Příjmy obcí podle krajů

Obecní příjmy 2.

24. 4. 2009 OF 1/2009 Ekonomika

S přihlédnutím k souhrnnému přehledu příjmů obcí podle velikostních kategorií, o kterém jsme psali v předchozí části, je třeba posuzovat "bohatost obcí" v jednotlivých krajích. Je totiž nutné přihlížet také k velikostní struktuře, která ovlivňuje průměrné příjmy všech obcí v kraji.

Není např. náhodné, že na prvních třech místech z hlediska celkových příjmů na obyvatele (viz tab. 2), jsou obce Jihomoravského, Plzeňského a Moravskoslezského kraje. Jejich průměrné celkové příjmy na obyvatele výrazně ovlivnily právě příjmy našich tří největších měst -- Brna, Ostravy a Plzně. Proto přikládáme rovněž orientační tabulku velikostní struktury obcí podle jednotlivých krajů.

Tab. 1: Počty obcí v krajích podle velikostních skupin (rok 2007)
  do 199 200–499 500–999 1000–1999 2000–4999 5000–9999 10 000–19 999 20 000 a více Celkem
Středočeský kraj 277 411 259 110 50 19 14 5 1145
Jihočeský kraj 239 206 78 49 26 10 4 10 622
Plzeňský kraj 189 149 77 44 28 8 4 2 501
Karlovarský kraj 18 38 32 17 13 6 4 3 131
Ústecký kraj 58 128 79 36 27 9 9 8 354
Liberecký kraj 37 62 59 26 16 10 2 3 215
Královéhradecký kraj 119 166 87 33 21 13 6 3 448
Pardubický kraj 114 175 88 41 16 8 7 2 451
Vysočina 337 210 92 34 13 10 4 4 704
Jihomoravský kraj 118 198 180 95 58 13 3 6 671
Olomoucký kraj 51 127 100 73 32 3 6 4 396
Zlínský kraj 19 82 99 49 32 11 4 5 301
Moravskoslezský kraj 13 62 77 75 39 17 4 12 299
Celkem 1589 2014 1307 682 371 137 71 67 6238

Z jednotlivých krajů dosáhly nejvyšších příjmů v přepočtu na obyvatele v období 2004 až 2007 (tab. 2) obce Jihomoravského kraje, a to 23 231 Kč. Je to o 14 % více než činil průměr za všechny kraje. Nejmenší rozpočtové příjmy (18 213 Kč) vykázaly obce v Královéhradeckém kraji, zaostaly tak za průměrem obcí v ostatních krajích o 10 %.

