Bezpečnost a pocit bezpečí patří k základním potřebám každého z nás. Obce a města mají možnost se aktivně zapojit do preventivních projektů, které je možné realizovat za finančního přispění ze státních dotačních prostředků.
Specifickým projektem zvyšujícím bezpečí nejen v sociálně vyloučených lokalitách, působícím preventivně proti extremismu a motivujícím samosprávy i občany k hledání pozitivních řešení problémů je projekt Asistent prevence kriminality (dále jen „APK“), který od září roku 2009 úspěšně realizuje odbor prevence kriminality MV v celé ČR.
Asistent prevence kriminality je nejúspěšnějším a nejžádanějším projektem prevence kriminality v sociálně vyloučených lokalitách, který má prokazatelně pozitivní výsledky a dopady na zvýšení veřejného pořádku a bezpečí v problémových lokalitách a na zaměstnanost dlouhodobě a obtížně zaměstnatelných osob včetně Romů.
Jeho primárním cílem je snížení počtu spáchaných trestných činů a přestupků (obecně protiprávního jednání) zejména v sociálně vyloučené lokalitě, či lokalitě ohrožené sociálním vyloučením, zajištění vymahatelnosti práva, prevence sousedských sporů, bagatelní a latentní protiprávní činnosti, kterou Policie ČR a obecní policie velmi obtížně řeší, a změna negativního pohledu majoritní společnosti na osoby sociálně vyloučené. Vybraný asistent je po základní profesní přípravě zaměstnán v rámci obecní policie obce a podílí se na zvýšení bezpečnosti, dodržování veřejného pořádku a prosazování základních bezpečnostních standardů nejen v sociálně vyloučených lokalitách, ale v rámci celé obce.
Asistent je zaměstnancem samosprávy zařazeným v obecní policii (není strážníkem ani čekatelem). Podílí se na prevenci kriminality v obci, přispívá k ochraně a bezpečnosti osob a majetku, předchází možnému protiprávnímu jednání svou přítomností a zejména svými komunikačními schopnostmi. Vystupuje jako mediátor možných sousedských sporů, monitoruje dodržování čistoty veřejných prostranství, pomáhá ostatním občanům v sociálně vyloučené lokalitě. Při své činnosti je asistent řízen konkrétním strážníkem v roli mentora, se kterým úzce spolupracuje. Na úspěšnosti projektu se podílí i jednotlivá pracoviště Policie ČR v příslušných lokalitách.
Konkrétní asistenty vybírá odborná komise, která je složena ze zástupců samosprávy, obecní policie, Policie ČR a často také koordinátora (poradce) pro romské záležitosti (kraje, obce) či zástupce v lokalitě působících významných neziskových organizací a zástupce MV.
Po pilotní realizaci projektu v roce 2009 bylo již v roce 2010 v rámci ČR 38 asistentů působících v 10 obcích, na konci roku 2017 pak celkem působilo ve 37 obcích v rámci celé ČR 92 asistentů prevence kriminality podpořených z rozpočtu MV v rámci Programu prevence kriminality ve výši 20 928 000 Kč.
Další asistenti pak působí v rámci ČR i z jiných zdrojů, než jsou prostředky zajišťované MV – např. z podpory úřadů práce – na základě dohody mezi MV a Generálním ředitelstvím Úřadu práce ČR. Celkem tak na konci roku 2017 podporovaly úřady práce v ČR 335 APK ve 102 obcích. Asistenti jsou financováni dále přímo z vlastních rozpočtů obcí či z evropských projektů v rámci Operačního programu zaměstnanost. Odhadem tak mohlo působit v celé ČR na konci roku 2017 cca 500 asistentů prevence kriminality.
Rok | Počet podpořených obcí | Počet APK | Celková výše přiznané dotace |
---|---|---|---|
2010 | 10 | 38 | 3 876 000 Kč |
2011 | 16 | 104 | 3 423 000 Kč |
2012 | 21 | 37 | 5 328 000 Kč |
2013 | 38 | 90 | 13 360 000 Kč |
2014 | 64 | 127 | 17 644 000 Kč |
2015 | 58 | 175 | 22 656 000 Kč |
2016 | 47 | 121 | 25 529 000 Kč |
2017 | 37 | 92 | 20 928 000 Kč |
Vyšší šance na trhu práce pro dlouhodobě nezaměstnané uchazeče a větší bezpečnost a zajištění veřejného pořádku – to vše přineslo užší spolupráci MV a Úřadu práce ČR v rámci Memoranda o vzájemné spolupráci, které bylo společně podepsáno 14. března 2016.
Cílem memoranda je zvýšit zaměstnanost, bezpečnost a veřejný pořádek podporou tvorby pracovních příležitostí v rámci míst asistentů prevence kriminality v obcích a městech ČR s vysokým podílem trestné a jiné protispolečenské činnosti, v oblastech se zvýšeným počtem vyloučených lokalit a zároveň s vysokým podílem nezaměstnaných osob. Memorandum navazuje na projekt, který v letech 2010–2014 realizovaly samosprávy. To vše v souladu s hlavními principy schválené „Metodiky výběru, přípravy a činnosti asistenta prevence kriminality“ a „Národní soustavou povolání“ a za metodického vedení gestora projektu (MV ČR).
Prostřednictvím svých regionálních pracovišť a konzultantů obě strany vytipují vhodné lokality a na základě znalosti konkrétního regionu vypracují seznam požadavků, které by měl asistent prevence kriminality splňovat. Úřad práce ČR pak na jejich základě vyhledá v evidenci vhodné kandidáty, kteří absolvují výběrové řízení na takové místo. Asistenti prevence kriminality, které podporuje Úřad práce ČR, musí na svých pozicích zaměstnanců obecní či městské policie a města dodržovat závaznou Metodiku vydanou MV.
Součástí společně podepsaného memoranda je deklarace, která umožňuje využívat na podporu asistentů také prostředky Úřadu práce ČR. V praxi to znamená rozšíření stávající spolupráce a zavedení systematické podpory této aktivity, navíc pod metodickým vedením a ve větším rozsahu.
Již od roku 2014 je uplatňována jednotná „Metodika výběru, přípravy a činnosti asistenta prevence kriminality“, která je v redukované podobě zveřejněna na webových stránkách MV, která je stále metodologickým základem činnosti všech asistentů dotovaných z jakýchkoliv finančních prostředků.
V průběhu hodnoceného období bylo uspořádáno několik společných aktivit obcí realizujících projekt APK se zástupci MV a dalšími odborníky ke sdílení příkladů úspěšné praxe ve zvyšování bezpečí v sociálně vyloučených a problémových lokalitách. Asistent prevence kriminality se stal zcela inovativním preventivním projektem nejen v poměrech České republiky. Zájem o projekt projevilo např. Slovensko, Rumunsko, Maďarsko a Norsko.
JUDr. Tomáš Koníček, pracovník odboru prevence kriminality MV ČR
© 2022 Triada, spol. s r. o., Praha, spolupráce: Webhouse, s. r. o.