Vláda změny pro budoucnost představila svůj program
Nová vláda České republiky předložila svůj program Poslanecké sněmovně Parlamentu a požádala o důvěru, kterou získala 13. ledna. V úvodu programového prohlášení se uvádí, že procházíme dobou, která bez nadsázky patří mezi nejsložitější a nejnáročnější období naší novodobé historie. Vláda se bude muset vyrovnat s řadou problémů, z nichž mezi hlavní řadí vysokou inflaci, epidemii covidu-19 i důsledky energetické krize.
Vedle zvládnutí těchto aktuálních výzev chce nová vláda usilovně pracovat na celé řadě dlouhodobých témat a projektů. Vývoj světové ekonomiky a politiky Evropské unie zároveň přináší řadu výzev a příležitostí, které bude muset Česká republika v nastávajícím období zvládnout. Vláda je si této skutečnosti vědoma a přináší program, který je souhrnem hlavních kroků koaličního programu pěti vládnoucích stran.
Prioritami vlády změny pro budoucnost jsou:
- Stabilizace veřejných financí
- Orientace na EU a NATO
- Penzijní reforma
- Vzdělávání
- Podpora svobodného trhu
- Životní prostředí
- Bydlení
- Digitalizace
- Věda a výzkum
- Moderní státní správa a
- Odpovědnost k voličům a politická kultura
Jde o velmi obsáhlý a ambiciózní program, který ve vymezeném prostoru nemůžeme celý představit. S ohledem na zájmy čtenářů tohoto periodika proto představíme výběr z částí programu, které se vztahují k územní veřejné správě – veřejné finance, veřejná správa, regionální rozvoj a životní prostředí.
Veřejné finance
Ozdravení veřejných financí a obnovení důvěry občanů ve spravedlivý a férový stát jsou dva klíčové úkoly, které stojí před vládou České republiky v oblasti ekonomiky.
V zájmu zdravého hospodaření státu proto nedopustíme žádné další zbytečné zadlužování a připravíme taková opatření, která umožní průběžně snižovat rozpočtové schodky. Naším cílem je, aby rozpočtové úspory nezhoršily situaci občanů, kteří se bez podpory ze strany státu neobejdou.
Zkrácený výběr hlavních cílů:
- Posílíme kapitálové výdaje s ohledem na možnosti jejich čerpání a maximálně zapojíme zdroje z EU.
- Budeme řešit otázku odlivu dividend do zahraničí s cílem zvyšovat atraktivitu a investování v ČR.
- Odstřihneme firmy z daňových rájů od veřejných peněz.
- Zvýšíme limit pro povinnou registraci k DPH na 2 mil. Kč, stejně tak hranici využití paušální daně.
- Částečné úvazky podpoříme snížením odvodů sociálního pojištění.
- Snížíme sociální pojištění na straně zaměstnavatelů o dva procentní body.
- Snížíme byrokratickou zátěž při správě daní a poplatků, zrušíme povinnost EET.
- Zavedeme jednotné inkasní místo a budeme rozvíjet elektronické nástroje státu.
- Zavedeme možnost odečíst si z daní do určitého limitu platby za pečovatelské služby.
- Rozšíříme možnosti obcí při stanovení koeficientu základní sazby daně z nemovitosti.
- Obce, kraje i stát získají díky zdanění těžby více peněz z dobývání nerostných surovin na svém území. Pamatovat budeme i na přilehlé obce.
- Zjednodušíme a zlepšíme využívání evropských fondů, které mohou významně přispět k hospodářskému růstu.
- Zavedeme jednotnou veřejnou evidenci dotací ze státního rozpočtu.
- Prosadíme pravidla doložení skutečných majitelů společností, které čerpají dotace, investiční pobídky a získávají veřejné zakázky.
- Provedeme komplexní revizi systému kontrol veřejných prostředků s důrazem na posílení prvků hospodárnosti, efektivity a účelnosti a na snižování administrativní zátěže na straně kontrolovaných osob.
Veřejná správa
Ministerstvo vnitra bude nejen ministerstvem bezpečí, ale také efektivní, moderní a profesionální veřejné správy. Veřejná správa musí být dostupná jak v území, tak prostřednictvím digitálních služeb. Významnou součástí veřejné správy je také územní samospráva. Je nezbytné zajišťovat podmínky pro její kvalitní výkon a chránit samosprávu před nedůvodnými nebo nepřiměřenými dopady nové právní regulace.
- Na základě inventury všech agend státu do konce roku 2022 představíme konkrétní plány na snížení počtu úřednických míst. Zbytečné úřední úkony zrušíme.
