Srovnání zadluženosti statutárních měst

18. 7. 2002 OF 3/2002 Ekonomika

Problematika zadluženosti obcí odezněla na stránkách tohoto časopisu již několikrát. V poslední době diskusi kolem obecních dluhů vyvolal především ukvapený pokus o regulaci zadluženosti, která byla provedena novelou obecního zřízení (zákon č. 450/2001 Sb.).

Po legislativní stránce tuto právní normu kriticky analyzoval JUDr. Josef Vedral v článku "Schválena regulace obecní zadluženosti" (OBEC a finance č. 1/2002, str. 14 a 15). Celkem opodstatněně ji označil za nepromyšlený a nekoncepční zásah do textu zákona. Také proto byl zákon urychleně upraven.

Právní rozbor podpořil text, doplněný řadou faktografických údajů od Ing. Luďka Tesaře -- "Skutečná zadluženost obcí" (viz OBEC a finance č. 1/2002, str. 18--21). Z článku je patrné, že celkový dluh obcí z hlediska objemu ovlivňují především velká města a vývoj není zdaleka tak dramatický, jak bývá někdy interpretován.

K otázkám zadluženosti jsme se vrátili i v minulém čísle. Redakční článek "Státní dluh a zadluženost obcí" ukázal, že obecní dluh je svým desetiprocentním podílem na veřejném dluhu nepodstatný. Rovněž podíl veřejného dluhu na HDP je v našich podmínkách velmi nízký, ve srovnání se zeměmi Evropské unie. Přesto jsou akceptovatelná "Doporučení Rady Evropy k zadluženosti místních společenství" (viz OBEC a finance č. 2/2002, str. 22--23).

Kongres starostů

Regulace obecní zadluženosti se ukázala být natolik závažná, že tento problém se stal jedním z hlavních témat 9. kongresu starostů a primátorů České republiky, který pravidelně pořádá Svaz měst a obcí v Brně při příležitosti veletrhu URBIS.

Představitelé ministerstev i státních fondů potvrdili, že výše uvedená právní úprava ohrozila financování řady významných projektů realizovaných a připravovaných místní samosprávou.

Podmínky financování rozvoje našich měst charakterizoval ve svém vystoupení brněnský primátor RNDr. Petr Duchoň. Z jeho vystoupení je zřejmé, proč musí obce a města volit cestu racionálního zadlužení, mají-li splnit základní předpoklad své existence -- pečovat o rozvoj svého území a potřeby svých občanů.

Zároveň bylo provedeno srovnání statutárních měst v České republice včetně vyhodnocení skutečných i očekávaných údajů zadluženosti. Ukázalo se, že jak dluhová služba, tak i podíl dluhu k celkovým příjmům či k celkovým aktivům je u všech statutárních měst včetně hlavního města Prahy v mezích, které nevyvolávají obavy.

Podmínky financování

Většina měst a obcí stále žije v podmínkách dědictví minulosti, která přináší velký dluh v úrovni veřejné infrastruktury. Snaha řešit tuto zanedbanost vede k finanční zadluženosti.

Nové rozpočtové určení výnosů daní přitom nepřineslo zásadní změny, které by vedly k významnému zvyšování daňových příjmů měst a obcí. Tyto příjmy mají spíše charakter dotací odvislých od výběru daní. Platná pravidla preferují přerozdělování výnosů podle počtu obyvatel a velikostní kategorie obce. Snižují odpovědnost obcí za daňovou výtěžnost a nedoceňují jejich úsilí o vlastní rozvoj. Motivační prvek k podpoře podnikání a tím i rozvoje území je pouze částečný.

Nedaňové příjmy jsou pro obce váhově méně významné. Růst výnosů z pronájmu bytů je zatím omezován cenovou regulací a příjmy z vlastní činnosti obcí v oblasti sociální, školské, apod. nejsou zdaleka adekvátní vynakládaným prostředkům. Kapitálové zdroje z prodeje investičního majetku jsou omezené a budou mít spíše klesající tendenci.

Možnost získání dotací ze státního rozpočtu a státních fondů na rozvoj infrastruktury je omezená a těžko lze kalkulovat s navýšením. Lze spíše počítat s příznivým vlivem dotací ze strukturovaných fondů EU.

Nedostatek vlastních příjmů a dotací k financování rozvojových a podmiňujících investic vedou k využití cizích zdrojů. Cizí zdroje (komunální obligace, úvěry a půjčky) mohou velmi příznivě ovlivnit a zejména urychlit rozvoj měst a regionů.

