Společenské chování ve veřejné správě

21. 11. 2008 OF 4/2008 Ostatní

Položme si hned v úvodu otázku, k čemu nám je "slušné" chování? V době zrychleného života s tryskáči, SMS-kami a kladením důrazu na výkonnost a zisk se může slušnost jevit spíše jako něco, co je zbytečnou obezličkou na dravém kolbišti hospodářské soutěže a přesložitém poli veřejné právy. Všichni ale tušíme, že tomu tak není -- i když bohužel u mnohých lidí "skutek utek"!

Zásady společenského chování nejsou ani přežitkem feudální minulosti, ani dalším projevem utlačování národů Evropy ze strany Evropské unie. Ve skutečnosti je staré jako lidstvo samo a bude přetrvávat tak dlouho, dokud bude člověk existovat.

Chování člověka ve společnosti, které je obecně přijatelné a žádoucí, nazýváme tzv. slušným chováním. Je to systém mezilidských vztahů, který usnadňuje začlenění člověka do společnosti, urychluje poznávací procesy a představuje jistý všeobecně přijatelný způsob (sociálního) chování.

Společenská výchova nás učí vlastně jakémusi rituálu, obřadu, který vykonáváme ve styku s jinými lidmi. Tento obřad nemá pevnou formu a mění se v detailech podle okamžitých podmínek, podle dané situace. Poskytuje nám prostředky pro dorozumívání, pro vyjadřování pocitů, postojů a názorů -- moderně řečeno, je součástí mezilidské komunikace. Chceme-li mít v životě úspěch, a to jak profesní, tak osobní, bez umění dobře vycházet s lidmi okolo sebe nemáme šanci!

Společenský kodex

Od samého vzniku lidské společnosti existovaly určité zvyklosti, práva, nepsané zákony, způsoby jednání a chování lidí vůči sobě. Vznikaly jako důsledek každodenní praxe ve snaze zavést jakýsi systém, řád, kodex do života společnosti. Jak se měnily materiální podmínky, náboženské kulty, filosofie, politické směry, ale i geografické podmínky, podnebí apod., vyvíjely se a přizpůsobovaly se tyto zvyklosti. Některé z těchto požadavků na chování se dokonce dostaly mezi zákony nebo mezi náboženská přikázání. Přitom pojem "slušný" je -- jako řada dalších abstraktních pojmů -- něčím velmi relativním. Co u nás a právě teď je považováno za zcela slušné a společensky přijatelné, může jinde na druhém konci světa způsobit těžkou urážku. Co bylo zvykem před dvaceti lety, je dnes k smíchu.

Společenské chování člověka (neboli společenský kodex, popřípadě etiketa) můžeme definovat jako souhrn společenských zvyklostí, které nám umožňují efektivně přežít a chránit se před společenskými úrazy. Je to vlastně souhrn pravidel, norem, zvyklostí, tradic, nepsaných zákonů... atd., které určují obvyklé a přijatelné mechanismy našeho chování ve společnosti. Normy společenského chování většinou nevznikly na základě nějakého rozhodnutí, právních a normativních aktů, ale vyvinuly se přirozeně, na základě společenské nutnosti a potřeby. Jak se měnily podmínky života a struktura společnosti, měnil se i společenský kodex. Některé normy a zvyklosti ztrácely svoje opodstatnění a mizely, jiné se objevovaly a objevují stále.

Co našim předkům připadalo zcela nemožné (dát se s někým do hovoru bez představení, pozvání muže ženou...) se stalo tu běžnější, tu méně běžnou, ale existující součástí společenského styku. Vynutil si to sám život! A tak je třeba chápat celou nauku o společenském kodexu. Není to soubor přesně daných a neměnných předpisů, ale soustava dynamických prvků s různou platností a různým způsobem výkladu, který je třeba vždy přizpůsobit konkrétním, momentálním podmínkám, typickým pro každou sociální, geografickou, politickou a kulturní oblast. Nerespektování těchto změn a specifických odlišností může vést jen a jen ke komplikacím.

Reprezentace veřejné správy

Profesní společenské chování reprezentanta orgánu veřejné správy (starostou počínaje a strážníky konče) má dva směry: vnější -- vůči veřejnosti, vůči veřejnosti a vnitřní -- vůči kolegům, od nadřízených, přes spolupracovníky na stejné úrovni až po podřízené na nejnižší úrovni funkční hierarchie. Bez respektování obvyklých zásad dříve nebo později každý narazí -- a někdy docela tvrdě! Kromě toho je třeba se zmínit i o chování soukromém, které je samozřejmě také nesmírně důležitou složkou osobního projevu, mj. také proto, že mnohé společenské situace jsou prolínám soukromého a profesního chování a "shození" se soukromé bude mít nepochybně vliv i na přijímání úředníka jako opravdového profesionála.

Takových situací v mezilidských vztazích, které musíme ve veřejné správě denně řešit, je mnoho. A podobně jako dělník nepřemýšlí, zda má montážním klíčem otáčet doleva či doprava, velmi nám ulehčí život, když i tyto situace budeme řešit automaticky, podvědomě tak, abychom se mohli soustředit na nejpodstatnější obsah konkrétní komunikační situace. Čili nepřemýšlet, zda máme pozdravit první nebo ne, nepřeříkávat si v duchu, kdo je společensky nejvýznamnější, nehloubat dat tím, jak zacházet s příborem nebo jak hovořit k zastupitelstvu. Naše hluboké znalosti společenského chování nám zajistí výhodu oproti jiným osobám, účastnícím se veřejného života. V oblasti veřejné správy se taková "výhoda" zúročí denně -- nejen před volbami.

Desatero starostovy společenské hlouposti

  1. Přikládání většího významu vlastní osobě nežli ostatním. (Já, já, já.)
  2. Nevyhodnocení společenské významnosti účastníků jednání nebo chování, které je v rozporu s ním. (Neprojevování úcty či přímo přehlížení společensky významnějších osob -- nadřízených, starších osob, žen, ale i hostů nebo lidí, kterých si je proč vážit).
  3. Nesjednocení celkového projevu: mimika, gestikulace, slova.
  4. Chybné podávání ruky (ve špatném pořadí, nevhodná síla či délka stisku, vlhká či špinavá ruka, nedbalé podání).
  5. Zmatečné či chybějící představení účastníků jednání nebo telefonického rozhovoru, absence vizitek.
  6. Nevytvoření prostoru pro vyjádření názorů a postojů partnerů na vyšší nebo stejné společenské úrovni, shazování a potlačování projevu podřízených či občanů (veřejnosti).
  7. Nepřizpůsobení formy jednání jeho obsahu, cílům, účastníkům, prostředí a jiným okolnostem.
  8. Nevhodné oblečení (neadekvátní situaci, nevhodné vzhledem k fyziognomii starosty, zjevně nekvalitní, špinavé či poškozené, nevhodné kombinace jednotlivých dílů a jejich barev, výrazné šperky -- typické "zlaté řetězy" apod.).
  9. Nedostatek taktu, ohleduplnosti a úcty k lidem. (Být taktní znamená umět se vžít do situace toho, s nímž jednáme, a jednat s ním tak, jak bychom si my sami přáli, aby za stejné situace bylo jednáno s námi.)
  10. Oslovování lidí v nesprávném pádu (správně pane Smejkale, nikoliv pane Smejkal).

prof. Ing. Vladimír Smejkal, CSc., člen Legislativní rady vlády