Účtování zájmových sdružení obcí

6. 4. 1999 OF 1/99 Regiony

V souvislosti se vznikem zájmových sdružení obcí vzniká řada dotazů jak správně účtovat jejich hospodaření. Podle současně platné legislativy mohou vznikat různé typy sdružení. Důsledkem je postavení tohoto sdružení a z toho plynoucí postupy účtování. Ke sdružení může dojít několika způsoby.

Dobrovolné svazky obcí

Zákon č. 367/1990 Sb., o obcích, v platném znění; oddíl druhý, 20a až 20e, upravují vytváření dobrovolných svazků obcí a jiných seskupení obcí. Jejich postavení, vznik a zánik upravuje občanský zákoník.
Vznikne tak právnická osoba, přičemž předmětem činnosti dobrovolných svazků obcí mohou být jen pravomoci obce uvedené v 14 odst.1 písm. n), p), a r). Jedná se o úkoly v oblasti školství, sociální péče, zdravotnictví a kultury, s výjimkou výkonu státní správy. Dále je to správa, údržba a provozování zařízení sloužících k uspokojování potřeb občanů, jsou-li ve vlastnictví obce. Patří sem i čistota obce, odvoz domovního odpadu a jejich nezávadná likvidace, zásobování vodou, odvádění a čištění odpadních vod. Dobrovolný svazek obcí může zakládat právnické osoby k plnění úkolů, pro něž byl vytvořen.
Na dobrovolný svazek obcí může obec převést svůj majetek včetně finančních prostředků jen v rozsahu, který slouží k vykonávání činnosti, jenž na dobrovolný svazek obcí přenesla. Svazek vede účetnictví o stavu a pohybu majetku, o svých příjmech a výdajích a o finančních vztazích k rozpočtu obcí, které svazek založily.
Obce se nemohou sdružovat podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů.
V případě dobrovolného svazku obcí by měl tento svazek obcí účtovat podle účtové osnovy a postupů účtování pro rozpočtové a příspěvkové organizace a obce, vydané ministerstvem financí pod čj. V/20 530/1992, ve znění pozdějších úprav a doplňků. Dobrovolný svazek obcí sestavuje rozvahu Úč ROPO 3-02 a výkaz o plnění rozpočtu obcí, okresních úřadů a rozpočtových organizací jimi zřizovaných Fin Ro 2-12 M. Pro dobrovolný svazek obcí platí přiměřeně sdělení č. 10 - účetnictví dobrovolných svazků obcí čj. 283/68 402/1994, uveřejněné ve zprávách MF ČR pro finanční orgány OÚ a obcí v č. 8/1994 s tím, že je nutno vzít v úvahu změny rozpočtové skladby, které nastaly po uvedeném datu.

Zájmové sdružení

V případě, že zájmové sdružení bylo zřízeno podle 20f až 20 j občanského zákoníku č. 47/1992 Sb., ve znění pozdějších změn a doplňků, nestane se dobrovolným svazkem obcí podle zákona č. 367/1992 Sb., o obcích. Takovéto sdružení se stává právnickou osobou, která je povinna účtovat podle účtové osnovy a postupů účtování pro rozpočtové a příspěvkové organizace a obce FMF čj. V/ 20 51/1992, v platném znění.
Organizace, účtující podle uvedeného předpisu sestavuje rozvahu a výkaz zisku a ztráty "Výkaz SONO Úč 1-01", schválený MF ČR pod čj. 283/32 866/1995, uveřejněný ve FZ č. 6/1995. (toto sdružení by nesestavovalo rozvahu Úč. ROPO 3-02, ani výkaz zisku a ztráty Výsledovka Úč ROPO 4-02).

Smlouva o sdružení

Budou-li obce při sdružování postupovat v souladu se smlouvou o sdružení (829 a následující občanského zákoníku, v platném znění), vznikne sdružení, které nemá způsobilost k právům a povinnostem, tj. nemá právní subjektivitu. Cílem sdružení několika (právnických a fyzických) osob je společné přičinění se o dosažení sjednaného účelu.
Jeden z účastníků sdružení musí být pověřen vedením účetnictví (viz Opatření NF ČR čj. 281/36 980/1994). Pokud není pověřen některý z účastníků sdružení správou majetkových hodnot poskytnutých sdružení, nakládá s nimi za cílem dosažení účelu smlouvy o sdružení účastník, který je poskytl. Je však povinen je oddělit od ostatního svého majetku dohodnutým způsobem. Poskytnuté peníze nebo jiné věci určené podle druhu jsou ve spoluvlastnictví všech účastníků sdružení v poměru k jejich výši a to sdělením o jejich oddělení od ostatního majetku účastníka sdružení nebo předáním pověřenému účastníku. Majetek získaný při výkonu společné činnosti se stává spoluvlastnictvím všech účastníků.

Jiné způsoby

Pro doplnění celého výkladu je třeba uvést skutečnost, že některé z vyjmenovaných činností, které vykonává dobrovolný svazek obcí, může obec zajistit i jinými než výše uvedenými způsoby. Obec může zajistit tyto činnosti i prostřednictvím realitních kanceláří (nebo jiných obchodních subjektů) na základě individuálních (mandátních) smluv. Pak postupuje ve svém účetnictví tak, jakoby tato činnost byla součástí (hospodářské) činnosti samotné organizace (obce). Podle 5 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví pak může účetní jednotka (obec, městský úřad a pod.) pověřit vedením účetnictví jinou právnickou nebo fyzickou osobu avšak nezbavuje se tím zodpovědnosti za vedení účetnictví.
Pro každou takovou organizaci (obchodní subjekt) se zřídí běžný účet hospodářské činnosti, na němž se soustřeďují příjmy a uhrazují výdaje. Příjmy a výdaje neprocházejí účetnictvím o rozpočtovém hospodaření tzv. brutto způsobem, ale hospodářská činnost je napojena na rozpočtové hospodaření finančním vztahem, tj. odvodem zisku nebo úhradou ztráty.
V pololetí a na konci roku se o této hospodářské činnosti sestaví výkaz zisku a ztráty (Výsledovka Úč ROPO 4-02) a rozvahové položky se zahrnou do rozvahy obce resp. městského úřadu a pod. Pokud by správce z pověření vlastníka prováděl investiční akce (např. technické zhodnocení nad 40 tisíc) jedná se v prvé řadě o problematiku průběhu a organizace financování. Vždy se jedná o zvýšení hodnoty majetku vlastníka z finančních prostředků vlastníka. Jedná se proto o dohodu vlastníka a správce.

Ing. Danuše Prokůpková,
Ministerstvo financí