Základní ceny podlahové plochy

11. 1. 2007 OF 5/2006 Bydlení a stavby

Pracovníci odboru bytové politiky ministerstva pro místní rozvoj chtějí uvést na pravou míru tvrzení prof. Jaromíra Císaře z článku Zaniknou nájemní byty z č. 4/2006 časopisu Obec a finance označující publikování zákonem stanovených údajů za "manipulaci".

Prof. Císař ve svém textu, kromě jiného, v části týkající se nájemného z bytů uvádí, že "zcela neprůhledné jsou výpočty ministerských úředníků, kterým bylo svěřeno právo vyhlašovat základní ceny za 1 m2 podlahové plochy bytu a vyhlašovat je formou sdělení ve Sbírce zákonů vždy s účinností od 1. července kalendářního roku. ... Jde o zcela nereálnou a nesmyslnou veličinu ... Nedávné její zvýšení odůvodňované změnou metodiky výpočtu prokázalo snadnost bezděčné nebo záměrné manipulace." Zmíněná kritika se týká Sdělení č. 333/2006 Sb. ze dne 20. června 2006, které vydalo právě ministerstvo pro místní rozvoj.

Neznalost a nepřesnost pana prof. Jaromíra Císaře v uvedeném článku je překvapivá i s ohledem na skutečnost, že v letech 2004 až 2006 působil jako poradce ministra pro místní rozvoj. Měl tedy přístup nejen k informacím spojeným s danou problematikou, ale měl zároveň možnost sdělit své případné výhrady přímo panu ministrovi, který byl předkladatelem vládního návrhu zákona o jednostranném zvyšování nájemného obsahujícího nejen výše uvedené pojmy, ale i podrobný popis systému obsažený v důvodové zprávě k návrhu zákona.

Zákonné zmocnění

Zákonodárce má právo svěřit zákonem určitou vymezenou činnost exekutivnímu orgánu – ministerstvu, přičemž zákon musí specifikovat, o jaké konkrétní upřesnění ve vztahu k zákonu se jedná. Pokud jde o nájemné z bytu, zákonodárce při schvalování zákona č. 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného z bytu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, uložil v § 4 tohoto zákona ministerstvu pro místní rozvoj, publikovat ve Sbírce zákonů, kromě jiného, také "základní ceny za 1 m2 podlahové plochy bytů vyjadřující střední hodnoty kupních cen nemovitostí vycházející ze statistiky cen nemovitostí". Je nutné uvést, že pojem "základní cena" je standardním pojmem užívaným v celé řadě platných zákonů a jiných právních předpisů. V oblasti nemovitostí se jedná především o platný právní rámec daný zákonem č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), ve znění pozdějších předpisů, a jeho prováděcích podzákonných norem vydávaných ministerstvem financí.

S pojmem "základní ceny" i s jeho kvantifikovaným obsahem pak právně nakládá zejména vyhláška ministerstva financí č. 540/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), ve znění pozdějších předpisů. V tomto obecně závazném právním předpise je v § 13 uvedena základní cena bytu nebo nebytového prostoru. Příloha č. 17 k této vyhlášce pak obsahuje základní ceny bytů v přepočtu na 1 m2. Existuje jediná státem zajišťovaná statistika cen nemovitostí, a to statistika ministerstva financí, která na základě § 33 zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), ve znění pozdějších předpisů, vychází z údajů finančních úřadů.

Cenová statistika

Podle tohoto zákona "finanční úřady shromažďují v daňových spisech obsažené údaje o cenách zjištěných při oceňování nemovitostí a o cenách sjednaných za tyto nemovitosti v případě jejich prodeje. Finanční úřady předávají údaje ministerstvu financí a Českému statistickému úřadu."

Vzhledem k tomu, že ministerstvo pro místní rozvoj nemá přístup do uvedené statistiky cen nemovitostí, požádal ministr pro místní rozvoj ministra financí v květnu 2006 o poskytnutí základních cen za 1 m2 podlahové plochy bytů vyjadřujících střední hodnoty kupních cen bytů vycházejících z cenové statistiky ministerstva financí za období posledních 36 měsíců - tj. od května 2003 do dubna 2006. Důvodem tohoto časového rozpětí bylo získání dat o aktuálním vývoji na trhu s byty za podmínek nedostatečného počtu údajů v jednotlivých letech.

výpočtu středních hodnot byly vyloučeny kupní ceny bytů s tzv. mírou opotřebení ve výši 0 až 13 % -- tj. těch bytů, které byly postaveny, popř. zrekonstruovány, po roce 1993, protože v těchto bytech se nevyskytuje nájemné regulované dříve platnými neústavními předpisy o regulaci nájemného z bytů. Ministerstvo financí vyžádané údaje vycházející z jeho cenové statistiky poskytlo dopisem ministra financí, v němž ministr financí informoval, že "zpracované ceny bytů vycházejí z aktuálních prodejních cen všech bytů za poslední období, které korespondují s cenami všeobecně známými odborné veřejnosti, nejsou deformovány již neaktuálními cenami za období starší než 3 roky a cenami za prodeje obecních bytů za neodpovídající zůstatkové ceny".

Nemožnost manipulace

Výše uvedené skutečnosti jasně prokazují, že ani pracovníci ministerstva pro místní rozvoj ani pracovníci ministerstva financí neměli jakýkoli prostor pro "bezděčnou nebo záměrnou manipulaci". Vypočtené střední hodnoty kupních cen nemovitostí vycházejících ze statistiky cen nemovitostí ministerstva financí byly předány místopředsedou vlády a ministrem financí; sdělení pak bylo ve Sbírce zákonů publikováno na základě předložení dalším členem vlády – ministrem pro místní rozvoj.

Vzhledem k roli autora zmíněného článku na ministerstvu pro místní rozvoj v inkriminované době je pro nás překvapivé, že pan profesor svými výroky poškozuje odbornou i etickou pověst těch pracovníků ministerstva pro místní rozvoj a ministerstva financí, kteří se na zpracování obsahu Sdělení č. 333/2006 Sb., podle svých kompetencí, podíleli. Žádáme proto pana prof. Jaromíra Císaře, aby se napříště šíření takovýchto nepravdivých výroků zdržel.

ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, ředitelka odboru bytové politiky, ministerstva pro místní rozvoj