Tab. 2: Příjmy obcí (bez Prahy) podle krajů (průměrné hodnoty přepočtené na obyvatele v Kč za období 2004–2007)
  STČ JH PL KV ÚL LI HK PA VYS JHM OL MSK ZL ČR
Da­ňo­vé příjmy Celkem 9 213 8 710 11 717 9 737 9 708 9 557 8 956 8 925 8 711 12 142 9 543 11 353 8 919 9 997
DPFO Celkem 2 532 2 326 3 198 2 520 2 481 2 582 2 448 2 398 2 331 3 249 2 548 3 044 2 451 2 683
Závislá činnost 1 616 1 559 2 291 1 714 1 787 1 749 1 696 1 668 1 600 2 342 1 790 2 295 1 656 1 881
Samo­statná činnost 823 674 775 707 586 729 657 630 648 760 654 607 696 691
DPPO Celkem 2 189 2 322 3 156 2 535 2 461 2 588 2 211 2 189 2 274 3 229 2 451 2 970 2 340 2 580
DPPO za obce 438 651 637 664 497 684 396 385 523 609 500 397 538 516
DPH 2 692 2 590 3 891 2 905 3 034 2 940 2 809 2 786 2 682 4 034 3 014 3 977 2 781 3 186
Daně a poplatky z vy­bra­ných činností a služeb Celkem 1 177 964 949 1 333 1 231 1 039 940 1 024 874 1 109 990 1 000 918 1 047
Poplatky a odvody v oblasti ŽP 586 437 322 402 602 436 382 564 445 516 505 508 447 491
Místní poplatky 192 191 219 449 212 239 215 146 137 216 155 174 166 198
Správní poplatky 345 285 326 358 351 300 286 259 252 281 271 255 261 293
Daň z ne­mo­vi­tosti 621 508 524 445 499 408 547 528 551 522 539 360 428 499
Ne­da­ňo­vé příjmy Celkem 2 103 3 038 3 434 2 878 1 871 2 205 2 316 1 745 2 336 2 207 1 723 2 422 1 990 2 289
Příjmy z vlastní činnosti 660 727 877 790 351 596 599 545 968 347 431 375 633 563
Odvody PO 17 47 47 70 54 148 82 39 25 193 108 148 81 88
Příjmy z pronájmu 860 1 507 1 800 1 193 600 839 1 098 661 849 636 620 1 109 714 933
Příjmy z úroků 104 188 265 172 190 122 160 84 137 177 90 159 114 151
Ka­pi­tá­lo­vé příjmy Celkem 1 993 1 322 1 598 1 517 1 855 1 748 1 418 1 406 1 214 1 309 781 1 087 1 125 1 417
Z prodeje ne­fi­nan­ční­ho majetku 1 888 1 295 1 515 1 341 1 206 1 701 1 372 1 154 1 141 1 223 731 1 051 1 027 1 284
Z prodeje fi­nan­ční­ho majetku 73 19 144 171 617 41 41 235 55 83 38 27 81 123
Přijaté dotace Celkem 6 006 6 157 5 683 6 140 7 305 6 521 5 524 6 171 6 445 7 573 7 188 7 207 6 354 6 609
Ne­in­ve­stič­ní dotace Celkem 3 769 4 063 3 707 4 693 5 870 4 210 4 109 4 308 4 374 5 434 4 839 5 510 4 221 4 662
Od veřejných rozpočtů ústřední úrovně 2 409 2 739 2 449 2 812 4 243 2 774 2 768 2 911 2 857 2 976 3 088 3 792 3 099 3 058
Od krajů 1 045 1 088 994 1 109 1 052 1 103 1 097 1 162 1 215 987 1 035 957 1 018 1 048
In­ve­stič­ní dotace Celkem 2 238 2 094 1 977 1 447 1 435 2 311 1 414 1 863 2 070 2 139 2 350 1 697 2 133 1 947
Od veřejných rozpočtů ústřední úrovně 2 018 1 912 1 745 1 361 1 314 2 058 1 193 1 643 1 789 1 709 2 196 1 202 1 991 1 683
Od krajů 202 143 202 82 80 242 205 200 214 149 134 86 90 151
Příjmy celkem 19 314 19 227 22 433 20 273 20 739 20 031 18 213 18 246 18 706 23 231 19 224 22 068 18 388 20 312

Daňové příjmy

Nejvyšší úroveň daňových příjmů vykázaly opět jihomoravské obce (12 142 Kč), na opačném konci nalezneme jihočeské obce (8 710 Kč, což je 72 % daňových příjmů obcí v nejbohatším kraji). Ty zůstaly za průměrem ve výši 9997 Kč o více než 1200 Kč v přepočtu na obyvatele. Pořadí krajů je stejné i u daně z příjmů fyzických osob a v jejím rámci daně ze závislé činnosti. Nejvíce aktivní při výběru daně z příjmů fyzických osob ze samostatné činnosti byly obce Středočeského kraje a naopak nejméně získaly moravskoslezské obce.

Obce v Ústeckém kraji byly favoritem při výběru poplatků celkem (v přepočtu na obyvatele), zejména poplatků a odvodů v oblasti životního prostředí. U místních a správních poplatků to byly obce plzeňského kraje. Nejméně na poplatcích celkem (v jejich rámci na správních a místních poplatcích) obdržely obce v kraji Vysočina. Nejvyšší výnos daně z nemovitosti dosáhly středočeské obce, a to 621 Kč, pouhých 428 Kč pak obce Zlínského kraje.

Nedaňové příjmy

U nedaňových příjmů dominovaly obce Plzeňského kraje. S částkou 3434 Kč značně převýšily průměr za celou Českou republiku. Platí to i o jednotlivých složkách nedaňových příjmů, s výjimkou odvodů příspěvkových organizací. V tomto případě se na prvním místě umístily obce moravskoslezského kraje. Nejmenší částku u nedaňových příjmů získaly do svého rozpočtu obce v Olomouckém kraji (1722 Kč), což platí i pro příjmy z vlastní činnosti.

Středočeské obce byly nejaktivnější při prodeji svého majetku. V přepočtu na obyvatele vykázaly nejvyšší příjmy, zejména v položce prodej nefinančního majetku. V případě prodeje finančního majetku byly nejúspěšnější obce Ústeckého kraje. Nejmenší částku prodejem majetku dosáhly obce v Olomouckém kraji, a to pouhých 40 % toho, co středočeské obce.

