Seriál Malý průvodce pro nové zastupitele měst a obcí
Na podzim loňského roku se konaly v pořadí již páté volby
do zastupitelstev obcí od obnovení obecní úrovně samosprávy v roce 1990. Není
jistě překvapujícím tvrzením, že každé nové volby zpravidla znamenají obměnu
alespoň části příslušného voleného orgánu (a ne jinak tomu ostatně bylo
i v posledních komunálních volbách).
V článku
Postavení zastupitelstva obce byla věnována pozornost základům postavení
zastupitelstva obce, jakožto nejvyššího samosprávného orgánu obce, jemuž
přísluší na základě příslušných zákonů, zejména zákona č.
128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "obecní zřízení"), rozhodovat
o nejdůležitějších záležitostech samosprávy obce. Hlavním cílem tohoto
příspěvku je podat alespoň rámcový výklad o právním postavení členů
zastupitelstva obce, jakožto veřejných činitelů, o jejich právech a
povinnostech, které z výkonu této veřejné funkce bezprostředně souvisejí.
Tento příspěvek navazuje na předchozí dvě části, ve kterých
byl podán rámcový výklad k právnímu postavení
zastupitelstva obce a jeho
jednotlivých členů. Nyní bude věnována pozornost samotnému jednání zastupitelstva
obce a dále právní úpravě výkonného orgánu obce v oblasti samostatné
působnosti, kterým je rada obce.
Čtvrté pokračování průvodce pro nové členy zastupitelstva obce
se zabývá postavením "dalších" orgánů obce. Následující text tak
plynule navazuje na minulé části, ve kterých byl podán rámcový výklad
o
zastupitelstvu obce a radě obce.
V
pěti pokračováních jsme publikovali výklad základních
ustanovení zákona o obcích. Závěrečný díl průvodce pro nové členy
zastupitelstva obce se věnuje problematice státního dozoru nad samostatnou a
přenesenou působností obce. Institut dozoru nad obcemi je upraven v hlavě VI
(§ 123 až 128) části první zákona č. 128/2000 Sb., o obcích
(obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.