Seriál Typové problémy při přezkoumávání hospodaření
Přezkoumání hospodaření v oblastech týkajících se
rozpočtu sleduje ověření tří základních oblastí. Především je to soulad
rozpočtového procesu s požadavky zákona o rozpočtových pravidlech
územních rozpočtů, dále jde o plnění rozpočtu (rozpočtového provizoria) a
dodržení pravidel schválených příslušnými orgány územního celku pro tuto
oblast, a nakonec jde o v soulad klasifikace jednotlivých příjmů a výdajů
s vyhláškou o rozpočtové skladbě.
Cílem tohoto článku je vymezit zásadní problémy, se kterým se
auditoři setkávají při přezkoumávání hospodaření obcí v oblastech
hospodářské činnosti, sdružených a cizích prostředků.
Stěžejní oblast při přezkoumání hospodaření je nakládání
s majetkem ve vlastnictví územního samosprávného celku. Na problematiku se
v zásadě díváme ze tří rovin: právní, kdy jedná se o dodržení
právních norem, účetní, s důrazem na evidenci majetku a obecná rovina sleduje
"péči řádného hospodáře", jak ji formuluje například ustanovení
§ 38 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích.
Poslední oblastí, na kterou bych chtěl upozornit v rámci
našeho malého cyklu příspěvků týkajících se pojmenování základních problémů
zjišťovaných při přezkoumání hospodaření podle zákona č. 420/2004 Sb., je
otázka nakládání s pohledávkami. Stejně tak jako v
předchozích příspěvcích, pokusím se tento problém
uchopit komplexně.