Dotace

Nejvíce dotací připlynulo do rozpočtu obcím Jihomoravského kraje, nejméně pak obcím v Královéhradeckém kraji. V rámci neinvestičních dotací získaly nejvíce moravskoslezské obce, a to především zásluhou dotací od rozpočtů ústřední úrovně, protože od krajské úrovně obdržely naopak nejméně -- pouhých 957 Kč. Nejštědřejším poskytovatelem těchto dotací byl kraj Vysočina, který převedl do rozpočtů obcí v přepočtu na obyvatele částku 1215 Kč.

Nejvíce prostředků v rámci investičních dotací vykázaly obce v Olomouckém kraji (2349 Kč), a to opět zásluhou dotací z rozpočtů ústřední úrovně. Liberecký krajský úřad poskytl obcím na svém území nejvyšší částku dotací na investice (242 Kč), nejméně štědrým byl ústecký krajský úřad (80 Kč, což je zhruba čtvrtina).

Struktura příjmů

Tab. 3: Struktura příjmů obcí (bez Prahy) podle krajů (průměrné hodnoty přepočtené na obyvatele v % za období 2004–2007)
  STČ JH PL KV ÚL LI HK PA VYS JHM OL MSK ZL ČR
Daňové příjmy Celkem 47,7 45,3 52,2 48,0 46,8 47,7 49,2 48,9 46,6 52,3 49,6 51,4 48,5 49,2
DPFO Celkem 13,1 12,1 14,3 12,4 12,0 12,9 13,4 13,1 12,5 14,0 13,3 13,8 13,3 13,2
Závislá činnost 8,4 8,1 10,2 8,5 8,6 8,7 9,3 9,1 8,6 10,1 9,3 10,4 9,0 9,3
Samo­statná činnost 4,3 3,5 3,5 3,5 2,8 3,6 3,6 3,5 3,5 3,3 3,4 2,8 3,8 3,4
DPPO Celkem 11,3 12,1 14,1 12,5 11,9 12,9 12,1 12,0 12,2 13,9 12,8 13,5 12,7 12,7
DPPO za obce 2,3 3,4 2,8 3,3 2,4 3,4 2,2 2,1 2,8 2,6 2,6 1,8 2,9 2,5
DPH 13,9 13,5 17,3 14,3 14,6 14,7 15,4 15,3 14,3 17,4 15,7 18,0 15,1 15,7
Daně a poplatky z vy­bra­ných činností a služeb Celkem 6,1 5,0 4,2 6,6 5,9 5,2 5,2 5,6 4,7 4,8 5,2 4,5 5,0 5,2
Poplatky a odvody v oblasti ŽP 3,0 2,3 1,4 2,0 2,9 2,2 2,1 3,1 2,4 2,2 2,6 2,3 2,4 2,4
Místní poplatky 1,0 1,0 1,0 2,2 1,0 1,2 1,2 0,8 0,7 0,9 0,8 0,8 0,9 1,0
Správní poplatky 1,8 1,5 1,5 1,8 1,7 1,5 1,6 1,4 1,3 1,2 1,4 1,2 1,4 1,4
Daň z ne­mo­vi­tos­ti Celkem 3,2 2,6 2,3 2,2 2,4 2,0 3,0 2,9 2,9 2,2 2,8 1,6 2,3 2,5
Ne­da­ňo­vé příjmy Celkem 10,9 15,8 15,3 14,2 9,0 11,0 12,7 9,6 12,5 9,5 9,0 11,0 10,8 11,3
Příjmy z vlastní činnosti 3,4 3,8 3,9 3,9 1,7 3,0 3,3 3,0 5,2 1,5 2,2 1,7 3,4 2,8
Odvody PO 0,1 0,2 0,2 0,3 0,3 0,7 0,4 0,2 0,1 0,8 0,6 0,7 0,4 0,4
Příjmy z pronájmu 4,5 7,8 8,0 5,9 2,9 4,2 6,0 3,6 4,5 2,7 3,2 5,0 3,9 4,6
Příjmy z úroků 0,5 1,0 1,2 0,8 0,9 0,6 0,9 0,5 0,7 0,8 0,5 0,7 0,6 0,7
Kapitá­lové příjmy Celkem 10,3 6,9 7,1 7,5 8,9 8,7 7,8 7,7 6,5 5,6 4,1 4,9 6,1 7,0
Z prodeje nefinančního majetku 9,8 6,7 6,8 6,6 5,8 8,5 7,5 6,3 6,1 5,3 3,8 4,8 5,6 6,3
Z prodeje finančního majetku 0,4 0,1 0,6 0,8 3,0 0,2 0,2 1,3 0,3 0,4 0,2 0,1 0,4 0,6
Přijaté dotace Celkem 31,1 32,0 25,3 30,3 35,2 32,6 30,3 33,8 34,5 32,6 37,4 32,7 34,6 32,5
Ne­in­ve­stič­ní dotace Celkem 19,5 21,1 16,5 23,2 28,3 21,0 22,6 23,6 23,4 23,4 25,2 25,0 23,0 23,0
Od veřejných rozpočtů ústřední úrovně 12,5 14,2 10,9 13,9 20,5 13,9 15,2 16,0 15,3 12,8 16,1 17,2 16,9 15,1
Od krajů 5,4 5,7 4,4 5,5 5,1 5,5 6,0 6,4 6,5 4,2 5,4 4,3 5,5 5,2
In­ve­stič­ní dotace Celkem 11,6 10,9 8,8 7,1 6,9 11,5 7,8 10,2 11,1 9,2 12,2 7,7 11,6 9,6
Od veřejných rozpočtů ústřední úrovně 10,4 9,9 7,8 6,7 6,3 10,3 6,6 9,0 9,6 7,4 11,4 5,4 10,8 8,3
Od krajů 1,0 0,7 0,9 0,4 0,4 1,2 1,1 1,1 1,1 0,6 0,7 0,4 0,5 0,7
Příjmy celkem 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100

