Srovnání zadluženosti statutárních měst
Problematika zadluženosti obcí odezněla na stránkách tohoto časopisu již několikrát. V poslední době diskusi kolem obecních dluhů vyvolal především ukvapený pokus o regulaci zadluženosti, která byla provedena novelou obecního zřízení (zákon č. 450/2001 Sb.).
Po legislativní stránce tuto právní normu kriticky analyzoval JUDr. Josef Vedral v článku "Schválena regulace obecní zadluženosti" (OBEC a finance č. 1/2002, str. 14 a 15). Celkem opodstatněně ji označil za nepromyšlený a nekoncepční zásah do textu zákona. Také proto byl zákon urychleně upraven.
Právní rozbor podpořil text, doplněný řadou faktografických údajů od Ing. Luďka Tesaře -- "Skutečná zadluženost obcí" (viz OBEC a finance č. 1/2002, str. 18--21). Z článku je patrné, že celkový dluh obcí z hlediska objemu ovlivňují především velká města a vývoj není zdaleka tak dramatický, jak bývá někdy interpretován.
K otázkám zadluženosti jsme se vrátili i v minulém čísle. Redakční článek "Státní dluh a zadluženost obcí" ukázal, že obecní dluh je svým desetiprocentním podílem na veřejném dluhu nepodstatný. Rovněž podíl veřejného dluhu na HDP je v našich podmínkách velmi nízký, ve srovnání se zeměmi Evropské unie. Přesto jsou akceptovatelná "Doporučení Rady Evropy k zadluženosti místních společenství" (viz OBEC a finance č. 2/2002, str. 22--23).
Kongres starostů
Regulace obecní zadluženosti se ukázala být natolik závažná, že tento problém se stal jedním z hlavních témat 9. kongresu starostů a primátorů České republiky, který pravidelně pořádá Svaz měst a obcí v Brně při příležitosti veletrhu URBIS.
Představitelé ministerstev i státních fondů potvrdili, že výše uvedená právní úprava ohrozila financování řady významných projektů realizovaných a připravovaných místní samosprávou.
Podmínky financování rozvoje našich měst charakterizoval ve svém vystoupení brněnský primátor RNDr. Petr Duchoň. Z jeho vystoupení je zřejmé, proč musí obce a města volit cestu racionálního zadlužení, mají-li splnit základní předpoklad své existence -- pečovat o rozvoj svého území a potřeby svých občanů.
Zároveň bylo provedeno srovnání statutárních měst v České republice včetně vyhodnocení skutečných i očekávaných údajů zadluženosti. Ukázalo se, že jak dluhová služba, tak i podíl dluhu k celkovým příjmům či k celkovým aktivům je u všech statutárních měst včetně hlavního města Prahy v mezích, které nevyvolávají obavy.
Podmínky financování
Většina měst a obcí stále žije v podmínkách dědictví minulosti, která přináší velký dluh v úrovni veřejné infrastruktury. Snaha řešit tuto zanedbanost vede k finanční zadluženosti.
Nové rozpočtové určení výnosů daní přitom nepřineslo zásadní změny, které by vedly k významnému zvyšování daňových příjmů měst a obcí. Tyto příjmy mají spíše charakter dotací odvislých od výběru daní. Platná pravidla preferují přerozdělování výnosů podle počtu obyvatel a velikostní kategorie obce. Snižují odpovědnost obcí za daňovou výtěžnost a nedoceňují jejich úsilí o vlastní rozvoj. Motivační prvek k podpoře podnikání a tím i rozvoje území je pouze částečný.
Nedaňové příjmy jsou pro obce váhově méně významné. Růst výnosů z pronájmu bytů je zatím omezován cenovou regulací a příjmy z vlastní činnosti obcí v oblasti sociální, školské, apod. nejsou zdaleka adekvátní vynakládaným prostředkům. Kapitálové zdroje z prodeje investičního majetku jsou omezené a budou mít spíše klesající tendenci.
Možnost získání dotací ze státního rozpočtu a státních fondů na rozvoj infrastruktury je omezená a těžko lze kalkulovat s navýšením. Lze spíše počítat s příznivým vlivem dotací ze strukturovaných fondů EU.
Nedostatek vlastních příjmů a dotací k financování rozvojových a podmiňujících investic vedou k využití cizích zdrojů. Cizí zdroje (komunální obligace, úvěry a půjčky) mohou velmi příznivě ovlivnit a zejména urychlit rozvoj měst a regionů.
Hodnocené ukazatele
Zpracovávané údaje zahrnují období 1998--2005, přičemž do roku 2000 vyjadřují skutečnost, za roky 2001 a 2002 vychází z očekávané skutečnosti a údaje do roku 2005 vychází z rozpočtového výhledu. Podklady tvořily výkazy o plnění rozpočtu obcí a okresních úřadů a dále rozvaha rozpočtových organizací.
