Co s rušením nočního klidu bez obecně závazné vyhlášky?
Dotaz: Na obci si jeden z občanů stěžuje na porušování nočního klidu. Obec nemá vydanou obecně závaznou vyhlášku s výjimkou na konání akce – festivalu pořádaného místním sborem dobrovolných hasičů. Jak správně postupovat, aby bylo možné prodloužit akci i do doby nočního klidu?
Může výjimku schválit zastupitelstvo jednorázově?
Podle současné právní úpravy může obec zkrátit dobu pouze obecně závaznou vyhláškou vydanou na základě § 5 odst. 6 zákona č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích. Touto vyhláškou může obec stanovit výjimečné případy, zejména slavnosti nebo obdobné společenské nebo rodinné akce, při nichž je doba nočního klidu vymezena dobou kratší nebo při nichž nemusí být doba nočního klidu dodržována. Od účinnosti zákona č. 251/2016 Sb. již není možné vydávat výjimky pro jednotlivé akce formou správního rozhodnutí.
Citovaná právní úprava je inspirována nálezem Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 4/16 ze dne 7. 6. 2016, v němž Ústavní soud vymezil, že „veřejný zájem, jakým je nerušený odpočinek v noční době, má být zájmem na udržení místních tradic a na upevňování mezilidských vazeb skrze hlasité noční aktivity převážen toliko ve výjimečných případech. Tyto výjimečné případy, kdy se doba nočního klidu stanoví jako kratší nebo žádná, je třeba vymezit natolik určitě, aby lidé v obci žijící mohli počet a rozložení potenciálně částečně či úplně probdělých nocí v roce předvídat, tedy aby lidé žijící v obci přesně věděli, kdy či za jakých okolností na nerušný odpočinek v délce osmi hodin vzhledem k místním specifikům nárok nemají, protože osoby tento jejich odpočinek narušující za to nebudou podléhat veřejnoprávní sankci. Takovéto dny je třeba vymezit buď konkrétním datem (například 1. 1.), datovatelným obdobím (například velikonoční svátky) či událostí, jejíž datum je vzhledem k místním tradicím předvídatelné.“
Obec tedy může vydat obecně závaznou vyhlášku, v níž stanoví, že v době konání předmětného festivalu bude doba nočního klidu kratší nebo nebude muset být dodržována vůbec. Ačkoliv Ministerstvo vnitra ve svých metodických materiálech upozorňuje, že obce by se měly při zkracování doby nočního klidu omezovat pouze na výjimečné případy a mělo by se jednat jen o několik dní v roce, Ústavní soud ČR v nálezu Pl. ÚS 44/23 ze dne 15. 5. 2024 akceptoval obecně závaznou vyhlášku vymezující výjimky pro celkem 32 dní.