Další novelizace stavebního zákona
Nová vláda chystá novelizaci stavebního zákona a na představený návrh reaguje svým pohledem Svaz energetiky České republiky (SEČR). Zrychlení povolovacích procesů patří mezi klíčové priority SEČR pro realizaci investic nutných mj. pro energetickou transformaci a modernizaci.
Efektivní povolovací procesy jsou zásadní pro modernizaci energetické soustavy, realizaci investic do sítí i naplňování klimatických cílů. SEČR je připraven aktivně se podílet na přípravě finální podoby stavebního zákona i souvisejících předpisů. Následuje popis hlavních bodů návrhu a jejich hodnocení z pohledu SEČR
Vznik jediného Úřadu
Transformací Dopravního a energetického stavebního úřadu by vznikl Úřad rozvoje území ČR se 14 Úřady rozvoje území kraje v jednotlivých krajích a 205 Územních pracovištích odpovídajícím dnešním obcím s rozšířenou působností.
- Z pohledu SEČR je zásadní, aby povolování vyhrazených staveb nebylo transformací ohroženo. Naopak je nezbytné, aby nově vzniklý úřad své kapacity dále rozvíjel – nejen pro nově svěřené stavby hromadného bydlení, ale i pro vyhrazené stavby, které již dnes povoluje. Nový úřad musí být personálně posílen.
Územní plánování
V rámci územního plánování má dojít k posílení role státu i samospráv a odstranění systémové podjatosti. Mělo by také dojít k ukončení přenesené působnosti při pořizování územně plánovací dokumentace. Kraje a obce by měly zásady územního rozvoje, respektive územní plány, do budoucna pořizovat jen v samostatné působnosti.
- SEČR považuje za klíčové, aby stát měl dostatečné nástroje pro realizaci staveb ve veřejném zájmu a staveb nadregionálního významu v území. Posílení role státu je proto jednoznačně pozitivním krokem. Posílení role samosprávy však nesmí vést v území k blokaci rozvoje či posilování staveb technické infrastruktury, jejichž provozovatelé tímto rozvojem plní své zákonné povinnosti. V případech, kdy se zájmy obcí dostanou do rozporu s prioritami státu, je nezbytné zachovat rovnováhu mezi jednotlivými veřejnými zájmy a umožnit státu tyto priority naplňovat.
- Za zvážení a prověření stojí také vznik odvolacího rozvojového úřadu po vzoru finanční správy. Ten by mohl centralizovat odvolací řízení a zajistit i specializovaný senát pro navazující místně příslušný soudní přezkum.
Transformace stavebních úřadů
U stavebních úřadů by mělo dojít k zániku nejmenších stavebních úřadů. Převedení úředníků stavebních úřadů pod stát se má řídit dle jejich převažující pracovní činnosti.
- Svaz energetiky ČR jednoznačně vítá převedení stavebních úřadů pod stát a vytvoření jednotné struktury „rozvojových“ úřadů. Převod ale musí být proveden tak, aby během něj nedošlo k paralýze povolování a zároveň byly na stavebních úřadech zajištěny dostatečné odborné kapacity. Paralýzou si již stavebníci prošli v posledních dvou letech, nelze tento stav opakovat.
- Stejně tak je zásadní představený apelační princip, kdy nadřízený úřad při odvolání rovnou rozhodne a stavbu (ne)povolí a nebude již rozhodnutí vracet.
Integrace dotčených orgánů
Dotčené orgány podle plánu mají být integrovány do stavebních úřadů (Úřadu a jeho podřízených pracovišť), ale pouze v zastavitelných územích (zároveň nedojde k integraci v oblasti památkových rezervací a zón, CHKO či u hasičů v případě vysoce rizikových budov z pohledu požární bezpečnosti).
- Omezení integrace dotčených orgánů pouze na zastavitelná území představuje z pohledu technické a energetické infrastruktury zásadní nedostatek návrhu, protože tato infrastruktura často vede mimo zastavitelné území, dokonce mnohdy v rámci jednoho záměru několikrát oběma typy území prochází, nelze proto připustit pokaždé jiný mechanismus povolování. Proto by bylo vhodné z pohledu SEČR zajistit, aby z výhod integrace těžily i tyto a jiné liniové stavby.
