II. sněm Sdružení místních samospráv ČR
Sdružení místních samospráv vzniklo oficiálně v lednu loňského roku. 21. dubna 2009 se konal II. sněm SMS ČR a k jeho závěrům se vyjadřuje jeho nový předseda Ing. Josef Bartoněk, starosta obce Osvětimany.

Jaké byly hlavní body programu II. sněmu?
Z důvodu potřeby řešení velkého rozsahu praktických otázek byly oficiality omezeny na minimum a sněm byl pojat především jako pracovní. Účastníkům byla přednesena zpráva o činnosti SMS v jeho prvním roce a dále se sněm zabýval volbou nových orgánů, přípravou nových webových stránek SMS a hlavními úkoly sdružení v nastávajícím období. Stěžejním tématem jednání ovšem bylo rozpočtové určení daní.
Jak lze hodnotit první rok činnosti SMS ČR?
Zcela jistě kladně, ačkoliv ne se vším jsme ještě spokojeni. Při hodnocení činnosti musíme mít na paměti, že sdružení nemá k dispozici zaměstnanecký aparát a veškerou činnost pro SMS musí starostové zvládnout sami vedle své náročné práce v obcích. Dokázali ustavit a aktivizovat vnitřní struktury organizace, a to jak na krajské úrovni, tak podle odborností v pracovních skupinách. Mnoho úsilí věnovali dohodám o uznání sdružení jako připomínkového místa ze strany ministerstev. Jejich zásluhou dosáhlo sdružení respektované pozice v prostředí státní správy a samosprávy. SMS mj. iniciovalo a pomáhalo prosadit změny zákona o dani z nemovitostí nebo v hrazení nákladů na výkon přenesené působnosti. Také se zařadilo mezi vyhlašovatele soutěže Vesnice roku. Za zásadní úspěch považuji působení zástupců SMS v komisi ministerstva financí pro přípravu nového zákona o RUD.
Pozadu proti původním představám zůstáváme v komunikaci a informovanosti uvnitř sdružení. Právě proto jsme v měsících před sněmem věnovali zvýšenou pozornost přípravě nových internetových stránek. Počítáme s tím, že budou hlavním diskuzním prostorem pro naše členy.
Váš druhý sněm by opět volební?
Ano. Na ustavujícím sněmu jsme se dohodli, že první funkční období předsedy a předsednictva SMS bude maximálně 18 měsíců. Bylo to prozíravé rozhodnutí, neboť jsme tak získali možnost vyhodnotit a reagovat na vývoj situace uvnitř SMS i v oblastech jeho širších zájmů. Náš první předseda Jan Pijáček již z důvodu velkého vytížení znovu nekandidoval, byl však zvolen 1. místopředsedou, 2. místopředsedkyní byla opětovně zvolena Věra Kovářová a 3. místopředsedou Jiří Nešpor. K částečné obměně došlo i při volbě dalších členů předsednictva.
Budou mít personální změny vliv na postoje nebo další směřování organizace?

Postoje a směřování organizace se nemění. Roční zkušenost nám však umožnila přesněji formulovat naše názory a cíle a ukázala nutnost změnit vnitřní komunikaci a kompetence. Když jsem jako kandidát na předsedu představoval svůj pohled na fungování a priority sdružení, zvlášť jsem vyzdvihl význam ustavených odborných pracovních skupin. Od nich si slibujeme, že na sebe převezmou sledování a řešení odborných otázek a umožní starostům uplatnit vliv na řešení problémů v konkrétních oblastech. Dále jsem delegáty seznámil se svým pohledem na zásadní témata, kterým by se SMS ČR mělo věnovat především -- financování obcí, zejména pak rozdělování peněz ze sdílených daní, a boji proti korupci ve veřejné správě. Zmínil jsem i svůj názor na vztah ke Svazu měst a obcí. Podle mého přesvědčení konkurence mezi oběma profesními organizacemi, tím méně případné nepřátelství, by nikomu neprospěla. Slíbil jsem, že se budu snažit o spolupráci se SMO bez toho, že bychom museli ustupovat ze svých zásadních požadavků.
Zmínil jste, že hlavním tématem Vašeho sněmu bylo rozpočtové určení daní.
Přes důležitost projednávaných bodů, o kterých jsme hovořili, bylo opravdu nejvíce času věnováno financování obcí. Jako jeden z členů komise pro přípravu nového zákona jsem přítomné seznámil s prací komise, s jejími závěry a s doporučením nezávislé analýzy. Podrobně jsem představil návrh SMS ČR na konstrukci nového zákona a uvedl jsem připomínky, které proti návrhu byly vzneseny. Delegáti byli také seznámeni s vyčíslením konkrétních dopadů našeho návrhu na financování jednotlivých velikostních kategorií obcí. Shrnutím velmi rozsáhlé diskuze, která následně k tomuto tématu probíhala, je odsouhlasení dosavadních postupů zástupců sdružení v komisi MF i návrhu konstrukce zákona předloženým SMS ČR. Členové sdružení dali v diskuzi jednoznačně najevo, že se nehodlají smířit se stávajícím stavem ve financování obcí nebo s jeho pouhými kosmetickými úpravami. Vedení SMS bylo vyzváno ke krokům k obnovení práce komise MF na přípravě nového zákona, k prosazování předneseného návrhu a v případě neúspěchu k organizování informačních a protestních akcí, kterými by starostové mohli dát najevo svou nespokojenost.
Jednalo již nové vedení SMS o obnovení práce komise na ministerstvu financí?
Ministerstvo financí ukončilo práci komise s požadavkem, aby se nejdříve domluvilo Sdružení místních samospráv se Svazem měst a obcí. Dáváme přednost standardním jednáním, proto jsme začátkem dubna předali na kongresu v Brně zástupci SMO ČR deset otázek. Odpovědi na ně by nám měly říct, jestli se shodneme se Svazem na základním směřování práce na novém zákoně a jestli tedy můžeme společně požádat ministerstvo o pokračování činnosti komise. Když jsme na naše otázky odpověď nedostali, opakovali jsme žádost o odpovědi ještě jednou písemně, ale opět zcela bez výsledku. Z toho, že s námi SMO v této věci téměř dva měsíce nekomunikuje, soudíme, že se budeme muset o prosazení oprávněných požadavků měst a obcí zasadit sami. Připravili jsme tedy první z protestních akcí s cedulemi "Daňově diskriminovaná obec" a chceme také oslovit zákonodárce. Z analýzy financování obcí jednoznačně vyplynulo, že masivní daňové znevýhodnění se týká i měst do 120 tis. obyvatel, tedy včetně Olomouce. Hovoříme zde o desítkách miliónů korun ročně u každého z těchto měst. Protože jejich starostové a primátoři neprojevili zájem se k nám přidat, budeme informovat a hledat podporu u zastupitelů těchto měst.