- Upravíme služební zákon tak, aby úřady fungovaly efektivněji a posilovaly svou kompetenci.
- Zhodnotíme a zjednodušíme strukturu státní správy.
- Uděláme revizi platových tabulek, aby mohla veřejná správa zaměstnávat špičkové odborníky.
- Zavedeme měření výkonu a efektivity státních (veřejných) služeb pomocí benchmarkingu.
- Zachováme smíšený model veřejné správy – přenesená působnost zůstane v obcích a krajích s adekvátním příspěvkem na výkon státní správy.
- Zpřehledníme a zjednodušíme povinnosti občanů a podnikatelů vůči státu.
- Sjednotíme poplatkové a odvodové povinnosti občanů a podnikatelů. Platby bude možné uhradit na jednotném inkasním místě.
- Budeme sjednocovat a koordinovat činnost kontrolních orgánů a snižovat zátěž obcí a krajů kontrolami. Vyloučíme duplicitní kontroly. Zajistíme sdílení poznatků mezi kontrolními orgány.
- Všechny platby vůči veřejné správě včetně kolků bude možné hradit platební kartou či bezhotovostně.
- Zjednodušíme veřejné zadávání, zvýšíme transparentnost, vydáme metodické pokyny k zadávání pro jednotlivé druhy komodit a služeb.
- Součástí veřejné správy bude silná centrální autorita s potřebnou pravomocí v oblasti ICT, která bude mít silný mandát vůči všem organizačním jednotkám veřejné správy.
Regionální a místní rozvoj
Vzrůstající rozdíly mezi regiony naší země jsou zásadní celospolečenskou výzvou. Místo, kde člověk žije, nesmí tak zásadně ovlivňovat kvalitu vzdělávání, dostupnost zdravotní péče, dopravní obslužnost i digitální konektivitu. Budeme řešit problémy, které vedou k vylidňování venkova a pohraničí. Vytvoříme podmínky pro úspěšné a smysluplné čerpání evropských fondů.
Dostupnost bydlení pro občany bude vláda řešit jak směrem k vlastnickému, tak i nájemnímu bydlení včetně bydlení sociálního. Nejdůležitější je v současné době zásadní zrychlení stavebního řízení ve spolupráci se samosprávami a při zachování ochrany ostatních zájmů.
- Při plánování strategických investic státu vždy zohledníme úroveň rozvoje a potřeby regionů tak, aby docházelo ke snižování nerovností mezi regiony. Zajistíme posílení spolupráce vlády s kraji a obcemi.
- Úspěšně dočerpáme fondy EU z programového období 2014–2020 a zajistíme hladký rozjezd čerpání z období 2021–2027. Podpoříme strukturálně postižené regiony při přechodu k nízkouhlíkové ekonomice.
- Udržíme stávající financování obcí a změníme RUD krajů na základě shody s AK ČR a navýšení celkové alokace. Do finančního zajištění místních projektů více zapojíme Národní rozvojovou banku.
- Naší vizí je moderní, konkurenceschopný venkov, který překonal období intenzivního zemědělství a rozvíjí se v něm místní řemesla a rodinné farmy. Je třeba zastavit odchod lidí z venkova, a zajistit potřebnou infrastrukturu a služby. Podpoříme dostupnost zdravotní péče a dojíždění do práce a školy, zlepšíme pokrytí venkova vysokorychlostním internetem.
- Na základě důkladné práce s daty vytvoříme doporučenou úroveň vybavenosti pro různé typy obcí a napojíme potřebné financování.
- Pro zlepšení životních podmínek a služeb ve městech a obcích využijeme plně koncepci Smart Cities.
- Zlepšíme fungování malých obcí (posílení meziobecní spolupráce, metoda LEADER/CLLD, Místní agendy 21 aj.). Nebudeme obce slučovat, ale propojovat na základě dobrovolnosti.
- Budeme rozvíjet přeshraniční spolupráci. V oblastech s horší dostupností zdravotní péče umožníme obyvatelům příhraničí využívat nemocnice na obou stranách hranice.
- Podporujeme rozvoj všech typů bydlení, aby lidé našli to nejvhodnější bydlení pro svou životní fázi a konkrétní situaci.
- Během prvních dvou let volebního období připravíme zákon o podpoře bydlení, který nabídne obcím soubor volitelných nástrojů pro řešení bytové situace.
- Připravíme nové finanční nástroje na výstavbu dostupných nájemních bytů, aby se na konci volebního období mohlo stavět 10 tisíc nájemních bytů ročně navíc.
