Změna financování škol od září 2024
Zajistit adekvátní platy pro stávající učitele má umožnit revize systému financování regionálního školství, která zpomalí nárůst počtu učitelských míst. Prvním krokem bylo dubnové nařízení vlády, na jehož základě od září stát nebude proplácet školám nad rámec odučené hodiny. Maximum odučených hodin v základních a středních školách se přitom sníží o pět procent.
Nařízení vlády
Vláda tak rozhodla svým nařízením o úpravě maximálního počtu vyučovacích hodin hrazených ze státního rozpočtu na základních a středních školách a konzervatořích na 95 % původních hodnot.
Stát reagoval na rychlý nárůst personálních kapacit, tedy nových úvazků ve školách, které rostly přibližně tempem čtyř tisíc nových učitelských míst každý rok, ačkoliv dle demografické křivky začínají silné dětské populační ročníky ustupovat. Cílem bylo ustálit poměr počtu žáků na jednoho učitele tak, aby byla v rovnováze efektivita výuky a její nákladovost. Průměrný počet žáků ve třídě základní školy je nyní 19. Snížení limitů by nemělo znamenat snížení objemů finančních prostředků, čímž by mělo garantovat dobré finanční ohodnocení stávajících učitelů a jejich budoucí pravidelné zvyšování platů. Nařízení vlády o stanovení maximálního počtu hodin výuky (PHmax) financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí je dostupné na portálu eSbírky.
Posunutí maximální hranice o pět procent je průměrné, u základních škol jde o snížení o nula až osm procent podle typu a velikosti školy. Při jeho stanovení se vycházelo z průměrného stavu čerpání PHmax od zavedení reformy financování regionálního školství v roce 2020, který je u základních škol na úrovni přibližně 93 % a u středních škol na úrovni necelých 82 %. Výsledná regulace je také výsledem kompromisu v rámci připomínkového řízení, kdy bylo zohledněno specifické postavení některých škol ve vzdělávacím systému ČR.
Novela školského zákona
Na schválené nařízení vlády o regulaci PHmax navazuje také připravovaná novela školského zákona, která by měla přispět k efektivnější alokaci lidských a finančních zdrojů ve školství. Podstatou navržené úpravy je zmocnění k cílenému navýšení PHmax pro ty školy, které pracují v náročnějších podmínkách, projevujících se například zvýšeným počtem žáků ze znevýhodněného socioekonomického prostředí, talentovaných žáků nebo cizinců.
Návrh novely školského zákona přináší tři věcné úpravy.
- První z nich se týká regulace meziročních nárůstů počtu odučených hodin financovaných státem ve školách. Opatření navazuje na úpravu nastavení hodnot tzv. PHmax v základním a středním vzdělávání, ke které ministerstvo přistoupilo na základě debaty se zástupci školských asociací, odborů a zřizovatelů a která by měla v budoucnu státu umožňovat lépe řídit alokaci lidských a finančních zdrojů ve školství.
- Druhá oblast změny pak míří k lepšímu zacílení podpory a zohlednění náročnosti výuky prostřednictvím posílení PHmax. Toto pravidlo finančně zvýhodní školy, které působí v socioekonomicky znevýhodněném prostředí nebo vzdělávají zvýšený počet cizinců, případně se ve větší míře věnují mimořádně nadaným dětem. Vyšší ohledy by si měly zasloužit také školy, které se nacházejí v oblasti s nižší dopravní obslužností.
- Třetí významný okruh úprav se týká financování práce školních psychologů a školních speciálních pedagogů. V současnosti jsou tyto pozice nesystémově financovány dvěma způsoby, a to ze státního rozpočtu v rámci poskytování podpůrných opatření a prostřednictvím peněžních prostředků z Operačního programu J. A. Komenský. Nově budou tyto pozice hrazeny každé základní škole dle počtu žáků. Dojde tak k ukotvení těchto pozic jako trvalé součásti školních týmů.
Změny od 1. ledna 2025
Z hlediska organizace vzdělávání se pro školy nic nemění, nastavení organizace vzdělávání zůstane takové, jak ho škola naplánovala na školní rok 2024/2025 počínaje 1. zářím 2024.
Stejně tak jako každý rok bude i pro rok 2025 určen rozpis rozpočtu školám na základě vykázaných údajů k 30. září 2024, resp. k 31. říjnu 2024, tj. v případě základních, středních škol a konzervatoří se už plně zohlední hodnoty stanovené novelizovaným nařízením vlády.