený školní rok zákonným zástupcům žáků této školy.
- OkÚ nebude moci ve spolupráci s MF převést majetek pořízený z prostředků FKSP na školy či školská zařízení, která nebudou mít právní subjektivitu, a ten přejde na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.
Příloha č. 1: Zřizovací listina
Zřizovatel vydá o vzniku PO zřizovací listinu, která musí obsahovat:
V preambuli zřizovací listiny se doporučuje uvést odkaz na příslušné ustanovení školské legislativy, které udává příslušnost zřizovatele (obce) ke zřízení daného typu školy, předškolního zařízení či školského zařízení (např. § 14 odst. 2 u základních škol, § 14 odst. 7 u speciálních škol, § 14 odst. 7 u základních uměleckých škol vzniklých před 1. 1. 2001, § 14 odst. 2 u základních uměleckých škol vzniklých po 1. 1. 2001 zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů).
- úplný název zřizovatele, rozumí se Město (Obec); neuvádět jmenovitě starostu obce,
- název, sídlo příspěvkové organizace a její identifikační číslo ; název musí vylučovat možnost záměny s názvy jiných příspěvkových organizací,
- vymezení hlavního účelu a tomu odpovídajícího předmětu činnosti , je podle druhu příslušné školské instituce nutno využít příslušných ustanovení zákona č . 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, nebo ustanovení zákona č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů,
- označení statutárních orgánů a způsob, jakým vystupují jménem organizace. Jako statutární orgán se označí ředitel, který bude statutárním představitelem právního subjektu PO a zároveň vedoucí příslušné školy, předškolního či školského zařízení,
- vymezení majetku ve vlastnictví zřizovatele , který se PO předává do správy k jejímu vlastnímu hospodářskému využití,
- vymezení takových majetkových práv, jež organizaci umožní, aby svěřený majetek, včetně majetku získaného její vlastní činností, spravovala pro hlavní účel, k němuž byla zřízena; zejména se uvedou práva a povinnosti spojené s jeho plným efektivním a ekonomicky účelným využitím, s péčí o jeho ochranu, rozvoj a zvelebení, podmínky pro jeho případnou další investiční výstavbu, dále pravidla pro výrobu a prodej zboží, pokud jsou předmětem činnosti organizace, práva a povinnosti spojená s případným pronajímáním svěřeného majetku jiným subjektům,
- okruhy doplňkové činnosti navazující na hlavní účel příspěvkové organizace, kterou jí zřizovatel povolí k tomu, aby mohla lépe využívat všechny své hospodářské možnosti a odbornost svých zaměstnanců; tato činnost nesmí narušovat plnění hlavních účelů organizace a sleduje se odděleně,
- vymezení doby, na kterou je organizace zřízena, tj. zpravidla na dobu neurčitou.
Příloha č. 2: Náležitosti návrhu na zápis do obchodního rejstříku
Příspěvková organizace
- Název:
- Sídlo: (název obce /části obce/, poštovní směrovací číslo, číslo popisné, název ulice nebo náměstí)
- IČ:
- Právní forma: příspěvková organizace
- Předmět podnikání (činnosti):
- Statutární orgán: (název funkce, jméno, příjmení, trvalé bydliště, u zahraniční osoby i bydliště v ČR, rodné číslo event. datum narození není-li rodné číslo přiděleno)
- Způsob jednání:
Poznámky:
Návrh na zápis společnosti do obchodního rejstříku podává zřizovatel, pravost podpisu statutárního zástupce zřizovatele musí být úředně ověřena. Návrh je třeba předložit s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal u soudu a každý účastník dostal jeden stejnopis.
Soudní poplatek ve výši 5000 Kč v kolkových známkách je splatný podáním návrhu, není-li zřizovatel osvobozen od soudních poplatků.
Přílohy:
- Originál nebo úředně ověřená kopie rozhodnutí zřizovatele o zřízení příspěvkové organizace ve dvojím vyhotovení.
- Originál nebo úředně ověřená kopie zřizovací listiny ve dvojím vyhotovení.
- Úředně ověřené kopie živnostenských či jiných oprávnění k činnostem, které mají být jako předmět podnikání (činnosti) zapsány do OR.
- Doklad o přidělení identifikačního čísla.
- Podpisový vzor statutárního orgánu k založení do sbírky listin.
Příloha č. 3: Hlavní zásady hospodaření příspěvkových organizací
- Příspěvková organizace hospodaří v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtu, s peněžními prostředky získanými vlastní činností a s peněžními prostředky přijatými z rozpočtu svého zřizovatele. Dále hospodaří s prostředky svých fondů, s peněžitými dary od fyzických a právnických osob, včetně peněžních prostředků poskytnutých ze zahraničí.