- V 1. pololetí roku 2022 předložíme úpravu nového stavebního zákona, aby bylo zajištěno stavební řízení prostřednictvím Portálu stavebníka. Ve spolupráci se samosprávami a kraji (SMO ČR, SMS ČR a AK ČR) zákon změníme a zachováme stavební úřady na místní úrovni, kde rozhodují se znalostí prostředí. Začne fungovat specializovaný stavební úřad pro strategické a rozsáhlejší liniové stavby.
- Posílíme metodickou podporu stavebních úřadů tak, aby byl dostupný jednoznačný výklad stavebního zákona.
- Posílíme pravomoci samospráv v oblasti územního plánování. Pro velká města zachováme možnost tvorby vlastních stavebních předpisů.
- V návaznosti na novelu stavebního zákona během volebního období zrealizujeme projekt digitalizace stavebního řízení a územního plánování.
- Přesuneme více peněz na bydlení do Státního fondu podpory investic, a to i na přípravu projektových dokumentací, výkupů nemovitostí a regeneraci brownfieldů pro účely bydlení, včetně rekonstrukcí.
- V průběhu první poloviny volebního období zahájíme práci na tvorbě cenové mapy pro výpočet obvyklého nájemného na úrovni ORP.
- Uvolníme vhodné pozemky v držení státu a převedeme je obcím za účelem výstavby bytů a infrastruktury.
- V návaznosti na konsolidaci veřejných financí snížíme DPH u výstavby či rekonstrukcí bytů a domů.
- Nejpozději v roce 2023 zkrátíme odpisovou dobu na 20 let, abychom investory motivovali k výstavbě nájemního bydlení.
- Prosadíme jasná pravidla pro sdílené ubytování.
- Předložíme novelu zákona o zadávání veřejných zakázek a rozšíříme metodickou podporu.
- Do konce roku 2023 představíme zákon o cestovním ruchu. Zlepšíme koordinaci mezi resorty, samosprávami a profesními organizacemi.
- Podpoříme restart celého odvětví (včetně oživení lázeňství) účinnou kampaní na podporu příjezdového i domácího cestovního ruchu.
- Zdigitalizujeme správu v oblasti cestovního ruchu např. systémem e-Turista (od 2024), který sníží administrativní zátěž podnikatelů i obcí a zefektivní výběr ubytovacích poplatků.
Životní prostředí
Vláda bude usilovat o zmírňování dopadů klimatických změn a přispívat k dosažení klimatické neutrality EU do roku 2050. Green Deal je příležitostí, jak investicemi modernizovat ekonomiku a zlepšit životní prostředí. Na národní úrovni se zaměříme na omezení negativních dopadů klimatické změny, návrat vody do krajiny, ochranu biodiverzity a přechod na oběhové hospodářství.
- Jednoznačnou prioritou je zadržení vody v krajině a obnova přirozeného vodního režimu. Podpoříme tisíce projektů obnovy mokřadů, tůní, malých vodních nádrží a niv, péče o cenné biotopy, výsadby zeleně, zlepšení skladby lesů či revitalizace vodních toků.
- Výrazně dotačně podpoříme budování nových zdrojů pitné vody, vodovodů, propojování vodárenských soustav, systémů vsakování a využití dešťových vod, technologií úpravy pitné vody, kanalizací a systémů čištění odpadních vod.
- Budování nových vodárenských nádrží dovolíme jen výjimečně a pro účely zásobování obyvatel pitnou vodou.
- Zasadíme se o zlepšení klimatu ve městech a obcích jejich výrazným ozeleněním. Legislativně ukotvíme tzv. modro-zelenou infrastrukturu.
- Omezíme degradaci půdy a zpomalíme úbytek zemědělského půdního fondu. V roce 2022 předložíme novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu.
- Představíme novou Politiku ochrany klimatu v ČR, která zohlední nové ambiciózní cíle EU do roku 2030.
- Podpoříme fotovoltaická zařízení na minimálně sto tisících střech do roku 2025.
- Podpoříme snížení množství produkovaného odpadu přechodem na oběhové hospodářství. Podpoříme rozvoj technologií pro třídění, recyklaci a kompostování bioodpadu.
- Podpoříme zavádění požadavků na udržitelnost při zadávání veřejných zakázek.
- Prioritou vlády je i dobrá kvalita ovzduší a snižování zdravotních rizik spojených se znečištěným ovzduším. Urychlíme přípravy vysokorychlostních železničních tratí a dokončení obchvatů měst. Vláda především zajistí dostatek finančních prostředků na podporu výměny neekologického vytápění v domácnostech za bezemisní a nízkoemisní zdroje tepla.
- Podpoříme významný rozvoj infrastruktury pro elektromobilitu a další čisté alternativní pohony vozidel a přispějeme tak ke zlepšení kvality ovzduší ve městech.