Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

15. 10. 2024 Ministerstvo dopravy Regiony

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná, … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.

Ministerstvo dopravy

„Naše provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech Olomouckého a Moravskoslezského kraje, což je před zimou pod rychlebskými a jesenickými horami dost důležité. Jsem rád, že se o víkendu podařilo předat do užívání hned dva mosty ve Vápenné a pak jeden most v obci Hošťálkovy na Krnovsku,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

V uplynulých dnech již také začalo sloužit mostní provizorium např. ve Velké Kraši na Javornicku a chystá se mj. provizorní most, který řidičům pomůže překonávat Bílovku u Bravantic. A současně probíhají přípravy pro osazení dalších provizorních mostů a lávek na území obou nejvíce postižených krajů.

Jeden z provizorních mostů ve Vápenné (Olomoucký kraj)
Jeden z provizorních mostů ve Vápenné (Olomoucký kraj)

„V tuto chvíli je rozestavěný ještě jeden most v obci Holčovice na Bruntálsku a vyskladnění dalších připravujeme. Do Moravskoslezského a Olomouckého kraje ještě pošleme mosty o celkové délce zhruba 260 metrů,“ říká Pavel Švagr, předseda Správy státních hmotných rezerv.

Ve svých pohotovostních zásobách má Ministerstvo dopravy v současnosti uložené různé typy mostních provizorií v množství několikanásobně překračujícím veškeré dosud známé požadavky krajů, měst a obcí. Na pomoc po povodních je určena celkově přibližně pětadvacítka mostů o celkové délce před 400 metrů.

Před samotným přivezením a smontováním mostu je potřeba nejprve zpracovat projekt a provést nezbytné přípravy, jako jsou úpravy a zpevnění poškozených břehů, příprava napojení na komunikace, odstranění zbytků poškozených mostů a vyčištění koryt. K umístění dochází na základě požadavku kraje nebo obce s rozšířenou působností; veškerý potřebný materiál je ze skladů Správy státních hmotných rezerv.

Stavbu provádí Armáda ČR či stavební organizace, které si zajistí kraje nebo ORP.

Provizorní mosty jsou v České republice běžně používané na silnicích při provozních opravách stávajících či výstavbě nových stálých mostních objektů a rovněž jsou systémově předurčené pro řešení rychlé dočasné obnovy mostů poškozených povodněmi, případně jiných krizových situací. V případě potřeby může Ministerstvo dopravy rovněž využít předurčené zdroje mostních provizorií uložených u ŘSD, které byly vyrobeny v roce 2005 na základě zkušeností z řešení povodní 2002.