V jakém stavu je z vašeho pohledu český e-government a reforma veřejné
správy?
Český e-government stojí na prahu nového programového období. Důraz je proto
kladen na definici tematických okruhů, v jejichž rámci by měly být realizovány
legislativní i nelegislativní opatření, včetně projektů, tak, aby bylo možné
dosáhnout modernizace veřejné správy v souladu s cíli, které vytyčila
vláda ČR. MV ČR v současnosti pracuje na dokumentech „Strategický rámec“
veřejné správy a e-governmentu, tak koncepce rozvoje veřejné správy. Navazuje
přitom na cíle vytýčené Strategií realizace Smart Administration a plně respektuje
podmínky nastavené Evropskou unií pro čerpání financí ze strukturálních fondů.
V uplynulém období se nám v oblasti e-vládnutí podařilo zrealizovat
kmenové projekty a na tyto úspěchy budeme nyní navazovat.
Pokud mluvíme o technických změnách vedoucích k elektronizaci veřejné
správy, musíme s tím, ruku v ruce, mluvit o lidských zdrojích a
vzdělávání. Ten první krok, který obsahuje změnu legislativy, budování
informačních systémů, jejichž datový obsah je garantovaný státem, se postupně
uskutečňuje. V praxi většina z nás využila služeb Czech POINTu, nebo
možnost elektronického podání dokumentů. S elektronickými dokumenty jsou
spojeny už konkrétní úspory za přispění informačního systému datových
schránek, který zároveň zrovnoprávnil písemnou a elektronickou formu dokumentu.
V oblasti moderních nástrojů řízení se mohu zmínit o probíhajícím
projektu Procesního modelování agend veřejné správy, který nám umožní jejich
následnou standardizaci a finanční ohodnocení jejich nákladovosti. Pokud se podívám
na tento neúplný výčet, je zřejmé, že po technické stránce se pro elektronizaci
udělalo hodně. Tam, kde jsou pořád ještě velké možnosti ke změně, je
v oblasti lidských zdrojů. A to nejen těch úřednických. Konzervativní
způsob myšlení, i přes relativně velké investice do vzdělávání
v oblasti e-governmentu, dále zůstává. Může existovat mnoho nástrojů,
sofistikovaných a usnadňujících práci, když se ale jeden elektronický formulář
vyplní ručně nebo si úředník bude opakovaně vyžadovat údaje, které má
k dispozici v informačním systému základních registrů, vždy bude
elektronizace veřejné správy pokulhávat.
Pokud jde o reformu veřejné správy, nechceme ji provádět nekoncepčně.
Příprava zákona o úřednících prošla téměř pětiletou peripetií, která
byla poznamenána jak pádem vlády, tak personálními změnami na Ministerstvo vnitra,
které celý proces výrazně zpomalily a měly rovněž vliv na projednávání návrhu
s těmi, kterých se to týká nejvíce – s územními a dalšími
správními úřady, se kterými se chystáme navázat úzkou spolupráci.
Mělo by se především jednat o změnu přístupu k využití úpravu
vyměření působnosti, výběrových řízení a vzdělávání úředníků.
Vládě jsme již předložili návrh paragrafovaného znění zákona, kde nyní bude
probíhat jeho projednávání. Současně také připravujeme novelizaci zákona
č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků,
který by se měl přibližovat zákonu o státních úřednících. Kde se
nechystáme zásadně měnit jeho podstatu, jelikož lze tento zákon směle řadit
k těm nejlepším, co tu po r. 2000 vznikly – o čemž svědčí
i minimum jeho novelizací.
Jsme si vědomi toho, že tento zákon je všeobecně velmi dobře přijímán, a proto
jej chceme cestou dílčích úprav přiblížit k již zmiňovanému zákonu a
zvýšit tak prostupnost mezi státní správou a samosprávou.
Chcete zmínit ještě nějaké další priority v této oblasti?
Dominantním tématem pro oblast e-governmentu je podpořit konkurenceschopnou a na
inovacích založenou ekonomiku ČR, a to prostřednictvím důsledného zavádění
principů e-vládnutí do veřejné správy. Takto provedenou integrací prostředků a
nástrojů chceme zjednodušit a racionalizovat většinu postupů.
V ohnisku našeho zájmu zůstává stále občan a jeho potřeby komunikace
s veřejnou správou, a proto budeme důsledně odstraňovat problematizující
faktory, jako jsou např. duplicitně vedené agendy, neexistence standardů pro procesy
ve veřejné správě, neúměrná administrativní zátěž, nekoncepčnost, neefektivita
a nízká transparentnost procesů ve veřejné správě. Naším cílem je tzv. úplné
elektronické podání. Toto řešení bude vycházet z využití inteligentního
formuláře, který si můžeme představit jako interaktivní rozhraní umožňující
formou kompozitních služeb vyplnění údajů žadatele bez nutnosti předkládat
jakékoliv další doklady, neboť údaje jsou doplňovány automaticky
z informačních systémů na základě prvotní autentizace žadatele.
Jak to bude vypadat v praxi?
Agendy ve veřejné správě bude možno provádět třemi způsoby –
a) samoobslužným procesem s formulářem dostupným na Portále veřejné
správy a jeho následným podáním prostřednictvím datové schránky,
b) asistovaným procesem prostřednictvím rozhraní CzechPOINT s variantami
on-line a off-line rozhodnutí a c) interaktivním procesem s postupným
prohledáváním identifikovaným a autorizovaným uživatelem přes portál veřejné
správy.
Ministerstvo vnitra si je vědomo důležitosti efektivního fungování veřejné
správy, a to v celé její šíři. Proto se realizují všechny výše uvedené
kroky vedoucí k její racionalizaci a zefektivnění – vyjádřené
jednoduchou větou: Efektivní štíhlý úřad nadměrně nezatěžující své klienty.
Samozřejmě jiné byly možnosti realizace těchto vizí v 90. letech a dnes,
ale základ je pořád stejný. Místo nepřehledného systému zákazů a omezení dát
jednoduchá a transparentní pravidla, která platí pro všechny bez výjimek. Místo
robustního nepružného výkonu velkého množství nadbytečných agend minimální, ale
o to kvalitnější výkon bezpodmínečně nutných agend. Minimální zatížení
přenášením kompetencí státu na obce základního typu a v případě
přenesení kompetence na obce její úhrada na základě standardů a nákladových
modelů. K tomu účelu podpořím další pokračování projektů zaměřených na
procesní modelování ve veřejné správě, spojených s následnou standardizací
zahrnující časové, personální, informační a technologické požadavky, jejichž
splnění je předpokladem pro kvalitní výkon agendy.
A abych ještě doplnil ty priority – mezi ty neposlední v řadě
patří rovněž například podpora zavádění nástrojů metod kvality rozvoje ve
veřejné správě, snižování byrokratické zátěže atd.
Na co se může veřejná správa těšit v horizontu následujících měsíců?
Jak jsem již předeslal, v nejbližších měsících chystáme setkání se
zástupci územních samospráv, abychom s nimi prodiskutovali záměry ministerstva
v rámci přípravy Koncepce rozvoje veřejné správy. Budu velice rád, když se
nám podaří navázat intenzivní spolupráci, a to na bázi rovnocenného partnerství.