Regionální rady

24. 7. 2006 OF 3/2006 Ekonomika

Dle 1. července 2006 nabývá účinnosti zákon č. 138/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o veřejných zakázkách. Součástí tohoto zákona jsou i změny, které zakládají vznik nových právnických osob -- Regionálních rad, působících v jednotlivých regionech soudržnosti.

Výše uvedený zákon obsahuje z uvedeného titulu související změny: v části desáté změnu zákona o podpoře regionálního rozvoje, v části jedenácté změnu zákona o rozpočtových pravidlech, v části dvanácté změnu zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v části třinácté změnu zákona o finanční kontrole, v části čtrnácté změnu zákona o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků.

Regionální rady

Zákonem jsou vytvářeny ve všech regionech soudržnosti (NUTS) nové právnické osoby -- Regionální rady regionů soudržnosti (dále jen "Regionální rada"). Regionální rady, které vzniknou přímo ze zákona, budou plnit úkoly řídících orgánů regionálních operačních programů.

Regionální rada je koncipována jako právnická osoba ve smyslu ustanovení § 18 odst. 2 písm. d) občanského zákoníku. Jejím prostřednictvím budou čerpány finanční prostředky poskytované orgány Evropských společenství na regionální rozvoj cestou státního rozpočtu. Vznikem Regionálních rad se z regionů soudržnosti nevytváří žádná nová územní jednotka, ani se v těchto regionech nevytváří žádný nový správní orgán.

Působnost Regionální rady

Výkon působnosti Regionální rady bude realizován prostřednictvím orgánů této právnické osoby. Na rozdíl od současného stavu, kdy Regionální radu tvořil pouze příslušný počet zastupitelů jmenovaných zastupitelstvy příslušných krajů (nebo přímo zastupitelstvo v případě, kdy region soudržnosti byl tvořen pouze jedním krajem), je nově zřízená právnická osoba strukturovanější a obsahuje dva základní orgány:

  1. výbor -- kolektivní rozhodovací orgán Regionální rady, který rozhoduje v klíčových záležitostech spojených s řízením operačních programů a v problematice vlastní činnosti právnické osoby (ekonomické, majetkové, finanční a účetní záležitosti); v čele rady stojí předseda,
  2. úřad -- výkonná složka Regionální rady, starající se o každodenní zajišťování úkolů spojených s realizací regionálního operačního programu či jiných programových úkolů. Současně se stará o celkový chod organizace jako takové (zajišťování činnosti organizace); v čele úřadu stojí ředitel.

Náplň činnosti Regionálních rad jako řídících orgánů regionálních operačních programů obecně vyplývá z přímo použitelných předpisů Evropských společenství upravujících postupy při uplatňování podpor ze strukturálních fondů Evropské unie.

Důležitým výchozím principem je odvození působnosti Regionálních rad od působnosti krajů. Na základě toho bude mít v Regionálních radách důležité postavení výbor, jehož členy budou volit z vlastních řad zastupitelstva krajů.

Regionální rada není orgánem územního samosprávného celku, proto se ustanovení zákona o krajích, dotýkající se jejich přenesené působnosti, použijí obdobně i na vztah státu k Regionálním radám. Tím je umožněno ovlivňovat činnost této právnické osoby i usneseními vlády a směrnicemi příslušných ústředních správních úřadů.

Hospodaření Regionální rady

Zákonem č. 138/2006 Sb. se definují podmínky pro hospodaření Regionální rady (§ 16a až 16c). Obdobně jako u obcí a krajů se stanoví rozpočtové příjmy a výdaje, způsob kontroly a ověřování plnění úkolů.

Regionální rada bude hospodařit podle vlastního rozpočtu za podmínek stanovených v zákoně č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Jmenovitě se jedná o ustanovení části druhé a třetí tohoto zákona s výjimkou § 7--10.

Regionální rada tedy bude muset sestavovat roční rozpočet a rozpočtový výhled, vést účetnictví podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zřizovat peněžní fondy, dodržovat pravidla ohledně vypracování a rozpisu rozpočtu, používat rozpočtovou skladbu, hospodařit podle schváleného rozpočtu a vypracovávat závěrečný účet.

Činnost Regionální rady bude hrazena dotacemi z rozpočtu krajů; v souvislosti s tím bude nutno v maximální míře využít stávající vybudované kapacity na krajích (zejména sekretariáty regionálních rad).

Činnost Regionální rady bude pokrývat úkoly spojené

  • s realizací regionálních operačních programů,
  • s vlastní činností Regionální rady.

Příjmy a výdaje

Příjmy rozpočtu Regionální rady tvoří zejména:

  1. dotace ze státního rozpočtu na financování programů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie,
  2. dotace z rozpočtů krajů na financování programů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie,
  3. dotace z rozpočtů krajů na činnost Regionálních rad,
  4. příjmy z vlastního majetku a majetkových práv,
  5. přijaté peněžité dary a příspěvky,
  6. přijaté půjčky, úvěry a návratné finanční výpomoci,
  7. úroky z vkladů, penále a jiné platby získané v souvislosti s použitím prostředků Regionální rady.

Výdaje z rozpočtu Regionální rady jsou zejména:

  1. výdaje na programy spolufinancované z rozpočtu Evropské unie a závazky vyplývající pro Regionální radu z plnění povinností uložených jí zákony,
  2. výdaje na vlastní činnost Regionální rady,
  3. splátky přijatých půjček, úvěrů a návratných finančních výpomocí,
  4. sankce za porušení rozpočtové kázně.

Činnost Regionálních rad bude možno v určitém rozsahu pokrýt i z prostředků fondů EU, vyčleněných na realizaci regionálních programů (technická pomoc).

Regionální rada bude zajišťovat výkon finanční kontroly podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.

Hospodaření Regionální rady za uplynulý kalendářní rok bude přezkoumávat Ministerstvo financí, obdobně jako je tomu u krajů. Režim přezkoumávání se řídí zákonem č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí.

Ing. Rudolf Kotrba