- Princip integrace považuje SEČR za správný, avšak bude složité tento rozsah v praxi udržet. Pokud budou v nějakém rozsahu zachována závazná stanoviska, pak by bylo vhodné zákonem stanovit jejich platnost např. na čtyři roky a/nebo zachovat (i fiktivně) jejich platnost v odvolacím řízení.
- Vítáme ukotvení principu, že dotčené orgány mohou hodnotit stavby pouze z pohledu veřejných zájmů, které hájí. Bude však podstatné, jak bude tento princip naplněn v praxi.
- K avizovanému zrušení Jednotného environmentálního stanoviska můžeme pouze říci, že včera bylo pozdě. Je ale třeba zajistit skutečnou integraci dotčených orgánů na úseku životního prostředí, a to i mimo zastavitelné území.
Lhůty a jejich dodržování
V rámci novely má dojít také k posílení vynucování lhůt pro rozhodnutí stavebních úřadů, a to tím, že pokud nedojde k dodržení dané lhůty, musí stavební úřad vrátit správní poplatek žadateli.
Dalším krokem je také zvažovaná fikce vyjádření vlastníků dopravní a technické infrastruktury (DTI) a posílení odpovědnosti za propis sítí do digitálních technických map.
- Přestože vrácení správních poplatků je správným krokem, v praxi nemusí situaci řešit. A to zejména u staveb ojedinělých, přestože zásadních a nezbytných. Například u strategických staveb, jako jsou jaderné elektrárny, nemůže vrácení dvacetitisícového poplatku nijak vykompenzovat zdržení v řízení – a to ani investorovi, ani České republice. Jde tak spíše o opatření vhodné pro menší a častější stavby.
- Je třeba zajistit dodržování lhůt i u liniových a vyhrazených staveb. SEČR proto navrhuje automatizované mechanismy kontroly např. formou fikce rozhodnutí či automatického upozornění nadřízeného orgánu na nečinnost, v jehož rámci by mohl nadřízený orgán o záměru rozhodnout, což by eliminovalo výrazná zdržení v řízeních.
- U fikce souhlasu vlastníků DTI je potřeba zajistit, aby těmto vlastníkům nebyla krácena řádná lhůta na vyjádření (30+30 dní).
- Zároveň SEČR navrhuje, aby vyjádření vlastníků DTI nemohlo obsahovat soukromoprávní otázky. V praxi totiž dochází v některých případech u těchto záležitostí k promítnutí do rozhodnutí stavebních úřadů, což komplikuje jakékoliv změny a stavebním úřadům toto nepřísluší.
Digitalizace stavebního řízení
Digitalizace stavebního řízení (DSŘ) je podle ANO nutná. Zároveň musí být dále rozvíjen Portál stavebníka. Pro DSŘ bude zvolen systémový integrátor, mělo by také dojít ke koordinaci se stavebními úřady, jejich praxí a v současnosti používanými programy. Hnutí ANO chce také umožnit papírová podání.
- SEČR jednoznačně vítá deklaraci zachování a dalšího rozvoje Portálu stavebníka. Zde je potřeba zajistit zejména řádnou implementaci řady již navržených opatření (např. Registr Zastupování ReZa, dálkové nahlížení do spisu, propis informací o řízení pro žadatele/stavebníka, zjednodušený strom dokumentace, odstranění některých překážek apod.), jejichž realizace je výrazně opožděná.
- Možnost papírového podání nesmí ohrozit princip jediné dokumentace, na kterou je navázáno automatické obstarávání závazných stanovisek. Nesmí dojít k obnovení praxe některých úřadů v preferenci či požadavku na papírové či jiné centrálně neevidované formy dokumentace ze strany stavebního úřadu.
- SEČR pozitivně hodnotí deklarovanou kontinuitu DSŘ a skutečnost, že se neplánují změny odezdi ke zdi.
Svaz energetiky ČR je připraven aktivně se podílet na přípravě finální podoby novely stavebního zákona i souvisejících předpisů. Cílem je vytvořit funkční a předvídatelné prostředí pro výstavbu a nezbytnou infrastrukturu. Členové SEČR v současnosti připravují své podněty ke zjednodušení a zrychlení povolování, a to zejména s ohledem na potřebu urychlení výstavby technické a energetické infrastruktury.
Podněty míří jak do stavebního zákona, tak do úprav liniového zákona či předpisů jiných resortů.