Hodnocené ukazatele

Zpracovávané údaje zahrnují období 1998--2005, přičemž do roku 2000 vyjadřují skutečnost, za roky 2001 a 2002 vychází z očekávané skutečnosti a údaje do roku 2005 vychází z rozpočtového výhledu. Podklady tvořily výkazy o plnění rozpočtu obcí a okresních úřadů a dále rozvaha rozpočtových organizací.

Ukazatel dluhové služby je podle výkladu MF ČR brán jako podíl výdajů na dluhovou službu k celkovým příjmům (rozhodná míra podílu dluhové služby činí 15 %). Do výdajů na dluhovou službu spadají: úroky, splátky jistin úvěrů a půjček, splátky leasingu, splátky směnek emitovaných v minulých letech, poměrná část jednorázové splátky dluhopisů (např. 1/6 celkové jednorázové splátky u šestileté emise).

Ukazatele zadluženosti poměřují úroveň dluhu jako podíl celkového nesplaceného dluhu a poskytnutých záruk k celkovým příjmům nebo k celkovým aktivům. Celkový nesplacený dluh k 31. 12. příslušného roku znamená sumu nesplacených jistin úvěrů, půjček a obligací. Záruky zahrnují sumu městem zaručeného nesplaceného dluhu třetích stran. Do celkových příjmů spadají: daňové příjmy, nedaňové příjmy, kapitálové příjmy, běžné dotace, kapitálové dotace.

Dle názoru MF ČR je ukazatel podílu zadluženosti k celkovým aktivům vhodnou metodou pro srovnání a pod hranicí 5 % je plně dostačující.

Závěr

Nedostatek vlastních příjmů a dotací vede města k hledání cizích zdrojů a k zadlužování. Cizí zdroje by měly sloužit především k odstranění zanedbané infrastruktury, k financování rozvojových a rozvoj podmiňujících projektů.

Nová rozpočtová pravidla nepřinesla zásadní změny vedoucí k významnému zvýšení příjmů měst. Pro některá města jsou méně výhodná než dřívější systém.

Vývoj celkové zadluženosti obcí v letech 1998--2000 vykazuje pouze velmi mírný nárůst.

Statutární města vykazují v letech 1998 až 2000 mírný pokles zadluženosti. Jejich podíl na celkovém dluhu obcí je v rozmezí cca 47--44 %, přestože na počtu obyvatelstva ČR se tato města podílí zhruba 30 %. V období let 1998 až 2001 statutární města až na výjimky nepřekračují 15% limit podílu dluhové služby k celkovým příjmům. Od roku 2002 žádné město s překročením limitu nepočítá. Podíl celkového dluhu a záruk k celkovým aktivům měst se u převážné většiny statutárních měst pohybuje pod 5 %.

Tabulka č. 1: Srovnávaná města
Město Počet
obyvatel
Počet
obyvatel
[% ]
Přímý dluh [mil. Kč]
1998 1999 2000 2001 (%)
Praha 1 178 576 11,45 11 032 11 675 11 639 18948 39,22
Brno 379 185 3,68 1 285 1 361 1 368 3 287 6,80
Ostrava 319 293 3,10 1 845 2 062 1 895 2 282 4,72
Plzeň 166 274 1,62 1 086 1 007 729 687 1,42
Olomouc 103 293 1,00 531 469 477 480 0,99
Liberec 99 832 0,97 309 437 387 379 0,78
České Budějovice 98 876 0,96 580 543 517 653 1,35
Hradec Králové 98 163 0,95 241 181 109 95 0,19
Ústí nad Labem 96 428 0,94 480 82 57 82 0,17
Pardubice 91 292 0,89 137 77 100 91 0,18
Havířov 87 273 0,85 225 149 125 99 0,20
Zlín 81 456 0,79 176 196 284 306 0,63
Kladno 71 778 0,70 336 311 313 268 0,55
Most 68 755 0,67 25 19 15 10 0,02
Opava 61 771 0,60 109 99 81 74 0,15
Karlovy Vary 53 857 52 0 0 0 0 0
Jihlava 50 953 0,49 3 5 11 106 0,22
Stat. města celkem 3 107 058 30,18 18 454 18 637 18 106 27 847 57,65
ČR celkem 10 295 317 100,00 39 200 40 300 41 400 48 300 100,00
Tabulka č. 2: Rozdíly daňových výnosů u vybraných měst
  Praha Brno Ostrava Plzeň K. Vary Ústí n. L. Zlín
Výnosy daní v roce 2001 (mil. Kč) 23 870 4 643 3 641 2 016 361 586 532
Výnosy daní dle zákona č. 576/90 25 784 4 723 3 058 2 060 296 516 583
Rozdíl (mil. Kč) -1 914 -80 583 -44 64 70 -50
Rozdíl (%) -8,0 -1,7 16,0 2,2 17,8 12,0, -9,5