Semináře SZR a jejich partnerů se zástupci obcí s rozšířenou působností

10. 2. 2014 VSOL 5/2013 Veřejná správa on-line

Orgány veřejné moci, občané a další subjekty v současné době berou systém základních registrů ČR jako součást moderního fungování veřejné správy. Cílem fungování základních registrů je zefektivnění a využití možností současných technologií online přístupy téměř kdykoli a odkudkoli. Současně však základní registry musí splňovat a zajistit efektivní, bezpečnou a transparentní výměnu přesných a aktuálních tzv. referenčních údajů.

Jedním z cílů Správy základních registrů (kromě plnění zákonných povinností dle zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů), je pořádání informativních seminářů pro vybrané orgány státní správy či další strategické partnery. Správa základních registrů tak vyvíjí v oblasti vnější komunikace celou řadu aktivit, které napomáhají jednotlivým subjektům (OVM a dalším zainteresovaným subjektům) porozumět podstatě a specifikám fungování základních registrů. Po sérii čtrnácti pracovních seminářů na jednotlivých krajských úřadech ČR, které Správa základních registrů zrealizovala od začátku března do konce měsíce června 2013, se nyní zaměřila na obce s rozšířenou působností. Správa základních registrů oslovila všechny ORP (206) v České republice s žádostí o společné jednání k tématu základních registrů.

Správa základních registrů v oblasti vnější komunikace ve spolupráci s magazínem Egovernment uspořádala celkem čtyři pracovní setkání se zástupci ORP na téma využívání základních registrů a zkušeností za rok ostrého provozu. První setkání se uskutečnilo na KÚ v Jihlavě dne 27. 9. 2013, následovaly dva semináře na KÚ v Olomouci ve dnech 3.–4. 10. 2013. Poslední seminář byl naplánován na 15. 11. 2013 na KÚ v Plzni.

Hlavním cílem tohoto pracovního setkání bylo zahájit intenzivnější spolupráci v území v oblasti podpory plnění zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech a připojování k základním registrům, využít oboustranných možností ke zlepšení informovanosti o tématu základních registrů, aktuální situaci a nutných krocích či návrzích řešení nezbytných pro další podporu využívání údajů ze základních registrů. Dílčím cílem bylo také poskytnout aktuální informace o stavu základních registrů a získat povědomí o případných problémech spojených se základními registry, ať již aktuálními či dlouhodobými.

Semináře byly zaměřeny především na problematiku fungování základních registrů, ale zároveň byly obohaceny i o další související témata z oblasti veřejné správy. Diskusních seminářů se zúčastnili a vystoupili na nich zástupci Správy základních registrů, zástupci Ministerstva vnitra ČR a další správci a klíčoví editoři základních registrů a strategičtí partneři.

Semináře byly koncipovány dle programů následovně:

V úvodu ředitel Správy základních registrů Ing. Michal Pešek shrnul základní informace o více než ročním fungování základních registrů. Představil hlavní oblasti problematiky základních registrů – konkrétně šlo o informace o datech produkčního provozu základních registrů, o stavu připojení klíčových OVM k základním registrům, vytěžování referenčních dat ze základních registrů. Dále hovořil o aktuálních projektech, které Správa základních registrů realizuje (nové AIS, nové EGON služby, atd.) a nastínil budoucí vývoj směřování e-governmentu.

Na úvodní slovo Michala Peška navázali svým vystoupením Mgr. Ondřej Veselský, náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu a legislativu MV ČR (v Jihlavě a v Olomouci) a JUDr. Petr Solský, náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie MV ČR (v Olomouci), kteří shrnuli základní informace o tom, co se připravuje a co nás čeká v oblasti rozvoje moderního e-governmentu.

Dále na seminářích vystoupili Ing. Ondřej Felix, CSc. a RNDr. Petr Tiller, hlavní architekti e-governmentu MV ČR. Tématem jejich prezentace byla: Strategie 2014+ – „architektura služeb informačních systémů pro veřejnou správu“. Během přednášky krom jiného zmínili např. problematiku hlavních oblastí fungování moderního e-governmentu, oblast sdílených služeb ve veřejné správě, oblast datových schránek, Czech pointu a portálu veřejné správy a dále nastínili tematické okruhy projektů 2014+.

Na vystoupení hlavních architektů e-governmentu navázali zástupci ze společnosti Novell (Ing. Martin Řehořek a Ing. Aleš Kučera), kteří představili problematiku JIP (jednotný identitní prostor)/KAAS (katalog autentizačních a autorizačních služeb) a jejich role v základních registrech.

Dále na seminářích již vystupovali zástupci jednotlivých správců základních registrů a zástupci ministerstev v technicko správní oblasti. Jako první na řadu v této oblasti přišel PhDr. Jan Tretera z odboru veřejné správy a e-governmentu MV ČR, který přednášel problematiku dat v registru práv a povinností, konkrétně přednáška byla nazvána: „Základní registr agend orgánů veřejné moci a některých práv a povinností: údaje informačního systému a jejich využití“. Přednáška obsahovala informace o údajích o agendách a působnostech orgánů veřejné moci, údajích o právech a povinnostech subjektů údajů v ROB a ROS a údajích o procesních modelech agend.

V technicko-správní oblasti následovali Ing. Tomáš Kalinec a Alena Uzlová z odboru archivní správy a spisové služby MV ČR, kteří posluchače seznámili s problematikou spisové služby, jejím právním zakotvení, oblastmi přístupu v péči o dokumenty, oblastmi digitálního archivu atd.

Dále na seminářích prezentoval Ing. Michal Čigáš z Českého statistického úřadu, který představil oblast editačních povinností vůči registru osob. Prezentace nesla název: „Základní registr právnických osob, podnikajících fyzických osob a orgánů veřejné moci“. V úvodu přednášky připomenul, co je obsahem registru osob a postupně se danými oblastmi zabýval – subjekty vedené v registru osob, referenční údaje, referenční vazby, identifikátory, provozní údaje, editační povinnosti, komunální příspěvkové organizace, atd.

Zkušenosti z ročního provozu registru územní identifikace, adres a nemovitostí a problematiku zavedení volebních okrsků prezentovali Ing. Jiří Formánek a Ing. Tomáš Holenda z Českého úřadu zeměměřického a katastrálního. Obsahem přednášky byly zdrojová data RÚIAN; editační systémy; analýzy a kontroly údajů vedených v RÚIAN; praktické dopady spuštění RÚIAN; zavedení volebních okrsků do RÚIAN.

Na závěr seminářů vystoupili JUDr. Luděk Holubec a Antonín Běhounek z Ministerstva průmyslu a obchodu, kteří přiblížili problematiku živnostenského rejstříku v návaznosti na základní registry veřejné správy.

Na seminářích v Olomouci a v Plzni na závěr vystoupila JUDr. Kateřina Černá, tajemnice Úřadu městské části Praha 13 s prezentací na téma: „jak jsme se naučili žít s registry – de lege lata, de lege ferenda“. Z praktického hlediska shrnula přínosy a dopady fungování základních registrů a nastínila zkušenosti z praxe.

Na konci seminářů byla závěrečná diskuze, kde byly zodpovězeny odpovědi na dotazy jednotlivých účastníků.

Mgr. Marek Hejduk, SZR ČR