Czech POINT slaví 18 let: revoluce ve vyřizování agend veřejné správy
Dne 28. března 2007 byl spuštěn projekt Czech POINT – Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál, který zásadně zjednodušil komunikaci mezi občany a státní správou. Díky němu není nutné obíhat několik různých úřadů, vše je možné vyřídit na jednom místě. Ať už potřebujete získat ověřené výpisy z informačních systémů veřejné správy, provést autorizovanou konverzi dokumentů či zřídit datovou schránku, můžete na téměř 7200 místech v ČR a 77 místech v zahraničí využít Czech POINT, o který se stará Digitální a informační agentura (DIA), nebo navštívit jeho nové webové stránky www.czechpoint.cz/public.

Kontaktní místa Czech POINT se dnes nachází na vybraných pobočkách České pošty, na obecních a krajských úřadech a na vybraných zastupitelských úřadech České republiky v zahraničí. Funkci kontaktního místa Czech POINT plní i notáři, Hospodářská komora, Agrární komora a další autorizované osoby s příslušným oprávněním.
„Czech POINT se stal jedním ze základních pilířů českého eGovernmentu a za dobu svého fungování umožnil milionům občanů vyřídit spousty služeb výrazně rychleji a pohodlněji. I když dnes stát nabízí stále více služeb on-line, například prostřednictvím Portálu občana, a DIA neustále posouvá digitalizaci a elektronizaci státní správy kupředu, Czech POINT si zachovává klíčovou roli – a to zejména u těch, kteří z jakýchkoli důvodů nemohou, nechtějí nebo neumí využívat digitální řešení. Zároveň některé agendy, jako například autorizovaná konverze dokumentů, dosud nelze plně řešit v online prostředí. Czech POINT navíc usnadňuje práci i úředníkům, a je tedy i po osmnácti letech nezastupitelným nástrojem pro zajištění dostupných a efektivních služeb veřejné správy,“ uvedl Martin Mesršmíd, ředitel Digitální a informační agentury.
Zájem o služby Czech POINT se stále zvyšuje. Počet konverzí z listinné podoby do elektronické dosáhl v roce 2024 rekordních 1 222 607, což představuje 11 % nárůst oproti roku 2023. Funkce a služby, které Czech POINT nabízí občanům, se stále rozšiřují. Od poloviny roku 2023 bylo také možné prostřednictvím poboček Czech POINT podat žádost na jednorázový příspěvek na dítě.
Důvěru a zájem občanů o Czech POINT dokazují i rostoucí statistiky. V roce 2024 byla překročena hranice 35 milionů vydaných výpisů či provedených transakcí. Za loňský rok bylo na 7 196
kontaktních místech veřejné správy provedeno 2 630 886 transakcí. Největším zájem byl o službu autorizované konverze dokumentů, kdy bylo provedeno rekordních 1 459 782 konverzí oběma směry. Na druhém místě je výpis z Rejstříku trestů s počtem 470 229 výpisů. Na třetím místě jsou služby spojené s datovými schránkami, které v uplynulém roce zaznamenaly 265 214 transakcí. Kromě toho byly v popředí zájmu občanů služby základních registrů, zejména získání elektronické identity či Mobilního klíče eGovernmentu.
Od samého počátku se na jeho provozu podílí společnost NEWPS.CZ s.r.o. jež je Provozovatelem systému dle zák. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti. „Je nám ctí a velkou radostí, že projekt, na kterém naše společnost tak dlouho spolupracuje, se za tu dobu stal jedním z klíčových systémů veřejné správy. Za 18 let fungování prošel velkými změnami – přibývaly další a další služby, funkcionality a hlavně uživatelé, jak na straně občanů, tak institucí. Je to pro nás odměna za tvrdou práci, kterou denně odvádíme. Zároveň chci poděkovat za spolupráci našim partnerům, zejména zástupcům DIA (a předtím MVČR) a ostatním technologickým partnerům, se kterými jdeme touto nelehkou, ale naplňující cestou,“ říká Martin Řehořek, jednatel NEWPS.CZ.
Pokračujeme v digitalizaci a inovacích
Cílem dalšího rozvoje Czech POINTu je co nejlépe propojit výhody stávajících i nových digitálních služeb s existující sítí fyzických kontaktních míst. Ta dnes čítá téměř 7200 poboček v České republice a 77 v zahraničí, kde občanům pomáhá i tehdy, když sami nemohou nebo nechtějí být online. „Do budoucna se chceme ještě více zaměřit na integraci s ostatními prvky eGovernmentu, aby bylo vyřizování veřejných agend ještě pohodlnější a efektivnější. Naší vizí je nabízet všem občanům dostupné a srozumitelné služby – a pokračovat tak v digitalizaci státu, která zůstane otevřená a přístupná skutečně každému,“ dodává Helena Duffková, vedoucí oddělení Czech POINT a ISDS v odboru služeb eGovernmentu DIA.
„Ze statistik systému lze vyčíst mnoho zajímavých údajů. Za zvláštní zmínku určitě stojí trochu opomíjená služba „Ověření totožnosti osoby“, která slouží k online ověření identity občana při žádosti o vydání náhradního cestovního dokladu v zahraničí. Díky ní je možné na jakémkoliv zastupitelském úřadě vydat náhradní cestovní doklad a výrazně tak zmírnit obtížnou situaci, do které se dostal. Od spuštění v únoru 2014 tato služba pomohla již více než 20 000 občanům. Jde o skvělý příklad toho, jak stát dokáže prakticky využívat již zavedené technologie a sdílet služby mezi různými institucemi veřejné správy,“ doplňuje Martin Řehořek.
K 18. narozeninám přejeme Czech POINT, aby se dále rozvíjel a přinášel ještě více inovací pro efektivní a dostupnou komunikaci mezi státem a občany, aby přibývaly nové srozumitelné služby a aby digitální transformace veřejné správy byla skutečně inkluzivní, přístupná pro každého. A jako dárek mu dáváme nové webové stránky, které občané naleznou na www.czechpoint.cz/public.