Ukazatel dluhové služby je podle výkladu MF ČR brán jako podíl výdajů na dluhovou službu k celkovým příjmům (rozhodná míra podílu dluhové služby činí 15 %). Do výdajů na dluhovou službu spadají: úroky, splátky jistin úvěrů a půjček, splátky leasingu, splátky směnek emitovaných v minulých letech, poměrná část jednorázové splátky dluhopisů (např. 1/6 celkové jednorázové splátky u šestileté emise).
Ukazatele zadluženosti poměřují úroveň dluhu jako podíl celkového nesplaceného dluhu a poskytnutých záruk k celkovým příjmům nebo k celkovým aktivům. Celkový nesplacený dluh k 31. 12. příslušného roku znamená sumu nesplacených jistin úvěrů, půjček a obligací. Záruky zahrnují sumu městem zaručeného nesplaceného dluhu třetích stran. Do celkových příjmů spadají: daňové příjmy, nedaňové příjmy, kapitálové příjmy, běžné dotace, kapitálové dotace.
Dle názoru MF ČR je ukazatel podílu zadluženosti k celkovým aktivům vhodnou metodou pro srovnání a pod hranicí 5 % je plně dostačující.
Závěr
Nedostatek vlastních příjmů a dotací vede města k hledání cizích zdrojů a k zadlužování. Cizí zdroje by měly sloužit především k odstranění zanedbané infrastruktury, k financování rozvojových a rozvoj podmiňujících projektů.
Nová rozpočtová pravidla nepřinesla zásadní změny vedoucí k významnému zvýšení příjmů měst. Pro některá města jsou méně výhodná než dřívější systém.
Vývoj celkové zadluženosti obcí v letech 1998--2000 vykazuje pouze velmi mírný nárůst.
Statutární města vykazují v letech 1998 až 2000 mírný pokles zadluženosti. Jejich podíl na celkovém dluhu obcí je v rozmezí cca 47--44 %, přestože na počtu obyvatelstva ČR se tato města podílí zhruba 30 %. V období let 1998 až 2001 statutární města až na výjimky nepřekračují 15% limit podílu dluhové služby k celkovým příjmům. Od roku 2002 žádné město s překročením limitu nepočítá. Podíl celkového dluhu a záruk k celkovým aktivům měst se u převážné většiny statutárních měst pohybuje pod 5 %.
Tabulka č. 1: Srovnávaná města
Město | Počet obyvatel |
Počet obyvatel [% ] |
Přímý dluh [mil. Kč] | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1998 | 1999 | 2000 | 2001 | (%) | |||
Praha | 1 178 576 | 11,45 | 11 032 | 11 675 | 11 639 | 18948 | 39,22 |
Brno | 379 185 | 3,68 | 1 285 | 1 361 | 1 368 | 3 287 | 6,80 |
Ostrava | 319 293 | 3,10 | 1 845 | 2 062 | 1 895 | 2 282 | 4,72 |
Plzeň | 166 274 | 1,62 | 1 086 | 1 007 | 729 | 687 | 1,42 |
Olomouc | 103 293 | 1,00 | 531 | 469 | 477 | 480 | 0,99 |
Liberec | 99 832 | 0,97 | 309 | 437 | 387 | 379 | 0,78 |
České Budějovice | 98 876 | 0,96 | 580 | 543 | 517 | 653 | 1,35 |
Hradec Králové | 98 163 | 0,95 | 241 | 181 | 109 | 95 | 0,19 |
Ústí nad Labem | 96 428 | 0,94 | 480 | 82 | 57 | 82 | 0,17 |
Pardubice | 91 292 | 0,89 | 137 | 77 | 100 | 91 | 0,18 |
Havířov | 87 273 | 0,85 | 225 | 149 | 125 | 99 | 0,20 |
Zlín | 81 456 | 0,79 | 176 | 196 | 284 | 306 | 0,63 |
Kladno | 71 778 | 0,70 | 336 | 311 | 313 | 268 | 0,55 |
Most | 68 755 | 0,67 | 25 | 19 | 15 | 10 | 0,02 |
Opava | 61 771 | 0,60 | 109 | 99 | 81 | 74 | 0,15 |
Karlovy Vary | 53 857 | 52 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jihlava | 50 953 | 0,49 | 3 | 5 | 11 | 106 | 0,22 |
Stat. města celkem | 3 107 058 | 30,18 | 18 454 | 18 637 | 18 106 | 27 847 | 57,65 |
ČR celkem | 10 295 317 | 100,00 | 39 200 | 40 300 | 41 400 | 48 300 | 100,00 |
Tabulka č. 2: Rozdíly daňových výnosů u vybraných měst
Praha | Brno | Ostrava | Plzeň | K. Vary | Ústí n. L. | Zlín | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Výnosy daní v roce 2001 (mil. Kč) | 23 870 | 4 643 | 3 641 | 2 016 | 361 | 586 | 532 |
Výnosy daní dle zákona č. 576/90 | 25 784 | 4 723 | 3 058 | 2 060 | 296 | 516 | 583 |
Rozdíl (mil. Kč) | -1 914 | -80 | 583 | -44 | 64 | 70 | -50 |
Rozdíl (%) | -8,0 | -1,7 | 16,0 | 2,2 | 17,8 | 12,0, | -9,5 |