Daňové příjmy

Nejvyšší podíl na celkových příjmech zaznamenaly daňové příjmy obcí Jihomoravského kraje (viz tab. 3), a to 52,3 %, nejnižší pak obce Ústeckého kraje (46,8 %), přičemž průměr za celou republiku byl 49,2 %. Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné činnosti dosáhla největšího podílu u obcí Středočeského kraje (4,3 %), zatímco u obcí Ústeckého kraje byl tento podíl jen 2,8 %. I podíl výnosu daně z nemovitosti na celkových příjmech obcí se mezi kraji liší. Nejvyšší hodnoty nalezneme u obcí ve Středočeském kraji (3,2 %), nejnižší pak u obcí v Moravskoslezském kraji (1,6 %).

Nedaňové a kapitálové příjmy

Obce Jihočeského kraje vykázaly nejvyšší podíl nedaňových příjmů na celku, a to 15,8 %, nejnižší pak obce v Ústeckém a Olomouckém kraji (shodně 9,0 %). Tento nízký podíl byl v obou případech kompenzován nejvyšším podílem dotací na celkových příjmech obcí, který činil 37,4 %, resp. 35,2 %. Olomoucký kraj se na prvním místě umístil nejen u neinvestičních ale i u investičních dotací. Nejmenší podíl činily dotace v rozpočtu obcí Plzeňského kraje (25,3 %). Nejvyšší podíl neinvestičních dotací od krajského úřadu nalezneme u obcí v kraji Vysočina, nejmenší podíl tvořily v rozpočtech obcí Moravskoslezského kraje. V případě dotací na investice od krajských úřadů se na prvním místě umístily obce ve třech krajích, a to se shodným podílem ve výši 1,1 %. Jedná se o kraj Královéhradecký, Pardubický a Vysočina. S podílem 0,4 % na celku se na opačný konec dostaly obce v Karlovarské a Ústeckém kraji.

Kapitálové příjmy byly relativně nejvýznamnější u středočeských obcí (podíl 10,3 % na celku), nejmenší byl tento podíl v Olomouckém kraji (4,1 %).

Daně a dotace

Jak již bylo uvedeno, rozložení příjmů obcí podle krajů do určité míry odráží velikostní strukturu obcí, které jsou na jejich území. Platí to zejména pro hlavní daňové příjmy, jež se mezi obce rozdělují podle počtu obyvatel s použitím koeficientů zvýhodňujících větší obce.

Zajímavé je, že obce v Jihomoravském kraji získaly nejvíce (v přepočtu na obyvatele) nejen v rámci daňových příjmů, nýbrž i ve formě dotací. Naopak, obce Jihomoravského kraje, které se umístily na posledním místě u daňových příjmů, získaly na dotacích méně, než činí průměr za celou republiku. Nejmenší celkové příjmy (v přepočtu na obyvatele) vykázaly obce v Královéhradeckém kraji, které jsou na posledním místě i u dotací, zejména v důsledku nízkých investičních dotací.

Ing. Věra Kameníčková, CSc., Ing. Ondřej Pirohanič, CSc., CCB – Czech Credit Bureau, a. s.

Seriál Obecní příjmy
  1. Porovnání příjmů obcí podle velikostních skupin, 23. 4. 2009
  2. Příjmy obcí podle krajů, 24. 4. 2009 (právě čtete)