- Zřizovatel poskytuje příspěvek na provoz své příspěvkové organizaci zpravidla v návaznosti na výkony nebo jiná kritéria jejích potřeb.
- Pokud příspěvková organizace vytváří ve své doplňkové činnosti zisk, může jej použít jen ve prospěch své hlavní činnosti; zřizovatel může organizaci povolit jiné využití tohoto zdroje.
- Příspěvkové organizaci může její zřizovatel uložit odvod do svého rozpočtu, jestliže její plánované výnosy překračují její plánované náklady, a to jako závazný ukazatel rozpočtu nebo její investiční zdroje jsou větší, než je jejich potřeba užití podle rozhodnutí zřizovatele nebo porušila rozpočtovou kázeň.
- Vztah rozpočtu příspěvkové organizace k rozpočtu zřizovatele lze během roku změnit v neprospěch příspěvkové organizace jen ze závažných, objektivně působících příčin.
- Rozpočet zřizovatele zprostředkovává vztah příspěvkové organizace ke státnímu rozpočtu; jde-li o příspěvkovou organizaci zřízenou obcí, též k rozpočtu kraje.
- Příspěvková organizace může vytvářet následující fondy:
- rezervní fond,
- investiční fond,
- fond odměn,
- fond kulturních a sociálních potřeb.
Zůstatky peněžních fondů se po skončení roku převádějí do následujícího roku.
- Příspěvková organizace je oprávněna uzavírat smlouvy o půjčce nebo o úvěru jen po předchozím souhlasu zřizovatele. K dočasnému krytí svých potřeb může získat od svého zřizovatele návratnou finanční výpomoc, jestliže je její vrácení zabezpečeno jejími rozpočtovanými výnosy běžného roku, nejpozději však do 31. března následujícího roku.
- Příspěvková organizace je oprávněna přijímat na sebe závazek ručitele jen na základě předchozího souhlasu zřizovatele,a to jen jde-li o ručení za dlužníka, jímž je zřizovatel nebo jím zřízená či založená právnická osoba. Další podmínky pro hospodaření z pohledu zákona č. 250/2000 Sb. je nutno projednat se zřizovatelem a vymezit je ve zřizovací listině. Jedná se např. o příjmy z pronájmu, leasing, akcie, cenné papíry, dary atd.
Příloha č. 4 Seznam požadovaných údajů
Seznam požadovaných údajů za školu, předškolní zařízení či školské zařízení potřebných pro KÚ a obec III při přechodu školy či školského zařízení do právní subjektivity ke dni 1. 1. 2003
Předat KÚ
- Úplný název školy, předškolního zařízení či školského zařízení
- Zřizovatel
- IZO školy včetně IZO všech jejích součástí, má-li nějaké
- E-mailová adresa
- Forma hospodaření
- Podrobný normativní rozpis za školu, předškolní zařízení či školské zařízení, event.jednotlivé součásti, za rok 2001 a 2002 včetně popsaného postupu a výše normativů
- Výše schváleného rozpočtu za rok 2001 a 2002 v tisících Kč v členění podle jednotlivých škol a školských zařízení event. součástí
- Výše posledního upraveného rozpočtu za rok 2001 a 2002 v tisících Kč v členění podle jednotlivých škol a školských zařízení (součástí)
- Finanční rozvaha na str. 74 tab.6 a --c tzv. "Modré knihy" rozpočtu roku 2002
- Kopie zahajovacích výkazů za rok 2001 a 2002
- Kopie platebních příkazů po měsících za rok 2002
- Podklady pro zúčtování daně z příjmů fyzických osob
Předat obci s rozšířenou působností
- Úplný název školy, předškolního zařízení či školského zařízení
- Zřizovatel
- IZO školy včetně IZO všech jejích součástí, má-li nějaké
- E-mailová adresa
- Forma hospodaření
- Podrobný normativní rozpis za školu, předškolní zařízení či školské zařízení, event. jednotlivé součásti, za rok 2001 a 2002 včetně popsaného postupu a výše normativů
- Výše schváleného rozpočtu za rok 2001 a 2002 v tisících Kč v členění podle jednotlivých škol a školských zařízení event. součástí
- Výše posledního upraveného rozpočtu za rok 2001 a 2002 v tisících Kč v členění podle jednotlivých škol a školských zařízení (součástí)
- Finanční rozvaha na str. 74 tab. 6 a--c tzv. "Modré knihy" rozpočtu roku 2002-07-23
- Kopie zahajovacích výkazů za rok 2001 a 2002
Další informace k uvedené problematice naleznete na webu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.